Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 177 | 19.05.2020 | 1 |
695-2014 (613, 627)
Asemakaavan- ja tonttijako/tonttijaonmuutosehdotus; Raunistulan silta ja pyörätie (os. Konsantie ja Virusmäentie ympäristöineen) (2/2015)
Tiivistelmä:
Kaavanmuutoksella luodaan edellytykset jalankulku- ja pyöräily-yhteyden toteuttamiselle Raunistulassa Toijalan radan viereen sekä joukkoliikennereitin siirtämiselle samalle osuudelle korvaamaan nykyinen Virusmäentien bussireitti. Korttelin 1 käyttötarkoitus muutetaan vastaamaan alueelle poikkeamispäätöksellä toteutettua asuinrakentamista. Kortteliin esitetään myös täydennysrakentamista. Korttelin 11 asemakaava päivitetään nykyiset käyttötarkoitukset ja rakennusten suojelutarpeet huomioiden. Virusmäentien ja raidealueen väliselle alueelle esitetään täydennysrakentamista. Lisäksi mahdollistetaan Aurajoen ylittävän jalankulku- ja pyöräilysillan sijoittuminen Ylioppilaskylän ja Raunistulan välille, jolla edistetään osaltaan nopean junayhteyden toteuttamista Helsinkiin. Kaavan toteuttamisesta aiheutuviksi infrakustannuksiksi on arvioitu 3,3 milj. euroa (alv 0%). Kustannusarvio esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi asemakaavan hyväksymisen yhteydessä.
Kylk § 177
Kaupunkiympäristötoimiala, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Thomas Hagström 13.5.2020:
Kaavoituksessa on laadittu 15.2.2019 päivätty ja 20.2.2020 lausuntojen perusteella muutettu asemakaavanmuutosehdotus Raunistulan silta ja pyörätie. Kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt asemakaavanmuutosehdotuksen 24.3.2020 § 97. Asemakaavanmuutosehdotus asetettiin julkisesti nähtäville 30.3.-4.5.2020. Kaavanmuutosehdotuksesta tehtiin nähtävilläoloaikana yksi muistutus. Muistutuksen johdosta ei ole tehty muutoksia kaavakarttaan.
Nykytilannetta ja suunnittelutilannetta kuvataan kaavaselostuksen kappaleessa 3 Lähtökohdat.
Asemakaavanmuutoksen kuvaus
Kaavanmuutoksella luodaan edellytykset jalankulku- ja pyöräily-yhteyden toteuttamiselle Raunistulassa Toijalan radan viereen sekä joukkoliikennereitin siirtämiselle samalle osuudelle korvaamaan nykyinen Virusmäentien bussireitti. Toijalan radan luoteispuolelle on muodostettu uusi katu, Lyylintie. Lisäksi mahdollistetaan uuden Aurajoen ylittävän jalankulku- ja pyöräilysillan sijoittuminen Ylioppilaskylän ja Raunistulan välille osoittamalla sille laaja aluevaraus. Uudella sillalla edistetään osaltaan nopean junayhteyden toteuttamista Helsinkiin.
Urpontien lounaispuolella olevan korttelin 1 käyttötarkoitus muutetaan vastaamaan alueelle poikkeamispäätöksellä toteutettua asuinrakentamista.
Kortteli 1 osoitetaan kerrostalojen korttelialueeksi (AK-1). Korttelialueelle osoitetaan rakennusoikeutta yhteensä 5700 k-m2, josta n. 3000 k-m2 on käytetty tontilla oleviin kerrostaloihin. Kortteliin esitetään myös täydennysrakentamista yhteensopivaksi samassa korttelissa olevien uudenkojen asuinkerrostalojen kanssa. Täydennysrakentaminen edellyttää tontilla olevan vanhan korjaamorakennuksen purkamista. Kaavoituksen näkemyksen mukaan lausuntojen perusteella voidaan todeta, että rakennuksen korjaaminen muuhunkin kuin asuinkäyttöön olisi kallista, ja lopputulos olisi epävarma.
Murtomaantien, Urpontien ja Virusmäentien rajaamassa korttelissa 11 huomioidaan korttelin nykyiset käyttötarkoitukset ja rakennusten suojelutarpeet. Asuinpientalojen (AP) ja asuin- ja liikerakennusten (AL) korttelialueiden rakennusoikeus pysyy ennallaan, mutta se osoitetaan uudessa asemakaavassa tehokkuusluvulla. AP/s- ja AL/s-alueiden yhteenlaskettu rakennusoikeus on 5918 k-m2.
Merkinnällä /s säilytetään korttelirakennetta yksittäisiä rakennuksia suojelematta. Olevia rakennuksia tulee ensisijaisesti korjata, uudisrakennukset tulee sopeuttaa ympäristöön mm. koon, muodon ja värityksen suhteen. Tällä merkinnällä säilytetään Raunistulan ainutlaatuinen miljöö mahdollisimman autenttisena.
Osoitteessa Virusmäentie 6 sijaitsee entinen Vätin tilan päärakennus, jonka vanhimmat osat ovat 1700-luvulta. Nämä rakennukset suojellaan sr-merkinnällä. Lisäksi suojellaan entisen puutyöliike Hjalmar Karlssonin asuinrakennus osoitteessa Virusmäentie 3.
Virusmäentien ja raidealueen väliselle alueelle esitetään täydennysrakentamista. Alueelle on muodostettu uusi asuinkerrostalojen ja rivitalojen korttelialue (AKR-1), jonka kokonaisuudisrakennusoikeus on 5250 k-m2. Lisäksi korttelialueella oleva vanha asuinrakennus suojellaan.
Aurajoen Ylioppilaskylän puoleiselle ranta-alueelle on osoitettu rakennusoikeutta kahvila-ravintolaa varten yhteensä 400 k-m2.
Uuden Lyylintien ja Konsantien välinen alue on osoitettu suojaviheralueeksi (EV). Tämän alueen itäpäätyyn on lisäksi osoitettu muuntamolle oma korttelialue (ET-1).
Muutosalueen kokonaispinta-ala on n. 14,3 ha. Rakennusoikeutta on osoitettu yhteensä 17 268 k-m2. Lisäystä voimassa olevaan asemakaavaan verrattuna on 6527 k-m2. Lisäksi kaavalla suojellaan neljä rakennusta. Alueelle sijoittuisi arviolta 200 uutta asukasta.
Kaavaprosessin vaiheet
Asemakaavanmuutos laaditaan osin kaupungin, osin yksityisen maanomistajan aloitteesta.
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta merkitsi osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedoksi 31.3.2015 § 112.
Kaavan vireilletulosta on ilmoitettu kaavoituskatsauksessa 2015. Kaavahankkeesta järjestettiin yleisötilaisuus 7.5.2015 Tarmo-teatterin tiloissa, os. Virusmäentie 10, 20300 Turku.
Muuritutkimus Oy on tehnyt arkeologisia tutkimuksia Suikin pysäköintialueen ja Raunistulan raidealueen välisellä alueella keväällä 2017 ja syksyllä 2018.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta saatiin viisi mielipidettä. Alustavasta luonnoksesta saatiin 3 mielipidettä.
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi kokouksessaan 28.11.2017 § 358 10.11.2017 päivätyn luonnoksen seuraavin muutoksin:
- Kaavaehdotusta varten on selvitettävä ns. "Sokan varikon" rakennuksen säilyttämistä ja käyttämistä muuhun kuin asuinkäyttöön.
- AKR- ja AR-kaavamääräyksiin lisätään määräys siitä, että pintamateriaalin on oltava pääasiassa puuta.
- Konsantien osalta tulee esittää tärinäselvitys kaavaehdotusvaihetta varten.
- Virusmäentien ja raidealueen välisen alueen täydennysrakentaminen vaatii kaupungin ja yksityisen maanomistajan välisen maankäyttösopimuksen laatimista.
Lausuntojen perusteella on tutkittu rautatieliikenteen aiheuttaman tärinän vaikutuksia AKR-korttelialueen uudisrakennuksiin. Tutkimuksen perusteella kaavailtu uudisrakentaminen onnistuu alueella, määräyksiin on lisätty tärinään liittyviä maksimiarvoja. Lisäksi on tarkennettu rakennussuojelumääräyksiä sekä lisätty kaavamääräys, jonka mukaan xs-alueilla (silta-alueet) tulee tehdä uhanalaisen simpukkalajiston esiintymistä koskeva selvitys ennen sillanrakennustöiden aloittamista.
Kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt asemakaavanmuutosehdotuksen 24.3.2020 § 97. Asemakaavanmuutosehdotus asetettiin julkisesti nähtäville 30.3.-4.5.2020. Kaavanmuutosehdotuksesta tehtiin nähtävilläoloaikana yksi muistutus. Muistutuksen johdosta ei ole tehty muutoksia kaavakarttaan.
Muistutuksen tekijä pitää kaavanmuutosehdotuksen suunnitellun sillan ja kahvilan osalta yleiskaavan, Turun kansallisen kaupunkipuiston ja MRL:n vastaisena. Lisäksi kevyen liikenteen sillan tarvetta ei ole selvitetty millään liikenneselvityksellä.
Kaupunkisuunnittelu on selostuksessa antanut vastineensa muistutukseen, jossa todetaan mm:
Kahvilan osalta palvelujen tuominen alueelle lisää alueen käyttöä virkistysalueena, ja jokijoukkoliikenteen mahdollistaminen tulevaisuudessa alueelle parantaa sen saavutettavuutta. Kaavamääräyksessä painotetaan alueen erityisasemaa merkinnällä ”Alueen säilyttäminen avoimena on kulttuurimaiseman säilymisen kannalta tärkeä”.
Kansallisen kaupunkipuiston hoito- ja käyttösuunnitelma (2011) sisältää tavoitteita ja periaatteita alueen hoidolle ja kehittämiselle tarkempaa suunnittelua varten. Hoito- ja käyttösuunnitelmassa on osoitettu puiston käytön kehittämisen kannalta tarpeellinen siltayhteys, jolle on merkitty likimääräinen sijainti nykyisen rautatiesillan ja Koroistenniemen väliltä. Uusi silta toteuttaa kansallisen kaupunkipuiston tavoitteita käytettävyyden osalta. Ympäristöarvojen säilyttämisen tavoitteet ovat olleet lähtökohtana arvioitaessa sillan toteutusvaihtoehtoja.
Asemakaavanmuutosehdotuksessa kaupunkiympäristötoimiala tavoittelee edellytyksiä nykyistä paremmalle joukkoliikennepalvelun järjestämiselle Raunistulassa sekä laadukkaan ympärivuotisen pyöräily-yhteyden mahdollistamiseksi Raunistulan ja Nummen välille. Pyöräilyverkoston kehittämistavoitteisiin kuuluu myös asemakaavaehdotuksen mahdollistama suora yhteys Raunistulasta länteen ratapihan pohjoispuoliselle pääverkostolle.
Uusi Aurajoen ylittävä jalankulku- ja pyöräilysilta on Turun pyöräilyn kehittämisohjelmassa 2029. Kaupunginhallitus on hyväksynyt kehittämisohjelman ohjeellisena noudatettavaksi (Kh § 463, 26.11.2018). Uusi Aurajoen ylitys on kehittämisohjelmassa kiireellisyysluokassa 1.
Infrakustannukset ja kaavatalous
Yleisten alueiden kustannukset ovat hankeosalaskennan perusteella saatuja ja ne tarkentuvat myöhemmin rakennussuunnittelun yhteydessä. Hankkeen alustava kustannusarvio on noin 3,0-3,3 miljoonaa euroa sisältäen Lyylintien katualueen pysäkkeineen ja valaistuksineen, uuden pyöräily- ja kävelysillan sisältäen tarvittavat katuyhteydet olemassa olevaan verkostoon, kaava-alueen ulkopuolelle tulevien pysäkkien rakentamis- ja ajorataparannus-kustannukset sekä rakentamisen, suunnittelun ja muut tilaajan kustannukset sekä infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisen hankevarauksen 30 % sillan osalta ja muiden infrakustannusten osalta 20 %.
Lyylintien kustannuksiksi on arvioitu noin 0,5-0,7 miljoonaa euroa perustamistavasta riippuen ja uuden sillan rakentamiskustannuksiksi noin 2,2 miljoonaa euroa. Sillan kustannusarviossa silta on betoni- tai teräsrakenteinen. Puurakenteisena sillan rakentamiskustannukset olisivat arvion mukaan n. 1,8 miljoonaa euroa. Kustannusarvio perustuu perussiltaratkaisuun. Kaava-alueen ulkopuoliset työt ja rakennuttamiskustannukset ovat noin 0,3 miljoonaa euroa.
Kustannuslaskelma on tehty hintatasossa 10/2019, ja hinnat ovat arvonlisäverottomia.
Osa infran rakentamiskustannuksista katetaan tontinmyyntituloilla ja maankäyttösopimusmaksuilla. Näitä on arvioitu saatavan n. 1 miljoona euroa.
Seuraava vaihe
Ehdotus viedään kaupunginhallituksen ja -valtuuston hyväksymiskäsittelyyn kun maanomistajien ja kaupungin väliset maankäyttösopimukset on allekirjoitettu.
Sovelletut lainkohdat
Maankäyttö- ja rakennuslaki 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § ja 66 §.
Maankäyttö- ja rakennusasetus 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § ja 32a §.
Liite 1Kartta Raunistulan silta ja pyörätie
Oheismateriaali 1Selostus Raunistulan silta ja pyörätie, täydennetty 12.5.2020
Oheismateriaali 2Tilastolomake Raunistulan silta ja pyörätie
Oheismateriaali 3Muistutus 30.4.2020
Laaditut selvitykset ja raportit, www.turku.fi/kaavahaku
Toimialajohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että 15.2.2019 päivätty ja 20.2.2020 (lausunnot) sekä 24.3.2020 (KYLK § 97) muutettu asemakaavanmuutosehdotus Raunistulan silta ja pyörätie esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi. Asemakaavanmuutoksen yhteydessä hyväksytään sitovat tonttijaot ja tonttijaonmuutokset: RAUNISTULA 11.-22-26, 30, 36 ja 49.-1 sekä 51.-1, 2.
Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta hyväksyy osaltaan Raunistulan silta ja pyörätie asemakaava-alueen yleisten alueiden infrakustannusarvioksi 3,3 milj. euroa (alv 0 %) ja lähettää kustannusarvion edelleen kaupunginhallituksen ja -valtuuston käsiteltäväksi Raunistulan silta ja pyörätie asemakaavanmuutoksen käsittelyn yhteydessä.
PäätösEhdotus hyväksyttiin äänin 11-2.
Päätös asiassa syntyi kahden äänestyksen jälkeen.
Ensimmäisessä äänestyksessä äänestettiin asian käsittelyn jatkamisen ja Sandelinin Lähteenmäen kannattamana tekemän palautusehdotuksen välillä.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä asian käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Hellsten, Lintunen, Anttila, Muurinen, Laukkanen, van Ooik, Wirén, Euro, Kontu, Manni ja Ilvessalo.
Sandelinin palautusehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Lähteenmäki.
Asian käsittely jatkui äänin 11-2.
Toisessa äänestyksessä äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Sandelinin Lähteenmäen kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen välillä:
"AK 1 -alueen Sokan varikko merkitään sr1 merkinnällä ja varikko säilytetään."
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Hellsten, Lintunen, Anttila, Muurinen, Laukkanen, van Ooik, Wirén, Euro, Kontu, Manni ja Ilvessalo.
Sandelinin muutosehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Lähteenmäki.
Esittelijän ehdotus tuli päätökseksi äänin 11-2.
Sandelinin palautusehdotus perusteluineen:
"Asemakaavan- ja tonttijako/tonttijaonmuutosehdotus; Raunistulan silta ja pyörätie (os. Konsantie ja Virusmäentie ympäristöineen) (2/2015) palautetaan valmisteluun. Uudessa valmistelussa ns. Sokan varikko suojellaan ja uudesta kevyen liikenteen sillan paikka osoitetaan nykyisen rautatiesillan pieleen. Sokan varikon rakennuksella on arvoa sekä rakennuksena, että rajaavaa elementtinä Raunistulan esikaupunkialueen ja uudisrakentamisen välillä. Rakennus tulee säilyttää ja sille merkitä käyttötarkoitus rakennuksen kunnon huomioivien käyttötarkoitusrajoitusten puitteissa.
Uudelle sillalle osoitettu paikka heikentäisi Aurajoen varren avointa jokimaisemassa (maisemallisesti arvokas avoin kulttuuri- ja luonnonmaisema) ja joenvarrella olevia luontoarvoja. Mahdollinen uusi silta se tulisi tehdä nykyisen rautatiesillan pieleen."
Sandelinin muutosehdotuksen perustelut:
"Sokan varikon rakennuksella on arvoa sekä rakennuksena, että rajaavaa elementtinä Raunistulan esikaupunkialueen ja uudisrakentamisen välillä. Rakennus tulee säilyttää ja sille merkitä käyttötarkoitus rakennuksen kunnon huomioiminen käyttötarkoitusrajoitusten puitteissa."
Jakelu
esiKaupunginhallitus
Liitteet:
Kylk § 177
Liite 1:Kartta Raunistulan silta ja pyörätie