Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 173 | 19.05.2020 | 10 |
3709-2020 (10 03 01, 08 00 00)
Revontulenkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelma
Tiivistelmä:
Revontulenkadulle on laadittu suunnitelmat jalankulkijoiden olosuhteiden parantamiseksi. Katutilaa on jäsennelty siten, että se tukee moottoriajoneuvojen alhaisempaa nopeusrajoitusta. Kadulle on suunniteltu kahteen eri kohtaan pysäköintipaikkoja.
Kylk § 173
Kaupunkiympäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri Maija Norava, kaupunkirakentaminen, maisemasuunnittelija Johanna Salmela 7.5.2020:
Nykytilanne
Revontulenkadun asemakaava on tullut voimaan 12.4.2014 (asemakaavatunnus 21/2010, Kanslerintie). Asemakaavalla muodostetut tontit on jo rakennettu. Revontulenkadun ja Kanslerintien kulmassa on palvelutalo Iso-Heikki ja sen länsipuolella kolme vuonna 2019 käyttöönotettua asuinkerrostaloa, joista yksi on senioritalo. Uusien asukkaiden myötä liikkuminen kadulla on muuttunut. Aiemmin ajoneuvopainotteinen katu on muuttunut myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitiksi. Kokonaisuus on nykytilanteessa turvaton ja paikoin sekava.
Revontulenkadun varressa on myös toiminnassa oleva koira-aitaus. Aitauksen vieritse kulkee ulkoilupolkuja, jotka kiemurtelevat Iso-Heikkilänpuistossa. Oleva kasvillisuus suunnittelualueella koostuu koira-aitauksen suojaistutuksista, luonnonpuustosta sekä vanhasta osin villiintyneestä puutarhakasvillisuudesta.
Vaasantien ja Iso-Heikkiläntien taitekohdassa olevasta kiertoliittymästä erkanee yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie Revontulenkadun suuntaan. Väylä on nykytilanteessa hyvin polkumainen, eikä vastaa yhdistetyn väylän kriteerejä.
Suunnitelmat
Kaupunkiympäristötoimialalla on laadittu Revontulen katu-, liikenteenohjaus- ja istutussuunnitelmat. Katu- ja liikenteen ohjaussuunnitelmien päätösvalta kuuluu lautakunnalle. Istutussuunnitelmasta ei tehdä hallinnollista päätöstä.
Revontulenkadulle on suunniteltu jalkakäytävä asuinkerrostalojen puolelle. Revontulenkadulle on sijoitettu myös kahteen kohtaan pysäköintipaikkoja. Pysäköintipaikat palvelevat niin koira-aitauksen käyttäjiä, alueella ulkoilevia, kuin asuinkerrostaloissa tai palvelutalossa vieraileviakin.
Kadulla olevat toiminnot on suunniteltu siten, että olevat polkuyhteydet, hulevesiä ohjaavat painanteet ja mahdollisimman paljon olemassa olevaa puustoa voidaan säilyttää.
Kiertoliittymästä erkaantuva Revontulenkadun jalankulun ja pyöräilyn väylä on suunniteltu toteutettavaksi eroteltuna. Jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita parannetaan nykyaikaisiksi, toimiviksi ja turvallisiksi. Jalkakäytävät toteutetaan betonikivellä ja pyörätie asfaltilla.
Iso-Heikki
Kuva 2. Kuvan numeroiden selitykset: nro 1 nykyinen koira-aitaus, nro 2 ajorata, nro 3 jalkakäytävä ja nro 4 pysäköintipaikat 8 kpl.
Nähtävilläolo ja muistutukset
Suunnitelmat ovat olleet nähtävillä 14.-27.4.2020. Suunnitelmista on jätetty kaksi muistutusta.
Muistutus 1
Muistutuksessa 1 esitetään palvelutalo Iso-Heikin kohdalle osoitettujen pysäköintipaikkojen poistoa sekä muutoksia istutussuunnitelmaan.
Pysäköintipaikat ovat perusteltuja alueella, jossa on koira-aitaukseen ja vierailuun liittyvää toimintaa. Revontulenkadun asuinkerrostalojen asemakaavassa ei ole ollut merkintää vieraspaikkavaatimuksesta. Kadunvarsipaikoilla mahdollistetaan asukkaiden vierailijoiden pysäköinti, koira-aitauksen käyttäjien pysäköinti sekä alueen muiden toimijoiden pysäköinti, kuten esimerkiksi siivous-, ruoka- tai muiden palvelujen tuottajat.
Alueelle on jo aiemmin toivottu uusia suojaistutuksia. Istutussuunnitelmaa koskevat muistutukset otetaan tarkasteluun jatkosuunnitteluvaiheessa.
Muistutus 2
Toisessa muistutuksessa pyydettiin kulkureittiä Revontulenkadun ja Maaherrankadun välille. Samalla toivottiin Revontulenkatu 12 vieressä olevaan Iso-Heikkilänpuistoon ulkoilureittiä kohti Pansiontietä. Myös koirapuiston vierestä kaivattiin ulkoilureittiä siten, että se tekisi pienen lenkin ja päättyisi lähtöpisteeseensä. Neljäntenä asiana toivottiin Kanslerintien ja Revontulenkadun kulmassa olevan Iso-Heikin puiston läpi reittiä, joka johtaisi suoremmin kiertoliittymässä olevalle linja-autopysäkille.
Muistutuksen asiat eivät liity suunnittelualueeseen. Ne otetaan huomioon alueen muussa jatkosuunnittelussa. Revontulenkadun ja Maaherrankadun väliin toivottua yhteyttä on kuitenkin mahdotonta toteuttaa Revontulenkadun tonttien vuoksi.
Nähtävilläoloaikana liikenteenohjaussuunnitelmaan tehtiin kaksi vähäistä tarkistusta, joilla ei kuitenkaan muutettu kadun liikennejärjestelyjen periaatteita.
Kadunrakentamisen rakennusosalaskennan mukainen kustannusarvio on noin 500 000 euroa, joka sisältää 10 %:n hankevarauksen. Revontulenkadun saneeraus ei sisälly vielä kaupungin investointisuunnitelmaan. Hankkeen ohjelmointi investointisuunnitelmaan tehdään myöhemmin kaupunkiympäristötoimialajohtajan tehtyä hallintosäännön 52 § kohta 24 mukaisen päätöksen hankkeen hankekortista tai hankelistasta, johon hanke sisältyy. Suunnitelman toteutuksen aikataulu ja vuosikohtainen rahankäyttö arvioidaan ja hyväksytään osana talousarvion valmistelua.
Liite 1 Revontulenkadun liikenteenohjaussuunnitelma L 6272 019, 4.5.2020
Liite 2 Revontulenkadun katusuunnitelma K 6272 021, 2.4.2020
Oheismateriaali 1 Istutussuunnitelma
Oheismateriaali 2 Muistutus 1
Oheismateriaali 3 Muistutus 2
Toimialajohtaja Christina Hovi:
Ehdotus Kaupunkiympäristölautakunta päättä hyväksyä Revontulenkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1-2 mukaisesti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aoMuistutuksen tekijät
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 173
Liite 1:Revontulenkadun liikenteenohjaussuunnitelma L 6272 019, 4.5.2020
Liite 2:Revontulenkadun katusuunnitelma K 6272 021, 2.4.2020