Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 136 | 21.04.2020 | 7 |
8066-2019 (10 03 01, 02 08 00)
Merenkävijänkadun katusuunnitelma (Pikisaari)
Tiivistelmä:
Lautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Merenkävijänkadun katusuunnitelma. Kadun perusparantamisen yhteydessä nykyiset pintarakenteet uusitaan ja sorapintainen katu asfaltoidaan. Pintavesien hallintaa pyritään parantamaan ongelmakohdissa yksipuolisella kallistuksella ja reunakiven käytöllä. Suunniteltu katu sijoittuu asemakaavan mukaiselle katualueelle. Kadun korkeusasema on suunniteltu siten, että tonttiliittymät ovat sovitettavissa siihen. Rakentamisen kustannusarvio on 220.000 euroa.
Kylk § 136
Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri Harry Jaakkola; kaupunkirakentaminen, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski 9.4.2020:
Merenkävijänkatu suunnitellaan 4,25 m leveäksi, joka mahdollistaa henkilöautojen kohtaamisen. Isompien ajoneuvojen kohtaamista varten rakennetaan kolme kohtaamispaikkaa, joiden kohdalla kadun leveys on 6 metriä. Kadun profiili on yksipuolisesti sivukalteva. Jotta hulevedet eivät valu tonteille, kadun loppuosalla katu kallistetaan poispäin itäpuolen tonteista ja hulevesiä ohjataan reunakivellä. Kadun alkuosan kuivatus hoidetaan nykyiseen tapaan sivuojilla. Katu asfaltoidaan ja valaistaan.
Suunnitelma on ollut nähtävillä 27.1.-10.2.2020. Nähtävänäolon aikana Merenkävijänkadun suunnitelmasta on jätetty 14 muistutusta/ kannanottoa. Suurimmassa osassa muistutuksia pidetään suunnitelmaa Merenkävijänkadun osalta tarpeellisena ja hyvänä. Usea muistuttaja kuitenkin kritisoi rinnakkaistien rakentamista. Myös kaadettavien puiden määrää pidettiin liian suurena. Muistutuksissa mainittiin kielteisesti myös kadun asfaltointi ja kohtaamispaikkojen suuri määrä.
Muistutuksissa mainitut asiat on tarkasteltu uudestaan ja rinnakkaisväylän osalta on päätetty jättää se pois suunnitelmasta. Rinnakkaistietä esitettiin koska tonttiliittymien nykyiset kaltevuudet ylittävät yleisten suunnitteluohjeiden maksimiarvot. Tässä tapauksessa otetaan huomioon käyttäjien kanta, koska jopa neljä viidestä rinnakkaisväylän varrella asuvasta vastusti rinnakkaisväylää. Rinnakkaisväylästä luopuminen vähentää kaadettavien puiden määrää ja lisäksi Merenkävijän kadun ajoradan ulkopuolisella osalla katualueen maasto säilyy nykyisellään.
Ajoradan asfaltointi on tarkoituksenmukainen kunnossapidon kannalta.
Kohtaamispaikkojen osalta tilanne arvioitiin uudestaan ja paalun 280 kohtaamispaikka jätettiin pois suunnitelmasta.
Muilta osin muistutukset huomioidaan tarpeen mukaan rakennussuunnittelun yhteydessä.
Asiantuntijan lausunto alueen puustosta:
Merenkävijänkadun reuna alueiden puut ovat inventoitu kaupungin toimesta. Inventoinnin mukaan kadun reuna-alueelta tullaan poistamaan yhteensä noin 25 puuta. Poistettavat puut ovat pääsääntöisesti pienikokoisia ja ränsistyneitä tammia.
Kadun lähiympäristö on erittäin puustoinen ja vehmas. Vaikka puita joudutaan poistamaan, tulee katuympäristö olemaan edelleen varsin vehreä.
Rakennussuunnitelmatasoisten suunnitelmaluonnosten perusteella Merenkävijänkadun rakentamiskustannus on 220.000 euroa (alv 0 %). Kustannusarvio sisältää rakentamisen, suunnittelun ja muut tilaajan kustannukset sekä infran tarveselvitys ja hankesuunnitteluohjeen mukaisen hankevarauksen 15 %.
Liite 1 Merenkävijänkadun katusuunnitelma K 8266 004, pvm. 9.4.2020
Oheismateriaali 1 Katusuunnitelmaselostus Merenkävijänkatu 9.4.2020
Oheismateriaali 2 Muistutus 1
Oheismateriaali 3 Muistutus 2
Oheismateriaali 4 Muistutus 3
Oheismateriaali 5 Muistutus 4
Oheismateriaali 6 Muistutus 5
Oheismateriaali 7 Muistutus 6
Oheismateriaali 8 Muistutus 7
Oheismateriaali 9 Muistutus 8
Oheismateriaali 10 Muistutus 9
Oheismateriaali 11 Muistutus 10
Oheismateriaali 12 Muistutus 11
Oheismateriaali 13 Muistutus 12
Oheismateriaali 14 Muistutus 13
Oheismateriaali 15 Muistutus 14
Toimialajohtaja Christina Hovi:
Ehdotus Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä 1 olevan Merenkävijänkadun katusuunnitelman.
Lisäksi lautakunta toteaa hankkeen olevan asfaltoitavana sorakatuna infran tarveselvitys ja hankesuunnitteluohjeen mukainen jatkuva perusinvestointi, jolloin hanke sijoitetaan toteutusta varten toimialajohtajalle hyväksyttäväksi tulevalle hankelistalle.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aoMuistutuksen tekijät
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 136
Liite 1:Merenkävijänkadun katusuunnitelma K 8266 004, pvm. 9.4.2020