Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristötoimiala, pysäköinninvalvonta 
Valvontapäällikkö103.03.2021 

621-2021 (02 08 00)

Sähköisen pysäköintilupajärjestelmän hankinnan keskeytys

 

Turun kaupunki, hankintapalvelut, projektipäällikkö Pekka Lång ja sähköisen pysäköintilupajärjestelmän työryhmän jäsenet 2.3.2021:

 

Turun kaupungin hankintapalvelut on pyytänyt tarjouksia ja sähköisestä pysäköintilupajärjestelmästä kaupunkiympäristötoimialan käyttöön.

 

Hankintailmoitus julkaistiin 2.2.2021 kansallisen kynnys arvon alittava hankintana HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Hankintaan esitetyt kysymykset ja niihin annetut vastaukset julkaistiin 18.2.2021 ja Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.

 

Tarjousten jättöaika päättyi 26.2.2021 klo 11. Tarjouksia saapui määräaikaan mennessä kuusi (6). Tarjouksen jättivät

 

-Aimo Park Finland Oy

-EasyPark Oy

-Finn-ID Oy

-Fujitsu Finland Oy

-IGL-Technologies

-Kaskea Group Oy

 

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjouksia ei oteta huomioon. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.

 

Hankintamenettelyn keskeyttäminen

 

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 2 §:n 2 momentin mukaan hankintayksiköiden on pyrittävä järjestämään hankintatoimintansa siten, että hankintoja voidaan toteuttaa mahdollisimman taloudellisesti, laadukkaasti ja suunnitelmallisesti olemassa olevat kilpailuolosuhteet hyväksi käyttäen ja ympäristö- ja sosiaaliset näkökohdat huomioon ottaen.

 

Hankintalain 67 §:n 1 momentin mukaan tarjouspyyntö, neuvottelukutsu ja niiden liitteet on laadittava niin selviksi, että niiden perusteella voidaan antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.

  

Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.

 

Hankintayksikkö keskeyttää hankintamenettelyn hankintaa tekemättä. Keskeyttämisen syynä on se, että järjestelmän kokonaishinta 48 kk ajalta annetuin esivaatimuksin laskettuna olevassa kohdassa ei kerrottu riittävän selvästi mitä kokonaishinta pitää sisällään. Virheelliset laskentakaavat ovat johtaneet siihen, että hankintayksikkö ei ole saanut oikeanlaisia tarjouksia. Koska alalla ammattimaisesti toimivat elinkeinonharjoittajat pyrkivät julkisissa tarjouskilpailuissa tarjoamaan kokonaistaloudellisesti edullisimman hinnan, on tarjouspyyntö ollut tältä osin epäselvä ja omiaan tuottamaan yhteismitattomia ja vertailukelvottomia tarjouksia hankintalain 67 §:n 1 momentin vastaisesti. Tarjouspyynnössä ilmenneiden virheiden olennaisuudesta, johtuen hankintayksiköllä ei ole ollut mahdollisuuksia jatkaa hankintaa hankintalain edellyttämällä tavalla, ja hankintamenettely on tästä johtuen keskeytettävä.

 

Hankintayksiköllä on ollut edellä mainituista syistä todellinen ja perusteltu tarve keskeyttää hankinta. Keskeyttämispäätöstä tehtäessä on toimittu tasapuolisesti ja ehdokkaita syrjimättä.

 

Aiemmassa menettelyssä saatuja tarjoustietoja käsitellään luottamuksellisina, kunnes uusi hankintamenettely on päättynyt. Liikesalaisuudet pysyvät salaisina tämänkin jälkeen.

 

Päätös          Päätin, että kaupunkiympäristötoimialan käyttöön tuleva sähköinen pysäköintilupajärjestelmän hankintamenettely keskeytetään.

 

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

 

 

Roy Sjöblom

valvontapäällikkö

 

 

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

 

Lisätiedot: projektipäällikkö Pekka Lång, puh.040 6350 534.

Jakelu

aoAimo Park Finland Oy
aoEasyPark Oy
aoFinn-ID Oy
aoFujitsu Finland Oy
aoIGL-Technologies Oy
aoKaskea Group Oy
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX