Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta9206.04.20215

4498-2015 (015, 011)

Hulevesiohjelman toimenpiteiden toteutuminen ja hulevesiohjelman päivittäminen

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle ja edelleen kaupunginhallitukselle esitetään selvitystä hulevesiohjelman toimenpiteiden toteutumisesta sekä hulevesiohjelman päivittämisestä.

Kylk § 92

Kaupunkiympäristötoimiala, ympäristönsuojelupäällikkö Olli-Pekka Mäki, erityisasiantuntija Anna Räisänen, ympäristönsuojelusuunnittelija Liisa Vainio ja toimistoinsinööri Risto Anttonen, 29.3.2021:

Tausta

Turun kaupungin ensimmäinen hulevesiohjelma hyväksyttiin vuonna 2009. Se oli ensimmäisiä Itämeren alueella laadittuja hulevesien hallintaa koko kaupungissa ohjaavia strategiaohjelmia. Hulevesiohjelman laatiminen oli myös yksi Turun kaupungin Itämeri-toimenpideohjelman mukaisista toimenpiteistä.

Hulevesiohjelma päivitettiin vuonna 2016 kaupunginhallituksen 16.5.2016 § 205 päätöksellä hulevesityöryhmän valmistelusta. Samassa yhteydessä kaupunginhallitus asetti uuden hulevesityöryhmän koordinoimaan ohjelman käytännön toteutusta.

Hulevesiohjelman toimenpiteiden toteutuminen

Hulevesiohjelmassa on listattu viiden teeman alla yhteensä 60 erillistä toimenpidettä kaupungin eri hallintokuntien ja konserniyhtiöiden toteutettavaksi. Hulevesiohjelman teemat ovat 1.Hallinnan suunnittelu, toteutus ja vastuut, 2.Tietoisuuden ja osaamisen lisääminen, 3. Hulevedet vetovoimaisen kaupunkimiljöön rakentamisessa, 4.Vesistöjen hyvä tila sekä 5. Kaupunkitulvat ja niihin varautuminen.

Hulevesityöryhmä koosti tiedot siitä, miten vuonna 2016 hyväksytyn ohjelman toimenpiteet ovat toteutuneet neljän vuoden aikana 2016-2019. Toimenpiteiden toteutumisen osalta ne luokiteltiin 4 ryhmään: valmis, käynnissä, aloitettu ja ei toimenpiteitä. Samaa karkeaa luokittelua käytetään myös kaupungin Itämeritoimenpiteiden toteutumisen seurannassa.

Valmiita hulevesitoimenpiteitä on 7 %, käynnissä olevia 40 %, aloitettuja 33 % ja ei-toteutettuja toimenpiteitä 20 % ohjelmassa esitettyjen toimenpiteiden kokonaismäärästä. Toimenpiteiden osalta on huomattava, että suuri osa toimenpiteistä on sellaisia, ettei niiden voi olettaa koskaan tulevan valmiiksi vaan ne ovat jatkuvaa käynnissä olevaa toimintaa.

Valmiita toimenpiteitä ovat mm. hulevesimaksujen käyttöönotosta ja hulevesimaksujen suuruudesta päättäminen. Vuoden 2021 talousarviopäätöksen yhteydessä kiinteistöveroa korotettiin ja siten erillisistä hulevesimaksuista päätettiin luopua eikä niitä enää peritä. Lisäksi on laadittu työmaavesiopas ja hankittu viemärit ja katutilan korkeudet huomioiva tulvamallinnus.

Käynnissä olevia ohjelman mukaisia toimenpiteitä ovat mm. viherkertoimen kokeilu asemakaavoituksessa. Kaupunginhallituksessa on tehty päätös vihertehokkuuden linjauksesta asemakaavoituksessa käytettävistä tavoitetasoista sekä kaupunginvaltuuston päätöksellä on päivitetty rakennusjärjestys, joka koskee myös niitä voimassa olevia asemakaavoja, joissa ei erikseen ole määrätty vihertehokkuudesta. Lisäksi käynnissä on edelleen sekaviemäröinnin vähentäminen suunnitelmallisesti sekä rakentamisen ja ylläpidon vastuunjaosta päättäminen. Hulevesiratkaisuja on tuotu osaksi viheralueiden rakentamista ja työmaavesien käsittely huomioidaan rakennusvalvonnan tarkastusrutiineissa. Avoimia hulevesiratkaisuja suositaan ja lisätään monimuotoisuutta kyseisten avohulevesijärjestelmien kunnostuksien yhteydessä. Lisäksi toimialalla on valmisteilla hulevesiä koskevan toimintatapamallin luominen.

Aloitettuja toimenpiteitä ovat vettä läpäisevien rakenteiden käytön selvittäminen pysäköintialueilla, sekä kaupunkipurojen määrittäminen ja niihin kohdistettavien ojitustoimenpiteiden ohjeiden laatiminen.

Ohjelman toimenpiteistä on aloittamatta mm. käytäntöjen päivittäminen rännivesien johtamisesta vanhoilla rakennetuilla alueilla sekä kiinteistöjen velvoittaminen johtamaan rännivedet hulevesiviemäriin.

Huomioita hulevesiohjelman toteutumisesta

Ohjelman raportoinnin yhteydessä nousi esiin seikkoja, jotka vaikuttavat hulevesiohjelman mukaisten toimenpiteiden toteutumiseen. Resurssien osalta on huomioitava, että toimialan henkilöstön aika ei riitä kaikkien toimenpiteiden eteenpäin viemiseen. Lisäksi tarvitaan lisäosaamista erityisesti hulevesien kiinteistökohtaisesta hallinnasta, kuten hulevesien viivytyksestä sekä uusien hulevesimääräysten viemisestä käytännön tasolle. Asiantuntemuksen lisäämistä ja lisäresursseja tarvitaan kaikissa yksiköissä, mutta erityisesti rakennusvalvonnassa, joka on ratkaisevassa asemassa kiinteistökohtaisten hulevesijärjestelmien rakentamisen luvituksessa ja valvonnassa.

Vastuu hulevesien hallinnasta ja hulevesiviemäriverkosto siirtyivät kaupungille Turun Vesihuolto Oy:ltä vuonna 2016. Viemärijärjestelmän osalta osaaminen joudutaan kuitenkin tilaamaan vesihuoltoyhtiöltä ja konsulteilta. Hulevesien hallinnan kokonaisuuden ja omistajaohjauksen näkökulmasta osaamista tulisi olla myös kaupungin sisällä. Organisaatiotasolla tulisi pohtia Tampereen kaupungin mallin mukaisen hulevesiyksikön perustamista toimialalle, minne osaaminen hulevesiasioiden suunnittelusta ja toteutuksesta keskitettäisiin.

Myös asiakaspalvelua tulisi selkeyttää. Vastuiden pirstaloituminen organisaation sisällä johtaa asiakkaiden pallotteluun ja tuhlaa myös henkilöstön aikaa.

Hulevesiohjelman päivittäminen

Hulevesiohjelman vuonna 2016 tehdyn päivityksen jälkeen ovat mm. hulevesiä koskeva lainsäädäntö ja kaupungin organisaatio muuttuneet. Maankäyttö- ja rakennuslakiin on sisällytetty lukuisia muutoksia hulevesiin liittyen. Hulevesien hallinta siirtyi kaupungille vesihuoltolaitokselta vuonna 2016. Rakennusjärjestys uusittiin alkuvuonna 2021. Siinä yhteydessä hulevesien johtamiseen ja käsittelyyn lisättiin useita määräyksiä.

Lakimuutoksen mukaiset tehtävät on kaupunkiympäristötoimialan järjestämis- sekä erillisillä delegointipäätöksillä delegoitu toimialan eri yksiköille ja viranhaltijoille. Mm. näiden muutosten vuoksi on tarpeen päivittää hulevesiohjelma. Myös hulevesiohjelman mukaisten toimenpiteiden toteutumisen vuoksi ohjelman sisältöä, tavoitteita ja toimenpiteitä on tarpeen tarkastella uudestaan.

Tavoitteiksi hulevesiohjelman päivitystyölle esitetään seuraavia:

- hulevesien hallinnan suunnittelu ja toteutus organisoidaan, vastuutetaan ja resursoidaan selkeästi,

- hulevesiä hyödynnetään vetovoimaisen kaupunkimiljöön rakentamisessa,

- hulevesien käsittelyssä varaudutaan ilmastonmuutoksen aiheuttamiin muutoksiin,

- hulevesien hallinnalla tuetaan vesistöjen ja pohjavesien hyvän tilan saavuttamista,

- tuetaan luonnon monimuotoisuuden säilyttämistä ja lisäämistä,

- estetään kaupunkitulvien synty ja varaudutaan niihin, ja

- lisätään tietoisuutta ja osaamista kestävään hulevesien hallintaan liittyen.

Hulevesityöryhmässä ovat olleet edustettuina seuraavat yksiköt ja kaupungin yhtiöt:

Kyto ympäristönsuojelu Olli-Pekka Mäki, Liisa Vainio

Kyto rakennusvalvonta Annika Alppi, Sadri Beqiri

Kyto kaavoitus Päivi Siponen, Anna Räisänen, Marie Nyman

Kyto yhteiset toiminnot Kristina Karppi, Ilona Rantola

Kyto toteutussuunnittelu Johanna Salmela, Erkko Välimäki, Vesa Varjonen

Kyto kunnossapito Risto Anttonen, Anna-Kaisa Kaukola

Kyto rakennuttaminen Mari Ahlroos

Kyto tonttipalvelut Juha Lipponen

ALPE Heikki Niemi

TSP Oy Jarkko Laanti

Turun Vesihuolto Oy Tuomas Jalonen, Pekka Raukola, Kerttu Tirronen

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää:

- merkitä tiedokseen yhteenvedon hulevesiohjelman toimenpiteiden toteutumisesta, ja

- esittää kaupunginhallitukselle, että kaupungin hulevesiohjelma päivitetään edellä kuvattujen tavoitteiden mukaisesti ja hulevesityöryhmä vastaa päivityksen valmistelemisesta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa oli etäyhteydellä esittelemässä ympäristönsuojelupäällikkö Olli-Pekka Mäki.

Jakelu

esiKaupunginhallitus