Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 242 | 16.06.2020 | 14 |
3330-2020 (08 00 00)
Piispankadun ja sen lähikatujen pysäköintipaikkojen muuttaminen maksullisiksi
Tiivistelmä:
Piispankatu ry:n ja yliopistojen aloitteen mukaisesti sekä kaupunginhallituksen hyväksymiä pysäköinnin linjauksia toteuttaen Piispankadun ja sen lähikatujen pysäköinti ehdotetaan muutettavaksi maksulliseksi. Samassa yhteydessä lisätään merkittävästi alueen asukaspysäköintipaikkoja. Muutos toteuttaa osaltaan myös kaupunginvaltuuston 11.11.2019 § 161 hyväksymää sopeuttamisohjelmaa.
Kylk § 242
Kaupunkiympäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelupäällikkö Matti Salojen ja liikennesuunnitteluteknikko Kimmo Knaapi 5.6.2020:
Piispankatu ry on yhdessä alueen yliopistojen kanssa 16.8.2018 päivätyssä kirjeessä (oheismateriaali 1) sekä muissakin yhteyksissä esittänyt Piispankadun alueen pysäköinnin muuttamista maksulliseksi. Maksullisuutta perusteltiin kirjeessä mm. liikenteen aiheuttamien häiriöiden vähentämisellä.
Piispankadun alueen pysäköinnin maksullisuudesta päättäminen katsottiin tarkoituksenmukaiseksi tehdä vasta, kun kaupungin pysäköintipolitiikan yleisemmät linjaukset on hyväksytty. Kaupunginhallitus on hyväksynyt 19.12.2019 § 507 pysäköinnin linjaukset, joissa mm. määritellään maksullisuuden tavoitteet ja aluetyypit, joilla maksullisuus on tarpeen. Keskeiset maksullisuutta koskevat linjaukset on esitetty oheismateriaalissa 2. Lisäksi linjauksissa todetaan mm., että kaupunkiympäristölautakunta tekee yksityiskohtaiset päätökset pysäköintimaksuista ja maksuvyöhykkeiden aluerajauksista.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti 24.3.2020 § 99 pysäköinnin maksuvyöhykkeistä. Päätöksen mukaan Piispankadun alue kuuluu pysäköinnin 3. maksuvyöhykkeeseen lukuun ottamatta Kerttulinkadun Hämeenkadun ja Henrikinkadun välistä osuutta, joka kuuluu 2. maksuvyöhykkeeseen. Pysäköintimaksu on 3. maksuvyöhykkeellä 0,6 €/h ja 2. maksuvyöhykkeellä 1,5 €/h.
Kaupunginvaltuusto on talousarvioehdotuksen käsittelyn yhteydessä hyväksynyt sopeuttamisohjelman (kv 11.11.2020 § 161). Sopeuttamisohjelman toimenpiteeseen 59 sisältyy mm. kiekkopaikkojen maksulliseksi muuttaminen ja pysäköinnin maksullisuusalueen laajentaminen.
Kaupunkiympäristötoimiala on laatinut pysäköinnin linjauksia ja talouden sopeuttamisohjelmaa noudattavat suunnitelmat Piispankadun alueen pysäköinnin muuttamisesta maksulliseksi siten, että valtaosalla paikoista pysäköinti on sallittua myös asukaspysäköintiluvalla. Muutosalue on esitetty oheismateriaalissa 3.
Nykytilanne
Alueella on vuoden 2017 toukokuun tietojen mukaan vähän alle 1200 asukasta sekä ajoneuvon haltijan osoitteen mukaan paikannettuja ajoneuvoja 372 kpl. Tässä luvussa ovat mukana henkilöautot, maastohenkilöautot, pakettiautot, maastopakettiautot ja mopoautot.
Tällä hetkellä alueella on yhteensä 613 pysäköintipaikkaa, joista maksullisia 92 kpl ja asukaspysäköintipaikkoja 51 kpl. Niillä on pääsääntöisesti sallittu myös lyhytaikainen kiekkopysäköinti. Tonteilla olevia pysäköintipaikkoja on noin 760 kpl.
Alueen asukkaiden autokantaan nähden on sen pysäköintipaikkojen kokonaismäärä suuri. Kuitenkin arkisin alueen paikat ovat lähes kaikki käytössä, pysäköintipaikan löytäminen on usein hankalaa ja pysäköintipaikan haku synnyttää ylimääräistä liikennettä. Aluetta käytetään pysäköinnin ilmaisuuden vuoksi mitä ilmeisemmin laajalti keskustan ja yliopistojen työmatkapysäköintiin.
Pysäköintipaikkojen maksullisuus, maksullisuusajat ja asukaspysäköinti
Alueen pysäköintipaikat esitetään muutettavaksi maksullisiksi arkisin klo 9–18 ja lautakunnan aiemman päätöksen mukaisesti maksu olisi 0,6 €/h. Poikkeuksena Kerttulinkadun, Hämeenkadun ja Henrikinkadun välinen osuus sekä Henrikinkadun aivan eteläisin pää. Niillä noudatettaisiin samaa maksullisuusaikaa kuin keskustassa eli arkisin klo 9–18 ja lauantaisin klo 9–15 ja maksu olisi 1,5 €/h. Alueella sijoitetaan 5 uutta pysäköinnin maksuautomaattia, joiden hankinnasta, asentamisesta ja sähkönsyötöstä aiheutuu 20 %:n hankevarauksella yhteensä noin 50.000 euron kustannukset.
Pysäköinti olisi ehdotuksen mukaan alueella mahdollista myös asukaspysäköintiluvalla lukuun ottamatta eräitä lyhyitä katuosuuksia asiointikohteiden läheisyydessä.
Arvio vaikutuksista
Asukkaat
Pysäköintipaikan hakuliikenne ja siitä aiheutuva häiriö alueella vähenee. Asukkaiden pysäköinti helpottuu, mutta edellyttää maksullista asukaspysäköintilupaa (nykyisin 12,40 €/kk) tai pysäköintimaksun maksamista.
Alueella ja keskustassa asioijat
Pysäköintipaikan löytäminen helpottuu merkittävästi ja maksu pysäköinnistä on varsin kohtuullinen. Esimerkiksi 1,5 tunnin asioinnin pysäköintikulu on alle euron.
Työmatkapysäköinti
Maksu ohjaa työmatkapysäköijiä etsimään muita ratkaisuja työmatkaliikkumiseen ja harkitsemaan auton käytön välttämättömyyttä. Pysäköintipaikan löytäminen on kuitenkin helppoa myös työmatkapysäköijälle ja kustannuksetkin satunnaisessa työmatkapysäköinnissä pysyvät kohtuullisina. Esimerkiksi pysäköinti työpäivän ajaksi kahdeksasta neljään maksaa 4,2 €/päivä. Säännöllisessä työmatkapysäköinnissä kustannukset olisivat n. 90 €/kk.
Kaupungin talous
Vaikutukset kaupungin talouteen riippuvat vahvasti maksullisen pysäköinnin kysynnästä alueella. Asukaspysäköintilupien lunastamisen taloudellinen merkitys on huomattavasti pienempi. Kaupungin saamat tulot kattavat investoinnin joissakin kuukausissa. Jos uusia asukaspysäköintilupia lunastetaan noin 100 ja käytettävissä olevien maksullisten paikkojen käyttöaste on 50%, ovat kaupungin lisätulot pysäköinnistä suuruusluokaltaan 300.000 €/v.
Maksullinen pysäköinti on otettavissa käyttöön asennustöiden valmistuttua syksyllä 2020.
Liite 1Kasarminkadun liikenteenohjaussuunnitelma L6716 007, 23.4.2020
Liite 2Henrikinkadun ym. liikennesuunnitelman muutos L5678 013, 23.4.2020
Liite 3Piispankadun liikennesuunnitelman muutos L5060 018, 23.4.2020
Liite 4Ote Agricolankadun liikennesuunnitelmasta L6708 007, 23.4.2020
Liite 5Ote Jokikadun liikennesuunnitelmasta L6613 011, 23.4.2020
Liite 6Ote Kerttulinkadun liikennesuunnitelmasta L6438 025, 23.4.2020
Liite 7Ote Tuomiokirkkokadun liikennesuunnitelmasta L4802 017, 23.4.2020
Liite 8Porthaninkadun liikenteenohjaussuunnitelma L6197 005, 23.4.2020
Liite 9Tehtaankadun liikenteenohjaussuunnitelma L6720 010, 23.4.2020
Liite 10Vänrikinkadun ym. liikenteenohjaussuunnitelma L6722 004, 23.4.2020
Oheismateriaali 1Piispankatu ry:n ym. kirje 16.8.2018
Oheismateriaali 2Ote pysäköinnin linjauksista, kh 19.12.2019 § 507
Oheismateriaali 3Piispankadun ja sen lähikatujen maksullisuusalue
Toimialajohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Piispankadun ja sen lähikatujen pysäköintijärjestelyiden muutokset liitteiden 1–10 mukaisesti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedLounais-Suomen poliisilaitos
tpvKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, pysäköinninvalvonta
Liitteet:
Kylk § 242
Liite 1:Kasarminkadun liikenteenohjaussuunnitelma L6716 007, 23.4.2020
Liite 2:Henrikinkadun ym. liikennesuunnitelman muutos L5678 013, 23.4.2020
Liite 3:Piispankadun liikennesuunnitelman muutos L5060 018, 23.4.2020
Liite 4:Ote Agricolankadun liikennesuunnitelmasta L6708 007, 23.4.2020
Liite 5:Ote Jokikadun liikennesuunnitelmasta L6613 011, 23.4.2020
Liite 6:Ote Kerttulinkadun liikennesuunnitelmasta L6438 025, 23.4.2020
Liite 7:Ote Tuomiokirkkokadun liikennesuunnitelmasta L4802 017, 23.4.2020
Liite 8:Porthaninkadun liikenteenohjaussuunnitelma L6197 005, 23.4.2020
Liite 9:Tehtaankadun liikenteenohjaussuunnitelma L6720 010, 23.4.2020
Liite 10:Vänrikinkadun ym. liikenteenohjaussuunnitelma L6722 004, 23.4.2020