Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta38503.11.20207
Kaupunkiympäristölautakunta39417.11.20206
Kaupunkiympäristölautakunta41524.11.20204

983-2019 (10 03 01)

Itäisen Rantakadun pyöräily-yhteyden parantamisen periaateratkaisu

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi lisäselvitysten pohjalta pyöräilyn periaateratkaisu Itäisellä Rantakadulle, jossa yksisuuntaiset pyörätiet kulkevat ajoradan tasossa. Kaupunkiympäristö-lautakunta päätti joulukuussa 2019 hyväksyä yksisuuntaiset ajoradan molemmin puolin sijaitsevat pyörätiet Itäisen Rantakadun pyöräily-yhteyden periaateratkaisuksi siten muutettuna, että Myllyahteen risteyksessä pohjoisempi pyörätie ohjataan kulkemaan Myllysillan alitse. Päätöksen mukaista linjausta on tutkittu tarkemmin ja selvityksen perusteella Myllysillan alituksen toteuttaminen ei ole kokonaisuuden kannalta tarkoituksenmukaista.

Kylk § 385

Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Susan Nymander 29.10.2020:

Kaupunkiympäristölautakunta käsitteli vuoden 2019 lopulla Itäisen Rantakadun pyöräily-yhteyden periaatevalintaa Rettinginrinteen ja Purserinpuiston välille.

Itäiselle Rantakadulle oli tutkittu kolmea erilaista pyöräily-yhteyden toteutusvaihtoehtoa: yksisuuntaiset pyörätiet ajoradan molemmin puolin, kaksisuuntainen pyörätie ajoradan pohjoispuolella ja kaksisuuntainen pyörätie ajoradan eteläpuolella. Kaikissa esitetyissä vaihtoehdoissa uusi pyörätie oli katutasossa eikä vaihtoehtojen välillä ei ollut merkittäviä kustannuseroja.

Vaihtoehtovertailujen perusteella kaupunkiympäristölautakunta päätti 17.12.2019 § 502 hyväksyä yksisuuntaiset ajoradan molemmin puolin sijaitsevat pyörätiet Itäisen Rantakadun pyöräily-yhteyden periaateratkaisuksi siten muutettuna, että Myllyahteen risteyksessä pohjoisempi pyörätie ohjataan kulkemaan Myllysillan alitse. Lautakunta päätti lisäksi, että tavoitteena pidetään, että pyöräteiden valmistuttua rantaa rauhoitetaan kävelijöille ja ympäristöä kohennetaan kävelylle houkuttelevammaksi.

Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen mukaista pohjoisemman pyörätien viemistä Myllysillan ali on em. päätöksen jälkeen tutkittu tarkemmin. Tarkastelussa on otettu huomioon pyörätieramppien mahdolliset kaltevuudet ja linjaukset, ramppien vaikutukset maisemaan ja puustoon sekä jalankulun ja pyöräilyn määrät ja tilantarpeet sillan alla ja sen läheisyydessä. Jalankulun ja pyöräilyn sujuvuuteen rannassa tulevat vaikuttamaan myös Myllysillan läheisyydessä vireillä olevien kaavahankkeiden mukaiset muutokset maankäytössä.

Tarkastelun perusteella pohjoisempi yksisuuntainen pyörätie on teknisesti mahdollista toteuttaa siten, että se viedään Myllysillan ali. Pyörätien rampit voidaan toteuttaa noin 8% kaltevina, mikä ylittää suunnitteluohjeiden suosituskaltevuuden, ja ne vaativat molemmille puolin siltaa tukimuureja. Ramppien rakentamisen alustava kustannusarvio nousee tukimuurien vuoksi noin 100.000-150.000 euroon/ramppi. Tukimuurien rakentamiskustannukset eivät sisälly infran investointiohjelman mukaisiin määrärahavarauksiin.

Alituksesta ei kuitenkaan saada toteutettua rannassa käytettävissä olevassa tilassa laadukasta, pyöräilyn pääväylälle ominaista pyöräily-ympäristöä. Pyöräilyn vieminen rantaan alamäkeä, jossa pyöräilijän nopeus nousee auttamatta, ei myöskään toteuta miellyttävää kävely-ympäristöä. Kun lautakunnan päätöksen mukaisesti rantaa rauhoitetaan kävelijöille ja ympäristöä kohennetaan kävelylle houkuttelevammaksi, eri nopeuksilla kulkevien liikennemuotojen hetkellinen tuominen vierekkäin hyvin kapeaan tilaan aiheuttanee konflikteja sekä linjaosuudella että useassa muodostuvassa liikennemuotojen risteyskohdassa. Ratkaisu ei ole turvallinen kävelijöille eikä pyöräilijöille. Mahdollisen kulttuurijokilautan ja uuden konserttitalon sijoittuminen Myllysillan välittömään läheisyyteen lisää erityisesti kävelijöiden määrää alueella huomattavasti.

Pyörätieramppien toteuttaminen alitusvaihtoehdossa vaatii vähintään kahden lehmuksen kaatamista sillan molemmilta puolilta. Näiden lisäksi on mahdollista, että rakennustyöt vahingoittavat myös muiden puiden juuria eikä lähimpien puiden säilymistä voida varmuudella taata. Pyörätieramppien ja kulttuurijokilautan mahdollisten huoltojärjestelyjen yhteisvaikutukset johtanevat tilanteeseen, jossa jokirannan puut eivät enää hahmotu eheänä ja yhtenäisenä puurivistönä, vaan yksittäisinä puina joenrannassa. Lisäksi ramppien toteuttaminen muuttaisi jokirannan maisemaa peruuttamattomasti tukimuurien ja kaiteiden sekä kulttuurijokilautan huoltojärjestelyjen myötä.

Yksityiskohtainen selostus Myllysillan alituksen lähtökohdista ja vaikutuksista sekä alueeseen liittyvistä muista suunnitelmista on oheismateriaalina 1. Selvityksen perusteella on selvää, että Myllysillan alituksen toteuttaminen ei ole jalankulun ja pyöräilyn sujuvuuden kannalta tarkoituksenmukaisin.

Liitteenä 1 on lautakunnan käsittelyssä joulukuussa 2019 ollut periaateratkaisu yksisuuntaisista pyörätieistä ajoradan molemmin puolin päivitettynä siten, että ranta rauhoitetaan kävelijöille eikä ajoradan tasosta ole pyörätieyhteyksiä rantaan. Mahdollisten ylityspaikkojen paikat tarkentuvat rannan yleissuunnitelman valmistuttua. Samassa yhteydessä tarkentuvat bussipysäkkien paikat sekä rannan huollon mahdolliset tarpeet ajoradan tasossa.

Yksisuuntaisen pyöräteiden, jotka kulkevat koko matkan ajoradan tasossa, suurin eroavaisuus Myllysillan alitukseen ovat vaikutukset Itäisen Rantakadun ja Myllyahteen risteyksen toimintaan. Pyörätien linjaaminen Myllysillalle johtavan ajoradan ylitse tasossa vähentää Itäisen Rantakadun ja Myllyahteen risteyksestä Myllysillalle pääsevän autoliikenteen välityskykyä noin 20 %:lla. Koska vilkkaimman tunnin aikana Itäisen Rantakadun ja Myllyahteen risteyksessä sillalle ajavat liikennevirrat ovat jo nykyisellään 95 % välityskyvystä, tulee pyörätien aiheuttama välityskyvyn lasku johtamaan risteyksen ruuhkautumiseen vilkkaimpien tuntien aikana. Jotta tämä pyörätien linjausratkaisu ei aiheuttaisi vieläkin suurempaa autoliikenteen välityskyvyn laskua, tulee pyörätien vihreän valon kesto pitää hyvin lyhyenä, jolloin pyöräilijöille aiheutuu vilkkaimpina tunteina pisimmillään noin 90 sekunnin odotus liikennevaloissa.

Vaikka pyöräteiden vieminen ajoradan tasossa Myllyahteen yli aiheuttaakin jonkin verran viivytystä sekä autoille että pyöräilijöille, on se kuitenkin kokonaisuuden kannalta arvioituna hyväksyttävämpi vaikutus kuin Myllysillan alla muodostuvat jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden konfliktipisteiden kasauma kapeassa tilassa ja toisaalta ramppien rakentamisen vaikutukset jokirannan maisemalle sekä puustolle. Kaupungin asettamat useat eri tavoitteet liittyvät jalankulun ja pyöräilyn lisäämiseen ja toisaalta henkilöautoliikenteen vähentymiseen.

Kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttyä uuden periaateratkaisun, sen pohjalta tullaan laatimaan liikenteenohjaus- ja katusuunnitelmat kaupunkiympäristötoimialan hallinnonjärjestämispäätöksen mukaisesti.

Liite 1Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, Yksisuuntaiset pyörätiet

Oheismateriaali 1Selvitys Itäisen Rantakadun yksisuuntaisen pyörätien linjauksesta Myllysillan alitse

Oheismateriaali 2Suunnitelmaselostus, Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, Yksisuuntaiset pyörätiet

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteen 1 mukaiset ajoradan tasossa kulkevat yksisuuntaiset pyörätiet Itäisen Rantakadun pyöräily-yhteyden periaateratkaisuksi.

PäätösAsia pantiin pöydälle Lintusen Hellstenin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kylk § 394

Pöydältä 3.11.2020 § 385

PäätösAsia pantiin pöydälle Ilvessalon Lintusen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kylk § 415

Pöydältä 17.11.2020 § 394

PäätösEhdotus hyväksyttiin seuraavalla lisäyksellä:

"Myllynahteen risteyksen kohta ratkaistaan ilman risteyksen välityskyvyn merkittävää alenemista esimerkiksi kaistajärjestelyin ilman uutta liikennevalokierron vaihtoa."

Lintusen Hellstenin kannattamana tekemä muuutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Lintusen muutosehdotuksen perustelu:

Lautakunta on aiemman päätöksensä mukaisesti sitoutunut kehittämään pyöräilyn olosuhteita itäisen jokirannan puolella. Kuitenkin keskeistä tehtävälle pyörätieratkaisulle tulee olla ettei se heikennä Myllynahteen välityskykyä ja tuo näin suurempia ruuhkia Martin alueelle."

Jakelu

tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 385
Liite 1:Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, Yksisuuntaiset pyörätiet

Kylk § 394
Liite 1:Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, Yksisuuntaiset pyörätiet

Kylk § 415
Liite 1:Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, Yksisuuntaiset pyörätiet