Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta7109.03.20211

2627-2021 (02 08 02, 10 03 01)

Kauppias Hammarin kadun ja Kuusikujan katu- ja vesihuoltosaneeraus -urakan hankinnan aloittaminen sekä urakoitsijan valintakriteerit

Tiivistelmä:

Kauppias Hammarin kadun ja Kuusikujan katu- ja vesihuoltosaneeraus -urakan sisältö, aikataulu ja hankinnan käynnistämisestä päättäminen.

Kylk § 71

Kaupunkiympäristön rakennuttaminen, vastaava rakennuttaja Tuomas Turpeinen 24.2.2021:

Kaupunkirakentaminen, kaupunkiympäristön rakennuttaminen on valmistelemassa Kauppias Hammarin kadun ja Kuusikujan katu- ja vesihuoltosaneeraus -rakennusurakkaa. Urakassa toteutetaan rakennussuunnitelmien osoittamassa laajuudessa Kauppias Hammarin kadun ja Kuusikujan katujen ja vesihuollon saneeraus. Urakan yhteydessä Kauppias Hammarin katu muutetaan 1.6.2020 voimaan tulleen tieliikennelain mukaiseksi pyöräkaduksi, joka on osa Uudenmaantien pyöräilyn laatukäytävää.

Urakka-aika on suunniteltu alkavaksi keväällä 2021 ja päättyvän kesällä 2022.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta.

Hankinnasta tullaan tekemään hankintalain edellyttämä hankintailmoitus.

Urakan kokonaiskustannusarvio hankevarauksineen on 2,0 milj. € (alv 0 %). Urakka on yhteishanke Turun Vesihuolto Oy:n kanssa, kustannusarviosta kaupunkiympäristötoimialan osuus on 1,4 milj. € ja Turun Vesihuolto Oy:n osuus on 0,6 milj. €.

Vuoden 2021 talousarvion ja kaupunginvaltuuston investointimäärärahojen korotuspäätöksen 15.2.2021 §30 vaikutuksesta Uudenmaantien pyöräilyn laatukäytävälle Kauppias Hammarin kadun ja Kuusikujan saneeraukseen on varattu 1,0 milj. € vuodelle 2021. Vuodelle 2022 kohdistuvien rakennuskustannusten osalta rahavaraus tehdään vuoden 2022 talousarviossa.

Urakkamuotona on kokonaishintaurakka.

Urakan hankinta suoritetaan käyttäen avointa menettelyä ja valintaperusteena on halvin hinta.

Tarjousten tekijöille asetetaan seuraavat kelpoisuusvaatimukset, joiden on täytyttävä, jotta tarjoajan tarjous otetaan mukaan tarjousvertailuun:

Tarjoajalla tulee olla Y-tunnus.

Tarjoajan tulee olla huolehtinut verojen, sosiaaliturvamaksujen ja eläkevakuutusmaksujen maksamisesta. Tarjoaja voidaan kuitenkin hyväksyä, jos laiminlyötyjen maksujen osalta on maksunsaajan hyväksymä maksusuunnitelma.

Tarjoajalla tulee olla hankinnan kokoon ja laatuun nähden taloudelliset edellytykset hankinnan suorittamiseen. Tätä ominaisuutta arvioidaan tarjoajan luottokelpoisuudesta saatujen tietojen perusteella. Tarjoajan Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa–suosituksen mukaisen luottokelpoisuuden tulee olla vähintään tyydyttävä (A). Muun vastaavan luottotietolaitoksen (ei pankin) luottokelpoisuusluokitus tulee olla vähintään tätä vastaava.

Tarjoajan vuosittaisen kokonaisliikevaihdon tulee olla vähintään kaksi miljoonaa (2 000 000) euroa kahdella viimeisellä kahdentoista kuukauden pituisella tilikaudella. Liikevaihtovaatimuksen tulee täyttyä molemmilla tilikausilla.

Tarjoajan tulee olla merkitty kaupparekisteriin, ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin sekä arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, jos lainsäädäntö edellyttää rekisteröitymistä.

Urakoitsijan tulee noudattaa kaikkien työntekijöiden työsuhteissa voimassaolevaa alan valtakunnallista työehtosopimusta.

Tarjoajalla on voimassa oleva vastuuvakuutus, joka on riittävä suhteessa hankinnan laajuuteen ja riskeihin nähden, joka kattaa tässä työssä Tilaajalle, kolmannelle osapuolelle tai tämän omaisuudelle aiheutuneet vahingot.

Tarjoajan tulee olla ottanut tapaturmavakuutuslaissa (608/1948) tarkoitetun vakuutuksen.

Tarjoajan on esitettävä tarjouslomakkeella, miten se tulee järjestämään urakkaohjelman mukaisen vakuuden. Lomakkeessa on ilmoitettava vakuuden muoto ja vakuuden antaja.

Tilaaja hyväksyy ulkomaisen vakuudenantajan vain siinä tapauksessa, että vakuudenantajalla on sivukonttori tai muu tilaajan hyväksyttävissä oleva edustaja Suomessa.

Tarjoajan tulee toimittaa yllä mainittujen vaatimusten täyttymisestä tarjouspyynnössä tarkemmin määritellyt todistukset, jotka eivät saa olla kolmea (3) kuukautta vanhempia.

Tarjoajalta edellytetään Rakentamisen Laatu RALA ry:n myöntämä RALA-pätevyystodistus urakkaan soveltuvasta toimialapätevyydestä:

18.3a: Pääurakointi; putkilinjat ja johtoverkot

18.6a: Pääurakointi; tiet ja kadut

tai muu riittävä näyttö urakkaan soveltuvasta pätevyydestä: Pätevyystodistuksen voi muuna riittävänä näyttönä korvata toimialapätevyyksin eriteltynä referenssiluettelona viimeiseltä kolmelta vuodelta.

Tarjoajalla ja ilmoitetuilla alihankkijoilla tulee olla Rakentamisen Laatu RALA ry:n myöntämä yritystasoinen tähän urakkaan ja esitettyihin alihankintoihin soveltuva toimintatapojen sertifiointi tai muu vastaava tähän urakkaan soveltuva näyttö ulkopuolisesti todennetusta laadunhallinnasta. Esimerkiksi tähän urakkaan soveltuva SFS-EN ISO 9001 laatusertifikaatti.

Muilta osin tarjouspyyntö liitteineen on oheisen tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukainen.

Liite 1Tarjouspyyntö 24.2.2021

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää, että:

- Kauppias Hammarin kadun ja Kuusikujan katu- ja vesihuoltosaneeraus -urakan hankinta voidaan käynnistää edellä kuvatuin taloudellisin ja teknisin minimivaatimuksin ja liitteen 1 mukaisesti,

- hankinnassa käytetään avointa menettelyä ja valintaperusteena halvinta hintaa,

- kaupunkirakentamisen palvelualuejohtaja oikeutetaan tekemään tarjouspyyntöön tarvittaessa teknisluonteisia muutoksia ja lisäyksiä sekä allekirjoittamaan tarjouspyyntö, ja

- pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan ja hyväksytään heti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen


Liitteet:

Kylk § 71
Liite 1:Tarjouspyyntö 24.2.2021