Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta27725.08.20207

2731-2020 (02 02 02)

Kaupunkiympäristötoimialan vuoden 2020 toiminnan ja talouden kehittymisen raportointi

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristötoimiala tuo lautakunnalle tiedoksi toisen osavuosikatsauksen raportointijaksolta 1.1.- 30.6.2020. Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle sekä tarkastuslautakunnalle annettava osavuosikatsaus sisältää toiminnan ja talouden katsauksen sekä ennusteen toiminnallisten, taloudellisten ja henkilötyövoiman tavoitteiden toteutumisesta. Lisäksi raportoidaan investointien toteutuminen kohdekohtaisesti. Toisen osavuosikatsauksen yhteydessä kaupunginhallitukselle raportoidaan strategisissa sopimuksissa vahvistettujen strategisten ja toiminnallisten tavoitteiden sekä taloudellisten tavoitteiden toteutuminen. Lisäksi kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle raportoidaan kaupunginvaltuuston hyväksymän sopeutusohjelman toimenpiteiden tilanne.

Kylk § 277

Talous ja rahoitus, vs. kiinteistötalouspäällikkö Salla Lindström 19.8.2020:

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2020 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Toinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1.-30.6.2020. Osavuosikatsaus sisältää toiminnan ja talouden katsauksen sekä ennusteen toiminnallisten, taloudellisten ja henkilötyövoiman tavoitteiden toteutumisesta. Lisäksi raportoidaan investointiohjelmien toteutuminen kohdekohtaisesti.

Raportointi

Kaupunginhallitus on 19.12.2019 § 504 strategisten sopimusten hyväksymisen yhteydessä päättänyt, että toimielinten tulee jatkuvasti arvioida oman toimialansa talouden ja toiminnan toteutumista ja esittää kaupunginhallitukselle niiden pohjalta välittömästi tai osavuosikatsausten yhteydessä toimenpiteet talousarviossa pysymiseksi. Kaupunkiympäristötoimiala raportoi kuukausittain lautakunnalle toiminnan ja talouden kehittymisestä. Kuukausiraportointi pitää sisällään talousarvion seurantaraportin (toteutuma), olennaiset toiminnalliset ja talouden muutokset, selvityksen talousarvion toteutumisesta, työvoiman käytön mittarit sekä investointien ennusteen.

Kuukausiraporttien lisäksi lautakunnan kautta viedään eteenpäin osavuosikatsaukset. Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä kolme kertaa vuodessa. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös.

Toinen osavuosikatsaus sisältää strategisten sopimusten noudattamista ja täytäntöönpanoa koskevien määräysten (kh 19.12.2019 § 504) mukaan toiminnan ja talouden katsauksen sekä ennusteen toiminnallisten, taloudellisten ja henkilöstötavoitteiden toteutumisesta. Toisen osavuosikatsauksen yhteydessä kaupunginhallitukselle raportoidaan strategisissa sopimuksissa vahvistettujen strategisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen sekä taloudellisten tavoitteiden toteutuminen (liite 1) sekä raportoidaan lautakunnalle operatiivisten sopimusten toteutumisesta (liite 3).  

Sopeuttamistoimenpiteet

Talousarvion hyväksymisen yhteydessä kaupunginvaltuusto hyväksyi sopeuttamisohjelman toimenpiteet, joiden avulla pyritään tasapainottamaan taloudellista asemaa taloussuunnitelmakauden aikana. Kaupunkiympäristötoimialan 13 toimenpiteellä haetaan 6,2 milj. euron sopeuttamista vuosina 2020-2023. Kaupunkiympäristötoimiala on edistänyt sopeuttamistoimenpiteitä aktiivisesti ja toteuttaminen etenee pääosin suunnitellusti. Koronatilanne aiheuttaa sopeuttamistoimenpiteitä joukkoliikenteen tarjonnassa ja merkittäviä menetyksiä lipputuloissa. Myös pysäköinnin muutosten toteutuksessa on huomioitu koronatilanne.

Toimenpiteiden tilanteesta raportoidaan nyt käsittelyssä olevan toisen osavuosikatsauksen yhteydessä (oheismateriaali 1) ja tilinpäätöksen yhteydessä.

Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen

Tavoitteiden vähähiilisestä kestävästä liikkumisesta ei ennusteta toteutuvan. Koronapandemian myötä Fölin matkamäärä oli tammi-kesäkuussa -34,5 %. Matkoja tehtiin 4,6 miljoonaa kappaletta vähemmän kuin tammi-kesäkuussa 2019. Loppuvuonna 2020 joukkoliikenteen käyttäjämäärän ennustetaan olevan -25 % viime vuoteen verrattuna.

Luovutuskelpoisia asuinkerrostalo- ja elinkeinotontteja on 3 vuoden tarpeisiin. Sen sijaan erityisesti rivitalojen tonttireservi on niukka ja yksipuolinen, mikä johtuu mm. Hirvensalon pientalokaavojen viivästymisestä.

Asemakaavoituksen tavoitteet kerrosalan lisäykselle ennustetaan merkittävästi ylittyvän kerrostalotonttien (ennuste 346.790 k-m2, TA 140.000 k-m2) ja elinkeinotonttien osalta (ennuste 166.370 k-m2, TA 80.000 k-m2). Sen sijaan pien- ja rivitalotonttien osalta asetettua tavoitetta ei tänä vuonna tulla saavuttamaan (ennuste 3.614 k-m2, TA 25.000 k-m2). Suuremmat pientalokaavat erityisesti Hirvensalossa ovat viivästyneet ja mm. Harkkionmäki ja Karhunahde ovat tulossa hyväksymiskäsittelyyn alkuvuonna 2021.

Kiinteistöomaisuuden kehittäminen etenee, joskin hieman asetettuja tavoitteita hitaammin. Useissa kaavahankkeissa on viivästystä tai päätöksiä etenemismallin muutoksista kuluneen vuoden aikana.

Konserniyhtiöille tullaan ennusteen mukaan luovuttamaan 18.000 k-m2 uudisrakennusoikeutta (TAM 22.500 k-m2). Turku Energian tontin asemakaavan valitusprosessi on edelleen kesken korkeimmassa hallinto-oikeudessa, mikä viivästyttää tontinluovusta.

Keskustan kehittämisen ja Turun Tiedepuiston kärkihankkeiden kaupunkiympäristötoimialan toimenpiteet etenevät, joskin osin tavoiteltua hitaammin. Aninkaisissa kaava-alueiden laajentuminen ja uudelleenneuvottelut sekä Väylän ratasuunnitelmien hyväksyttämiset ovat viivästyttäneet liittyvien kaavaehdotusten valmistelua. Linnaniemen ideakilpailun ratkaisu tulee vaikuttamaan alueen kaavaehdotuksiin ja Ferry Terminal Turku -hankkeen eteneminen on hidastunut korkeiden kustannusten vuoksi. Itäisen Rantakadun parantaminen ei käynnisty vuonna 2020, koska pyörätielinjauksiin tuli merkittäviä muutoksia päätöksentekovaiheessa ja se aiheutti alueen kokonaistarkastelun tarpeen, ennen rantakadun toteutussuunnittelua. Itäharjun liittymän kaavoitusta ei voida valmistella ennen kuin Kupittaan kannen liikenteelliset ratkaisut ovat valmiit. Kannen kilpailutusta ei ole käynnistetty keväällä Koronapandemian aiheuttaman epävarmuuden takia.

Smart and Wise Turku -kärkihankkeen kaupunkiympäristötoimialan toimenpiteet etenevät suunnitellusti robottibussiliikennekokeilua lukuun ottamatta.

Käyttötalouden ennuste

Kaupunkiympäristötoimiala tulee tämänhetkisen ennusteen mukaan ylittämään sille asetetun suunnitteluluvun 6,6 milj. eurolla ennusteen ollessa -34,5 milj. euroa (TAM -27,9). Suomessa vallinneet valmiuslain (1552/2011) 3 §:n 3 ja 5 kohdassa tarkoitetut poikkeusolot ja koronaviruksen leviämisen estämiseksi 18.3. aloitetut toimenpiteet ja koronan seurannaisvaikutukset ovat heijastuneet toimialan talouteen. Kaupunkiympäristötoimiala on ottanut häiriötilan vaikutukset talouteen huomioon ennusteessaan.

Nyt käsiteltävänä olevassa vuoden 2020 toisessa osavuosikatsauksessa talouden toteutumiseen ennustetut muutokset ovat seuraavat:

Kaupunkiympäristötoimialan toimintatuottojen ennustetaan alittavan talousarvion 9,1 milj. eurolla ennusteen ollessa 70,0 milj. euroa (TAM 79,1).

- Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus: Vuokratuottojen lisäys n. 0,5 milj. euroa (TA 22,47 milj. euroa): Asuntomarkkinoiden epävarmuudesta johtuen uudistonttien luovutus on painottunut oletettua enemmän vuokraamiseen myyntien sijasta.

- Paikkatieto ja kaupunkimittaus: Myyntituottojen vähennys 0,05 milj. euroa: Turku Energia on irtisanonut kaukolämmön mittaussopimuksen, mikä vähentää tuloja.

- Luvat ja valvonta: Toimintatuottojen vähennys 1,45 milj. euroa: Korona vaikuttaa erityisesti pysäköinninvalvonnan tuloihin. Pysäköintimaksutulojen ennustetaan vähenevän 0,7 milj. euroa (TA 3,9 milj. euroa, ennuste 3,2 milj. euroa) ja pysäköintivirhemaksujen vähenevän 0,4 milj. euroa (TA 2,2 milj. euroa, ennuste 1,8 milj. euroa). Rakennusvalvontamaksujen ennustetaan vähenevän 0,2 milj. euroa (TA 3 milj. euroa, ennuste 2,8 milj. euroa). Lisäksi ennustetaan terveydenhuoltomaksujen vähenevän erityisesti koronatilanteen vuoksi 0,1 milj. euroa (TA 0,4 milj. euroa, ennuste 0,3 milj. euroa).

- Seudullinen joukkoliikenne: Myyntituottojen vähennys 8 milj. euroa, korona on muuttanut koko joukkoliikenteen toimintaympäristön kevään 2020 aikana. Joukkoliikenteen hiljeneminen häiriötilan aikana vaikuttaa siten, että toimintatuottojen ennustetaan alittavan budjetin 8,0 milj. eurolla ennusteen ollessa 30,5 milj. euroa (TA 38,5 milj. euroa). Tuloarvio perustuu tammi-kesäkuun todelliseen toteutumaan ja loppuvuodelle arvioituun 25 % käyttäjämäärän vähenemiseen. Tammi-kesäkuun lipputulovaje oli noin 4 milj. euroa, ja loppuvuodelle on arvioitu yhteensä 4 miljoonan euron lipputulovaje.

Kaupunkiympäristötoimialan toimintakulujen tason ennustetaan alittavan talousarvion 2,5 milj. eurolla ennusteen ollessa 106,1 milj. euroa (TAM 108,6 milj. euroa)

- Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus: Palvelujen ostojen kasvu 0,7 milj. euroa, Pansion öljyvahinko aiheuttaa n. 0,7 milj. euron ennakoimattomat lisäkustannukset, jotka on huomioitu palvelualueen ennusteessa. Viimeisimmän tiedon mukaan kustannusten arvioidaan ylittävän miljoona euroa syksyn aikana, mutta tätä kustannusten (0,3 milj. euroa) ennakoitua nousua ei ole vielä huomioitu palvelualueen toteumaennusteessa, koska kustannusten suuruus tarkentui vasta ennusteen laatimisen jälkeen.

- Kaupunkirakentaminen: Palvelujen ostojen säästö 0,6 milj. euroa, kaupunkiympäristön kunnossapidon kustannuksista (TA 24,0 milj. euroa) ennustetaan saavutettavan säästöä.

- Luvat ja valvonta: Aineiden ja tarvikkeiden sekä palvelujen ostojen säästö 0,07 milj. euroa, koronan vuoksi matkakuluja on säästynyt ja myös asiantuntijapalvelut sekä aine- ja tarvikeostot ovat toteutuneet talousarviota pienempänä.

- Seudullinen joukkoliikenne: Toimintamenojen säästö 2 milj. euroa (TA 56,5 milj. euroa). Menoarvio perustuu 24.3.-31.5. tehtyihin liikenteen karsintoihin sekä ruuhkaliikenteen vähennyksiin kesän ja mahdollisesti syksyn aikana.

- Henkilöstömenot: Kaupunkiympäristötoimialan henkilöstökulujen ennustetaan alittavan talousarvion 0,5 milj. eurolla (TAM 18,9 milj. euroa). Henkilötyövoimankäytön ennustettu toteuma vuodelle 2020 on 322 htv (TA 325).       

Lautakuntakohtaisten suunnittelulukujen toteumaennusteet ovat seuraavat:

- kaupunkiympäristölautakunta -10,4 milj. euroa (TAM -9,8 milj. euroa),

- Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta -24,0 milj. euroa (TAM -18,0 milj. euroa),

- rakennus- ja lupalautakunta -0,1 milj. euroa (TA -0,1 milj. euroa),

- Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta  0 milj. euroa (TAM 0 milj. euroa).

Talouden ja toiminnan toteutuminen sekä työvoiman käyttö on esitetty liitteessä 2 Osavuosikatsaus 2 talousdiat kaupunkiympäristötoimiala.

Investoinnit, maanhankinnat, myynnit ja maankäyttösopimuskorvaukset

Kaupunkiympäristötoimialan investointien ennustetaan alittavan talousarvioon vuodelle 2020 varatun rahoituksen 0,06 milj. eurolla (TAM 2,2 milj. euroa), koska Trimble cLocus kehityshankkeen rahankäyttö toteutuu v. 2020 arvioitua pienempänä.

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen, toimitilojen rakennuttamisen sekä kiinteän omaisuuden hankintojen (kh-omaisuusyksikkö) investointimäärärahojen (TAM 89,8 milj. euroa) ennustetaan toteutuvan noin 6,7 milj. euroa talousarviota pienempänä ennen esitettäviä talousarviomuutoksia. Toimitilojen rakennuttamisen investointimäärärahoista esitetään erillisellä esityksellä 0,6 milj. euron määrärahasiirtoa käyttötalouteen. Muutostarve perustuu siihen, että investointimäärärahoihin sisältyi tarve- ja hankesuunnittelukustannuksia, jotka käsitellään käyttötalouden menoina. Esitys määrärahasiirrosta viedään kaupunginvaltuuston käsittelyyn erillisellä esityksellä.

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen investointihankkeiden ennustettu toteuma on 57,1 milj. euroa (TAM 60,2 milj. euroa) ja toimitilojen rakennuttamisen investointien ennuste 22,4 milj. euroa (TAM 26,1 milj. euroa). Kiinteän omaisuuden hankintojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 3,5 milj. euroa).

Toimitilojen rakennuttamisen investointien arvioidaan tässä vaiheessa toteutuvan noin 3,7 milj. euroa alle talousarvion. Merkittävimmät alitukset tulevat olemaan  nimetyissä hankkeissa Juhana herttuan koulutalon peruskorjaus (ennuste 0 TAM 0,25 milj. euroa), Mars-korttelin päiväkoti (ennuste 0,1 TAM 0,5 milj. euroa), Skanssin monitoimitalo (ennuste 0,1 TAM 0,5 milj. euroa), Lausteen koulu (ennuste 0,05 TAM 0,7 milj. euroa), Tommilan päiväkoti (ennuste 2,1 TAM 3 milj. euroa), Konserttitalo (ennuste 0,4 TAM 1,5 milj. euroa), Energiatehokkuusinvestoinnit (ennuste 0,2 TAM 1,0 milj. euroa). Osasta kohteista puuttuu vielä olennaisia päätöksiä. Niiden rahankäyttö tulee alittamaan budjetoidun, koska hankkeita ei voida aloittaa ennen tarvittavia päätöksiä (mm. hankesuunnitelman hyväksyminen). Osassa hankkeita aloitus on siirtynyt tai peruuntunut kokonaan rakennusten laajempien sisäilmaongelmien aiheuttaman tilojen sulkemisen vuoksi.

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen investointien arvioidaan tässä vaiheessa toteutuvan noin 3 milj. euroa alle talousarvion. Merkittävimmät alitukset toteutuvat hankkeissa Uudenmaantie mt 110 /  pyöräilyn laatukäytävän rakentamisurakka (ennuste 1,0 TAM 1,8 milj. euroa),  jonka urakkahinta alitti kustannusarvion sekä Karhunahteen kaava-alueen (ennuste 0,1 TAM 0,9 milj. euroa) toteuttamisen siirtyminen ensi vuoteen kaavoituksen keskeneräisyyden vuoksi. Runkobussiliikenteen pysäkkijärjestelyt alittaa talousarvion suunnitelmien keskeneräisyyksien vuoksi (ennuste 1,0 TAM 1,4 milj. euroa). Liikenneverkon toimivuus hanke alittaa talousarvion, koska Riitasuonaukion toteutus siirtyy vuodelle 2021 suunnittelun keskeneräisyyden vuoksi (ennuste 0,3 TAM 0,6 milj. euroa). Itäisen rantakadun toteuttaminen tulee aikataulullisesti osittain siirtymään, koska pyörätielinjaukseen tuli merkittäviä muutoksia, jotka aiheuttivat yleissuunnitelmatason uudelleen tarkastelua. Tämän johdosta Kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden parantaminen –kohdasta jää käyttämättä 0,7 milj. euroa (ennuste 2,9 TAM 3,6 milj. euroa). Puistot-kokonaisuus ylittää talousarvion johtuen Puolalanmäen puiston saneeraushankkeesta, jossa laskuja on siirtynyt viime vuodelta tähän vuoteen urakoitsijan hankkeen loppuunsaattamisvaikeuksien ja suunnitelmissa ilmenneiden haasteiden vuoksi (ennuste 1,3 TAM 1,0 milj. euroa).

Oheismateriaalissa 4 on esitetty kaupunginhallitukseen nähden sitovien investointiohjelman tasojen poikkeamat vuositason rahoituksessa, kustannusarvioissa ja aikatauluissa. Lisäksi raportoidaan hankelisäykset. Materiaali sisältää 1. osavuosikatsauksen jälkeen havaitut uudet kaupunginhallitukselle raportoitavat poikkeamat: toimitilojen rakennuttamisen osalta raportoidaan hankelisäys ja kustannusarvioylitys hankkeessa ”Siirtolaisinstituutin vesikatto”. Raporttiin on sisällytetty myös erillisesti esitettävä 0,6 milj. euron määrärahasiirto investoinneista käyttötalouteen. Oheismateriaaleissa 2 ja 3 on raportoitu kaupunkiympäristön ja toimitilojen rakennuttamisen hankkeiden kesäkuun lopun tilanne kohdekohtaisesti.

Vuoden 2020 maan myyntitulojen ennuste on tällä hetkellä 19,7 milj. euroa (TA 23,7 milj. euroa). Myyntivoittoja ennustetaan kertyvän 16 milj. euroa (TA 19,2 milj. euroa).

Maankäyttösopimustuloja ennustetaan kertyvän 1 milj. euroa yli talousarvion eli 6 milj. euroa (TA  5 milj. euroa).

Yhteenveto

Vuoden 2020 maanmyyntitulojen ennuste on tällä hetkellä 19,7 milj. euroa (TA 23,7 milj. euroa). Myyntivoittoja ennustetaan kertyvän 16 milj. euroa (TA 19,2 milj. euroa).

Maan myyntitulojen ennustetaan tässä vaiheessa toteutuvan 4 milj. euroa alle talousarvion ja myyntivoittojen 3,2 milj. euroa alle talousarvion.

Maankäyttösopimustuloja ennustetaan kertyvän 1 milj. euroa yli talousarvion eli 6 milj. euroa (TA  5 milj. euroa).

Kaupunkiympäristön ja toimitilojen rakennuttamisen investointien ennustetaan toteutuvan 6,7 milj. euroa talousarviota pienempänä.

Liite 1Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta 2. osavuosikatsaus 2020

Liite 2Osavuosikatsaus 2 talousdiat kaupunkiympäristötoimiala

Liite 3Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivisen sopimuksen raportti 06 2020

Oheismateriaali 1Sopeuttamisohjelman toimenpiteiden tilanne 06 2020

Oheismateriaali 2Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointiennuste 06 2020

Oheismateriaali 3Toimitilojen rakennuttaminen investointiennuste 06 2020

Oheismateriaali 4Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää:

- merkitä tiedoksi kaupunkiympäristötoimialan vuoden 2020 toisen osavuosikatsauksen ja kaupunkiympäristölautakunnan operatiivisen sopimuksen raportin,

- esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle kaupunkiympäristötoimialalle osoitettujen sopeuttamisohjelman toimenpiteiden tilanne 06 2020,

- esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi oheismateriaalin 4 mukaiset kustannusarvio-, aikataulu-, hanke- sekä vuosittaisen rahankäytön muutokset, ja

- lähettää osavuosikatsauksen edelleen kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus


Liitteet:

Kylk § 277
Liite 1:Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta 2. osavuosikatsaus 2020
Liite 2:Osavuosikatsaus 2 talousdiat kaupunkiympäristötoimiala
Liite 3:Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivisen sopimuksen raportti 06 2020