Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta912.01.20219

10083-2020 (10 03 01)

Pohjoiskaaren ja sen lähiympäristön katu-, liikenteenohjaus- ja puistosuunnitelmat

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi suunnitelmat Pohjoiskaaren sekä sen lähiympäristön saneerauksesta. Suunnitelmien tavoitteena on parantaa liikkumisen turvallisuutta ja toimivuutta sekä kohentaa ympäristön laatua ja viihtyvyyttä Runosmäen lähiön tärkeimmällä sisääntuloreitillä sekä Tampereen valtatiellä.

Kylk § 9

Kaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnitteluinsinööri Eero Paavola, suunnitteluinsinööri Vesa Varjonen, maisemasuunnittelija Johanna Salmela 4.1.2021:

 

Nykytilanne ja kehittämistarpeet

 

Pohjoiskaari on Runosmäen lähiöön johtava tärkein sisääntuloväylä, jonka autoliikenteen määrä arkisin on keskimäärin 10 000 ajoneuvoa/vrk. Pohjoiskaarella liikennöi yksi kaupungin nykyisistä joukkoliikenteen runkolinjoista, linja nro 18. Runkolinjauudistuksen toteuduttua Pohjoiskaarella liikennöi myös kehärunkolinja Raisio-Uittamo. Pohjoiskaaren molemmin puolin sijaitsee vilkkaat jalankulku- ja pyöräilyreitit, jotka ovat merkittävä osa suuralueen jalankulku- ja pyöräilyverkostoa. Pohjoiskaaren koillispuolella, Korjasmäenpuistikossa kulkevaa jalankulku- ja pyörätietä käytetään myös oleskeluun ja seurusteluun.

 

Korjasmäenkadun ja Riitasuonkadun liittymät Pohjoiskaarella ovat toisiinsa nähden porrastettuja. Porrastusten välillä on kadunylityspaikka jalankululle ja pyöräilylle kaupan ja asutuksen välillä. Ylityspaikka on toteutukseltaan väkinäinen ja vaikeasti havaittavissa. Ylityspaikan suojatiellä liikennekäyttäytyminen ei ole tieliikennelainsäädännön mukaista, eivätkä ylityspaikan järjestelyt vastaa nykyvaatimuksia.

 

Pohjoiskaarella linja-autopysäkit sijaitsevat Rauramäentien ja Korjasmäenkadun liittymissä. Näistä ensin mainittu on vain 150 metrin etäisyydellä edellisestä pysäkistä ja seuraava pysäkki sijaitsee reilun 400 metrin päässä Tampereen valtatiellä. Rauramäentien kohdan pysäkille kulku edellyttää Pohjoiskaaren ylittämistä kohdassa, jossa on kolme ylitettävää ajokaistaa pysäkkilevennyksen lisäksi.

 

Korjasmäenpuistikko ja siihen liittyvät katuviheralueet ovat rakentamisaikakaudelle tyypillisesti nurmipintaisia ja paikoitellen hyvinkin laajoja. Muuta kasvillisuutta ei juurikaan ole. Riitasuonkadun ja Korjasmäenkadun risteyksessä, osittain katualueella sijainnut grillikioski on purettu, mutta sen tarpeeseen tehdyt huolto ja pysäköintialueet ovat edelleen jäljellä. Riitasuonkadun alkupäässä on laaja katualueen osa, joka on pysäköintikäytössä. Alueella on myös sähkömuuntamo. Laajat jäsentymättömät katu- ja viheralueet yhdessä väljän kaupunkirakenteen kanssa muodostavat epämääräistä kaupunkitilaa, joka tekee asuinalueen sisääntulosta keskeneräisen oloisen

 

Suunnittelualueen jalankulku- ja pyöräilyverkosto on laajuudeltaan kattava ja vastaa kulkutarpeita. Verkostossa on kuitenkin useita korjaamistarpeessa olevia yksityiskohtia. Näistä esimerkkinä on Tampereen valtatien varren pyöräilyn pääreitin geometria alikulun kohdalla. Jalankulku ja pyöräily Tampereen valtatien poikki tapahtuu eritasossa alikulkukäytävän kautta ja tunnelin suuaukon editse johdetaan myös pääsuunnan pyöräliikenne. Tämä muutoin laadukkaan Tampereen valtatien varren pääreitin kohta on vaarallinen ja epätarkoituksenmukainen.

 

Alla suunnittelualueen sijainti opaskartalla.

 

Suunnitelma

 

Suunnitelma toteuttaa vuonna 2016 voimaan tullutta Riitasuonaukio -nimistä asemakaavamuutosta, jolla vastataan moniin alueella oleviin kehitystarpeisiin. Näistä yksi on liikkumisen selkiyttäminen ja turvallisuuden parantaminen.

 

Pohjoiskaaren, Korjasmäenkadun ja Riitasuonkadun liittymää selkeytetään rakentamalla se kiertoliittymäksi. Kiertoliittymässä liikkujien havainnointitarpeet yksinkertaistuvat nykyisestä. Tämä tekee autolla ajamisen liittymässä helpommaksi ja minimoi autoilijoiden keskinäisiä ristiriitatilanteita. Kiertoliittymällä on myönteinen vaikutus Riitasuonkadun ja Korjasmäenkadun saavutettavuuteen.

 

Pohjoiskaaren sekä kiertoliittymän liittymähaarojen ylityspaikkojen suunnittelussa tavoitellaan väistämisvelvollisuuksien hahmottamisessa parasta mahdollista selkeyttä. Kiertoliittymässä suojatielle/pyörätien jatkeelle ajavalle autoliikenteelle rakennetaan hidasteet varmistamaan väistämissääntöjen noudattamista. Pyörätien jatkeiden havaittavuuden parantamiseksi ne rakennetaan muusta ajorataympäristöstään erottuvalla punasävyvärillä. Pohjoiskaarella linja-autopysäkit keskitetään Riitasuonkadun ja Runosmäenkadun välille. Tämä tasapainottaa keskustan suunnan pysäkkivälejä ja parantaa kauppojen saavutettavuutta joukkoliikenteellä. Uusien pysäkkien myötä poistetaan Rauramäentien liittymän suojatie ja uusi korvaava suojatie rakennetaan uusien pysäkkien läheisyyteen Runosmäenkadun liittymään, missä suojatie toteutetaan autoliikenteen nopeusvarmistuksella. Korjasmäenkadun ja Runosmäenkadun poikki puistossa kulkevat jalkakäytävän ja pyörätien jatkeet korotetaan, rakennetaan niin ikään punasävyisellä pintamateriaalilla ja merkitään nk. pyöräilijän kadunylityspaikoiksi, jossa risteävän suunnan ajoneuvoliikenteellä on väistämisvelvollisuus.

 

Runosmäen lähiön sisääntulon ilmettä, katutilan rakennetta, sekä alueen viihtyisyyttä parannetaan uusin istutuksin. Sekä Korjasmäenpuistikkoon, että katuviheralueille istutetaan uusia puita. Puulajit vaihtelevat kasvupaikasta riippuen. Katuviheralueille on suunniteltu myös matalia pensasistutuksia, jotka rajaavat ja selkeyttävät katutilaa. Kiertoliittymään on suunniteltu pensaiden lisäksi myös perennoja antamaan vaihtelua. Kasvilajivalinnoissa on painotettu kasvien ulkonäön ja kasvupaikkavaatimusten lisäksi myös hyvää syysväriä, sekä helppohoitoisuutta. Korjasmäenpuistikkoon ja taksipysäkille on suunniteltu myös uusia penkkejä. Kivettävät alueet toteutetaan selkeälinjaisella harmaalla betonikivellä. Esteettömyyden taso on perustaso.

 

Katujen korkeustaso ei muutu oleellisesti nykyisestä. Katujen pintakuivatusta parannetaan lisäämällä hulevesikaivoja. Viher- ja puistoalueella hulevesiä johdetaan myös avo-ojalla/painanteella. Katujen valaistusta uusitaan ja lisätään koko suunnitelma-alueella.

 

Lisäksi suunnitelman toteuttamisella parannetaan pyöräilyolosuhteita Tampereen valtatien suuntaisella pyöräilyn pääreitillä. Pyörätien siirretään kulkemaan Tampereen valtatien alittavan alikulkukäytävän päältä samassa tasossa autoliikenteen kanssa, jolloin Tampereen valtatien suuntainen pyöräily välttää alas alikukun tasoon ja takaisin ylös ajamisen. Muutos edellyttää Tampereen suunnasta Pohjoiskaarelle oikealle kääntyvien ajokaistan poistamista. Muutoksen vaikutus autoliikenteen sujuvuuteen on kuitenkin pieni.

 

Pohjoiskaaren ja sen lähiympäristön katu-, liikenteenohjaus- ja puistosuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 2.-16.11.2020. Muistutuksia niistä ei saapunut. Nähtävillä olon jälkeen katusuunnitelmaan on tehty vähäinen muutos Riitasuonkadun kevyen liikenteen väylän linjaukseen Turku Energia sähköverkot Oy:n muuntamon käyttöoikeussopimusalueen kiertämiseksi.

 

Suunnitelmalla toteutetaan kahta hanketta: Riitasuonaukion kiertoliittymän ja sen lähikatujen toteuttamista sekä Tampereen valtatien pyöräilyolosuhteiden parantamista Pohjoiskaaren liittymässä. Näistä Riitasuonaukion kiertoliittymä sisältyy toimialajohtajan 25.5.2020, sarja10 / §69 hyväksymään Liikenneverkon toimivuuden ja turvallisuuden parantamisen hankelistaan. Tampereen valtatien pyöräilyolosuhteiden parantaminen pyritään sisällyttämään vuoden 2021 alussa päätettäväksi tulevaan päivitettyyn Liikenneverkon toimivuuden ja turvallisuuden hankelistaan siten, että molemmat hankkeet voitaisiin toteuttaa samassa rakennusurakassa.

 

Riitasuonaukion kiertoliittymän ja sen lähialueiden parantamisen kustannusarvio on 975.000 euroa. Tampereen valtatien pyöräilyolosuhteiden parantamisen kustannusarvio on 70.000 euroa. Kustannusarviot sisältävät suunnittelun, rakentamisen ja muut tilaajan kustannukset sekä 10 % hankevarauksen. Kustannusarviot perustuvat rakennusosalaskentaan.

 

Liite 1                                  Pohjoiskaaren ja siihen liittyvien katuliittymien sekä viheralueiden katu- ja puistosuunnitelma K 7357 031 pvm. 4.1.2021

Liite 2                                  Pohjoiskaaren ja siihen liittyvien katuliittymien liikenteenohjaussuunnitelma L 7357 032 pvm. 23.10.2020

Liite 3                                  Tampereen valtatien liikenteenohjaussuunnitelma L 6566 093 pvm. 23.10.2020

 

Toimialajohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteiden 1-3 mukaiset Pohjoiskaaren ja siihen liittyvien katuliittymien sekä viheralueiden katu-, liikenteenohjaus- ja puistosuunnitelmat.

PäätösAsia pantiin pöydälle Hellstenin van Ooikin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.


Liitteet:

Kylk § 9
Liite 1:Pohjoiskaaren ja siihen liittyvien katuliittymien sekä viheralueiden katu- ja puistosuunnitelma K 7357 031 pvm. 4.1.2021
Liite 2:Pohjoiskaaren ja siihen liittyvien katuliittymien liikenteenohjaussuunnitelma L 7357 032 pvm. 23.10.2020
Liite 3:Tampereen valtatien liikenteenohjaussuunnitelma L 6566 093 pvm. 23.10.2020