Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristötoimiala | |||
Toimialajohtaja | 118 | 30.12.2020 |
8196-2020 (10 03 00)
Poikkeamispäätös: Aluesuunnitelma korttelille 20, kiinteistöille 61-7-14 ja 61-7-34 Nosturinkatu 4 ja 6, kaupunginosa/alue, P 2020-664
Kaupunkiympäristötoimiala, ympäristölakimies Ville Erkkola 8.12.2020:
Rakennuspaikka ja sen sijainti
VI kaupunginosa (6), kortteli 7, tontit 14 ja 34
Osoite: Nosturinkatu 4 ja 6
Hakija
Pohjola Rakennus Oy 2539942-5
Rakennushanke
10 asuinkerrostaloa, pihakansi, autokatos ja yhteistiloja.
Kaavoitustilanne
ASEMAKAAVA
Alueella on voimassa asemakaava, joka on tullut voimaan 14.5.2018. Rakennuspaikkaa koskevat seuraavat kaavamääräykset:
AK-1 Asuinkerrostalojen korttelialue. Asuntoja ei saa sijoittaa maantasokerrokseen siten, että ne avautuvat pelkästään kadulle. Suurimman sallitun rakennusoikeuden ylittäen saa rakentaa porrashuoneet yli 15 kerrosalaneliömetrin ylittävältä osalta kussakin porrashuoneessa kussakin kerroksessa edellyttäen, että tämä lisää porrashuoneiden viihtyisyyttä ja valoisuutta. Autopaikkoja on rakennettava vähintään 1 ap kutakin 120 kerrosalaneliömetriä kohti ja 1 ap kutakin palveluasuntojen 150 kerrosalaneliömetriä kohti. Vieraspaikkoja on rakennettava 1 ap/10 asuntoa.
AK-3 Asuinkerrostalojen korttelialue. Asukkaiden käyttöön tulevat leikki-, oleskelu- ja piha-alueet saa sijoittaa AK-3 korttelialueeseen rajautuvan LPA-korttelialueen katolle. LPA-korttelialueen suuntaan olevalle julkisivulle saa rakentaa porrashuoneen ikkunoita sekä asuntojen ikkunoita siten, että niiden alareuna on vähintään 1,5 metriä LPA-alueen vesikattotason yläpuolella ja asunnossa on myös muihin suuntiin avautuvia ikkunoita. Suurimman sallitun rakennusoikeuden ylittäen saa rakentaa porrashuoneet yli 15 kerrosalaneliömetrin ylittävältä osalta kussakin porrashuoneessa kussakin kerroksessa. Autopaikkoja on rakennettava vähintään 1 ap kutakin 120 kerrosalaneliömetriä kohti ja ne saa kokonaisuudessaan sijoittaa AK-3 korttelialueeseen rajautuvalle LPA-korttelialueelle. Vieraspaikkoja on rakennettava 1 ap/10 asuntoa.
AL-1 Asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialue. Korttelin kerrosalasta on vähintään 1/10 käytettävä liike- tai toimistotiloja varten. Asuntoja ei saa sijoittaa maantasokerrokseen. Rakennuksen maantason kerroskorkeuden on oltava vähintään 4,5 metriä. Suurimman sallitun rakennusoikeuden ylittäen saa rakentaa porrashuoneet yli 15 kerrosalaneliömetrin ylittävältä osalta kussakin porrashuoneessa kussakin kerroksessa edellyttäen, että tämä lisää porrashuoneiden viihtyisyyttä ja valoisuutta. Autopaikkoja on rakennettava vähintään 1 ap kutakin asuntojen 120 kerrosalaneliömetriä kohti, 1 ap kutakin liiketilojen 60 kerrosalaneliömetriä kohti, 1 ap kutakin toimistotilojen 80 kerrosalaneliömetriä kohti ja 1 ap kutakin palveluasuntojen 200 kerrosalaneliömetriä kohti. Vieraspaikkoja on rakennettava 1 ap/10 asuntoa.
LPA-1 Autopaikkojen korttelialue. Pysäköintilaitos on suunniteltava ja toteutettava siten että sen myöhempi laajentaminen kaavan sallimaan rajaan asti on mahdollista niin, että laitosta voidaan ainakin osittain käyttää myös laajennustöiden aikana. Pysäköintilaitokset on katettava hulevettä viivyttävin viherkatoin, joille saa sijoittaa ympäröiviä korttelialueita palvelevia piha- ja oleskelualueita. Korttelialue on tarkoitettu korttelien 20-24 autopaikkoja varten.
YLEISIÄ MÄÄRÄYKSIÄ Rakennusmateriaaleilta vaaditaan korkeatasoisia laatuominaisuuksia. Yhdessä korttelissa ei saa olla kahta julkisivusommittelultaan samanlaista rakennusta. Rakennusten julkisivuissa sommitelmien erilaisuuden lisäksi pitää kiinnittää huomiota myös muuhun keskinäiseen vaihteluun, esimerkiksi julkisivumateriaalien, värityksen ja yksityiskohtien osalta. Monotonisia julkisivuja, näkyviä elementtisaumoja, laajoja kattamattomia pysäköintialueita ja yhtenäisiä parveketorneja ei sallita. Kadun varrella sijaitsevien rakennusten, tilojen ja pysäköintilaitosten katutason julkisivuissa umpinaisten ulkoseinien osuus saa olla enintään 40%. Umpinaisia osuuksia on elävöitettävä esimerkiksi materiaalivalinnoin, istutuksin ja taideteoksin. Asukkaitten käyttöön on osoitettava viihtyisää ja laadukasta, leikkiin sekä oleskeluun soveltuvaa piha- tai kattoterassialuetta, jolle on suora esteetön yhteys asuinrakennusten porrashuoneista ja jolla liikenteestä aiheutuva melutaso ei ylitä 55 dBA. Kortteleissa on sallittava yhteisjärjestelyt piha-alueiden, jalankulku- ja ajoyhteyksien, väestönsuojien, autopaikkojen, jätehuollon, hulevesien hallinnan ja viivytyksen sekä teknisten tilojen rakentamiseksi. Korttelin sisäisiä tontinrajoja ei pääsääntöisesti saa aidata. AK- ja AL-korttelialueilla saa merkityn rakennusoikeuden ja kerrosluvun ylittäen rakentaa kaupunkikuvallisesti korkeatasoisia asukkaiden yhteistiloja korkeintaan 50% suurimman kerroksen alasta. Pihakannet, I-kerroksiset rakennusosat sekä LPA-alueiden katot on toteutettava niin, että kattopinta-alasta vähintään 2/3 on hulevesiä viivyttävää viherkattorakennetta, jonka pidätyskerroksen paksuus on vähintään 70 mm. Muut kattopinnat suositellaan rakennettavaksi viherkattoisina siten, että ne toimivat hulevesijärjestelmän viivytysalueina. Oleskelu- ja leikkitiloja voidaan sijoittaa viherkatoille. Palomuurin rakentamatta jättäminen sallitaan tonttien rajalle, kun paloturvallisuudesta huolehditaan korvaavin järjestelyin. Tontin rajassa kiinni olevaan julkisivuun saa rakentaa ikkunoita, mikäli kyseisen julkisivun etäisyys naapuritontilla olevaan rakennusalaan on vähintään 8 metriä Yli VIII-kerroksisissa rakennuksissa palomääräysten edellyttämän toisen porrashuoneen saa rakentaa suurimman sallitun kerrosalamäärän ylittäen. Aikaisemman toiminnan mahdollisesti aiheuttama maaperän pilaantuminen pitää selvittää ja mahdollisesti pilaantuneet maat pitää tarvittaessa kunnostaa ennen rakentamista. Rakentaminen on suoritettava niin, ettei siitä aiheudu haittaa oleville rakenteille kuten Satamaraide tai hulevesiverkoston runkolinjat.
PYSÄKÖINTI Autopaikkoja mitoittaa 250 mm:n ulkoseinän paksuudella mitattu kerrosala. Pysäköintitiloissa ja -alueilla tulee varautua sähköautojen latauspisteisiin. AK- ja AL-kortteleihin sijoitettavista autopaikoista vähintään 3/4 on toteutettava rakenteellisesti joko pihakannen (pi-a) alle tai rakennusten maantasokerroksiin. Mikäli autopaikkoja rakennetaan maanpäällisinä kattamattomana, pitää ne jakaa enintään 5 autopaikan ryhmiin, jotka on erotettu toisistaan pensailla tai vastaavilla istutuksilla. Tällaiset autopaikat on myös pinnoitettava nurmikivellä tai muulla vettä läpäisevällä päällysteellä. Polkupyörien pysäköintiä ja säilytystä varten on varattava tilaa seuraavasti: 2 pyöräpaikkaa/asunto, 1 pyöräpaikka/palveluasunto sekä 1 pyöräpaikka/150 k-m² liike- ja toimistotilojen osalta. Näistä vähintään 50% varten on kadun tasolla olevaan kerrokseen rakennettava säältä suojattu ja lukittava säilytystila. Kuhunkin AK- ja AL-kortteliin on lisäksi varattava tilat polkupyörien kunnostusta ja pesua varten. Pyöräkatokset on pyrittävä toteuttamaan viherkattoisina. HULEVEDET Korttelialueille on laadittava korttelikohtainen hulevesien imeyttämis- ja viivytyssuunnitelma, joka on esitettävä rakennusluvan yhteydessä. Kaikki korttelissa muodostuva hulevesi on kerättävä ja johdettava tämän järjestelmän kautta puisto- tai katualueella olevaan yleiseen järjestelmään. Ainoastaan perustusten kuivatusvedet ja viherkatoilta tulevat hulevedet saa kytkeä suoraan hulevesiviemäriin. Katu- ja puistoalueille on rakennettava yhtenäinen altaisiin, painanteisiin, ojiin ja muihin pintarakenteisiin perustuva hulevesien keruujärjestelmä, jonka kautta hulevedet johdetaan hulevesiviemäriin. Yleisten alueiden lisäksi korttelien hulevedet johdetaan tähän järjestelmään. Järjestelmä on suunniteltava integroiduksi osaksi puisto- ja katurakenteita ja sen suunnittelussa on pyrittävä mahdollisimman luonnonmukaiseen hulevesien imeyttämiseen, viivyttämiseen ja puhdistamiseen erityisesti kasvillisuuden ja viherrakenteiden keinoin. Erityistä huomiota on kiinnitettävä hulevesijärjestelmän jatkuvuuteen ja yhtenäisyyteen. Järjestelmään on myös suunniteltava tulvareitit poikkeuksellisia sadetapahtumia varten. Hulevesijärjestelmän perusmitoituksena on 1 m³ pidätyskapasiteettia kutakin 100 m² vettä läpäisemätöntä pintaa kohti. MELU JA TÄRINÄ Rautatieliikenteestä aiheutuva tärinä tulee huomioida rakennusten rakenteissa siten, että normaaleissa asuinrakennuksissa liikennetärinän osalta ei ylitetä VTT:n laatiman ohjeen värähtelyluokan C arvoa 0,30 mm/s tai voimassa olevaa määräysarvoa. Alle 50 m etäisyydelle rautatiestä suunniteltavien asuinrakennusten välipohjat tulee suunnitella ja toteuttaa siten, että niiden ominaistaajuus ei ole alueella f = 8…12,5 Hz. Rautatieliikenteestä aiheutuva tärinä tulee huomioida rakennusten rakenteissa siten, että normaaleissa asuinrakennuksissa liikennetärinän aiheuttaman runkomelun Lprm voimakkuus ei ylitä A-painotettua suositusarvoa 35 dB tai voimassa olevaa määräysarvoa.
Poikkeukset (MRL 58 §)
AK-1 korttelialue:
AL-1 korttelialue:
AK-3 korttelialue:
LPA-1 korttelialue:
Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen
Hakemuksesta on tiedotettu kirjeitse naapureille. Naapureille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen.Muistutuksia ei tehty.
Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).
Lausunnot
Varsinais-Suomen Pelastuslaitos: Puoltaa hakemusta ehdollisena.
Liikennesuunnittelu: Puoltaa hakemusta ehdollisena.
Päätöksen perustelut
Rakennuspaikka sijaitsee Sataman (VI) kaupunginosassa, osoitteissa Nosturinkatu 4 ja 6. Kyseessä on rakennussuunnitelma, joka kattaa koko korttelin 20. Korttelin kokonaisrakennusoikeus ei muutu. AK-1 ja AK-3 korttelialojen rakennusoikeudet käsitellään kokonaisuutena ja sijoitetaan AK-1, AK-3 la LPA-1 -korttelialoille. Rakennussuunnitelmassa on tarkoitus olla rakentamatta LPA-1 alueelle asemakaavassa olevaa pysäköintilaitosta. Pysäköintilaitoksen sijaan rakennetaan koko korttelin kattava pihakansi, jonka alle paikoitus järjestetään. Paikoitusalueelle on mahdollista sijoittaa myös kortteleiden 21 – 24 autopaikkoja. Paikoituslaitoksen rakentamatta jättäminen mahdollistaa LPA-1 ja AK-3 alueiden rakennusten massoittelun uudet lähtökohdat, jolloin rakennukset eivät noudata asemakaavassa määriteltyjä rakennus- ja korttelialoja. Rakennusten uudelleen massoittelun ja sijoittelun vuoksi on jatkosuunnittelussa kiinnitettävä erityistä huomiota rakennuksien etäisyyteen keskenään ja huoneistojen valon saantiin. Jatkosuunnittelussa on myös kiinnitettävä huomiota henkilö- ja huoltoautojen sisäänajon suunnitteluun.
Liikennesuunnittelu ja Varsinais-Suomen Pelastuslaitos on asettanut lausunnossaan ehtoja korttelialueelle liikkumiseen ja pelastautumiseen. Hakija on muuttanut hakemustaan lausuntojen mukaiseksi. Pihakannen rakentamisen vuoksi pelastusajoneuvojen pelastuspaikat sijoitetaan talojen väliin katutasoon, jolloin pihakannen ei tarvitse kestää raskasta pelastusajoneuvoa. Pelastuspaikoille tulee liittymiä liittymäkieltoalueelle Antmanninkadulta ja Narrinpolulta. AK-1 alueen ½ kerroksiset ullakot (2 taloa) rakennetaan kokonaisina kerroksina yhtenäistämään koko korttelin vesikattojen rakentamista. AL-1 korttelialueella Kreivinaukion laidalla sijaitsevan maantasokerrokseen sijoitetaan asuntoja. Asunnot sijoitetaan niin, että ne eivät avaudu pelkästään kadulle. Turnajaispolun ja Narrinpolun kulmassa oleva talo poikkeaa vähäisesti rakennusalalta, rakennukseen tuleva viiste toteutetaan asemakaavamääräyksen mukaisesti. VI-kerroksinen rakennus toteutetaan VII-kerroksisena rakennusten massojen ja kerrosalojen tasaamiseksi. Rakennuksen maantason kerroskorkeudeksi tulee 3,5 – 4 m rakennuksen pihakanteen liittymisen vuoksi. LPA-1 korttelialueella autokatos ylittää korttelialueen rajan ja AK-3 korttelialueen asuinrakennukset sijoittuvat osittain LPA-1 alueelle alueiden uudelleen massoittelun takia. AK-1 ja LPA-1-korttelialueille muutosten jälkeen jäävät rakentamattomat rakennusalat on poistettava asemakaavamuutoksella. Hakijalla on tarkoitus toteuttaa korttelialueella kolmiulotteista (3D) kiinteistön muodostusta. Korttelialue rakentuu osissa. Autopaikat rakennetaan koko korttelinalalle tehtävälle autokannelle LPA-1 alueen pysäköintilaitoksen sijaan. Järjestely mahdollistaa korttelialueen rakentumisen 3D tontti kerrallaan. Sitovat tonttijaot voidaan tehdä tuleville 3D kiinteistöille, kun sopimus asemakaavanmuutoksesta on tehty ja tonttijaon mukaiset kiinteistöt rekisteröidä sitä mukaa, kun ne ovat rakentuneet. 3D tonttien muodostamisessa on huomioitava autopaikkojen riittävyys kortteleille 20-24. Hakija on perustellut asemakaavasta poikkeamisia erillisessä selvityksessä. Selvitys on tämän päätöksen liitteenä.
Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukaiseen poikkeamiseen on erityinen syy eikä poikkeaminen aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteitten saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteitten saavuttamista (MRL 171 §).
Liite 1Asemapiirros 25.6.2020 (REV B, 16.10.2020, ARK 002 001)
Liite 2Asemapiirros 25.6.2020 (REV B, 16.10.2020, ARK 002 002)
Liite 3Selvitys ja perustelut asemakaavasta poikkeamiseen 26.6.2020
Toimialajohtaja Christina Hovi:
PäätösPäätin seuraavilla ehdoilla myöntää hakemuksen ja liitteenä olleiden 25.6.2020 (REV 16.10.2020) päivättyjen asemapiirrosten mukaiset poikkeukset:
Asemakaavan muuttamista koskeva kaavoitussopimus hakijan ja Turun kaupungin välillä pitää allekirjoittaa ennen rakennusluvan myöntämistä.
Samalla päätän, että hakijalta peritään poikkeamispäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 7.1 §:n mukaisesti 950 euroa sekä naapurien kuulemisen johdosta 70 euroa/kuultava kiinteistö (6 kpl), yhteensä 1370 euroa.
Päätöksen voimassaolo
Poikkeamispäätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta lukien. Vastaavaa rakennuslupaa tulee hakea tämän ajan kuluessa.Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen. Päätöksen antopäivä on 13.01.2021.
Christina Hovi
Toimialajohtaja
Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.
Jakelu
aoPohjola Rakennus Oy Suomi
tiedVarsinais-Suomen ELY-keskus/Ympäristö ja luonnonvarat
tiedKaupunginhallitus
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaavoitus
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedXXXXX
tiedXXXXX
Liitteet:
Kyto § 118
Liite 1:Asemapiirustus 25.6.2020
Liite 2:Asemapiirustus 25.6.2020
Liite 3:Selvitys ja perustelut asemakaavasta poikkeamiseen 26.6.2020