Lintujen ja lampaiden hoito Kupittaanpuiston lintulammikolla ajalle 9.7.2020 – 31.10.2020

 

 

Sopijapuolet

 

Tilaaja

Turun kaupunki, kaupunkiympäristötoimiala

Y–tunnus

0204819-8

Osoite

Puutarhakatu 1

Postitoimipaikka

20100 Turku

Tilaajan yhteyshenkilö

Timo Sirkiä, puh. 050 558 9143,

timo.sirkiä@turku.fi

 

Palveluntuottaja

Susanna Koskinen

Y–tunnus

1557843-8

Osoite

Mäkirinnantie 174

Postitoimipaikka

21340 Tortinmäki

Palveluntuottajan yhteyshenkilö

Susanna Koskinen, puh. 0445610098,

koskinen.susanna1gmail.com

 

Yhteyshenkilöiden tehtävänä on seurata ja valvoa sopimuksen toteutumista ja tiedottaa siitä oman organisaationsa sisällä ja toiselle sopijapuolelle. Yhteyshenkilön vaihtumisesta on heti ilmoitettava toisen sopijapuolen yhteyshenkilölle. Yhteyshenkilön vaihtumisessa ei ole kyse varsinaisesta sopimuksen muutoksesta.

 

Sopimuksen tausta, tarkoitus ja kohde

 

Tämän sopimuksen ehtojen mukaisesti Tilaaja hankkii lintujen ja lampaiden hoitopalvelut siten kuin tässä sopimuksessa on kuvattu.

 

Tilaaja antaa Palveluntuottajan käyttöön Kupittaanpuiston lintulammikon alueen.

 

Palveluiden tulee olla sopimuksen ja siihen liitettyjen asiakirjojen mukaisia ja palvelut tulee suorittaa sovitulla tavalla.

 

Palveluntuottaja vastaa siitä, että palvelut täyttävät sopimuskaudella vaatimukset, jotka perustuvat lakiin tai sen nojalla annettuun asetuksiin, normeihin tai viranomaismääräyksiin ja jotka ovat voimassa sopimuskaudella tai jotka ovat silloin julkaistu ja säädetty tulemaan voimaan sopimuskauden aikana.

 

Sopimus perustuu Kaupunkiympäristölautakunnan 16.6.2020 § 254 päätökseen, jossa velvoitetaan Kaupunkiympäristön kunnossapitoa hankkimaan palvelu vuodelle 2020.

 

 

 

 

 

Sopimuksen voimaantulo, sopimuskausi ja irtisanomisehdot

 

Tämä sopimus tulee voimaan, kun molemmat sopijapuolet ovat sen allekirjoittaneet. Kirjallinen sopimus tehdään ajalle 9.7.202031.10.2020 sopimuksen mukaisin irtisanomisehdoin.

 

Sopijapuoli voi vapaasti ilman mitään erityistä perustetta irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen noudattaen sovittua irtisanomisaikaa. Irtisanomisaika on Tilaajan irtisanoessa sopimuksen yksi (1) kuukautta ja Palveluntuottajan irtisanoessa sopimuksen yksi (1) kuukautta.

 

Irtisanominen on tehtävä kirjallisesti. Irtisanominen tulee voimaan vasta irtisanomisajan kuluttua.

 

 

 

Hinnat

Tilaaja maksaa Palveluntuottajalle lintujen ja lampaiden hoitopalvelun tuottamisesta 1 kk kuukausi maksua 8871,00 euroa (alv 0%). Maksu sisältää kaikki hoitopalveluun sisältyvät kustannukset.

 

Hinnan varaumia eikä muita korvauksia yms. lisiä hyväksytä.

 

Tarjoushinnan tulee olla voimassa kiinteäkoko sopimuskauden ajan.

 

Tilaaja on oikeutettu vähentämään Palveluntuottajalle palvelun tuottamisesta maksettavasta palvelujakson maksusta palvelun keskeytyneenä olemista vastaavan määrän. Palvelujakson maksusta vähennetään toteutuneista hoitopalvelun keskeytyksistä aiheutuneet vähennykset ja sopimussakot.

 

Palveluntuottajan vastuut

 

Palveluntuottajan vastuut:

 

-Puistoon toimitettavat linnut

-Kochin/Brahma sekoitukset (Jätit) 25kpl

-Kalkkunat 4 kpl

-Kääpiö Kochin 12 aikuista+tiput

-Ankat 3-5 kpl

-Karitsat 2kpl

 

-lintujen ja lampaiden ruokinta ruoka, hivenaine ym. kustannuksineen

-puhtaanapito kuivikemateriaalikustannuksineen

-Kupittaanpuiston lintulammikon päivittäinen puhtaanapito sekä sisätiloissa että lintuaitauksen alueella (lintujen ulosteiden siivous jne.)

-lintujen loishäätö

-mahdolliset eläinlääkäri- ja lääkintäkulut

-pienimuotoiset korjaustyöt

-eläinten juoma-astioista ja automaattien toimivuudesta huolehtiminen

-ilmoitustaulun ylläpito

-mahdollisista tapahtuvista eläinten sairastumisista, loukkaantumisista ja kuolleista eläimistä huolehtiminen

-eläinten kokoamisesta, niiden kuljetuksista, eläinten vakuutuksista, eläinten mahdollisesti ulkopuolisille aiheuttamista vahingoista sekä eläinten kiinniotosta mahdollisten karkaamisten yhteydessä

-toiminnan edellyttämien lainsäädännöllisten lupien hankkiminen ja ilmoitusten teko

-kattoverkkon ylläpito.

-sopimuksen päättyessä tilat siivotaan

 

 

Tilaaja tiedottaa Palveluntuottajalle omassa toiminnassaan tapahtuvista, palveluihin oleellisesti vaikuttavista muutoksista hyvissä ajoin. Näitä ovat esimerkiksi tilojen käytössä tapahtuvat muutokset, kunnossapito- ja korjaustyöt.

      

Tilaaja huolehtii Kupittaanpuiston lintulammikon käyttökuntoon ennen kunkin palvelujakson alkua.

 

Palveluntuottaja on ilmoitusvelvollinen lintulammikon alueella havaitsemistaan Tilaajan vastuulle kuuluvista puutteista ja vaurioista. Lisäksi Palveluntuottaja on velvollinen ilmoittamaan Tilaajalle, mikäli hoidettavien eläinten lukumäärä poikkeaa palvelujakson aikana.

 

Palveluntuottajan on esitettävä toiminnasta annetut tai pyydetyt lausunnot Kiinteistöliikelaitoksen edustajalle ennen niiden julkaisua.

 

Viivästyminen ja keskeytykset palvelujakson aikana

 

Palveluntuottajasta johtuvat viivästykset ja keskeytykset:

 

Palveluntuottajan on ilmoitettava palvelun viivästymisestä ja keskeytymisestä viivytyksettä Tilaajalle. Mikäli palvelun viivästyminen tai keskeytyminen johtuu Palveluntuottajan puolella olevasta syystä, ei Palveluntuottajalla ole oikeutta saada maksua palvelun tuottamisesta viivästyksen tai keskeytyksen ajalta. Lisäksi Palveluntuottaja on velvollinen maksamaan Tilaajalle sopimussakkoa kolmen (3) päivän mittaisen viivästyksen tai keskeytyksen jälkeen jokaiselta alkavalta keskeytyspäivältä 0,5 % palvelujakson kokonaisarvosta, kuitenkin enintään 20 % palvelujakson kokonaisarvosta yhden palvelujakson aikana.

 

Lintujen terveyteen liittyvissä erityistapauksissa Tilaajan kanssa neuvotellaan erikseen.

 

Palvelun viivästymisestä tai keskeytyksestä määräytyvä sopimussakko erääntyy maksettavaksi seitsemän (7) päivän kuluessa sen kuukauden päättymisestä, johon palvelun viivästyminen tai keskeytyminen ajoittuu. Viivästyneelle suoritukselle tulee maksaa korkolain mukainen viivästyskorko.

 

Tilaajalla on oikeus vähentää maksamaton sopimussakko ja viivästyskorot sen maksettavaksi seuraavaksi erääntyvästä maksuerästä.

 

Sopimussakko ei rajoita Tilaajan oikeutta vähentää palvelusta maksettavaa maksua palvelun viivästyksen tai keskeytyksen ajalta eikä Tilaajan oikeutta vaatia korvausta sille aiheutuneista vahingoista siltä osin kuin vahingot ylittävät sopimussakon määrän.

 

Tilaajasta johtuvat keskeytykset:

 

Tilaaja on velvollinen ilmoittamaan palvelun viivästymisestä tai keskeyttämisestä viimeistään kolmekymmentä (30) päivää ennen viivästyksen tai keskeytyksen alkamista.

 

Mikäli palvelu viivästyy tai keskeytyy Tilaajan puolella olevasta syystä johtuen, on Tilaaja velvollinen maksamaan Palveluntuottajalle palvelun tuottamisesta maksettavaa maksua ainoastaan kuudeltakymmeneltä (60) keskeytysilmoituksen toimittamista seuraavalta päivältä.

 

Tilaaja ei maksa viivästyksestä tai keskeytyksestä sopimussakkoa.

 

Mikäli palvelun keskeytyminen johtuu muusta kuin sopijapuolten puolella olevasta syystä, ei Tilaaja ole velvollinen suorittamaan Palveluntuottajalle maksua palvelun keskeytymisen ajalta. Ylivoimaiseen esteeseen sovelletaan (JYSE 2009 PALVELUT, www.turku.fi/tarjouspyynnot) kohdan 14 ehtoja.

 

Laskutus ja maksuehto

 

Laskutus tapahtuu jälkikäteen yhden kuukauden välein, tai erikseen sovittavan aikataulun mukaan.

 

Edellytämme tarjoajalta valmiuksia verkkolaskutukseen. Ellei toisin ole etukäteen kirjallisesti sovittu, laskutus tapahtuu verkkolaskutuksella. Lisätiedot verkkolaskutuksesta www.turku.fi/laskuttaminen.

 

Laskut tulee laatia niin, etteivät ne sisällä lain mukaan salassa pidettäviä tietoja.

 

Laskutus- yms. lisiä ei hyväksytä.

 

Maksuaika on 30 pv netto hyväksyttävän laskun saapumisesta tilaajalle.

 

Viivästyskorko on enintään korkolain 4 §:n 1 momentin mukainen.

 

Yhteydenpito sopimuskauden aikana

 

Palveluntuottaja varautuu Tilaajan kanssa pidettäviin kokouksiin ja lisäksi ongelmatilanteista johtuviin tapaamisiin tarpeen mukaan. Palveluntuottajalla ei ole oikeutta erikseen veloittaa seurantakokouksista.

 

Palveluntuottaja vastaa siitä, että palvelun taso on laadukasta ja tarjouspyynnön mukaista. Palveluntuottaja sitoutuu sopimuksen mukaisen laatutason toteuttamiseen. Palveluntuottaja seuraa ja valvoo toimintansa laatua, ryhtyy tarvittaessa korjaaviin toimenpiteisiin ja raportoi tarvittaessa Tilaajalle palvelun merkittävistä tai toistuvista poikkeamista.

 

Reklamaatioihin tulee vastata välittömästi.

 

Palveluntuottajan tulee pyydettäessä Tilaajan asettamassa määräajassa toimittaa Tilaajalle seuraavat selvitykset:

-todistus verojen maksamisesta tai verovelkatodistus taikka selvitys siitä, että verovelkaa koskeva veroviranomaisen hyväksymä maksusuunnitelma on tehty

-todistus eläkevakuutuksen ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen maksamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkevakuutusmaksuja koskeva maksunsaajan hyväksymä maksusuunnitelma on tehty

-selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista

-vakuutusyhtiön todistus työntekijöiden tapaturmavakuutuksen voimassaolosta ja maksetuista vakuutusmaksuista

-todistus voimassaolevasta vastuuvakuutuksesta

 

Esitetyt tiedot, todistukset ja selvitykset eivät saa olla kolmea (3) kuukautta vanhempia niiden esittämisestä.

 

Vakuutukset

 

Palveluntuottajalla on koko sopimuskauden voimassaoleva vastuuvakuutus, joka kattaa tässä työssä Palveluntuottajan vastuulla olevat Tilaajalle, kolmannelle osapuolelle tai tämän omaisuudelle aiheutuneet vahingot 500.000 euroon saakka/vahinkotapaus. Palveluntuottaja huolehtii myös muiden alalla tavanomaisten vakuutusten voimassapitämisestä. Palveluntuottaja huolehtii lisäksi oman henkilökuntansa ja omaisuutensa lakisääteisistä työnantajavelvollisuuksista. Palveluntuottaja on myös vastuussa siitä, että sen mahdollisesti käyttämillä alihankkijoilla on kunnossa vastaavat asiat.

 

Vahingonkorvausvelvollisuus

 

Palveluntuottaja vastaa kaikista Tilaajalle, palvelujensa käyttäjille tai kolmannelle osapuolelle aiheuttamistaan vahingoista.

 

Jos sopimus irtisanotaan tai puretaan Palveluntuottajan viivästykseen, sopimusrikkomukseen, laiminlyöntiin tai muuhun sopimusvelvoitteen noudattamatta jättämiseen vedoten, on Palveluntuottaja velvollinen korvaamaan toiselle Tilaajalle tästä aiheutuvat välittömät vahingot ja kustannukset edellyttäen, että purkuperusteen syntyminen on johtunut tuottamuksesta.

 

Hinnanalennus ja sopimuksen purku

 

Tilaajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta, mikäli hoidettavien eläinten määrä Kupittaanpuiston lintulammikolla poikkeaa toistuvasti vähäistä enemmän siitä mitä on sovittu.

 

Sopimuksen purkamisesta on määräykset julkisten hankintojen yleisissä sopimusehdoissa (JYSE 2009 PALVELUT, www.turku.fi/tarjouspyynnot).

 

Mikäli Palveluntuottajan sopimusrikkomus on sellainen, että se oikeuttaa Tilaajan purkamaan sopimuksen, on Palveluntuottaja velvollinen suorittamaan Tilaajalle sopimussakkona 50 % palvelujakson maksusta.

 

Sopimussakko ei rajoita Tilaajan oikeutta vaatia korvausta sille aiheutuneista vahingoista siltä osin kuin vahingot ylittävät sopimussakon määrän.

 

Kattoverkkon omistaa edellinen yrittäjä. Kaupunki yrittää neuvotella kattoverkon ostamisesta. Jos yrittäjä vie kattoverkon pois niin lammikko jää ilman verkkoa. Sopimus raukeaa ilman irtisanomisaikoja, koska lintuja ei voi pitää ilman kattoverkkoa.

 

   

 

Salassapitovelvollisuus ja tietosuoja

 

Tilaaja noudattaa julkisyhteisönä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999) sekä muussa lainsäädännössä olevia salassapitoa ja julkisuutta koskevia säännöksiä. Tämä sopimus on julkinen.

 

Sopijapuolet pitävät toisiltaan saamansa luottamuksellisiksi merkityn tiedon tai muuten luottamukselliseksi tai liikesalaisuudeksi katsottavan aineiston salassa eivätkä käytä tietoja muihin tarkoituksiin. Tilaajalla on kuitenkin velvollisuus noudattaa lainsäädännön ja viranomaisten määräyksien mukaisia velvoitteitaan. Palveluntuottaja ei käytä Tilaajalta saamiaan tietoja muuhun kuin tämän sopimuksen mukaiseen tarkoitukseen.

 

Sopijapuolet vastaavat siitä, että kaikki heidän palveluksessaan olevat samoin kuin alihankkijat noudattavat tätä määräystä. Tämä määräys on voimassa myös sopimuksen päättymisen jälkeen.

 

Palveluntuottaja ei saa käyttää sopimusta tai Tilaajien nimiä referenssinä tai muussa markkinoinnissaan ilman Tilaajan lupaa.

 

Sopimuksen siirto

Sopimuksen siirtoon sovelletaan JYSE 2009 PALVELUT kohtaa 22.

 

Sopimuksen muutokset

 

Sopimusosapuolet voivat muuttaa tätä sopimusta kirjallisesti, muut muutokset ovat mitättömiä. Muutokset tulevat voimaan, kun molemmat sopimusosapuolet ovat ne asianmukaisesti hyväksyneet ja allekirjoittaneet sopimusosapuolten toimivaltaisten edustajien toimesta.

 

Oikeuspaikka

Mahdolliset erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti keskinäisin neuvotteluin. Mikäli neuvotteluissa ei päästä sopijapuolia tyydyttävään lopputulokseen, mikäli sopimuksesta aiheutuvat tai siihen liittyvät riitaisuudet ratkaistaan ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa.

 

Sopimuksessa sovellettava lainsäädäntö

 

Tähän sopimukseen sovelletaan Suomen lakia.

 

Allekirjoitukset

Tätä Sopimusta on tehty kaksi (2) samanlaista kappaletta, yksi (1) Tilaajalle ja yksi (1) Palveluntuottajalle.

 

      Turku __.__.2020      ______ __.__.2020

 

Turun kaupunki

Kiinteistöliikelaitos      Susanna Koskinen

 

______________________   ______________________

Mari Helin         Susanna Koskinen   

Kunnossapitopäällikkö