Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 337 | 29.09.2020 | 1 |
11146-2018 (10 03 01, 02 08 02)
Funikulaarin taloudellinen loppuraportti
Tiivistelmä:
Kakolan funkulaarin rakentamishankkeen käynnistämispäätös tehtiin kesäkuussa 2011. Sen jälkeen hanke on muuttunut merkittävästi laajuudeltaan ja laatutekijöiltään ja rinnehissin paikka on kustannusten kannalta ratkaisevasti muuttunut. Rakentaminen käynnistyi pääurakoitsijan valinnalla 13.2.2018. Funikulaari otettiin käyttöön kesäkuussa 2019 ja hanke vastaanotettiin 15.5.2019. Hankkeelle ei ole ollut vahvistettua aikataulua eikä kustannusarviota. Hankkeen kokonaiskustannuksiksi muodostui noin 5,6 M€.
Kylk § 337
Kaupunkirakentaminen, projektijohtaja Janne Laine ja vastaava rakennuttaja Susanne Järvi 25.9.2020:
Funikulaarihankeen hankintapäätös tehtiin Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa vuonna 2011 ja vuonna 2012. Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta valitsi laitteistotoimittajan ja varasi talousarvioon määrärahat 2,5 M€ vuosille 2012-2014. Tuolloin Kakolan joukkoliikenteen kokonaisratkaisu, jonka osana Funikulaari miellettiin, oli tekemättä. Myös Kakolan alueen asuntorakentuminen oli hyvin keskeneräinen. Näistä syistä johtuen hanketta ei käynnistetty ja laitteistotoimittajan tarjouksen voimassaoloaika päättyi.
Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta käynnisti hankinnan uudelleen kesällä 2016 siten, että järjestelmätoimittaja päätettiin kilpailuttaa erikseen ja vasta tämän jälkeen käynnistettiin ala- ja yläasemien arkkitehtisuunnittelu. Siinä vaiheessa arvio koko Funikulaarihankkeen kokonaishinnaksi oli noin 2,5 – 3,0 M€.
Tarkemman suunnittelun aikana Funikulaarin paikkaa jouduttiin muuttamaan ja joukkoliikenteen vaatimat tilaratkaisut ja laatuvaatimukset muuttivat rakennelman laatua ja laajuutta. Näillä muutoksilla oli luonnollisesti merkittävä korottava vaikutus kokonaiskustannuksiin.
Edelleen 13.12.2016 Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta valitsi laitetoimittajan halvimpaan tarjoushintaan 1,935 M€ ja kaupunkiympäristölautakunta valitsi pääurakoitsijan 13.2.2018 halvimpaan kokonaishintaan 2,275 M€. Näiden päätösten jälkeen oli sitouduttu n. 4,5 M€:n kustannuksiin. Myöhemmin eli 22.10.2018 kaupunginhallitus myönsi hankkeelle lisärahoitusta 0,55 M€.
Toteutusaikana pääurakassa lisä- ja muutostöistä kertyi kustannuksia 0,459 M€, sopimussakkoina saatiin hyvityksiä 0,068 M€ ja työmaasähköstä saatiin hyvityksenä 0,004 M€. Laitteistohankinnan lisä- ja muutostyöt olivat yhteensä 0,305 M€. Lisäksi hankkeen muut tilaajanhankinnat (suunnittelu, rakennuttaminen ym.) olivat yhteensä 0,631 M€.
Näin ollen hankkeen kustannukset olivat yhteensä 5,532 M€. Koska syksyn 2020 aikana syntyy vielä loppuunsaattamiskustannuksia 50.000 €, hankkeen kokonaiskustannukset tulevat olemaan 5,582 M€. Kun huomioidaan maankäyttösopimuskorvaus, niin hankkeen nettokustannukseksi muodostuu 5,082 M€.
Funikulaarin käyttöönoton jälkeen laitteessa on ollut paljon vikatilanteita, jotka on pyritty korjaamaan viipymättä. Suuri osa vioista on ollut laiteeseen liittyviä vikoja ja laitetoimittaja on ollut keskeisessä roolissa vikojen takuukorjauksissa. Tällä hetkellä laite toimii kohtuullisen hyvin ja toiminnan keskeytykset ovat pääsääntöisesti suunniteltuja huoltoihin liittyviä keskeytyksiä.
Funikulaari on tällä hetkellä erittäin suosittu liikenneväline Linnankadulta Kakolanmäelle ja käyttäjämäärä on ollut jo ensimmäisenä vuonna noin 200 000 henkilöä.
Funikulaari-hanke on ollut vuosia kestävä erityisen vaativa hanke. Hanke on myös muuttunut merkittävästi vuosien varrella niin laajuudeltaan kuin laatutekijöiltään, jolla luonnollisesti on ollut vaikutusta hankkeen kustannuksiin. Merkittävin rooli kustannusten nousussa on ollut Funikulaarin sijainnin muuttamisella alkuperäisestä sijainnista ympäröivän asutuksen takia, laitteen koon kasvattamisella ja esteettömällä liikkumisella laitteeseen ja museoviranomaisten näkemyksillä.
Infrahankkeiden kustannusarvioita on edellytetty vasta infrahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeiden hyväksymisen jälkeen (kv 23.9.2019 § 139) aloitetuissa uusissa hankkeissa.
Oheismateriaali 1Kakolan funikulaarin taloudellinen loppuraportti
Toimialajohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää merkitä Kakolan funikulaarin taloudellisen loppuraportin tiedoksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.