Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 295 | 01.09.2020 | 6 |
6532-2020 (10 03 01)
Katusuunnitelmat Silakadun yhdistetystä jalkakäytävästä ja pyörätiestä sekä Fölin pääteasemasta Piiskakujalla (Metsämäki)
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi katusuunnitelmat Metsämäen kaupunginosan Silakadusta ja Piiskakujasta.
Kylk § 295
Kaupunkiympäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu Eero Paavola 25.8.2020:
Silakadun ja Piiskakujan suunnitelmat on hyväksytty vuonna 1988 (kh vahvistanut 11.4.1988 § 1210). Silakadun suunnitelmaan sisältyi erillisen jalankulku- ja pyörätien rakentaminen, mutta siitä on toteutettu vain rakennekerrokset ilman pintarakenteita ja rakennetut kerrokset ovat vuosien saatossa osin jo peittyneet kasvillisuudella. Piispakujan länsipää on jo vanhassa suunnitelmassa muotoiltu linja-auton kääntöpaikaksi soveltuvaksi, mutta toteutus maastossa on poikennut suunnitelmasta.
Silakadun pyörätien loppuunsaattaminen sisältyy Turun pyöräilyn kehittämisohjelmassa toimenpiteiden 1. kiireellisyysluokkaan (kh 26.11.2018 § 463). Silakadun jalankulku- ja pyörätien valmiiksi rakentaminen luo alueelle yhtenäisen verkoston. Se yhdistää Pollenkujan kohdalle rakennetun Turun kehätien ylittävän jalankulku- ja pyöräilysillan sekä Silakadun eteläpään 2010-luvun lopulla rakennetun jalankulku- ja pyörätien Vanhan Tampereentien jalankulku- ja pyörätiehen.
Fölin runkolinjauudistuksen myötä Piiskakujalle tulee runkolinjoja täydentävän linjaston päätepysäkki. Nykyisen kauppatori-Saramäki linjan osuus Vanhalta Tampereentieltä pohjoiseen poistuu ja se korvataan muilla linjajärjestelyillä. Lyhennetyn linjan uusi päätepysäkki sijoitetaan Piiskakujan päähän.
Silakadun katusuunnitelmassa on muutettu vanhaa suunnitelmaa ensisijaisesti kuivatusratkaisujen osalta. Niiden osalta uusi suunnitelma vastaa maastoon jo toteutettua painanteisiin perustuvaa ratkaisua. Tällöin ajoradasta jää pois alkuperäisen suunnitelman mukaiset reunakivet.
Myös Piiskakujan uudessa suunnitelmassa on kadun itäosan kuivatusratkaisua muutettu vastaavasti kuin Silakadulla. Lisäksi suunnitelmasta on poistettu kadun pohjoisreunan rakentamaton jalkakäytävä. Kadun päähän rakennettavan linja-auton kääntöpaikan muotoilua on tarkistettu ja sille on lisätty odotustila.
Silakadun uuden katusuunnitelman mukaiseksi viimeistelyn kustannusarvio on 210.000 euroa ja Piiskakujan viimeistelyn kustannusarvio on 185.000 euroa. Kustannusarviot sisältävät 15 prosentin hankevarauksen. Silakadun jalankulku- ja pyörätien loppuun rakentaminen sisältyy toimialajohtajan 25.5.2020 § 69 hyväksymään liikenneverkon toimivuuden ja turvallisuuden parantamisen hankelistaan. Piiskakujan loppuun rakentaminen päätepysäkin toteuttamiseksi sisältyy puolestaan toimialajohtajan 15.6.2020 § 87 hyväksymään joukkoliikenteen infrainvestointien hankelistaan.
Katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 15.-29.6. Suunnitelmista ei jätetty muistutuksia.
Liite 1 Silakadun katusuunnitelma K 8261 020 pvm. 13.8.2020
Liite 2 Piiskakujan katusuunnitelma K 8349 005 pvm. 13.8.2020
Toimialajohtaja Christina Hovi:
Ehdotus Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteiden 1 ja 2 mukaiset Silakadun ja Piiskakujan katusuunnitelmat.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 295
Liite 1:Silakadun katusuunnitelma K 8261 020 pvm. 13.8.2020
Liite 2:Piiskakujan katusuunnitelma K 8349 005 pvm. 13.8.2020