Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta7623.03.20213

2860-2020 (10 02 03)

Asemakaavanmuutosehdotus; Rata-alueen laajennus, itä, Pohjola, Raunistula, Nummi ja I kaupunginosa (4/2020)

Tiivistelmä:

Asemakaavanmuutoksella mahdollistetaan Helsingin ja Turun välisen nopean junayhteyden edellyttämän kaksoisraiteen rakentaminen, jonka tavoitteena on lyhentää Helsingin ja Turun välistä matka-aikaa ja laajentaa näin kaupunkien työssäkäynti- ja työmarkkina-alueita.

Kylk § 76

Kaupunkiympäristötoimiala, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Tapani Laiho 11.3.2021:

Asemakaavanmuutos laaditaan Pohjolan kaupunginosan tontille 32.-1, rata-alueille ja katualueille, sekä Raunistulan, Nummen ja I kaupunginosien rata-alueille ja katualueille.

Alueen pinta-ala on n. 13,5 ha.

Nykytilannetta ja kaavatilannetta kuvataan kaavaselostuksen kohdassa 3. Lähtökohdat

Asemakaavanmuutoksen tavoitteena on mahdollistaa nopean junayhteyden rakentaminen Turun ja Helsingin kaupunkien välille. Kaksoisraiteen (”Tunnin juna”) rakentaminen edellyttää voimassa olevien asemakaavojen rata-aluemerkintöjen muuttamista kaksoisraiteen vaatimusten mukaiseksi.

Kaavaprosessin vaiheet

Asemakaavanmuutos perustuu Turun kaupungin aloitteeseen.

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi kaavan tavoitteet ja merkitsi osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedoksi 25.8.2020 § 275.

Asemakaavan vireilletulosta kuulutettiin 19.9.2020. Ilmoitus vireilletulosta sekä 19.8.2020 päivätty osallistumis- ja arviointisuunnitelma lähetettiin siinä mainituille osallisille kirjeitse 18.9.2020.

Kaavaehdotus oli nähtävillä 1.2 – 2.3.2021. Kaavaehdotuksesta ei muistutettu.

Kaavaehdotus oli lausunnoilla 1.2 – 1.3.2021. Kaavaehdotuksesta saatiin lausuntoja kuusi kappaletta. Selostusta täydennettiin Liikenne- ja viestintäviraston lausunnon perusteella:

”Liikenne- ja viestintäviraston 24.5.2019 suorittaman Valtioneuvoston asetuksen (195/2002) 32 §:n mukaisen tarkastuksen perusteella Turun VAK-ratapiha-alueelle on käynnistymässä tulevina vuosina useita erilaisia kehityshankkeita, joiden tuloksena Turun VAK-ratapihan sijainti saattaa muuttua”.

Kaavan kuvaus

Kaksoisraiteen rakentaminen edellyttää voimassa olevien asemakaavojen rata-aluemerkintöjen muuttamista kaksoisraiteen vaatimusten mukaiseksi. Pääosin rautatiealue laajenee katualueen suuntaan, Vaunukadun kohdalla myös autopaikkojen korttelialueelle.

Asemakaavan muutos ei aiheuta maankäyttösopimustarvetta.

Kaavan toteuttamisesta ei aiheudu kaupungille infrakustannuksia.

Seuraava vaihe

Kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttyä kaavanmuutoksen se voidaan muutoksenhakuajan jälkeen kuuluttaa voimaan.

Sovelletut lainkohdat

Maankäyttö- ja rakennuslaki 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § ja 66 §.

Maankäyttö- ja rakennusasetus 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § ja 32a §.

Liite 1Kartta Rata-alueen laajennus, itä

Oheismateriaali 1Selostus Rata-alueen laajennus, itä

Oheismateriaali 2Tilastolomake Rata-alueen laajennus, itä

Oheismateriaali 3OAS-vaiheen mielipiteet

Oheismateriaali 4Kaavaehdotuksesta annetut lausunnot

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä 14.12.2020 päivätyn asemakaavanmuutosehdotuksen Rata-alueen laajennus, itä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKaupunkiympäristötoimiala, kaavoitus


Liitteet:

Kylk § 76
Liite 1:Kartta Rata-alueen laajennus, itä