Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta25416.06.20202

14059-2012 (065)

Lintujen ja vuohien hoito Kupittaanpuiston lintulammikolla, sopimuksen purkaminen

Tiivistelmä:

Kupittaanpuiston lintujen ja vuohien hoidon palveluntuottajaksi 3.6.2013 alkaen on valittu yksityinen elinkeinonharjoittaja. Sopimus on jatkunut määräajan päätyttyä 15.1.2017 jälkeen toistaiseksi voimassaolevana sopimuksen mukaisin irtisanomisehdoin. Kaupunkiympäristötoimialan kaupunkiympäristön kunnossapito esittää sopimuksen purkamista ja palvelun kilpailuttamista uudelleen.

Kylk § 254

Kaupunkiympäristön kunnossapito, kunnossapitopäällikkö Mari Helin ja johtava kaupunginlakimies Laura Klami 12.6.2020:

Turun kaupungin Kiinteistöliikelaitoksen toimialajohtaja on päätöksellään 29.4.2013 § 37 valinnut Kupittaan lintulammikon lintujen ja vuohien hoitajaksi yksityisen elinkeinonharjoittajan. Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta päätti 8.5.2013 § 227 ottaa käsiteltäväksi toimialajohtajan päätöspöytäkirjan ja päätti, että yksi osakeyhtiö suljetaan pois tarjouskilpailusta, koska se ei täyttänyt tarjoajien kelpoisuudelle asetettuja vaatimuksia. Samalla johtokunta päätti, että lintujen ja vuohien hoito Kupittaanpuiston lintulammikolla, ajalle 3.6.2013 – 15.1.2017 hankitaan voittaneelta tarjoajalta tarjouksen mukaisin yksikköhinnoin.

Sopimuksen mukaan tilaaja hankkii lintujen ja vuohien hoitopalvelut siten kuin tarjouspyyntöasiakirjoissa on kuvattu. Tilaaja antaa palveluntuottajan käyttöön Kupittaanpuiston lintulammikon alueen. Kohteessa on ollut myös possuja, mutta ne eivät olleet alkuperäisessä sopimuksessa, eikä niitä ollut alueella enää vuonna 2019.

Hoitosopimuksen teon yhteydessä kaupungin omistuksessa olleet Kupittaan linnut myytiin palveluntuottajalle. Sopimuksentekohetkellä palveluntuottaja ilmoitti käyttävänsä alihankkijaa eläinten talvisäilytykseen. Tilaajan nyt saamien tietojen mukaan linnut ovat nykyisin palveluntuottajan omassa hoidossa myös talvisin.

Tilaaja on maksanut palveluntuottajalle lintujen ja vuohien hoitopalvelun tuottamisesta palvelujaksokohtaisen (7,5 kk) kiinteän 76.000 euron (alv 0 %) kokonaisnettomaksun. Maksu on sisältänyt kaikki hoitopalveluun sisältyvät kustannukset. Sopimuksen mukaan sopijapuolet ovat voineet esittää 15.1.2017 jälkeiselle ajalle hintojen tarkistuksia.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa ja sopimuksessa on mainittu, että määräajan jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana noudattaen sovittua irtisanomisaikaa. Irtisanomisaika on tilaajan irtisanoessa sopimuksen 6 kuukautta ja palveluntuottajan irtisanoessa 9 kuukautta. Toistaiseksi voimassaoleva sopimus voidaan irtisanoa 1.6. – 30.11 välisenä aikana, ellei muuta sovita.

Palveluntuottajan suoritukseen liittyneiden kysymysten vuoksi hänen kanssaan on pidetty seurantakokouksia. Keskusteluissa palveluntuottajaa on useasti huomautettu laiminlyönneistä sopimuksen täyttämisessä. Esimerkiksi vuonna 2019 lintulammikoiden kausi on jouduttu päättämään kesken palveluntuottajan laiminlyöntien johdosta.

Sopimuksen purkamisesta on määräykset julkisten hankintojen yleisissä sopimusehdoissa (JYSE 2009 PALVELUT, www.turku.fi/tarjouspyynnot).

Sopimukseen sovellettavien JYSE 2009 Palvelut ehtojen mukaan kumpikin sopijapuoli saa purkaa sopimuksen kokonaan tai osittain, jos toinen sopijapuoli on olennaisesti rikkonut sopimusvelvoitteitaan.

Jos sopimus irtisanotaan tai puretaan palveluntuottajan viivästykseen, sopimusrikkomukseen, laiminlyöntiin tai muuhun sopimusvelvoitteen noudattamatta jättämiseen vedoten, on palveluntuottaja velvollinen korvaamaan tilaajalle tästä aiheutuvat välittömät vahingot ja kustannukset edellyttäen, että purkuperusteen syntyminen on johtunut tuottamuksesta.

Mikäli palveluntuottajan sopimusrikkomus on sellainen, että se oikeuttaa tilaajan purkamaan sopimuksen, on palveluntuottaja velvollinen suorittamaan tilaajalle sopimussakkona 50 % palvelujakson maksusta.

Sopimussakko ei rajoita tilaajan oikeutta vaatia korvausta sille aiheutuneista vahingoista siltä osin kuin vahingot ylittävät sopimussakon määrän. Mahdollinen sopimussakon periminen ja sen suuruus arvioidaan erikseen.

Asiassa on saatu 10.6.2020 päivätty valvontaeläinlääkärin eläinsuojelulain (247/1996) 24 § ja 39 §:n mukainen lausunto. Se on salassa pidettävä, perusteena laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 24.1 § 32 kohta. Lausunnon mukaan palveluntuottajan eläintenpitoon liittyen on tehty useampia tarkastuksia, joiden johdosta on annettu määräys tai laadittu pöytäkirja. Lausunnon loppupäätelmä on, että valvontaeläinlääkäri kieltää asianomaisen eläinten tulon Kupittaan lintupuistoon.

Edellä mainittujen seikkojen ja liitteenä 1 olevan valvontaeläinlääkärin lausunnon perusteella tulee ryhtyä välittömiin toimenpiteisiin sopimuksen purkamiseksi.

Liite 1Valvontaeläinlääkärin lausunto 10.6.2020 (salassa pidettävä, salauksen peruste JulkL 24.1 §:n 25 kohta sekä 24.1 § 32 kohta)

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää:

- purkaa Lintujen ja vuohien hoitoa Kupittaanpuiston lintulammikolla koskevan 28.5.2013 allekirjoitetun sopimuksen, koska palveluntuottaja olennaisesti rikkonut sopimusvelvoitteitaan,

- että Kaupunkiympäristön kunnossapidon tulee välittömästi käynnistää selvitys siitä, onko kohteeseen mahdollista vielä hankkia palvelu vuodelle 2020 ja aloittaa uusi kilpailutus palvelun tuottamisesta 1.6.2021 alkaen, ja

- että uuden kilpailutuksen tarjouspyynnön ehdot hyväksytetään kaupunkiympäristölautakunnassa ennen julkaisua.

Samalla kaupunkiympäristölautakunta päättää, että pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoyksityinen elinkeinonharjoittaja
tpvKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön kunnossapito


Liitteet:

Kylk § 254
Liite 1:Valvontaeläinlääkärin lausunto 10.6.2020 (salassa pidettävä, salauksen peruste JulkL 24.1 §:n 25 kohta sekä 24.1 § 32 kohta)