Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta512.01.20215

5661-2019 (10 02 03, 02 08 00)

Asemakaavanmuutoksen tavoitteiden tarkistaminen, Ferry Terminal Turku (8/2019)

Tiivistelmä:

Ferry Terminal Turku -asemakaavanmuutoksella mahdollistetaan laivaliikenteen yhteisterminaalin rakentaminen sekä kehitetään liikennejärjestelyjä ja satama-alueen toimintaa. Kaavanmuutoksen tavoitteita muutetaan, koska kaava-alue pienenee. Tavoitteista jätetään pois ne kohdat, jotka koskevat vain poistuvia kaavanmuutosalueen osia. Lisäksi tavoitteista poistetaan henkilöliikenneraiteen siirtäminen, jotta kaupunkikehittäminen olisi tulevaisuudessa mahdollista matkustajasataman pohjoispuolella.

Kylk § 5

Kaupunkiympäristötoimiala, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Satu Tiainen 5.1.2021:

Kaavoituksessa on valmistunut päivitetty osallistumis- ja arviointisuunnitelma:

Vaikutuksiltaan merkittävä asemakaavanmuutos Sataman kaupunginosan satama-alueelle, sataman liikennealueelle, kortteliin 5 (Juhana Herttuan puistokatu 25–27 / Satamakatu 18), osaan korttelista 4 (makasiinikorttelin pysäköintialue), Juhana Herttuan puistosta ja Linnanaukon vesialueesta, Kuljetuskadulle sekä osille muista katualueista. Työnimeltään kaavanmuutos on Ferry Terminal Turku. Kaavan laadinnasta vastaa kaavoitusarkkitehti Satu Tiainen.

Kaavanmuutosaluetta pienennetään suhteessa aikaisempaan, 13.6.2019 päivättyyn ja 9.12.2019 muutettuun osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan. Alueesta poistetaan Vapaavarasto, suuri osa liikenne- ja satama-alueista sekä osa vesialueesta. Syynä kaavanmuutosalueen pienentämiseen on, että matkustajasatama ja sen lähiympäristö muodostavat uusimmissa suunnitelmissa oman kokonaisuutensa, jonka toteuttaminen ei edellytä kaavanmuutosta muilla alueilla. Siksi on tarkoituksenmukaista kaavoittaa ne omana erillisenä asemakaavanmuutoksenaan.

Kaava-alueen itä- ja kaakkoisosan rajausta muutetaan muun muassa lisäämällä kaavanmuutosalueeseen Kuljetuskatu, katualueita Juhana Herttuan puistokadulta ja Satamakadulta sekä kapea siivu Satamakadun ja Vallihaudankadun väliin jäävästä makasiinien korttelista. Tarkoituksena on mahdollistaa Satamakadun laajentaminen ja sataman liikenteen ja pysäköinnin järjestäminen sekä muuttaa katualueen istutusmerkintöjä.

Aluerajauksen muuttuessa myös kaavanmuutoksen tavoitteet muuttuvat. Tavoitteissa ei enää mainita yhteyttä Ruissaloon tai Vapaavaraston ja Länsisataman muutostarpeita ja -mahdollisuuksia, koska Vapaavarasto, Länsisatama ja Ruissaloon johtavat kulkureitit eivät enää sisälly kaavanmuutosalueeseen. Tavoitteista poistetaan henkilöliikenneraiteen siirtäminen, jotta kaupunkikehittäminen olisi tulevaisuudessa mahdollista matkustajasataman pohjoispuolella. Jos raide siirrettäisiin, Linnakaupungin kehittämistä ei voisi ulottaa Linnanaukolle asti. Lisäksi päivitetään tietoa siitä, mihin suunnitelmiin tavoitteet perustuvat.

Kaavanmuutoksen vaiheet

Asemakaavanmuutos laaditaan Turun kaupungin aloitteesta. Kaupunki on tehnyt satama-alueen ja siihen liittyvien liikennejärjestelyjen kehittämisestä kaksi aiesopimusta Turun Satama Oy:n, Viking Line Abp:n ja Tallink Silja Oy:n kanssa. Kaupunginhallitus hyväksyi sopimukset 20.8.2018 § 313 ja 17.12.2018 § 525. Aiesopimusta on tarkoitus jatkaa.

Kaavoitus käynnistyi, kun kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi 18.6.2019 § 284 asemakaavanmuutoksen tavoitteet. Kaavanmuutoksen vireille tulosta on tiedotettu vuoden 2019 kaavoituskatsauksessa. Siitä ilmoitettiin myös kuulutuksella.

Kaavanmuutoksesta on lähetetty osallisille kaksi osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa, joista ensimmäinen on päivätty 13.6.2019. Kaavanmuutosalueen rajausta laajennettiin vähäisesti 9.12.2019 lisäämällä siihen Vapaavaraston länsipuolella oleva ranta-alue, osoitteessa Juhana Herttuan puistokatu 25–27 sijaitseva kortteli 5, puistoksi ja satama-alueeksi kaavoitetut alueet, jotka käytännössä kuuluvat kyseiseen kortteliin, Latokarinkatu sekä Tuontikadun lounaisosa. Laajennusten tarkoituksena oli mahdollistaa liikenneyhteyksien ja pysäköinnin järjestäminen sekä rahtisataman kehittäminen. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmien perusteella saapui yhteensä 21 kirjallista mielipidettä.

Kaavan tavoitteet

Asemakaavanmuutoksen tavoitteena on kaupungin strategisten tavoitteiden mukaisesti, että satama-alueen toiminta kehittyy osana kehittyvää merellistä Turkua ja että uusi satamaterminaali osaltaan vahvistaa Turun logistista asemaa. Satamaterminaali kytkeytyy osaksi kansainvälistä TEN-T-liikenneverkkoa.

Kaavanmuutoksella mahdollistetaan uuden satamaterminaalin ja sen tarvitsemien rakennuksien, liikenneyhteyksien ja pysäköintijärjestelyjen toteuttaminen. Tavoitteena on uusin ratkaisuin saavuttaa kustannushyötyjä ja tehostaa laivaliikenteen toimintaa. Lisäksi uuden terminaalin toteutus tarjoaa luontevan mahdollisuuden ajanmukaiseen turvallisuuden kehittämiseen. Päämääränä on, että uusi terminaali liikenneyhteyksineen on käytössä vuonna 2025.

Schauman Arkkitehdit Oy on laatinut esiselvitysvaiheessa Turun Satama Oy:lle alustavia suunnitelmia uudesta satamaterminaalista, sataman kenttäalueista ja katuyhteyksistä. Turun Satama Oy:n hallitus päätti 10.6.2019, että matkustajaterminaalialueen osalta siirrytään hankesuunnitteluvaiheeseen. Satamaterminaalissa on kaksi laivapaikkaa. Tällä hetkellä kaavanmuutoksen tavoitteet perustuvat 26.10.2020 päivättyyn Ramboll Finland Oy:n liikennesuunnitelmaluonnokseen, jossa laivaterminaalin liikennealueelle ajetaan Juhana Herttuan puistokadulta.

Lähtökohtana on, että varmistetaan sujuvat liikennejärjestelyt ja että terminaali on helposti saavutettavissa kaikilla liikennemuodoilla. Huomiota kiinnitetään erityisesti liikennehuippuihin: liikenne on lyhyen aikaa vilkkaimmillaan aamulla ja illalla, kun laivat saapuvat ja lähtevät. Kaavanmuutoksen tavoitteisiin kuuluvat liikenneyhteyksien selkeyttäminen ja sujuvoittaminen, liikenneturvallisuuden parantaminen sekä laivaan kulkevan matkustaja- ja rahtiliikenteen eriyttäminen muusta saatto- ja saapumisliikenteestä. On oleellista kasvattaa kestävien liikkumismuotojen kulkutapaosuutta myös ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi.

Satama-alueen kehittämisellä tavoitellaan maankäytön muutoksia siten, että sataman toiminnan tehostuessa vapautuu uusia kiinnostavia alueita kaupunkikehitykseen etenkin Turun linnan ja Aurajoen väliseltä alueelta, mutta myös laajemmin Turun linnan ympäristössä. Tavoitteena on lisäksi, että kaavanmuutos ei estä kaupunkikehittämistä kaava-alueen pohjoispuolella Linnanaukon rannalla. Aurajokirannassa ja sataman suulla vapautuvien alueiden tulevaan käyttöön ei tässä asemakaavanmuutoksessa oteta kantaa, vaan niiden kehittäminen toteutetaan erillisinä kaupungin omina strategisina hankkeina, joille asetetaan erikseen tavoitteet.

Kaavanmuutosta valmisteltaessa huomioidaan kulttuurihistorialliset ja maisemalliset arvot erityisesti Turun linnan ympäristössä sekä Ruissalon Natura 2000- ja luonnonsuojelualueet.

Oheismateriaali 1Osallistumis- ja arviointisuunnitelma Ferry Terminal Turku

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä edellä mainitut asemakaavanmuutoksen tarkistetut tavoitteet ja merkitä tiedoksi osallistumis- ja arviointisuunnitelman Ferry Terminal Turku.

PäätösAsia pantiin pöydälle Mannin Laukkasen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Bergström ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Sihteerinä toimi Harri Lehtinen tämän asian kohdalla.