Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristötoimiala 
Toimialajohtaja/sarja 109530.06.2020 

14886-2019 (02 08 00, 07 01 04)

Pysäköinninvalvonnan kokonaisjärjestelmä hankinta ajalle 1.8.2020 (tavoite) - 31.7.2024

Projektipäällikkö Pekka Lång ja pysäköintivalvonnan kokonaisjärjestelmän työryhmä 29.6.2020:

Turun kaupungin strateginen hankinta on pyytänyt tarjouksia pysäköintivalvonnan kokonaisjärjestelmästä kaupunkitoimiympäristötoimialan käyttöön ajalle 1.8.2020 – 30.7.2024. Määräaikaisen sopimuksen päättymisen jälkeen sopimus on voimassa toistaiseksi Julkisen hallinnon IT-hankintojen sopimusehdot (JIT 2015) – Erityisehtojen palveluista (JIT 2015 – Palvelut 5) kohdan 9 mukaisin irtisanomisehdoin.

Hankinnan taustaa

Tällä hetkellä on käytössä moniohjelmajärjestelmä pysäköintivirhemaksujen ja ajoneuvosiirtojen hallintaan. Pysäköinninvalvonnassa on tarkastussovellutuksena Vincitin

IntoParking ja taustajärjestelmänä Fujitsun toimittama Helga. Ajoneuvosiirroissa kirjaukset tehdään Geometrixin Mobilenoteohjelmalla ja taustajärjestelmänä toimii Fujitsun Siiri.

Nykyiset järjestelmät eivät keskustele keskenään ja etenkin taustajärjestelmät ovat vanhentuneet. Toimistopuolen taustajärjestelmät Helga ja Siiri toimivat Microsoft Access

2010 -pohjalla ja se ei ole siirrettävissä uudempiin järjestelmiin. MS Access 2010 päätuki on loppunut jo 13.10.2015 ja pidennetty tuki ohjelmistolle loppuu 13.10.2020.

Keskeisin tavoite on työn tehokkuuden lisääminen eli helpotetaan ja vähennetään käsin/manuaalisesti tehtävää työtä, jolloin voidaan keskittyä itse asiaosaamiseen.

Hankinta kytkeytyy kaupunkistrategiaan. Se lisää pysäköinninvalvonnan digitalisaatiota, helpottaa asiakaspalvelua (oikaisuvaatimus verkossa, josta näkee myös kuvat),

mahdollistaa sähköisten lupajärjestelmien hyödyntämisen.

Sisältöä ja tavoitteita ohjaavat kaikki pysäköinninvalvontaa säätelevät lait, henkilörekisterejä käsittelevät lait, perintälaki, kirjanpitolaki, hallintolaki ja mahdollisesti myös

lait ajoneuvojen siirroista. Palvelussa käsitellään henkilötietoja.

Sisäiset kohderyhmät: pysäköinnintarkastajat, pysäköinninvalvonnan toimistohenkilökunta, valvontakoordinaattori ja valvontapäällikkö, ajoneuvosiirrot, asiakaspalvelu, poliisi.

Hankintailmoitus julkaistiin 27.5.2020 kansallisen kynnys arvon alittava hankintana HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Hankintaan esitetyt kysymykset ja niihin annetut vastaukset julkaistiin 12.6.2020 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.

Annettuun määräaikaan, 24.06.2020 klo 11:00, mennessä saapui tarjous kahdelta (2) tarjoajalta:

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjouksia ei oteta huomioon. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.

Tarjoajien kelpoisuus

Ehdokkaiden kelpoisuuden arvioinnin tarkoituksena on selvittää ehdokkaan edellytykset suoriutua hankinnan toteuttamisesta. Tätä arvioidaan tarjouspyynnössä ehdokkaille asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta, sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia vaatimuksia. Ehdokkaat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta. Hankintalain 86 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla on tarvittavat henkilöstö- ja tekniset voimavarat ja kokemusta hankintasopimuksen toteuttamiseksi hankintayksikön edellyttämällä tasolla.

Kaikki ehdokkaat täyttävät ehdokkaille asetetut kelpoisuusehdot.

Tarjousten vertailu

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjouksen jättäneistä ehdokkaista valitaan yksi (1) kelpoisuusehdot täyttävä palveluntuottaja sopimustoimittajaksi. Vertailuperusteena oli hinta 60 % ja laatu 40 %.

Hinnan pisteiden laskentakaava oli; pienin annettu arvo * maksimipisteet / tarjottu arvo.

Järjestelmän kokonaishinta 48 kk ajalta annetuin esivaatimuksin laskettuna:

Laatu pisteiden laskentakaava oli; tarjottu arvo * maksimipisteet / suurin annettu arvo.

Hintavertailussa käytetyt volyymit ovat arvioita eivätkä sido tilaajaa määräostoon. Vertailu tehty tarjouksessa ilmoitetuilla arvoilla.

ToimittajaHinta pisteetLaatu pisteetPisteet yhteensä
Finn-ID Oy 50,527 40,00 90,527
Fujitsu Finland Oy 60.00 23,158 83,158

Halvimman kokonaistarjouksen jätti Finn-ID Oy.  

Kustannusten jako

Vuokrakustannus kohdistetaan Kyto/luvat- ja valvonta toiminta menot.

Halvimman kokonaistarjouksen jätti Finn-ID Oy.

EhdotusEhdotan edellisen perusteella, että pysäköintivalvonnan kokonaisjärjestelmän toimittajaksi valitaan Finn-ID Oy. Sopimusaika on 24 kk. Määräaikaisen sopimuksen päättymisen jälkeen sopimus on voimassa toistaiseksi julkisen hallinnon IT-hankintojen sopimusehdot (JIT 2015) – Erityisehtojen palveluista (JIT 2015 – palvelut liite 5) kohdan 9 mukaisin irtisanomisehdoin.

PäätösPäätän, että k elpoisuusehdoista täyttävistä tarjouksista valitaan palveluntuottajaksi ja sopimuskumppaniksi: Finn-ID Oy . Sopimusaika on 24 kk. Määräaikaisen sopimuksen päättymisen jälkeen sopimus on voimassa toistaiseksi julkisen hallinnon IT-hankintojen sopimusehdot (JIT 2015) – Erityisehtojen palveluista (JIT 2015 – palvelut liite 5) kohdan 9 mukaisin irtisanomisehdoin.

Hankintalain 80 §:n tai 81 §:n mukaisesti tarjoajaksi hyväksytty ehdokas voidaan kuitenkin sulkea tarjouskilpailusta myöhemminkin tarjouskilpailun aikana hankintayksikön saatua tiedon poissulkemisen perusteesta.

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Christina Hovi

toimialajohtaja

Jakelu

aoFinn-ID Oy
aoFujitsu Finland Oy
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX