Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta24816.06.202020

5831-2020 (10 03 01)

Kivimäenpolun puisto- ja liikenteenohjaussuunnitelmat

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Kivimäenpolun puistosuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena parantaa ja maisemoida Lohrmanninaukion ja Kakolankadun välistä aluetta.

Kylk § 248

Kaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentamisen toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Erkko Välimäki 5.6.2020.

Nykytilanne

Alueella on tullut 30.06.2018 voimaan asemakaava, jossa Kivimäenpolku on esitetty jalankululle ja pyöräilylle varatun alueen osaksi, jolla joukkoliikenne on sallittu.  Nykyisellään Kivimäenpolun leveys, joka on leveimmillään noin 7.00 metriä, on liian leveä suunniteltuun käyttötarkoitukseen. Lisäksi tällä hetkellä kulkuyhteys Kakolankadulle on muutostöiden vuoksi katkaistu. Polun eteläpuolella on kalliojyrkänne sekä vanha paikoitusalue. Alueen myöhemmässä rakentamisessa jyrkänne poistuu. Polun eteläpuoleinen alue on tarpeen maisemoida maastoon sopivaksi.

Suunnitelma

Esitetyn Kivimäenpolun tarkoituksena on parantaa Lohrmanninaukion ja Kakolankadun välistä jalankulun ja pyöräilyn yhteyttä sekä maisemoida Kivimäenpolun etelänpuoleinen alue.

Suunnitelmassa ajorata kavennetaan jalankululle ja pyöräilylle sopivaksi neljä metriä leveäksi. Polun puoleen väliin rakennetaan kunnossapitokalustoa varten kääntöpaikka. Jalankulun yhteys avataan rakentamalla Kivimäenpolun päähän Kakolankadulle johtavat graniittipintaiset portaat sekä portaiden viereen ajoyhteys mahdollista joukkoliikennettä varten. Muu läpiajo estetään liikennemerkein ja taipuvin pollarein. Ajoyhteys on maasto-olosuhteista johtuen pituuskaltevuudeltaan poikkeuksellisen jyrkkä. Tontille 1 ajo tapahtuu edelleen Lohrmanninaukion ja Kivimäenpolun kautta. Mahdollinen joukkoliikenne sallitaan asemakaavan mukaisesti jatkossakin.

Kivimäenpolun pohjoispuoli säilyy nykyisellään polun reunan maisemointia lukuun ottamatta. Eteläpuolella maisemoidaan polun ja jyrkänteen välinen alue. Olemassa olevat puut säilyvät yhtä polun rakentamisen vaikutusalueella olevaa puuta lukuun ottamatta, mutta kolme huonokuntoista puuta poistetaan samalla puistoalueelta. Puistoalueelle istutetaan uusia puita ja perustetaan nurmikkoa.

Puistoalueen Kakolankadun puoleisen reunan kalliojyrkänne aidataan. Eteläpuoleisen jyrkänteen reunalla on nykyisellään väliaikainen aita. Alueen myöhemmässä rakentamisvaiheessa jyrkänteen eteläpuolella maasto rakennetaan puistoalueen kanssa samaan tasoon, jolloin aitaamisen tarve poistuu.

Polun valaistus uusitaan.

Kivimäenpolun rakentamisen yleissuunnitelmatasoinen kustannusarvio on 158 000 euroa (alv 0 %). Kustannusarvioon sisältyy 20 % suuruinen hankevaraus.

Suunnitelman nähtävilläolo

Kivimäenpolun puistosuunnitelma on ollut nähtävillä 1.6.-15.6.2020 välisenä aikana. Suunnitelmasta ei ole saapunut muistutuksia.

Liite 1Kivimäenpolun puistosuunnitelma W9150001 pvm. 29.5.2020

Liite 2Liikenteenohjaussuunnitelmaote L 9031 010, 4.6.2020

Oheismateriaali 1Puistosuunnitelmaselostus Kivimäenpolku pvm. 29.5.2020

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Kivimäenpolun puistosuunnitelman sekä liikennesuunnitelmaotteen liitteiden 1-2 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 248
Liite 1:Kivimäenpolun puistosuunnitelma W9150001 pvm. 29.5.2020
Liite 2:Liikenteenohjaussuunnitelmaote L 9031 010, 4.6.2020