Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta9906.04.20219

13904-2020 (10 03 01)

Ajurinportin ja Brahenportin katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Ajurinportin ja Brahenportin katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat. Kyseiset kadut tulevat toimimaan ajoyhteyksinä Ratapihankadun ja ratapihan väliselle pysäköintialueelle ja myöhemmin toteutettavalle pysäköintitalolle.

Kylk § 99

Kaupunkiympäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri Maija Norava, 31.3.2021:

Kaupunkiympäristötoimiala on laatinut katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat Ajurinportti ja Brahenportti nimisille lyhyille katuosuuksille. Ajurinportti tulee nykyiseen Ajurinkadun ja Ratapihankadun risteykseen neljänneksi risteyshaaraksi. Brahenportti tulee vastaavasti neljänneksi risteyshaaraksi Brahenkadun ja Ratapihankadun risteykseen.

Ajurinportti

Rakenteilla oleva Logomonsilta on asettanut tiukat reunaehdot Ajurinportin suunnittelulle. Ajurinportin ja sen risteyksen suunnitteluratkaisut on jouduttu sovittamaan näiden reunaehtojen mukaisiksi. Jalankulku suuntautuu sillalta pysäköintialueelle sekä Ratapihankadun ylittäville liikennevalo-ohjatuille suojateille. Autoliikenteelle Ajurinportti mahdollistaa yhteyden Ratapihankadun ja ratapiha-alueen välisille pysäköintialueille. Logomonsillan hissitornin ja sillan pilarin väliin mahtuu yksi ajokaista kumpaankin ajosuuntaan.

Hissin ympäristö on reunakivin rajattua jalankulun aluetta ja portaiden ympäristö jalankulun ja pyöräilyn aluetta. Pysäköintialueelle on suunnitteilla pyöräpysäköintialue, johon pyöräilijät ohjataan risteysalueen Aninkaistensillan puoleiselta suojatieltä.

Brahenportti

Brahenportti on suunniteltu kaksisuuntaiseksi kuten Ajurinporttikin. Ajoyhteydet säilyvät Brahenportin molemmilla puolilla oleville pysäköintialueille. Ajoyhteydet on erotettu reunakivillä jalankulkijoita, pyöräilijöitä palvelevasta murskepintaisesta alueesta.

Nähtävilläolo ja muistutukset

Suunnitelmat ovat olleet nähtävillä 21.12.2020 – 4.1.2021. Suunnitelmista ei jätetty muistutuksia.

Nähtävilläolon jälkeen Ajurinportin suunnitelmaan on tehty vähäisiä mitoituksellisia tarkistuksia, jotka ilmenevät oheismateriaalista 1.

Kustannusarvio

Kadunrakentamisen kustannusarvio Ajurinportin osalta on 88 000 euroa ja Brahenportin osalta 55 000 euroa. Molemmat kustannusarviot sisältävät 10 %:n hankevarauksen.

Liite 1Ratapihankadun ja Ajurinportin liikenteenohjaussuunnitelma L 6481 060, ote 22.3.2021

Liite 2Ratapihankadun ja Ajurinportin katusuunnitelma, K 6481 090, 22.3.2021

Liite 3Ratapihankadun ja Brahenportin liikenteenohjaussuunnitelma L 6481 061, ote 9.12.2020

Liite 4Ratapihankadun ja Brahenportin katusuunnitelma, K 6481 088, 16.12.2020

Oheismateriaali 1Nähtävilläolon jälkeen Ajurinportin katusuunnitelmaan tehdyt tarkistukset

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättä hyväksyä Ajurinportin ja Brahenportin katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1-4 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 99
Liite 1:Ratapihankadun ja Ajurinportin liikenteenohjaussuunnitelma L 6481 060, ote 22.3.2021.
Liite 2:Ratapihankadun ja Ajurinportin katusuunnitelma, K 6481 090, 22.3.2021
Liite 3:Ratapihankadun ja Brahenportin liikenteenohjaussuunnitelma L 6481 061, ote 9.12.2020
Liite 4:Ratapihankadun ja Brahenportin katusuunnitelma, K 6481 088, 16.12.2020