Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 330 | 29.09.2020 | 6 |
9707-2020 (02 02 00)
Kaupunkiympäristötoimialan strateginen sopimus vuosille 2021-2024 ja kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus vuodelle 2021
Tiivistelmä: -
Kylk § 330
Kaupunkiympäristötoimiala, toimialajohtaja Christina Hovi ja vs. kiinteistötalouspäällikkö Salla Lindström 24.9.2020:
Turussa kuntalain mukainen talousarvio ja -suunnitelma laaditaan toimialoilla ja konsernihallinnossa osana sopimusohjausprosessia. Sopimusohjaus tarkoittaa monipuolisten tavoitteiden asettamista kahdelle tasolle, kaupunginhallituksen ja toimialan välille (strateginen sopimus) sekä lautakunnan ja toimialan välille (operatiivinen sopimus). Strateginen sopimus sisältää toimialan merkittävät taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet. Operatiiviset sopimukset laaditaan lautakunnittain ja ne tarkentavat strategisen sopimuksen tavoitteet palvelualue- ja tulosyksikkötasolle.
Koronatilanteen vuoksi talousarvion valmistelu on poikennut tänä vuonna vakiintuneesta käytännöstä, jossa valmistelutyö tehdään kaupunginvaltuuston vahvistamaan suunnitteluraamiin. Erityisesti talouden kantokykyä määrittävän tulorahoituksen tasoa ei valmistelun alkaessa vielä kyetty arviomaan, minkä vuoksi selkeää euromääräistä suunnitteluraamia ei tänä vuonna annettu. Suunnittelun pohjaksi toimialat ohjeistettiin valmistelemaan talousarvionsa voimassa olevan taloussuunnitelman vuoden 2021 tasoon.
Investointien osalta kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto hyväksyi 4.5.2020 § 21 investointiohjelmien lähtökohdat ja kiinteän omaisuuden hankintatasot taloussuunnitelmakaudelle 2021 – 2024. Kaupunginvaltuusto hyväksyi 15.6.2020 § 95 osan infra- ja tilainvestointihankkeista taloussuunnitelmakaudelle 2021 – 2024 ja joiden toteutussuunnittelun voi aloittaa investointimäärärahojen puitteissa jo vuoden 2020 aikana.
Vallitsevan tilanteen ja käytettävissä olevien ennusteiden perusteella kaupunginhallitus päätti 14.9.2020 § 384 sopeuttamisohjelman päivittämisestä. Tavoitteena on kasvun tukeminen, sopeuttavien toimenpiteiden arviointi ja uusien määrittäminen sekä taloudellista asemaa välittömästi parantavien toimenpiteiden toteuttaminen siten, että kaupungin vuosikate pysyy positiivisena. Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että kaikkien toimialojen tulee käyttää erittäin tiukkaa tarveharkintaa sijaisten ja tilapäisen työvoiman palkkaamisessa, loppuvuoden palvelu- ja tavarahankinnat rajoitetaan vain päivittäisessä palvelutuotannossa ehdottomasti tarvittaviin ja toimialojen tulee suosia talkoovapaiden antamista, mikäli se on mahdollista ilman sijais- ja ylityökustannuksia.
Kaupunkiympäristötoimiala on aloittanut em. päätöksen mukaiset valmistelutyöt, mutta uusien sopeuttamistoimenpiteiden taloudellisia vaikutuksia ei ole vielä kaikilta osin sisällytetty esitettäviin lukuihin. Luvut tarkentuvat valmistelutyön edetessä.
Lautakuntien esitykset strategisista ja operatiivisista sopimuksista tulee olla käsiteltynä 2.10.2020 mennessä. Kaupunginhallituksen on määrä käsitellä talousarviota ja sopimuksia 26.10. ja 9.11. Kaupunginvaltuusto käsittelee toimintasuunnitelmaa 16.11.2020.
Kaupunkiympäristötoimialan strateginen sopimus
Vuoden 2021 strategisen sopimuksen rakenne noudattaa vuoden 2020 sopimuksen rakennetta.
Lähtökohdat
Toiminnan kuvaus (osio 1.1) sisältää toimialan tehtävät, toimialan palvelualueet ja toimintaa ohjaavat lautakunnat.
Toimintaympäristössä (osio 1.2) voimakkaasti vaikuttavia ilmiöitä ovat ilmastonmuutos, kaupungistuminen, kaupungin kasvu (väestö, työpaikat), taloussuhdanne, kiinteistömarkkinat, digitalisaatio ja lainsäädäntöuudistukset ja koronapandemia.
Tarvetta kuvaavat tunnusluvut (osio 1.3) sisältävät tietoa mm. asukasluvusta, työpaikoista, asunnoista ja henkilöautojen lukumäärästä.
Strategia-asiakirjoista on johdettu toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet (osio 1.4). Toimiala toteuttaa Turku 2029 kaupunkistrategiasta erityisesti kohtia: Turku kasvaa kestävästi ja Turku lisää kilpailukykyä. Strategisista ohjelmista kaupunkiympäristötoimiala toteuttaa erityisesti pääteemoja 3.3 Rakentuva Turku ja ympäristö sekä 3.2 Vaikuttava ja uudistuva Turku. Kaupungin hiilineutraaliustavoitteen saavuttaminen edellyttää energiatehokkaan, resurssiviisaan ja päästöttömän toimintatavan ulottamista kaikkeen toimintaan. Kaupunkiympäristötoimiala priorisoi toiminnassaan valtuuston hyväksymiä kärkihankkeita: keskustan kehittäminen (kv 14.5.2018 § 92), Turun Tiedepuisto (kv 14.5.2018 § 91) ja Smart and Wise Turku, SAWT (kv 14.4.2018 § 90). Eriarvoisuuden vähentämiseksi toimiala toteuttaa sosialisesti kestävää kaupunkikehityksen toimenpideohjelmaa (kv 28.1.2019 § 7). Toimiala noudattaa kaupungin kehittämismallia (kh 29.9.2014 § 368) kaikessa kehittämisessä. Toimiala toteuttaa myös innovatiivisia hankintoja.
Toimintaa kuvaavat tunnusluvut (osio 1.5) sisältää tietoja eri palvelualueiden seurattavista mittareista.
Toiminnalliset tavoitteet
Kaupunginvaltuustoon nähden sitovia tavoitteita on kuusi (osio 2.1). Tavoitteista neljä liittyy kaupungin ilmastotavoitteen toteuttamiseen (kv 11.6.2018 § 142). Kasvihuonekaasupäästöjen vähenemistä seurataan vuosittain. Kestävää yhdyskuntarakennetta tavoitellaan Yleiskaavalla 2029 ja asemakaavoittamalla asumista tiivistyvälle kaupunkirakenteen vyöhykkeelle. Vähähiilistä kestävää liikkumista tavoitellaan kasvattamalla kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta sekä edistämällä vähähiilistä käyttövoimaa liikkumisratkaisuissa. Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi vahvistetaan hiilinieluja. Alueellista eriarvoisuutta vähennetään sosiaalisesti kestävän kaupunkikehittämisen toimenpitein (kv 28.1.2019 § 7). Liikenneturvallisuuden paranemista tavoitellaan kaikkia toimialoja koskevilla toimenpiteillä (kh 6.3.2017 § 91).
Kaupunginhallitukseen nähden sitovia tavoitteita on 9 kpl (osio 2.2). Tavoitteista viisi liittyy kasvavan kaupungin toimintaedellytysten luomiseen ja kaksi ilmastotavoitteen toteuttamiseen.
Monipuolisen ja riittävän tonttivarannon varmistamiseksi tavoitellaan toteuttamiskelpoisen tonttireservin kasvattamista 3 vuoden tarpeisiin. Monipuolisen ja riittävän tonttivarannon saavuttamiseksi on asetettu määrälliset tavoitteet asemakaavoitettavan kerrosalan lisäykselle (pientalot, kerrostalot, elinkeinotontit). Vähintään 20 % asuinkerrosalasta tulee sijoittua kaupungin maalle, jolla mahdollistetaan mm. riittävä kaupungin omakotitonttien ja valtion tukeman (ARA) kohtuuhintaisen asuntotuotanto kasvavan kaupungin tarpeisiin. Kaupungin käytöstä poistuvia rakennuksia ja maa-alueita kehitetään erilaisilla kiinteistökehityshankkeilla kaupungin strategisten tavoitteiden mukaisesti. Maankäytön hankkeiden kustannustenhallintaa parannetaan edelleen infrahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen täysimääräisellä käyttöönotolla. Oikea-aikaisilla infrainvestoinneilla edistetään luovutuskelpoista tonttivarantoa ja kaupungin tontinluovutuksia. Konserniyhtiöiden asuntotuotantotavoitteiden toteutumiseksi kaupungin omille yhtiöille luovutetaan vuosittain tontteja, joiden yhteenlaskettu rakennusoikeus on vähintään 22.500 kerrosneliömetriä vuonna 2021.
Hyvän kaupunkiympäristön tavoitteena on, että asukastyytyväisyys säilyy tai paranee vertailukuntien keskiarvoon nähden. Kaupunkiympäristötoimiala koordinoi Turun ja Helsingin kaupunkien yhteisen Itämerihaasteen (kh 22.10.2018 § 402) toteuttamista Itämeren suojelemiseksi.
Strategiseen sopimukseen on sisällytetty uutena tavoitteena kaupungin allekirjoittaman Green Deal sopimuksen toimeenpano työmailla syntyvien päästöjen vähentämiseksi (kh 8.6.2020 § 255). Materiaalikierrätyksen ja jätteiden hyötykäytöllä tavoitellaan jätehuollon päästöjen vähenemistä.
Kaupunkiympäristötoimialan toimenpiteet kaupungin kärkihankkeiden toteuttamiseksi sekä toimialan muut kehittämishankkeet on esitetty osiossa 2.3.
Taloudelliset tavoitteet
Kaupunkiympäristötoimialan vuodelle 2021 esitettävä toimintakate ylittää tämänhetkisen näkemyksen mukaan taloussuunnitelmavuoden 2021 tason noin 4,2 milj. eurolla (TAE21 -31,548 TS21 -27,359 milj. euroa osio 3.1). Toimintatulot alittavat taloussuunnitelmavuoden tason 4,4 milj. eurolla (TAE21 75,482 TS21 79,834 milj. euroa). Toimintamenot alittavat taloussuunnitelmavuoden tason 0,2 milj. eurolla (TAE21 108,640 TS21 108,803 milj. euroa).
- kaupunkiympäristölautakunnan osalta toimintakate ylittää taloussuunnitelmavuoden tason 0,8 milj. eurolla (TAE21 -9,960 TS21 -9,121 milj. euroa). Toimintatulot alittuvat 0,4 milj. euroa (TAE21 40,5 TS21 40,9 milj. euroa) ja toimintamenot ylittyvät noin 0,4 milj. euroa (TAE21 52,1 TS21 51,626 milj. euroa).
- Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan osalta toimintakate ylittää taloussuunnitelmavuoden tason 3,4 milj. eurolla (TAE21 -21,488 TS21 -18,138 milj. euroa).
- rakennus- ja lupalautakunnan toimintakate vuodelle 2021 toteutuu taloussuunnitelmavuoden 2021 tason mukaisesti (TS21 -0,1 milj. euroa). Samoin Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan toimintakate toteutuu taloussuunnitelmavuoden tason mukaan (TS21 toimintakate 0,0 milj. euroa).
Kaupunkiympäristölautakunnalle nyt esitettävän talousarvioehdotuksen 2021 toimintakate poikkeaa TS21 luvusta 0,8 milj. euroa (TAE21 -9,960 TS21 -9,121 milj. euroa). Suhteessa kuluvaan vuoteen 2020 TAE21 toimintakate ylittyy 0,2 milj. euroa (TAE21 -9,960 TAM20 -9.776). Keskeisimmät muutokset ovat seuraavat:
Toimintatulot (TS21 40,9 TAM20 40,3 TAE21 40,5 milj. euroa)
- maa- ja vesialueiden vuokratuotot +0,5 milj. euroa
- kaupunkirakentamisen poistoperusteinen vuokratuotto -0,5 milj. euroa
- kaupunkiympäristön kunnossapidon tulot +0,23 milj. euroa
- luvat- ja valvonta kiekkopysäköinti +0,09 milj. euroa
- Paikkatieto- ja kaupunkimittaus -0,08 milj. euroa
Toimintamenot (TS21 51,6 TAM20 51,7 TAE21 52,1 milj. euroa)
- henkilöstökulut +0,8 milj. euroa
- palvelujen ostojen säästöt -0,4 milj. euroa
- aineet- ja tarvikkeet säästöt -0,2 milj. euroa
- muut toimintakulut +0,15 milj. euroa
Kaupunkiympäristötoimialan omat investoinnit (osio 3.6) vuonna 2021 ovat yhteensä 1,094 milj. euroa. Kaupunkiympäristölautakunnan investoinnit ovat yhteensä 0,594 milj. euroa, josta 0,5 milj. euroa varataan ohjelmistojen kehittämiseen ja 0,094 milj. euroa pysäköinninvalvonnan ja ympäristöterveyden autoihin. Joukkoliikennelautakunnan investoinnit 0,5 milj. euroa kohdennetaan maksu- ja informaatiojärjestelmän kehittämiseen.
Kaupunkiympäristötoimialan strategiseen sopimukseen sisältyy kaupunginhallituksen palvelutilaus toimialalle, mikä pitää sisällään talousarviomäärärahan kohdistamisen kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksiköltä (51000 KH/maaomaisuus, 51001 KH/infraomaisuus, 51002 KH/tilaomaisuus) kaupunkiympäristötoimialalle. Kaupunkiympäristötoimiala vastaa edellä mainittujen kokonaisuuksien toteutuksesta ja raportoinnista.
Investointimäärärahat jakautuvat infrainvestointiohjelman, tilainvestointiohjelman sekä kiinteän omaisuuden hankintoihin yhteensä 78,7 milj. euroa. Selkeää euromääräistä suunnitteluraamia investoinneille ei tänä vuonna annettu, mutta lähtökohdat ja priorisoinnit käsiteltiin kaupunkikehitysjaostossa keväällä (khkeh 4.5.2020 § 21). Osa vuoden 2021 infra- ja tilahankkeista sidottiin jo kesäkuussa 2020 (kv 15.6.2020 § 95).
Investointiosan myyntitulotavoite vuodelle 2021 23,7 milj.euroa, josta myyntivoittotavoite on 19,2 milj. euroa (osio 3.3.). Esitetty maankäyttösopimuskorvaustulojen talousarvioluku vuodelle 2021 on 4,0 milj. euroa.
Kiinteän omaisuuden hankintoihin (kh palvelutilaus) on varattu 3,5 milj. euroa vuonna 2021. Pilaantuneiden maiden kunnostuskustannuksiin (kh palvelutilaus) varataan vuodelle 2021 yhteensä 7,9 milj. euroa.
Kaupunkiympäristön infrainvestointeihin (osio 3.4) on osoitettu yhteensä n. 49,6 milj. euroa vuonna 2021. Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto hyväksyi 4.5.2020 § 21 investointien priorisoinnit ja lähtökohdat. Infainvestointiohjelmaan esitettävät uudet muutokset ovat:
Ajoituksen tarkentumiseen liittyvät muutokset:
- Kauppatori: Hankkeen kokonaiskustannusarvioon on tehty indeksikorjaus vuoden 2015 tasosta vuoden 2019 tasoon. Sen vaikutus yhtiömuotoisesti toteutettavaan kohteeseen kauppatorin toripaviljongit-hankkeeseen lisäys on 0,36 milj. euroa, jolloin kokonaiskustannusarvio on 7,36 milj. euroa. Kaupungin taseeseen sijoittuva kauppatori-hanke korottuu indeksikorjauksen jälkeen 1,182 milj. euroa, jolloin kokonaiskustannusarvio on 24,182 milj. euroa. Kauppatorin ajoitusta on tarkennettu siten, että vuoden 2021 määrärahavarausta on korotettu 1,182 milj. euroa tasoon 8,182 milj. euroa.
Kasvua tukevat investoinnit, joilla tavoitellaan sopeuttamisohjelman päivityksen mukaisesti alueiden nopeampaa valmistumista:
- Herttuankulma:Alueen toteuttamisen nopeuttamiseksi investointeja on aikaistettu siten, että vuodelle 2022 on lisätty 2 milj. euroa, vuodelle 2023 on lisätty 2 milj. euroa ja vuodelle 2024 on lisätty 3 milj. euroa. Hankkeen kokonaiskustannusarvio ei muutu, mutta aikataulu nopeutuu
- Kirstinpuisto: Alueen toteuttamisen nopeuttamiseksi investointeja on aikaistettu siten, että vuodelle 2022 on lisätty 1,6 milj. euroa, vuodelle 2023 on lisätty 1 milj. euroa ja vuodelle 2024 on lisätty 0,5 milj. euroa. Hankkeen kokonaiskustannusarvio ei muutu, mutta aikataulu nopeutuu
- Itä-Skanssi (Vallikatu): Alueen toteuttamisen nopeuttamiseksi investointeja on aikaistettu siten, että vuodelle 2022 on lisätty 0,5 milj. euroa, vuodelle 2023 on lisätty 0,5 milj. euroa ja vuoden 2024 määräraha on poistettu. Hankkeen kokonaiskustannusarvio ei muutu, mutta aikataulu nopeutuu
- Skanssin keskuspuisto: Kohteen toteuttamisen nopeuttamiseksi investointeja on aikaistettu siten, että vuodelle 2022 on lisätty 1,2 milj. euroa, vuodelle 2023 on lisätty 1,2 milj. euroa ja vuoden 2024 määräraha on poistettu. Hankkeen kokonaiskustannusarvio ei muutu.
Runkolinjaston aloitusajankohdan siirrosta (kh 14.9.2020 § 383) aiheutuvat muutokset investointiohjelmaan:
- kohteen joukkoliikenteen järjestelyt kohdalla vuoden 2021 määrärahavarausta pienennettiin 1,3 milj. euroa, vuoden 2022 määrärahaa pienennettiin 0,73 milj. euroa, vuoden 2023 määrärahaa pienennettiin 0,12 milj. euroa ja vuoden 2024 määrärahavarausta pienennettiin 0,15 milj. euroa. Eli investointikohdasta joukkoliikenteen järjestelyt vähennettiin yhteensä 2,31 milj. euroa. Investointikohtaan jätettiin määrärahaa hankkeen suunnittelua varten vuosille 2022 ja 2023 ja vuodelle 2024 investointien aloittamista varten. Myös vuodelle 2021 jätettiin määrärahaa vuonna 2020 investointien loppuunsaattamiseksi. Pääosa runkolinjastoon liittyvien investointien toteuttamisesta tulee kuitenkin tapahtumaan alkuvuoden 2025 aikana, kun runkolinjasto otetaan käyttöön 1.7.2025.
Raitiotien suunnittelun jatkamisesta (kv 20.4.2020 § 51) aiheutuvat muutokset investointiohjelmaan:
- raitiotie: raitiotien kohdalla kaupungin investointiohjelmaan on esitetty 1,0 milj. euroa vuodelle 2021 yleissuunnitelman laatimista varten välille kauppatori – satama ja yhtiömuotoisesti toteutettavaksi 4,0 milj. euroa vuodelle 2021, 5,0 milj. euroa vuodelle 2022 ja 5,0 milj. euroa vuodelle 2023. Vuodelle 2024 on esitetty 44,1 milj. euroa hankkeen toteutusvaihetta varten.
Toimitilainvestointeihin (osio 3.5) on vuonna 2021 osoitettu yhteensä 25,6 milj. euroa. Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto hyväksyi 4.5.2020 § 21 investointien priorisoinnit ja lähtökohdat. Tilainvestointiohjelmaa on kevään tarkastelun jälkeen päivitetty näköpiirissä olevien hankkeiden aikataulumuutosten pohjalta. Ohjelmaan on myös lisätty kaksi alun perin pienet investoinnit -ohjelman kautta toteutettavaksi suunniteltua kohdetta. Muutokset ovat seuraavat:
- Mars -korttelin päiväkoti: Keskusta-alueelle suunniteltu päiväkotihanke on poistettu listalta, sillä sen tarve ja laajuus tulee uudelleen arvioida päivitetyt väestöennusteet huomioiden.
- Lausteen koulu: Hankkeen aloitusajankohtaa siirretty vuodella eteenpäin, sillä kohteen tarveselvitystä ei ole vielä hyväksytty. Kyseessä on sisäilmaongelmien vuoksi suljetun koulun korvaaminen. Palveluverkon näkökulmasta tehdään vielä arviointia koulun paikasta. Vuodelta 2021 vähennetty 6,8 M€ (suunnittelurahaa esitetty 150 000 €)
- Skanssin monitoimitalo: Hankkeen aloitusajankohtaa siirretty vuodella eteenpäin, sillä kohteen hankesuunnitelmaa ei ole vielä hyväksytty. Vähennetty 300 000 € vuodelta 2021.
- Luolavuoren ja Lyseon koulut, peruskorjaus tai uudisrakentaminen: Sisäilmaongelmien vuoksi suljettujen koulutalojen osalta tehdään parhaillaan arviointia tarkoituksenmukaisista tavoista edetä hankkeissa. Hankkeiden aikataulut ovat vielä osittain täsmentymättömät, mutta suunnittelurahaa on nähty tarpeelliseksi varata ensimmäiselle vuodelle (2021) 50 000 € enemmän, kuin kevään investointiehdotuksessa oli esitetty.
- Nummen koulutalo ja Raunistulan koulutalo, tekniset peruskorjaukset: Hankkeiden tekniset korjaukset suunniteltiin alun perin tehtäväksi pienet investoinnit -listan rahoituksella, sillä kustannusarvioksi arviotiin alle 1M€. Tarkempien kuntotutkimusten pohjalta korjaustarpeet ovat osoittautuneet ennakoitua laajemmiksi, joten kohteet tulee nostaa tilainvestointiohjelmaan. Molempien kohteiden osalta lisätty 150 000 € suunnittelurajaa vuodelle 2021.
- Kaupungintalon korttelin perustukset: Toteutusaikatauluarvio on kevääseen nähden muuttunut. Vuodelle 2021 esitetään varattavaksi suunnittelurahaa ja varsinainen toteutus seuraaviin vuosiin. Vuodelta 2021 vähennetty 700 000 €.
Investointiohjelmissa on esitetty myös konserniyhtiöiden tai vuokrahankkeina toteutettavat kohteet.
Resurssien käyttö
Henkilötyövuosien määräksi (osio 4.1) on esitetty 329 htv:ta vuodelle 2021-2024. Esitys vuodelle 2021 on voimassa olevan taloussuunnitelman mukainen ja lisäystä vuoteen 2020 on 4 htv (TAM 2020 325 htv). Lisäykset painottuvat kasvua tukevien toimintaedellytysten luomiseen.
Kaupunkiympäristölautakunnan alaisuuteen sijoittuu pääosa toimialan henkilöstöstä (304 htv, 14,5 milj. euroa vuonna 2021).
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan alaisuuteen sijoittuu seudullisen joukkoliikenne -palvelualueen henkilökunta (21 htv, 0,9 milj. euroa vuonna 2021). Muut Fölikunnat maksavat 35 % henkilöstökustannuksista.
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan alaisuuteen sijoittuu seudullisen jätehuoltoviranomaisen henkilöresurssit (4,0 htv, 0,2 milj. euroa vuonna 2021). Lounais-Suomen Jätehuolto Oy vastaa 100 % kustannuksista.
Koko toimialan henkilökunnasta ulkoisella rahoituksella on yhteensä 17 htv:tta (0,75 milj. euroa) vuonna 2021.
Toimialalla on omassa käytössä 19.323 m2 tiloja (pl. joukoliikennetoimisto) ja 13,1 ha alueita (osio 4.2).
Henkilöstön hyvinvointi ja työelämän laatu
Henkilöstön hyvinvointia kuvaavat tavoitteet perustuvat kaupungin Henkilöstö voimavarana -ohjelmaan (kv 24.5.2018 § 89) ja ovat yhteiset kaikille toimialoille. Kaupunkiympäristötoimialan tavoitteet ja toimenpiteet tavoitteiden edistämiseksi on esitetty osiossa 5.1.
Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus vuodelle 2021
Operatiivisella sopimuksella lautakunta ja Kaupunkiympäristötoimiala sopivat lautakuntaa koskevista toiminnan lähtökohdista, tavoitteista ja resursseista.
Strategisen sopimuksen tavoitteet on vastuutettu operatiivisessa sopimuksessa toimialan eri palvelualueille.
Taloudellisissa tavoitteissa on kaupunkiympäristölautakunnan määrärahat palvelualueittain sekä kaupunkiympäristön kohdekohtaiset investointiohjelmat. Tilainvestointiohjelmassa on esitetty 9,0 milj. eurolla vuonna 2021 toteutettavien pienten tilahankkeiden investointien luokitukset. Pienten, alle miljoonan euron tilainvestointien kohdekohtaisesta luettelosta päättää hallintosäännön 44a §:n mukaisesti tilapalvelujohtaja.
Resursseista käyvät ilmi kaupunkiympäristölautakunnan alaisen työvoiman käyttö palvelualueittain henkilötyövuosina määrärahoineen.
Toiminnallisissa tavoitteissa on esitetty strategiasta johdetut operatiiviset tavoitteet ja muut tavoitteet, joita toteuttavat toimenpiteet on vastuutettu palvelualueille. Toiminnalliset tavoitteet sisältävät myös yleis- ja asemakaavoitusohjelmat. Asemakaavoitusohjelma sisältää taloussuunnitelmakaudelle 2021–2024 hyväksymiskäsittelyyn ohjelmoidut 95 asemakaavaa. Niistä 35 kpl on ohjelmoitu valtuustossa hyväksyttäväksi vuonna 2021. Infran suunnitteluohjelmassa on esitetty investointiohjelman tavoitteellinen suunnitteluaikataulu.
Kaupunkiympäristön kunnossapidon yleisten alueiden, katu- ja viheraleuiden ylläpitotyöt tilataan valtakunnallisten hoito- ja kunnossapitoluokitusten mukaisesti. Kunnossapitotöiden tilaaminen perustuu kolmeen tuotekokonaisuuteen, joilla haetaan kaupunkien välistä kustannustenvertailun mahdollisuutta: perustuotteet, erillistuotteet, erityistuotteet. Tavoitetaso sisältää kunnossapitoyksikön tulot, menot ja palkat.
Tunnuslukuosiossa esitetään toimintaa kuvaavat tunnusluvut vuodesta 2013 alkaen.
Liite 1Kaupunkiympäristötoimialan strateginen sopimus 2021-2024
Liite 2Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus 2021
Toimialajohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä kaupunkiympäristötoimialan strategisen sopimuksen 2021–2024 ja kaupunkiympäristölautakunnan operatiivisen sopimuksen 2021 sekä päättää lähettää strategisen sopimuksen edelleen kaupunginhallitukselle. Liitteenä 1 olevan strategisen sopimuksen lautakunta hyväksyy vain omalta osaltaan.
PäätösEhdotus hyväksyttiin seuraavin täsmennyksin:
- lautakunta edellyttää, että keskusta-alueen suomen- ja ruotsinkielinen päiväkotitarve on pikimmiten selvitettävä ja tarvittavat päiväkotipaikat suunniteltava, ja että vuoden 2021 aikana tehdään kokonaissuunnitelma siitä, miten kävelyn ja pyöräilyn sekä toisaalta autoilun olosuhteita konkreettisesti muutetaan tavoitteen ”KV3 Vähähiilinen kestävä liikkuminen” saavuttamiseksi, sekä esitetään toimenpiteisiin tarvittavat varat (äänin 12-0, 1 tyhjä)
- lautakunta toteaa, että suunnittelukauden myöhempinä vuosina mainitut uudet investoinnit vaativat aina erillisen investointipäätöksen. Näin ollen esimerkiksi raitiotiehen liittyvä 44M€ investointimääräraha vuodelle 2024 ei ole kannanotto rakentamiseen vaan kertoo tarvittavan määrärahan suuruudesta, mikäli investointipäätös suunnittelun ja selvitysten valmistuttua tehdään (yksimielisesti)
- lisäksi lautakunta edellyttää, että Lausteen koulun ja Skanssin monitoimitalon valmistelua on kiirehdittävä aikataulun puitteissa (11-0, 2 tyhjää)
Ennen päätöksentekoa esittelijä muutti päätösesitystä kokouksessa esitetyn liitteen 3 mukaisesti (täsmennykset ja tekniset muutokset).
Päätös asiassa syntyi kolmen äänestyksen jälkeen.
Liite 3Täsmennykset ja tekniset muutokset
1. äänestys
Ensimmäisessä äänestyksessä äänestettin esittelijän muutetun päätösehdotuksen ja Ilvessalon van Ooikin tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen välillä:
"Lautakunta edellyttää, että keskusta-alueen suomen- ja ruotsinkielinen päiväkotitarve on pikimmiten selvitettävä ja tarvittavat päiväkotipaikat suunniteltava, ja että vuoden 2021 aikana tehdään kokonaissuunnitelma siitä, miten kävelyn ja pyöräilyn sekä toisaalta autoilun olosuhteita konkreettisesti muutetaan tavoitteen ”KV3 Vähähiilinen kestävä liikkuminen” saavuttamiseksi, sekä esitetään toimenpiteisiin tarvittavat varat."
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä Ilvessalon van Ooikin kannattamana tekemän 1. muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Hellsten, Lintunen, Sandelin, Lähteenmäki, Helin, Laukkanen, Wirén, Euro, Mustonen ja Manni.
Anttila äänesti tyhjää.
Ilvessalon van Ooikin 1. muutosehdotus tuli päätökseksi äänin 12-0, 1 tyhjä.
Tämän jälkeen todettiin, että Mannin Lintusen kannattamana tekemä seuraavansisältöinen muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti:
"Lautakunta toteaa, että suunnittelukauden myöhempinä vuosina mainitut uudet investoinnit vaativat aina erillisen investointipäätöksen. Näin ollen esimerkiksi raitiotiehen liittyvä 44M€ investointimääräraha vuodelle 2024 ei ole kannanotto rakentamiseen vaan kertoo tarvittavan määrärahan suuruudesta, mikäli investointipäätös suunnittelun ja selvitysten valmistuttua tehdään."
2. äänestys
Toisessa äänestyksessä äänestettiin Ilvessalon van Ooikin kannattamana tekemän 2. muutosehdotuksen ja Sandelinin Lähteenmäen kannattamana tekemän muutosehdotuksen välillä.
Ilvessalon van Ooikin 2. muutosehdotus:
"Lisäksi lautakunta edellyttää, että Lausteen koulun ja Skanssin monitoimitalon valmistelua on kiirehdittävä aikataulun puitteissa."
Sandelinin Lähteenmäen kannattamana tekemä muutosehdotus:
"Lisäksi lautakunta toteaa, että Lausteen koulutalon uudisrakennuksen toteutusaikataulua tulee kiirehtiä. Lautakunnan mukaan Lausteen koulun tarveselvitys tulee viedä pikimmiten päätöksentekoon ja Lausteen koulun uudisrakentamisen aikataulua nopeuttaa, siten että hankkeelle voidaan osoittaa toteutusmäärärahaa jo vuodelle 2021."
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä Ilvessalon van Ooikin kannattamana tekemän 2. muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Helin, Laukkanen, Wirén, Euro, Mustonen ja Manni.
Sandelinin tekemän muutosehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Lähteenmäki.
Hellsten, Lintunen ja Anttila äänestivät tyhjää.
Ilvessalon van Ooikin toinen muutosehdotus tuli tässä vaiheessa päätökseksi äänin 8-2, 3 tyhjää.
3. äänestys
Kolmannessa äänestyksessä äänestettiin esittelijän muutetun päätösehdotuksen ja Ilvessalon van Ooikin kannattamana tekemän 2. muutosehdotuksen välillä.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä Ilvessalon van Ooikin 2. muutosehdotuksen puolesta äänesti heidän lisäkseen Hellsten, Lintunen, Anttila, Helin, Laukkanen, Wirén, Euro, Mustonen ja Manni.
Sandelin ja Lähteenmäki äänestivät tyhjää.
Ilvessalon van Ooikin kannattamana tekemä 2. muutosehdotus tuli päätökseksi äänin 11-0, 2 tyhjää.
Jakelu
esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talouspalvelut
Liitteet:
Kylk § 330
Liite 1:Kaupunkiympäristötoimialan strateginen sopimus 2021-2024
Liite 2:Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus 2021
Liite 3:Täsmennykset ja tekniset muutokset