Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen 
Infran rakennuttamispäällikkö3101.04.2021 

4930-2020 (02 08 02, 07.03)

Infrahankkeiden digitaalisen pilvipalvelun lisenssi hankinnan 2021 hankintamenettelyn keskeyttäminen

Infran rakennuttamispäällikkö Jukka Mäenpää 1.4.2021

Asian tausta

Turun kaupungin kaupunkiympäristötoimialan rakennuttamispalvelut on pyytänyt tarjousta Infrakit Group Oy:ltä Infrakit-palvelun lisenssien käytön laajentamista kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu-, rakennuttamis-, kunnossapito- ja paikkatietoyksikössä.

Hankinta kattaa rajattoman lukumäärän käyttölisenssejä kaikilla Turun kaupungin hankkeilla niin Turun kaupungin henkilöstön kuin urakoitsijoiden, työmaavalvojien ja suunnittelijoiden käyttöön. Hankinta sisältää myös projektipankki- toiminnallisuuden rajattoman käytön.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on vuodelle 2021 60.000,00 € ja 1.1.2022 alkaen 120.000,00 € / vuosi Infrakit Group Oy:n tarjouksen 15.1.2021 mukaisesti.

Hankinta on ollut suorahankinta, ja hankintayksikkö on perustellut infran rakennuttamispäällikön hankintapäätöksessä 15.2.2021 § 13 suorahankintaa seuraavasti:

’’Hankintamenettelynä on hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukainen suorahankinta, jossa teknisestä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan. Kyseessä oleva työmaahallintaohjelmiston käyttöönotto liittyy Turun kaupungin kaupunkirakentamisen Infrakit- järjestelmään, joka on tällä hetkellä markkinoiden ainoa laitteisto- ja suunnitteluohjelmistoriippumaton työmaanhallintajärjestelmä, eikä markkinoilla ole korvaavaa palvelua, jolla voitaisiin saavuttaa sama hankinnan lopputulos.’’

Hankintamenettelyn keskeyttäminen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.

Hankintalain 125 §:n 2 momentin mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä. Hankintalain 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hankintayksikkö keskeyttää hankintamenettelyn hankintaa tekemättä.

Keskeyttämisen syynä on se, että hankintapäätöksessä ei ole riittävällä tavalla perusteltu suorahankintaperusteen käsillä oloa. Syy suorahankinnan käyttämiseen on aina todettava ennalta, ja se on perusteltava hankintapäätöksessä tai siihen liittyvässä muussa asiakirjassa. Silloin, kun kilpailun puute johtuu teknisistä syistä, on nämä syyt määriteltävä suorahankintapäätöksessä tarkasti ja perusteltava tapauskohtaisesti. Hankintayksikkö on perustellut hankintapäätöksessä suorahankintaa hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaisella suorahankintaperusteella. Hankintayksikkö on jälkikäteen tarkastellut hankintapäätöksessä 15.2.2021 § 13 esitettyjä suorahankintaperusteita, eivätkä ne täytä hankintalain 123 §:n vaatimuksia hankintapäätöksen perusteluvelvollisuudesta. Hankintapäätöksessä 15.2.2021 § 13 ei ole perusteltu hankintalain vaatimalla tasolla sitä, että millä perusteella vain yksi tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan ja ettei järkeviä vaihtoehtoisia tai korvavia ratkaisuja ole olemassa.

Hankintamenettelyn keskeyttäminen ei edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa. Hankintalain mukainen todellinen ja perusteltu syy voi johtua myös hankintayksikön omasta toiminnasta tai laiminlyönnistä aiheutuvasta hankintamenettelyn virheellisyydestä, mikä on nyt ko. tapauksessa ollut suorahankintapäätöksen puutteellinen perusteleminen. 

Hankintayksiköllä on edellä mainitusta syystä todellinen ja perusteltu syy keskeyttää hankintamenettely. Keskeyttämispäätöstä tehtäessä toimitaan tasapuolisesti ja tarjoajia syrjimättä.

Hankintayksikkö voi päätyä keskeyttämisen jälkeen käynnistämään hankinnan kohteesta uuden hankintamenettelyn, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden erillinen ja uusi prosessi.

PäätösPäätän, että

Infrahankkeiden digitaalisen pilvipalvelun lisenssi hankinnan 2021 hankintamenettely keskeytetään edellä esitetyin perustein hankintaa tekemättä

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

Jukka Mäenpää

Infran rakennuttamispäällikkö

Oikaisuvaatimusohje liitteenä

Jakelu

aoInfrakit Group Oy
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedXXXXX
tiedXXXXX