Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta39717.11.202015

3797-2020 (10 03 02, 02 08 02, 10 02 03)

Turun konserttitalon uudisrakennushankkeen tarjoajien valinta ja hankintaprosessiin liittyvä päätöksenteko

Tiivistelmä: -

Kylk § 397

Toimialajohtaja Christina Hovi, kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää, kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen ja johtava kaupunginlakimies Laura Klami 10.11.2020:

Turun konserttitaloa koskevat aikaisemmat päätökset

Kaupunginhallitus päätti 20.8.2018 § 305 merkitä tiedokseen Turun konserttitalon peruskorjauksen ja laajennuksen tilatarveselvityksestä vastaanotetut lausunnot ja palautti valmisteluun Turun konserttitalon peruskorjauksen ja laajennuksen tilatarveselvityksen siten, että tilatarveselvitystä täydennetään uudisrakennusvaihtoehdon selvityksellä.

Kaupunginhallituksen 20.8.2018 päätöksen mukaisesti laadittua tilatarveselvitystä täydennettiin uudisrakennusvaihtoehdon selvityksellä. Peruskorjaus- ja laajennusselvityksen yhteydessä määritettiin Turun Filharmonisen orkesterin nykyisen ja tulevan toiminnan lähtökohdista tavoitteet tuleville tiloille. Nämä samat tavoitteet toimivat myös uudisrakennusvaihtoehdon selvityksen reunaehtoina. Uudisrakennusvaihtoehdon tilaohjelma laadittiin sijaintipaikkariippumattomana.

Kaupunginhallitus päätti 27.5.2019 § 228 hyväksyä Turun konserttitalon peruskorjauksesta sekä uudisrakentamisesta laaditut tilatarveselvitykset. Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että Turun konserttitalon hankesuunnitteluvaiheeseen siirrytään uudisrakennusvaihtoehdon mukaiseen malliin ja, että Turun konserttitalon korvaavan uudisrakennuksen sijaintipaikkojen vaihtoehdot tuodaan kaupunginhallituksen ratkaistavaksi hankesuunnitelman valmistelun yhteydessä ja Aninkaistenkatu 7 - 9 kiinteistön osalta käynnistetään neuvottelumenettelyyn perustuvaa tontinluovutuskilpailu siten, että luovutuksen seurauksena muodostuva uuden konserttitalon nettokustannus on tiedossa viimeistään hankesuunnitelman hyväksymisen yhteydessä.

Turun konserttitalon uudisrakennuksen sijaintipaikka ja uudisrakennushankkeen hankintamenettely valmisteltiin kaupunginhallitukselle päätettäväksi alkukeväällä 2020. Kaupunginhallitus päätti 6.4.2020 §142, että Turun uuden konserttitalon sijaintipaikaksi valitaan Aurajoen itärannan Itsenäisyydenaukio, kohdetta koskeva asemakaavanmuutos käynnistetään välittömästi, uuden konserttitalon hankintamenettelynä käytetään allianssimallia ja hankinnan kriteerit, hankintaprosessi sekä tilaajan tavoitteet ja budjetti valmistellaan erikseen kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi.

Kaupunginhallitus on 8.6.2020 § 249 päättänyt käynnistää Turun konserttitalon allianssihankinnan siten, että markkinavuoropuhelu voidaan pitää kesäkuun 2020 aikana heti kaupunginhallituksen käsittelyn jälkeen. Kaupunginhallitus on asettanut allianssin muodostamista ja jatkosuunnittelua ohjaavat tilaajan tavoitteet sekä vahvistanut allianssikumppanin soveltuvuusvaatimukset ja valintaperusteet sekä lopullisten tarjousten vertailuperusteet siten, että mainittuihin soveltuvuusvaatimuksiin, valintaperusteisiin ja vertailuperusteisiin voidaan tehdä markkinavuoropuhelun jälkeen allianssin muodostamista parantavia täsmennyksiä. Kaupunginhallitus on hyväksynyt hankinnan valmisteluvaiheen budjetiksi 160.000 euroa sisältäen palkkiot ehdotuksista 75.000 euroa ja konsultointi yms. kustannukset 85 000 euroa. Edelleen kaupunginhallitus on todennut, että lopullinen hankesuunnitelma ja siihen liittyvä tavoitekustannus saatetaan kaupunginvaltuuston päätettäväksi hankesuunnitelman hyväksymisvaiheessa siten, että investointipäätös ja toteutusvaiheeseen siirtyminen tapahtuu asemakaavan saatua lainvoiman.

Kaupunginjohtaja on 25.9.2020 § 229 päättänyt keskeyttää Turun konserttitalon uudisrakennushankkeen hankintamenettelyn koskien Turun konserttitalon suunnittelua ja toteutusta koskevaa hankintaa sekä päättänyt, että Turun konserttitalon allianssin hankintamenettely käynnistetään uudelleen julkaisemalla sitä koskeva hankintailmoitus HILMA-ilmoituskanavassa sen jälkeen, kun soveltuvuusvaatimuksia on täsmennetty siten, että vaatimusten muodostama kokonaisuus toteuttaa hankintalain mukaisia kilpailua edistäviä tavoitteita.

Kaupunginhallituksen kesäkuussa tekemän päätöksen jälkeen kaupunginjohtaja on 11.11.2020 § 271 päättänyt, että Turun konserttitalon uudisrakennushankkeen valmisteluvaiheen budjettia korotetaan 165.000 eurolla siten, että korotus ei vaikuta hankkeen kokonaiskustannuksiin eikä tavoitehintaa koroteta.

Osallistumishakemusten käsittely

1.     Hankintamenettely ja saadut osallistumishakemukset

Edellä mainitun hankinnan keskeyttämisen jälkeen Turun kaupunki (jäljempänä myös hankintayksikkö) on pyytänyt hankintailmoituksella osallistumishakemuksia koskien Turun konserttitalon hankintaa.

Keskeyttämisen jälkeen on käynnistetty hankintamenettely, joka on keskeytettyyn hankintaan nähden uusi ja erillinen.

Tarjouspyynnön kohdassa 3 (Tarvittava osaaminen ja resurssit) on todettu, että Tilaajan näkemyksen mukaan ryhmittymään kuuluvista yrityksistä tulee löytyä osaaminen pää- ja arkkitehtisuunnitteluun sekä akustiikkaan siinä määrin kuin akustiikan osaamista tarvitaan tarjousvaiheen 2 tarjousten laadinnassa. Tarjouspyynnön liitteessä 5 (Soveltuvuusvaatimukset ja valintaperusteet) on edellytetty, että ehdokasryhmittymään kuuluvan yrityksen liikevaihdon on tullut olla vähintään 2 miljoonaa euroa kahtena täytenä tilikautena.

Edellä mainittuja kohtia on ollut perusteltua tarkentaa siten, että pää- ja arkkitehtisuunnittelu kuuluvat ehdokasryhmittymään ja akustiikan osaaminen voidaan hankkia tarvittaessa alihankintana. Ehdokasryhmittymään kuuluvan yrityksen liikevaihdon on tullut olla vähintään 1 miljoonaa euroa kahtena täytenä tilikautena.

Tarjouspyynnön liitteessä 7 (Projektitiimi ja henkilöreferenssit) on vaadittu avainhenkilöiltä sujuvaa suomen kielen taitoa (eurooppalaisen viitekehyksen mukainen taitotaso C2).

Tätä kohtaa on ollut perusteltua muuttaa siten, että tehtäviin esitettyjen avainhenkilöiden tulee pystyä toimimaan hankkeessa kielitaitonsa puolesta joko itsenäisesti tai esimerkiksi toisen henkilön avustuksella. 

Hankintamenettelynä on hankintalain (1397/2016) mukainen neuvottelumenettely, jossa ensin pyydetään toimittajia lähettämään osallistumishakemus osallistuakseen tarjouskilpailuun. Tarjouskilpailussa saatiin määräaikaan 2.11.2020 klo 13.00 mennessä 7 osallistumishakemusta.

Osallistumishakemuksensa lähettivät seuraavat ehdokkaat:

- Ryhmittymä Aural (Skanska Talonrakennus Oy, Arkkitehdit Kontukoski Oy, Skanska Infra Oy ‒ nimettyinä alihankkijoina Henning Larsen Architects A/S, A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Ramboll Finland Oy)

- Ryhmittymä Harmonia (Hartela Länsi-Suomi Oy, PES-Arkkitehdit Oy, WSP Finland Oy ‒ nimettynä alihankkijana Laidun-design Oy)

- Ryhmittymä LujaJKMM (Lujatalo Oy, JKMM Arkkitehdit Oy ‒ nimettynä alihankkijana Akukon Oy)

- Ryhmittymä SRV - ALA (SRV Rakennus Oy, Arkkitehtitoimisto ALA Oy ‒ nimettynä alihankkijana Akukon Oy)

- Stacon Oy

- Ryhmittymä Team Lunar (YIT Suomi Oy, Lundén Architecture Oy, Van Berkel en Bos U.N. Studio B.V. ‒ nimettynä alihankkijana Akukon Oy)

- VCGP-SIGGE (Vinci Construction Grands Projets, Sigge Arkkitehdit Oy)

2.     Osallistumishakemusten tarkastaminen

Osallistumishakemukset tarkastettiin sen varmistamiseksi, että ehdokkaat täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset ja että heitä eivät koske poissulkemisperusteet.

Alustavan tarjouspyynnön kohdassa 5.3 esitetyn mukaisesti osallistumishakemuksessa tulee toimittaa liitteet 5 ja 6. Todettiin, että ehdokas Stacon Oy ei ole toimittanut osallistumishakemuksessaan vaadittuja liitteitä 5 ja 6, jolloin ehdokasta ei ole mahdollista ottaa mukaan tarjouskilpailuun. Tämä ehdokas tulee sulkea pois tarjouskilpailusta.

Ehdokkaiden Harmonia, LujaJKMM, SRV-ALA ja VCGP-SIGGE osalta ilmeni tarve pyytää täsmennyksiä osallistumishakemuksiin liittyen.

Ehdokasta Harmonia oli tarve pyytää täsmentämään osallistumishakemustaan toimittamalla vaadittu verojen maksamista koskeva selvitys sekä täsmentämään kohteen rakennusluokka kolmen yritysreferenssin osalta.

Ehdokasta LujaJKMM oli tarve pyytää täsmentämään hankkeen toteutusmuotoa yhden yritysreferenssien osalta.

Ehdokasta SRV-ALA oli tarve pyytää täsmentämään osallistumishakemustaan toimittamalla vaadittu verojen maksamista koskeva selvitys.

Ehdokasta VCGP-SIGGE oli tarve pyytää täsmentämään osallistumishakemustaan varmistamalla, että liitteessä 5 on ilmoitettu kaikki vaaditut tiedot, ja toimittamaan kaikki puuttuvat soveltuvuusvaatimuksia koskevat vaaditut selvitykset.

Ehdokkaille Harmonia, LujaJKMM, SRV-ALA ja VCGP-SIGGE lähetettiin täsmennyspyynnöt. Ehdokkaat toimittivat täsmennyksensä määräaikaan 5.11.2020 klo 16.00 mennessä.

Todettiin, että ehdokkaiden Harmonia, LujaJKMM ja SRV-ALA toimittamat täsmennykset ovat riittävät.

Alustavassa tarjouspyynnössä ja liitteessä 5 ilmoitetun mukaisesti ehdokkaiden on osoitettava täyttävänsä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja toimitettava osallistumishakemuksessaan soveltuvuusvaatimusten täyttymisen osoittavat selvitykset.

Todettiin, että ehdokas VCGP-SIGGE ei ollut täsmennysten pyytämisen jälkeenkään toimittanut kaikkia vaadittuja soveltuvuusvaatimuksia koskevia selvityksiä ryhmittymään kuuluvista yrityksistä, jolloin ei ole mahdollista todentaa asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttymistä. Ehdokkaan VCGP-SIGGE jäsenyrityksen Vinci Construction Grands Projets osalta puuttui mm. suurin osa tilaajavastuulain mukaisia vaatimuksia koskevista selvityksistä ja jäsenyrityksen Sigge Arkkitehdit Oy osalta puuttui mm. selvitys luottoluokituksesta. Hankintalain 83 §:n mukaisesti ehdokkaat, jotka eivät täytä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Tämä ehdokas tulee sulkea pois tarjouskilpailusta.

3.     Tarjousvaiheeseen 1 valittavat ehdokkaat

Alustavan tarjouspyynnön kohdan 5.7 mukaisesti tarjousvaiheeseen 1 tilaaja kutsuu 3–5 sellaista parasta ehdokasta, jotka ovat ilmoittaneet vaaditut tiedot ja toimittaneet vaaditut selvitykset ja niiden perusteella täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset. Mikäli osallistumishakemuksen jättäneitä ja soveltuvuusvaatimukset täyttäviä ehdokkaita on tässä vaiheessa enemmän kuin jatkoon valitaan, karsitaan ehdokkaita pisteyttämällä yritysreferenssit ja valitsemalla jatkoon tilaajan harkinnan mukaan 3-5 eniten pisteitä saanutta ehdokasta.

Menettelyssä oli tässä vaiheessa mukana 5 ehdokasta, joista tarjousvaiheeseen 1 tuli valita 3-5.

Esitetään tarjousvaiheeseen 1 valittavaksi kaikki 5 ehdokasta, jotka ovat toimittaneet vaaditut selvitykset ja osoittaneet täyttävänsä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Samalla todettiin, että tarvetta yritysreferenssien pisteytykselle ei ole.

Seuraavat vaiheet

Allianssimallin vaiheet ovat:

1. Strategiavaihe

2. Allianssin muodostaminen ja kilpailutusvaihe

3. Projektin kehitysvaihe

4. Projektin toteutusvaihe

5. Jälkivastuuvaihe ja takuuaika

Muodostamisvaiheessa allianssiryhmittymä kilpailutetaan neuvottelumenettelyllä. Kumppanien valintaan vaikuttavat kyvykkyys ja palkkio eli laatu ja hinta. Kohteen merkittävästä luonteesta johtuen poikkeuksellisen suuri painoarvo kilpailuttamisvaiheessa on myös arkkitehtuurin laadulla. Muodostamisvaihe päättyy allianssikumppanin valintaan. Tavoitteena on, että hankintapäätös tehdään kesällä 2021. Tämän jälkeen käynnistyy kehitysvaihe.

Oikeusohjeet

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) 3.1 §:n mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 83 §:n mukaisesti hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Liite 1Osallistumishakemusten vertailutaulukko

Liite 2Tarkemmat perustelut sulkemiselle tarjouskilpailusta ao. ehdokkaalle (salassa pidettävä, JulkL 11 §:n 2 mom 6 kohta sekä 24 §:n 1 mom 20 kohta)

Liite 3Tarkemmat perustelut sulkemiselle tarjouskilpailusta ao. ehdokkaalle (salassa pidettävä, JulkL 11 §:n 2 mom 6 kohta sekä 24 §:n 1 mom 20 kohta)

Oheismateriaali 1Allianssin vaiheet

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää, että ehdokkaat Stacon Oy sekä VCGP-SIGGE suljetaan edellä esitetyin perusten tarjouskilpailusta ja että Turun uuden konserttitalon hankinnan tarjousvaiheeseen 1 valitaan seuraavat osallistumishakemuksensa lähettäneet ehdokkaat:

-        Ryhmittymä Aural

-        Ryhmittymä Harmonia

-        Ryhmittymä LujaJKMM

-        Ryhmittymä SRV – ALA

-        Ryhmittymä Team Lunar

Edelleen kaupunkiympäristölautakunta päättää oikeuttaa toimialajohtajan tekemään seuraavan valintapäätöksen, jolla tarjousvaiheeseen 2 valitaan kolme parasta tarjoajaa. Tarjoajat asetetaan paremmuusjärjestykseen alustavista tarjouksista saatavien pisteiden perusteella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin äänin 6-3, 4 tyhjää.

Päätös asiassa syntyi kahden äänestyksen jälkeen.

Ensimmäisessä äänestyksessä äänestettiin asian käsittelyn jatkamisen ja Sandelinin Lähteenmäen kannattamana tekemän pöydällepanoehdotuksen välillä.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä asian käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Laukkanen, Wirén, Euro, Mustonen, Manni ja Ilvessalo.

Pöydällepanon puolesta äänestivät Hellsten, Lintunen, Sandelin, Lähteenmäki, Anttila ja van Ooik.

Muurinen äänesti tyhjää.

Asian käsittely jatkui 6-6, 1 tyhjä, puheenjohtajan äänen ratkaistessa.

Tämän jälkeen äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Sandelinin Lähteenmäen kannattamana tekemän seuraavansisältöisen hylkäysehdotuksen välillä:

"Hankinta keskeytetään ja päätösehdotus hylätään. Hanke on esitetyssä muodossa toteuttamiskelvoton. Konserttitalolle esitetty paikka (Itsenäisyydenaukio) on täysin soveltumaton. Konserttitaloa ei ole mahdollista toteuttaa alueen kaupunkikuvallisia ja kulttuuriympäristön arvoja huomioiden. Hankkeen riskianalyysiä (KV:n päätös 16.11.2020) ei ole tehty, joten hankintaprosessia ei voida aloittaa. Kiirehtimällä sivuutetaan hankkeen taloudelliset riskit ja vaikutukset. Kaupungin talous ei kestä riski-investointeja."

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Laukkanen, Wirén, Euro, Mustonen, Manni ja Ilvessalo.

Sandelinin hylkäysehdotuksen puolesta äänesti häntä kannattaneen Lähteenmäen lisäksi Anttila.

Hellsten, Lintunen, Muurinen ja van Ooik äänestivät tyhjää.

Esittelijän ehdotus tuli päätökseksi äänin 6-3, 4 tyhjää.

Sandelin ja Lähteenmäki jättivät asiassa eriävän mielipiteensä.

Jakelu

aoInsinööritoimisto Stacon Oy
aoRyhmittymä Aural
aoRyhmittymä Harmonia
aoRyhmittymä LujaJKMM
aoRyhmittymä SRV - ALA
aoRyhmittymä Team Lunar
aoVCGP-SIGGE


Liitteet:

Kylk § 397
Liite 1:Osallistumishakemusten vertailutaulukko
Liite 2:Tarkemmat perustelut sulkemiselle tarjouskilpailusta ao. ehdokkaalle (salassa pidettävä, JulkL 11 §:n 2 mom 6 kohta sekä 24 §:n 1 mom 20 kohta)
Liite 3:Tarkemmat perustelut sulkemiselle tarjouskilpailusta ao. ehdokkaalle (salassa pidettävä, JulkL 11 §:n 2 mom 6 kohta sekä 24 §:n 1 mom 20 kohta)