Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta6409.03.20216

2731-2020 (02 02 02)

Kaupunkiympäristötoimialan vuoden 2020 tilinpäätös

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi ja edelleen kaupunginhallitukselle lähetettäväksi kaupunkiympäristötoimialan vuoden 2020 tilinpäätös. Lisäksi kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle raportoidaan kaupunginvaltuuston hyväksymän sopeutusohjelman toimenpiteiden tilanne. Kaupunkiympäristötoimialan tulos oli 3,1 milj. euroa talousarviota parempi. Talouden toteumaa paransivat merkittävästi joukkoliikenteen valtiolta saamat koronaan liittyvät tuet. Kaupunginhallituksen omaisuusyksikköön siirrettyjen kaupunkiympäristön rakennuttamisen, toimitilojen rakennuttamisen sekä kiinteän omaisuuden hankintojen investoinnit alittivat talousarvion 26,5 milj. eurolla.

Kylk § 64

Kaupunkiympäristötoimiala, toimialajohtaja Christina Hovi, Yhteiset palvelut, talouspalvelut, vs. kiinteistötalouspäällikkö Salla Lindström 4.3.2021:

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2020 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt talousarvion sitovuudesta. Tilinpäätöksessä raportoidaan valtuuston sitoviksi asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden sekä henkilöstötavoitteiden toteutuminen 1.1.–31.12.2020. Tilinpäätöksessä raportoidaan myös kaupunginvaltuuston kullekin toimielimelle talousarvion yhteydessä päättämät päätöslauselmat/lausekkeet. Lisäksi tilinpäätöksen yhteydessä raportoidaan kaupunginhallitukselle toimialojen strategisissa sopimuksissa vahvistettujen tavoitteiden toteutuminen ja tiedoksi annettavat tunnusluvut.

Sopeuttamistoimenpiteet

Talousarvion hyväksymisen yhteydessä kaupunginvaltuusto hyväksyi sopeuttamisohjelman toimenpiteet, joiden avulla pyritään tasapainottamaan taloudellista asemaa taloussuunnitelmakauden aikana. Kaupunkiympäristötoimialan 13 toimenpiteellä haetaan 6,2 milj. euron sopeuttamista vuosina 2020-2023. Kaupunkiympäristötoimiala on edistänyt sopeuttamistoimenpiteitä aktiivisesti, mutta kaikkien toimenpiteiden osalta euromääräisiä tavoittaita ei todennäköisesti saavuteta tai tavoitteiden saavuttamiseen liittyy epävarmuuksia. Kahden toimenpiteen osalta toteuttamismahdollisuudet ovat tehtyjen selvitysten perusteella vähäiset. Koronatilanne on aiheuttanut sopeuttamistoimenpiteitä joukkoliikenteen tarjonnassa ja merkittäviä menetyksiä lipputuloissa. Myös pysäköinnin muutosten toteutuksessa on huomioitu koronatilanne.

Toimenpiteiden tilanteesta on raportoitu oheismateriaalissa 1.

Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen

Ilmastotavoitteet ovat edenneet suotuisasti lukuun ottamatta kestävien liikkumismuotojen kulkumuoto-osuustavoitteita. Koronapandemian aiheuttamien kokoontumisrajoitusten, etätöiden ja etäopetuksen myötä liikkuminen on vähentynyt. Kaupunkiseudulla Föli-liikenteessä tehtiin 9,5 milj. matkaa ja Turussa 8,1 milj. matkaa vähemmän kuin vuonna 2019. Matkamäärä väheni 36 prosentilla edellisvuoteen verrattuna. Lisäksi jalankulku väheni 38 prosentilla ja pyöräily 10 prosentilla. Liikenneturvallisuus on parantanut.

Luovutuskelpoisia asuinkerrostalo- ja elinkeinotontteja on 3 vuoden tarpeisiin. Sen sijaan pien- ja rivitalojen tonttireservi on niukka.

Asuinkerrostalotonttien kaavavarantoa on kasvatettu. Asemakaavaehdotusten sisältämä asuinkerrostalojen kerrosalan lisäys oli 262.055 k-m2, eli lähes kaksinkertainen tavoitteeseen nähden. Elinkeinoelämälle kaavoitettu kerrosala oli 62.755 k-m 2, tavoite toteutui 78 prosenttisesti. Sen sijaan pientaloille kaavoitettu kerrosala oli vain 1.600 k-m 2, ja asetetusta tavoitteesta jäätiin huomattavasti. Suuremmat pientalokaavat erityisesti Hirvensalossa ovat viivästyneet ja mm. Harkkionmäki ja Karhunahde ovat tulossa hyväksymiskäsittelyyn 2021. Konserniyhtiöille kaavoitettavaa kerrosalatavoitetta ei saavutettu (TA 25.000 k-m 2, TOT 10.500 k-m 2), koska Haritun koulutontti jäi marraskuussa 2020 valtuustolta käsittelemättä asiaruuhkan takia ja hyväksyttiin vasta 25.1.2021. Kaavan asuinrakennusoikeus on 13.900 k-m 2, jonka myötä tavoite olisi käytännössä saavutettu.

Kiinteistöomaisuuden kehittäminen etenee, joskin hieman asetettuja tavoitteita hitaammin. Useissa kaavahankkeissa on ollut kilpailutusprosessien tai resurssipulan aiheuttamaa viivästystä sekä joiltakin osin päätöksiä etenemismallin muutoksista kuluneen vuoden aikana. Korkein hallinto-oikeus kumosi Turku Energian asemakaavan loppuvuodesta 2020 ja lisäksi Kirstinpuiston luovutus siirtyi monimutkaisten neuvottelujen takia vuoden 2021 alkuun, minkä seurauksena myös konserniyhtiöille luovutettu uudisrakennusoikeus jäi 7.500 k-m 2:iin eikä tavoitetta (TA 22.500 k-m 2) saavutettu.

Keskustan kehittämisen ja Turun Tiedepuiston kärkihankkeiden kaupunkiympäristötoimialan toimenpiteet etenevät, joskin osin tavoiteltua hitaammin seuraavasti:

- Kauppatorin paviljongit ovat rakenteilla ja torin muut maanpäälliset osat toteutetaan alueelle järjestetyn suunnittelukilpailun pohjalta. Toriparkki avattiin loppuvuodesta 2020, sen sijaan katujen alle toteutettavien maanalaisten tilojen rakentaminen ei ole edennyt suunnitellussa aikataulussa,

- Aninkaisissa Ratapiha-hankkeen eteneminen on viivästynyt hankeyhtiön haluamien lisätarkastelujen takia. Parkin kentän kaavaehdotuksen valmistelu kumppanuushankkeena on viivästynyt mm. liikenteellisten selvitysten takia, mutta etenemässä päätöksentekoon kevään 2021 aikana. Logomon sillan valmistuminen on siirtynyt vuodelle 2021. Aninkaisten konserttitalon kilpailutus odottaa uuden konserttitalon hankkeen varmistumista,

- uuden konserttitalon hankinta allianssimallilla etenee. Itäisen Rantakadun parantaminen on suunnitteluvaiheessa,

- kävelyn ja oleilun kehittämisohjelman laatiminen on käynnistetty osana Space4People -hanketta,

- Linnaniemen ideakilpailu on ratkaistu syksyllä 2020 ja alueen kaavoitus käynnistyy tänä vuonna. Ferry Terminal Turku -hankkeen eteneminen on hidastunut korkeiden kustannusten vuoksi,

- Itäharjun liittymän kaavoitusta ei voida valmistella ennen kuin Kupittaan kannen liikenteelliset ratkaisut ovat valmiit. Kannen kilpailutusta ei ole käynnistetty keväällä Koronapandemian aiheuttaman epävarmuuden takia. Voimakadun kaavoitus etenee konsulttityönä, ja

- Fölissä lähimaksuominaisuus on otettu käyttöön loppuvuodesta 2020. Bussien runkolinjastouudistus on valtuuston päätöksellä siirretty vuoteen 2025.

Smart and Wise Turku -kärkihankkeen kaupunkiympäristötoimialan toimenpiteet ovat edenneet pääosin suunnitellusti.

Kuntalaisten tyytyväisyys kaupunkisuunnitteluun, kaupunkiympäristön hoitoon ja valvontaan ovat pääosin parantuneet edellisvuodesta, joskaan vuodelle 2020 asetettuja hyvän kaupunkiympäristön tavoitteita ei kaikilta osin saavutettu.

Toimenpiteet Itämeren suojelemiseksi ovat edenneet asetettuja tavoitteita nopeammin.

Käyttötalous

Kaupunkiympäristötoimialan toimintakate vuonna 2020 oli -24,9 milj. euroa (TAM -28,0), mikä tarkoittaa 3,1 milj. euroa annettua suunnittelutasoa parempaa tulosta. Talouden toteumaa paransivat kaupungin säästötavoitelinjausten (kaupunginhallitus 14.9.2020 § 384) noudattaminen, mikä näkyi muun muassa palvelujen ostojen ja henkilöstökulujen vähenemisestä kertyneillä säästöillä. Lisäksi merkittävänä talouden toteumaa parantavana tekijänä olivat liikenne- ja viestintäministeriö Traficomilta saadut koronatilanteesta johtuvat joukkoliikenteeseen kohdistuvat tuet, joita saatiin Turun liikennöinnin osalta 4,56 milj. euroa sekä joukkoliikenteen toteuttamat koronatilanteesta johtuvat sopeutustoimenpiteet liikenteen karsintoihin liittyen.

Kaupunkiympäristötoimialan toimintatuotot olivat 75,9 milj. euroa ja alitusta talousarvioon nähden oli 3,2 milj. euroa (TAM 79,1).

Valmistus omaan käyttöön oli 1,4 milj. euroa (TAM 1,6 milj. euroa), mikä heikensi toimintakatetta 0,2 milj. euroa.

Kaupunkiympäristötoimialan toimintamenot olivat 102,2 milj. euroa ja alittivat talousarvion 6,5 milj. eurolla (TAM 108,7).

Palvelualuekohtaisesti talous toteutui vuonna 2020 seuraavasti:

- kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus: tuotot ylittyivät 1,28 milj. euroa ja kulut 1,32 milj. euroa. Nettovaikutus -0,04 milj. euroa. Tuottojen kasvussa merkittävämpänä tekijänä oli vuokratuottojen toteutuminen yli 1 milj. euroa talousarviota suurempana (TAM 22,5 milj. euroa). Taloudellisesta epävarmuudesta johtuen useat rakentajat ovat halunneet vuokrata tontit ostamisen sijaan. Menoja kasvattivat palvelujen ostot, jotka ylittivät talousarvion n. 1,2 milj. eurolla (TAM 3,3 milj. euroa), johtuen ennakoitua suuremmista pima- ja purkukustannuksista. Keskeisenä syynä Pansion öljyvahingon aiheuttamat ennakoimattomat kulut yht. 1,44 milj. euroa,

- kaupunkirakentaminen: tuotot ylittyivät 0,6 milj. euroa ja kulut alittuivat 1,8 milj. euroa. Nettovaikutus +2,2 milj. euroa. Menojen alituksesta kaupunkiympäristön kunnossapidon osuus oli 1,5 milj. euroa (TAM 24,015 milj. euroa). Toteutunut säästö saavutettiin kaupungin säästötavoitelinjausten käyttöön ottamisen johdosta ja säästöt kohdistuivat erityisesti palveluiden ostoihin, jossa merkittävimmät kohteet olivat kalusteiden ja varusteiden kunnossapito sekä viheralueiden ja rakenteiden kunnossapito. Myös vähälumisesta talvesta syntyi säästöä noin 0,5 milj. euroa, joka näkyi samansuuruisena ylityksenä liikennealueiden kunnossapidossa. Puhtaanapidon kulut ovat ylittyneet lähinnä koronatilanteen vuoksi 0,6 milj. euroa verrattuna talousarvioon,

- paikkatieto ja kaupunkimittaus: tuotot alittuivat 0,045 milj. euroa ja kulut alittuivat 0,28 milj. euroa. Nettovaikutus +0,23 milj. euroa. Menot toteutuivat talousarviota pienempänä, koska osa suunnitelluista palvelujen ostoista jäi toteutumatta koronan vuoksi,

- luvat ja valvonta: tuotot alittuivat 0,8 milj. euroa ja toimintakulut 0,3 milj. euroa. Nettovaikutus -0,5 milj. euroa. Pysäköinnin tulot alittavat 0,5 milj. euroa (TAM 3,9 milj. euroa) ja pysäköinninvalvonnan tulot alittavat 0,24 milj. euroa (TAM 2,2 milj. euroa) talousarviossa arvioidun. Tämä johtui sekä koronan aiheuttamasta autoilun vähentymisestä että tarkastushenkilökunnan osallistumisesta hyvinvointitoimialan korona-apuun. Myös ympäristöterveydenvalvonta tulot vähenivät 0,15 milj. euroa koronan myötä. Henkilöstömenoista kertyi säästöä n. 0,3 milj. euroa pääasiassa rakennusvalvonnan vakavan henkilöstövajauksen vuoksi,

- seudullinen joukkoliikenne: tuotot alittuivat 4,2 milj. euroa ja kulut 4,7 milj. euroa. Nettovaikutus +0,5 milj. euroa. Koronaepidemia vaikutti erittäin suuresti joukkoliikenteen käyttöön vuonna 2020. Joukkoliikenteen hiljeneminen häiriötilan aikana alensi merkittävästi joukkoliikenteen toimintatuottoja (TA 38,5 milj. euroa). Matkamäärän vähennys oli 36 % verrattuna edelliseen vuoteen. Valtion koronatuki oli Turun liikennöinnin osalta 4,56 M€. Liikenteeseen tehdyt karsinnat näkyvät säästöinä toimintamenoissa (TA 56,5 milj. euroa), ja

- toimialan yhteiset toiminnot: tuotot toteutuivat talousarvion mukaan ja menot alittuivat 0,8 milj. euroa. Nettovaikutus +0,8 milj. euroa. Merkittävin osuus alituksesta (0,6 milj. euroa) johtuu siitä, että projekteihin ja hankkeisiin varattujen määrärahoja jäi käyttämättä. Loppuosa menojen alituksista muodostuu säästöistä henkilöstökuluissa.

Vuonna 2020 astui voimaan velvollisuus kirjanpidon eriyttämiseen kilpailulain 30 d§:n mukaisesti. Kilpailuneutraliteettisääntelyllä pyritään turvaamaan tasapuoliset kilpailuedellytykset yksityisen ja julkisen sektorin välille. Kaupunkiympäristötoimialan osalta eriytettäväksi toiminnoksi tunnistettiin venepaikkavuokraus, jossa toiminnan tulos oli noin 0,07 milj. euroa.

Kaupunkiympäristötoimialan työvoiman käyttö vuonna 2020 oli 314,7 henkilötyövuotta, mikä alitti talousarviossa määritellyn tason 10,3 henkiötyövuodella (TAM 325 htv). Palkkojen ja palkkioiden toteuma oli 13,571 milj. euroa, mikä alitti talousarvion (TAM 13,916 milj. euroa) 0,345 milj. eurolla. Työvoiman vähäisempi käyttö selittyy pidetyillä talkoovapailla, harkinnalla sijaisten käytössä, rakennusvalvonnan henkilöstövajauksella sekä rekrytointien viivästymisillä.

Lautakuntakohtaiset suunnittelulukujen toteumat ovat seuraavat:

- kaupunkiympäristölautakunta -7,3 milj. euroa (TAM -9,9 milj. euroa),

- Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta -17,5 milj. euroa (TAM -18,0 milj. euroa),

- rakennus- ja lupalautakunta -0,1 milj. euroa (TA -0,1 milj. euroa), ja

- Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta  0 milj. euroa (TAM 0 milj. euroa).

Kaupunkiympäristötoimialan talouden ja toiminnan toteutuminen sekä työvoiman käyttö on raportoitu liitteissä 1 ”Kaupunkiympäristötoimialan toiminnan ja talouden seurantaraportti 2020” ja liitteessä 2 ”Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus 2020 seuranta 31.12”.

Investoinnit, maanhankinnat, myynnit ja maankäyttösopimuskorvaukset

Kaupunkiympäristötoimialan omien investointien toteuma oli vuonna 2020 yhteensä 1,1 milj. euroa (TAM 2,2), mikä tarkoittaa 1,1 milj. euron alitusta talousarvioon nähden. Keskeisimmät syyt alitukseen olivat pysäköintimittarihankintojen ennakoitua pienempi toteuma 0,5 milj. euroa (TAM 1,1 milj. euroa) sekä muihin investointeihin, kuten ohjelmistoihin tehdyn määrärahavarauksen arviotua pienempi toteuma 0,15 milj. euroa (TAM 0,6). Joukkoliikenteen investointien toteuma oli 0,4 milj. euroa (TAM 0,5 milj. euroa).

Kaupunginhallituksen omaisuusyksikköön siirrettyjen kaupunkiympäristön rakennuttamisen, toimitilojen rakennuttamisen sekä kiinteän omaisuuden hankintojen investointimenot olivat yhteensä 58,6 milj. euroa (TAM 83,2 milj. euroa).

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen ja toimitilojen rakennuttamisen investointien toteuma alitti talousarvion yhteensä 26,5 milj. eurolla (TAM 79,7 milj. euroa). Kiinteän omaisuuden hankintojen toteuma 5,5 milj. euroa ylitti talousarvion (TAM 3,5 milj. euroa) 2 milj. eurolla. Kaupunkiympäristön rakennuttamisen investointihankkeiden toteuma 36,4 milj. euroa alitti talousarvion (TAM 54,2 milj. euroa) 17,8 milj. eurolla. Toimitilojen rakennuttamisen investointihankkeiden toteutuma 16,8 milj. euroa alitti talousarvion (TAM 25,5 milj. euroa) 8,7 milj. eurolla.

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen kohdalla Kauppatori –hankkeessa määrärahaa siirtyi seuraavalle vuodelle noin 2,9 milj. euroa, koska työt rytmittyivät toriparkin rakentamisen kanssa. Itäisen rantakadun pyöräilyolosuhteiden parantamisinvestointeja ei päästy käynnistämään, koska alueen yleissuunnittelu oli kesken. Siksi kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden parantamiseen varatusta määrärahasta siirtyi noin 2,6 milj. euroa vuodelle 2021. Skanssiin varatut määrärahat 2,9 milj. euroa jäivät käyttämättä asemakaavatilanteen keskeneräisyyden vuoksi. Linnakaupungin suunnittelu viivästyi toteutussuunnittelun resurssipulan vuoksi ja siksi Kirstinpuiston määrärahaa siirtyi noin 1,7 milj. euroa seuraavalle vuodelle.

Kiinteistökehityskohteissa määrärahoja siirtyi seuraavalle vuodelle noin 3 milj. euroa kaavatilanteen, suunnitelmien keskeneräisyyden vuoksi ja siksi, että hankkeet toteutuivat kustannusarviota edullisemmin. Korjausvelkakohteissa jäi määrärahaa käyttämättä merkittävimmin hulevesijärjestelmien saneerauksesta noin 1,3 milj. euroa ja katu- ja sorapintaisten katujen kohdalla yhteensä noin 1,6 milj. euroa. Näiden kohdalla hankkeiden ajoituksia siirtyi seuraavalle vuodelle lähinnä toteutussuunnittelun resurssipulasta johtuvien suunnitelmapuutteiden vuoksi. Lauttarannan läjitysalueen ympäristölupa viivästyi, joten siltä osin investointimääräraha 0,7 milj. euroa siirtyi seuraavalle vuodelle. 

Toimitilarakennuttamisen poikkeamat johtuivat pääosin siitä, että Tommilan päiväkodin kohdalla laskutusrytmi painottui 2,1 milj. euroa enemmän vuoden 2021 puolelle ja konserttitalon hankintaan tuli viivästystä ja noin 1,4 milj. euroa siirtyi seuraavalle vuodelle. Lisäksi Skanssin ja Lausteen toimitilahankkeet jäivät odottamaan palveluverkkoratkaisuja ja niihin varatut määrärahat yhteensä 1,2 milj. euroa siirtyivät seuraavalle vuodelle. Pienissä hankkeissa säästyi noin 2,2 millj. euroa osin siksi, että hankkeet toteutuivat kustannusarviota edullisemmin ja osin suunnitelmapuutteiden tai laskutusrytmin vuoksi. 

Investointien toteutumat ja selvitys poikkeamista on esitetty toiminnan ja talouden seurantaraportissa (liite 1) ja kaupunkiympäristölautakunnan operatiivisen sopimuksen raportissa (liite 2).

Maan myyntituloja toteutui 22,8 milj. euroa, mikä alitti talousarvion (TAM 23,7 milj. euroa) 0,9 milj. eurolla.

Maankäyttösopimuskorvausten toteuma 9,5 milj. euroa (TAM 5,0 milj. euroa) eli 4,5 milj. euroa yli talousarvion.

Yhteenveto

Kaupunkiympäristötoimiala saavutti vuonna 2020 sille asetetun sitovan suunnittelulukutavoitteen toteuman muodostuessa 3,1 milj. euroa talousarviossa määriteltyä tasoa paremmaksi. Lopputulosta paransivat merkittävästi valtiolta saadut joukkoliikenteeseen kohdistuvat koronaan liittyvät tuet.

Myyntitavoitteiden ja investointien osalta tavoitteita (kh-omaisuusyksikkö) ei täysin saavutettu. Kaupunkiympäristön rakennuttamisen ja toimitilojen rakennuttamisen investointien toteuma alitti talousarvion yhteensä 26,5 milj. eurolla (TAM 79,7 milj. euroa). Kiinteän omaisuuden hankintojen toteuma 5,5 milj. euroa ylitti talousarvion (TAM 3,5 milj. euroa) 2 milj. eurolla. Maan myyntituloja toteutui 22,8 milj. euroa, mikä alitti talousarvion (TAM 23,7 milj. euroa) 0,9 milj. eurolla.

Kaupunkiympäristötoimialan omat investoinnit alittivat talousarvion 1,1 milj. eurolla (TAM 2,2 milj. euroa).

Maankäyttösopimuskorvauksia toteutui 4,5 milj. euroa talousarviota enemmän (TAM 5,0 milj. euroa).

Ilmastotavoitteet ovat edenneet suotuisasti lukuun ottamatta kestävien liikkumisen kulkumuoto-osuustavoitteita. Koronapandemian aiheuttamien kokoontumisrajoitusten, etätöiden ja etäopetuksen myötä liikkuminen on vähentynyt. Liikenneturvallisuus on parantunut.

Luovutuskelpoisia asuinkerrostalo- ja elinkeinotontteja on tällä hetkellä 3 vuoden tarpeisiin. Asuinkerrostalotonttien kaavavarantoa on kasvatettu edelleen; asuinkerrostalojen kerrosalan lisäys oli lähes kaksinkertainen tavoitteeseen nähden. Sen sijaan pien- ja rivitalojen tonttireservi on niukka, eikä näiden tonttien kaavavarantoa kyetty kasvattamaan tavoitteen mukaisesti vuonna 2020. Asetettuja tavoitteita konserniyhtiöille kaavoitettavasta asuinkerrosalasta ja luovutettavasta rakennusoikeudesta ei myöskään saavutettu edellä kuvatuista syistä.

Kärkihankkeiden kaupunkiympäristötoimialan toimenpiteet etenevät, joskin osin tavoiteltua hitaammin.

Liite 1Kaupunkiympäristötoimialan toiminnan ja talouden seurantaraportti 2020

Liite 2Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus seuranta 31.12.2020   

Oheismateriaali 1Sopeuttamisohjelman toimenpiteiden seuranta TP2020 kaupunkiympäristötoimiala

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää:

- osaltaan hyväksyä kaupunkiympäristötoimialan vuoden 2020 tilinpäätöksen ja liitteenä 1 olevan toiminnan ja talouden seurantaraportin ja lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle,

- merkitä tiedoksi liitteenä 2 olevan Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivisen sopimuksen raportin, ja

- esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle kaupunkiympäristötoimialalle osoitettujen sopeuttamisohjelman toimenpiteiden tilanne 12 2020 oheismateriaalin 1 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talous


Liitteet:

Kylk § 64
Liite 1:Kaupunkiympäristötoimialan toiminnan ja talouden seurantaraportti 2020
Liite 2:Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus seuranta 31.12.2020