Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta26511.08.20209

13163-2019 (08 00 00)

Eerikinkadun ja Linnankadun runkolinjapysäkit

Tiivistelmä:

Runkolinjauudistuksen myötä linjan 1 reitti muuttuu. Keskustassa reitti siirtyy Linnankadulta Eerikinkadulle. Tämä edellyttää pysäkki- ja katujärjestelymuutoksia Eerikinkadulla poliisilaitoksen kohdalla sekä Linnankadun ja Sairashuoneenkadun risteyksessä. Muutossuunnitelmia esitetään lautakunnalle hyväksyttäviksi.

Kylk § 265

Kaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Laura Pirilä ja kaupunkirakentaminen, suunnitteluinsinööri Erkko Välimäki 31.7.2020:

 

Fölin linja 1 (satama-keskusta-lentoasema) käyttää nykyisin Linnankatua keskustan ja sataman välisellä osuudella. Turun keskustavisio 2050:n suuntaviivojen mukaisesti linja 1 siirtyy runkolinjauudistuksen yhteydessä käyttämään keskustassa Eerikinkatua Linnankadun sijaan. Eerikinkadulta linja 1 siirtyy takaisin nykyiselle reitilleen Linnankadulle Sairashuoneenkatua käyttäen. Reittimuutos edellyttää pysäkkimuutoksia Eerikinkadulla ja Linnankadulla.

 

 

Eerikinkatu

 

Eerikinkadulle rakennetaan keskustan suuntaan uusi linja-autopysäkki poliisilaitoksen eteen. Nykyistä jalkakäytävän levikettä jatketaan n. 15 metriä Puistokadun suuntaan. Pysäkkikatos sijoitetaan levikkeen Puistokadun puoleiseen päähän. Levike toimii pysäkin n. 3 metriä leveänä odotustilana, jolloin jalkakäytävä säilyy vapaana jalankulkijoille. Levike päällystetään betonilaatoituksella ja sille sijoitetaan n. 4 metriä pitkä ja n. 1,5 m leveä pysäkkikatos. Pysäkki on esteettömyyden perustasoa, jolloin reunakiven viereen sijoitetaan huomiolaattarivi. Sataman suunnan pysäkki sijoitetaan Eerikinkadulle ennen Puistokadun risteystä. Se ei edellytä kadussa rakenteellisia muutoksia.

 

Nykytilanteessa Eerikinkadun ajoradan leveys vaihtelee 12–20 metrin välillä. Kadun molemmilla puolilla on arkisin maksullista pysäköintiä kadunsuuntaisesti ja vinopaikoilla. Pysäköintipaikkoja on yhteensä 40. Lisäksi poliisiaseman edessä sijaitsee yksi liikuntaesteisten pysäköintipaikka. Uuden pysäkin seurauksena pysäköintiä Puistokadun ja Sairashuoneenkadun välillä muutetaan niin, että vinopysäköinnit poistuvat molemmilta puolilta. Poliisiaseman puolella kaikki pysäköinti on jatkossa kadunsuuntaista ja toisella puolella vinopysäköinnit muutetaan kohtisuoriksi. Kohtisuoraksi muuttamalla saadaan korvattua osa kadun toiselta puolelta poistuvista pysäköintipaikoista. Poliisiaseman edessä oleva liikkumisesteisten pysäköintiruutu siirtyy lähemmäs Sairashuoneenkatua ja lähemmäksi sisäänkäynnin luiskaa. Pysäköintipaikkojen kokonaismäärä vähenee viidellä.

 

Sairashuoneenkadun risteyksen kulman kaarresädettä kasvatetaan poliisiaseman puolella. Tämä sekä Eerikinkadun keskiviivan siirto mahdollistavat linja-auton sujuvan kääntyminen Eerikinkadulle. Kadun pohjoisreunalle, suojatien kohdalle rakennetaan jalkakäytävään n. 5 metriä leveä levike. Se lyhentää jalankukkijoiden kadunylityksen matkaa ja parantaa ylityksen turvallisuutta. Risteyksessä bussireitin suunnalla on mitoitusajoneuvona käytetty sekä nivel- että telibussia.

 

Kadun tasaus pidetään pääosin nykyisellään. Katu päällystetään osittain uudestaan ja kaikki ajoratamaalaukset uusitaan. Poliisitalon suunnasta Puistokadun risteykseen tultaessa on jatkossa vain yksi kaista, jolta ajetaan sekä oikealle että suoraan kauppatorin suuntaan. Muutoksella ei ole käytännön vaikutusta liikenteen sujuvuuteen. Poliisiaseman puoleinen jalkakäytävä sekä kadun pohjoispuolella kohtisuorien pysäköintiruutujen kohdalla jalkakäytävä puretaan ja rakennetaan uudelleen. Nykyiset luonnonkiviset reunakivet säilytetään. Kohtisuorien pysäköintiruutujen sekä linja-autopysäkin kohdalle rakennetaan uudet huleveden ritiläkaivot parantamaan kuivatusta. Katuvalaistus säilyy nykyisellään.

 

Linnankatu

 

Linnankadulla Sairashuoneenpuiston kohdalla oleva pysäkki on nykyisin lähellä Sairashuoneenkadun risteystä ja soveltuu huonosti Sairashuoneenkadulle kääntyvän linja 1:n käyttöön. Pysäkki siirretään satamaan päin Sairashuoneenpuiston alkuun, heti Jaalakujan jälkeen. Uudelle vinopysäkille tulee kivetty odotustila ja katos. Samalla tehdään pieniä pysäköintimuutoksia, paikkamäärä pysyy lähellä nykyistä. Sairashuoneenkadun risteystä muutetaan linja-autojen kääntymisen varmistamiseksi, toinen keskisaareke siirtyy joelle päin ja Sairashuoneenkadulle tehdään reunakivimuutos. Risteyksen mitoitusajoneuvona on käytetty sekä nivelbussia että telilinja-autoa.

 

Suunnittelun aikainen vuorovaikutus

 

Suunnittelun aikana Eerikinkadun liikennesuunnitelmaluonnos toimitettiin Lounais-Suomen Poliisilaitokselle ja Oikeustalolle kommentoitavaksi. Oikeustalolta tuli kaksi kommenttia, joissa oltiin huolissaan Sairashuoneenkadun ja Eerikinkadun risteyksestä, kohtisuorista pysäköintiruuduista, Linnankadun ja Sairashuoneenkadun risteyksen ahtaudesta busseille, linja-autojen aiheuttamasta meluhaitasta sekä pysäköintipaikkojen vähenemisestä (oheismateriaali 2).

 

Vastaus kommentteihin: Sekä bussireitin sujuvuutta että katujen turvallisuutta parannetaan useilla muutoksilla suunnittelualueella. Kohtisuoria pysäköintipaikkoja toteuttamalla jää alueen pysäköintipaikkojen vähenemä pieneksi.

 

Nähtävillä olo

 

Eerikinkadun katu- ja liikennesuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 1.6.-15.6.2020 välisenä aikana. Nähtävillä oloaikana on saapunut yksi muistutus Lounais-Suomen poliisilaitokselta (oheismateriaali 1). Muistutuksessa arvioidaan, että suunniteltu pysäkkimuutos lisää levottomuutta ja häiriökäyttäytymistä poliisitalon sisäänkäynnin luona ja että Sairashuoneenkadun liikennemäärä lisääntyy ja vaikeuttaa poliisin hälytystoimintaa. Poliisilaitos esittää linjan siirtämistä reitille Eerikinkatu-Puistokatu-Linnankatu. Lisäksi pyydetään huomioimaan liikkumisesteisen pysäköinti ja Sairashuoneenkadulla toimivan päiväkodin toiminta.

 

Vastaus muistutukseen: Pysäkin sijoittamisen poliisilaitoksen sisäänkäynnin tuntumaan ei nähdä lisäävän levottomuutta tai häiriökäyttäytymistä alueella. Koska odottavat matkustajat ovat jalkakäytävän levikkeelle sijoittuvassa odotuskatoksessa ja sen edustalla, säilyy tilanne jalkakäytävällä poliisitalon seinustalla nykyisellään. Liikennemäärän kasvu Sairashuoneenkadulla linja-autojen myötä on myös varsin pientä. Suunnittelun yhteydessä on tarkasteltu satamaan menevän suunnan osalta myös reittivaihtoehtoa Eerikinkatu-Puistokatu-Linnankatu. Tämä reitti on todettu liikenneturvallisuuden kannalta huonoksi, koska Linnankadulle oikealle kääntyvä linja-auto ja Puistokadun kaksisuuntainen pyörätie risteävät (alla kuva kyseistä kohdasta). Kääntyvän linja-auton on vaikeaa havaita pyöräilijää, jolla on alamäki joelle päin tultaessa ja ajoneuvoilla on yhtä aikaa vihreät valot. Lisäksi telilinja-auton ja nivelbussin kääntyminen Puistokadulta Linnankadulle vaativat kaarresäteen avartamista, tämä vaikuttaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden odotustilaan, mikä on jo nyt varsin pieni.

 

 

Puistokadun ja Linnankadun risteys

 

Poliisitalon edustalle suunniteltu pysäkki palvelee keskustan suunnan liikennettä, jota ei luonnollisestikaan voida yksisuuntaiselle Puistokadulle siirtää. Sataman suunnan bussiliikenteen siirtäminen Puistokadulle ei siis poistaisi uuden pysäkin tarvetta poliisitalon edessä.

 

Liikkumisesteisen pysäköinti on huomioitu suunnitelmissa. Nykyinen liikuntaesteisten pysäköintiruutu sijaitsee kauempana poliisitalon sisäänkäynnin luiskasta kuin uusi suunniteltu ruutu. Myös esteetöntä kulkua liikuntaesteisten pysäköintiruudusta jalkakäytävälle parannetaan viistetyllä reunakivellä pysäköintiruudun kohdalla. Sairashuoneenkadun päiväkodin toimintaan suunnitelmilla ja linjamuutoksella ei ole vaikutusta. Päiväkodin edessä säilyvät nykyiset liikennejärjestelyt.

 

Nähtävillä olon jälkeen Eerikinkadun liikennesuunnitelmaa on muutettu siten, että siinä huomioidaan keskustan nopeusrajoitusmuutosten periaatteet (kaupunkiympäristölautakunta 2.6.2020 § 197). Eerikinkadulle on lisätty aluenopeusrajoitusmerkit ja ajoratamaalaus.

 

Kustannusarviot ja toteutus

 

Eerikinkadun linja-autopysäkin rakentamisen katusuunnitelmatasoinen kustannusarvio on 117.000 euroa (alv 0 %). Kustannusarvioon sisältyy 15 % suuruinen hankevaraus.

 

Linnankadun pysäkki- ja risteysmuutoksen kustannusarvio on n. 30 000 euroa. Kustannusarvio sisältää 15 %:n hankevarauksen.

 

Suunniteltujen hankkeiden toteutus tullaan aikatauluttamaan joukkoliikenteen infrainvestointien hankelistapäätöksissä siten, että ne ovat valmiita ennen runkolinjaston käyttöönottoa.

 

Liite 1                                  Eerikinkadun katusuunnitelma K 6014 084, 21.4.2020

Liite 2                                  Eerikinkadun liikennesuunnitelmaote L 6014 072, muutos 31.7.2020

Liite 3                                  Linnankadun liikennesuunnitelmaote L 6077122, 30.7.2020

Oheismateriaali 1               Muistutus

Oheismateriaali 2               Suunnittelun aikaiset kommentit

 

Toimialajohtaja Christina Hovi

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteen 1 mukaisen katusuunnitelman Eerikinkadulle ja liitteiden 2 ja 3 mukaiset liikennesuunnitelmaotteet Eerikinkadulle ja Linnankadulle.

PäätösAsia pantiin pöydälle Mannin Lintusen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.


Liitteet:

Kylk § 265
Liite 1:Eerikinkadun katusuunnitelma K 6014 084, 21.4.2020
Liite 2:Eerikinkadun liikennesuunnitelmaote L 6014 072, muutos 31.7.2020
Liite 3:Linnankadun liikennesuunnitelmaote L 6077122, 30.7.2020