Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta15228.04.20201

3556-2018 (10 03 00)

Lausunto Turun hallinto-oikeudelle, suunnittelutarveratkaisu, Kulkkilantie 65

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunta on 28.1.2020 § 22 myöntänyt osoitteessa Kulkkilantie 65 sijaitsevalla tilalle suunnittelutarveratkaisun. Naapurikiinteistön 853-452-1-116 omistajat ja yksityistien toisella puolella sijaitsevan kiinteistön omistajat 853-452-1-168 ovat valittaneet päätöksestä. Hallinto-oikeudelle ehdotetaan annettavaksi lausunto, jossa kyseenalaistetaan kiinteistön 853-452-1-168 omistajien valitusoikeus ja jonka mukaan valitukset tulisi joka tapauksessa hylätä.

Kylk § 152

Kaupunkiympäristötoimiala, ympäristölakimies Nina Mattila 23.4.2020:

Kuvaus asiasta

Kaupunkiympäristölautakunta on 28.1.2020 § 22 myöntänyt Hirvensalon Kulkkilassa osoitteessa Kulkkilantie 65 sijaitsevalla tilalle suunnittelutarveratkaisun omakotitalon ja talousrakennuksen rakentamiseksi. Naapurikiinteistön 853-452-1-116 omistajat ja yksityistien toisella puolella sijaitsevan kiinteistön omistajat 853-452-1-168 ovat valittaneet päätöksestä Turun hallinto-oikeuteen. Naapurikiinteistön omistajat vaativat päätöksen kumoamista ja kiinteistön 853-452-1-168 omistajat ovat vaatineet päätöksen muuttamista siten, että asuinrakennus saa olla enintään 1,5-kerroksinen. Hanketta koskien on myönnetty myös poikkeamispäätös, josta on tehty vastaavat valitukset.

Turun hallinto-oikeus on pyytänyt kaupunkiympäristölautakunnan lausuntoa 14.5.2020 mennessä.

Ehdotus annettavaksi lausunnoksi

Maankäyttö- ja rakennuslain 193 §:n 1-4 kohtien mukaan valitusoikeus poikkeamispäätöksestä sekä suunnittelutarveratkaisua koskevasta päätöksestä on: viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla; sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa; sillä, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa sekä sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

Toisen valittajan omistama kiinteistö 853-452-1-168 ei ole rakennuspaikan viereinen tai vastapäätä oleva alue. Rakennuspaikkana olevan tilan ja valituksen tekijän väliin jää Kellarimäki-niminen kiinteistö 853-452-1-93. Kun otetaan huomioon kiinteistöillä olevien rakennusten etäisyys päätöksen kohteena olevasta rakennuspaikasta, rakennushankkeen laatu ja tilojen väliin jäävä alue, hankkeella ei ole katsottava olevan olennaista vaikutusta muutoksenhakijoiden kiinteistön rakentamiseen ym. käyttöön tai huomattavaa vaikutusta muutoksenhakijoiden oloihin. Mikä tahansa vaikutus ei ole riittävä peruste valitusoikeuden syntymiseen. Kiinteistön 853-452-1-168 omistajien valitus tulisi ensisijaisesti jättää tutkimatta.

Mikäli hallinto-oikeus katsoo, että muutoksenhakijoilla on valitusoikeus, valitus tulee hylätä. Kiinteistön 853-452-1-168 omistajien valituksen mukaan päätöstä tulisi muuttaa siten, että alueelle sallittaisiin enintään 1,5 kerroksisen rakennuksen rakentaminen. Päätöksessä ei ole nähty tarpeelliseksi rajata rakennuksen kerroslukua 1,5:ksi. Päätöksen otetulla ehdolla, jonka mukaan ympäristöön soveltuvuuteen on kiinnitettävä rakennuslupavaiheessa erityistä huomiota, on ohjattu rakentamisen jatkosuunnittelua riittävästi.

Kiinteistön 853-452-1-116 omistajien valituksen mukaan rakentaminen alueelle ei ole maisemaan tai kulttuurihistorialliseen ympäristöön sopivaa ja tulee vaikuttamaan kielteisesti valittajien kiinteistön yksityisyyteen. Valituksessa on vedottu myös aiemmin myönnetyn taaja-asutus poikkeamispäätöksen ehtoihin. Lisäksi on tuotu esille, että rakennuspaikkana olevan tilan ja muistuttajan tilan väliin on merkitty osayleiskaavaan virkistysalue, jonka tulisi olla laajempi ja jolle ei saa rakentaa. Valituksessa on vedottu myös luontoarvoihin ja Kulkkilanlahdella tehtyihin viitasammakkohavaintoihin.

Maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n mukaan sen lisäksi, mitä rakennusluvan edellytyksistä muutoin säädetään, rakennusluvan myöntäminen 16 §:ssä tarkoitetulla suunnittelutarvealueella, jolle ei ole hyväksytty asemakaavaa, edellyttää, että rakentaminen: 1) ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle; 2) on sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta; ja 3) on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista. Rakentaminen suunnittelutarvealueella ei myöskään saa johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Rakentamisen vaikutukset on arvioitu hakemuksen käsittelyn yhteydessä. Voimassa olevan osayleiskaavan määräyksestä poikkeaminen on ratkaistu erillisellä poikkeamispäätöksellä. Rakennuspaikan läheisyydessä sijaitsevan Kulkkilan kantatilan suoja-alue on huomioitu päätöksessä, jossa on asetettu ehtoja ohjaamaan hankkeen jatkosuunnittelua edellyttämällä, että uudisrakentamisen ympäristöön soveltuvuuteen tulee kiinnittää rakennuslupavaiheessa erityistä huomiota. Suunnittelutarveratkaisun yhteydessä ei vahvisteta pääpiirustuksia noudatettavaksi ja rakennuksen ympäristöön soveltuvuus ja ulkonäkö ratkaistaan erikseen myönnettävän rakennusluvan yhteydessä.

Rakentamisella ei aiheuteta haittaa kaavoitukselle. Rakentamisen sijainti on harkittu suhteessa vireillä olevan hyväksytyn osayleiskaavan määräyksiin. Virkistysalueeksi hyväksytyssä osayleiskaavassa osoitettu alue on edellytetty jätettäväksi rakentamisesta vapaaksi ja säilytettäväksi luonnontilaisena. Hyväksytyssä Hirvensalon osayleiskaavan tarkistuksessa koko Hirvensalon alueen luontoarvot on huomioitu kattavasti. Tilan alueella ei sijaitse hyväksytyn osayleiskaavan luo-alueita. Kulkkilanlahden alue on osayleiskaavassa merkitty luo-kohteeksi ja merkinnällä VL-2, mutta tila ei sijaitse kyseisellä alueella. Hirvensalon osayleiskaavan luo-kohteet on esitetty kaavaselosteuksen liitteenä olevassa luo-kohteiden luettelossa. Virkistysalueiden rajaukset ja koot on tutkittu osayleiskaavoituksen yhteydessä.

Koska suunnittelutarveratkaisupäätöksen ehdon mukaan hyväksytyn osayleiskaavan mukainen VL-1-alue on edellytetty jätettävän rakentamisen ulkopuolelle, valittajan asuinrakennus sijaitsee noin 35 metrin päässä suunnittelutarveratkaisussa rakentamiseen hyväksytystä alueesta. Ottaen huomioon noin 35 metrin etäisyyden, ei voida katsoa, että rakentaminen loukkaisi naapurin yksityisyyttä. Ottaen huomioon, että kyseessä on yhden omakotitalon ja siihen liittyvän talousrakennuksen rakentaminen hankkeella ei ole myöskään merkittäviä ympäristövaikutuksia eikä se johda merkittävään rakentamiseen. Alueelle on jo muodostunut pysyvää asutusta, jota suunniteltu rakentaminen täydentää muuttamatta aluetta kuitenkaan liian tiivisti rakennetuksi.

Edellä esitetyn perusteella kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että toinen valituksista tulee ensisijaisesti jättää tutkimatta. Mikäli molemmat valitukset tutkitaan, tulee ne hylätä.

Lisätietoja antaa tarvittaessa ympäristölakimies Nina Mattila, 040-6741633 nina.mattila@turku.fi, PL 355, 20101 Turku.

Oheismateriaali 1Turun hallinto-oikeuden valituskirjelmä liitteineen

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää antaa hallinto-oikeudelle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausTurun hallinto-oikeus