Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristötoimiala, toimitilojen rakennuttaminen 
Toimitilojen rakennuttamispäällikkö3501.04.2020 

2279-2020 (02 08 02)

Kallelankadun päiväkodin perusparannus ja muutostyöt 2020, ilmanvaihtourakan hankinta

Arkkitehti Mari Virtanen 30.3.2020:

Turun Kaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen, toimitilojen rakennuttaminen julkaisi 20.2.2020 julkisten hankintojen ilmoituskanavassa Hilmassa hankintailmoituksen Kallelankadun päiväkodin perusparannus ja muutostyöt 2020 -hankkeen ilmanvaihtourakasta. Tarjouspyyntöasiakirjat olivat haettavissa Haahtela Pris -järjestelmän kautta 21.2.2020 alkaen. Kohde on kaupungin toimitilojen rakennuttamisen investointiohjelmassa vuodelle 2020.

Hankinnassa käytettiin avointa hankintamenettelyä ja valintaperusteena halvinta kokonaishintaa. Päästäkseen mukaan hintavertailuun tarjoajien tuli täyttää seuraavat minimivalintakriteerit:

1)    Tarjoajan tulee toimittaa tarjouksen yhteydessä valaehtoinen vakuutus siitä, että tilaajavastuulain 1233/2006 mukaiset selvitykset ja velvoitteet ovat hoidettu. Valituksi tulevan yrityksen tulee toimittaa mainitut selvitykset tilaajalle ennen sopimuksen allekirjoittamista. Toimitettavat selvitykset eivät saa olla kolmea kuukautta vanhempia. Todistukset ja selvitykset on toimitettava suomenkielisinä.

2)    Tarjoajien ja niiden taustakonsernien luottokelpoisuusluokituksen tulee olla Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa-suosituksen mukaan vähintään A tai vastaavan luottotietolaitoksen (ei pankin) lausunnon mukaan vähintään tätä vastaava.

3)    Tarjoukseen on liitettävä Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa -yritysraportti tai muu luottotietolaitoksen (ei pankin) lausunto.

4)    Pääurakoitsijan liikevaihdon kolmen viimeisen vuoden ajalta pitää olla keskimäärin 0,3 M€ /vuosi (alv 0 %).

5)    Hankkeen kieli on suomi ja urakoitsijan tulee käyttää suomen kieltä rakennuttajan kanssa.

6)    Valittavalla urakoitsijalla tulee olla omaan henkilökuntaan kuuluva työnjohtaja hankkeessa. Vastaavalla työnjohtajalla tulee olla vähintään 5 vuoden työkokemus työnjohtotehtävistä.

7)    Työnjohtajalla tulee olla sijainen loma-aikoina ja mahdollisen sairasloman aikana.

8)    Tarjoukseen on liitettävä vastaavan työnjohtajan tiedot kriteerien osalta.

9)    Urakoitsijalla tulee olla referenssinä rakennuksen tai rakennuksen osan peruskorjaustyö (ilmanvaihtotyöt), jonka bruttoala on vähintään 500 m2. Referenssiksi ei kelpaa teollisuus-, varasto- tai asuinrakennus. Referenssi ei saa olla 5 vuotta vanhempi laskettuna rakennuksen valmistumisesta. Referenssistä tulee ilmoittaa hankkeen nimi, laajuus, rakennustyyppi, arvo, ajankohta ja tilaaja yhteystietoineen.

10) Tarjoajalla tulee olla dokumentoitu laadunvalvontajärjestelmä, joka tulee liittää tarjoukseen.

Tarjouspyyntömateriaalin oli noutanut projektipankista 14 yritystä.

Määräaikaan 19.3.2020 klo 12.00 mennessä saimme neljä tarjousta.

Tarjoaja Ilmatuote Oy:tä esitetään hylättäväksi tarjousasiakirjojen puutteiden vuoksi. Tarjous tulee hylätä tarjouspyynnön vastaisena, koska se ei sisältänyt tarjouspyynnössä edellytettyjä tietoja vastaavan työnjohtajan ja hänen kokemuksensa osalta. Tarjous ei sisältänyt myöskään kuvausta yhtiön laadunvalvontajärjestelmästä, joka niin ikään edellytettiin liitettäväksi tarjousasiakirjoihin. Tarjouksen parantamiseksi on oikeuskäytännössä katsottu esim. referenssin vaihtaminen toiseen. Kokonaan puuttuneen referenssitiedon toimittaminen on oikeuskäytännössä rinnastettu referenssin vaihtamiseen. Oikeuskirjallisuudessa ja oikeuskäytännössä (esim. MAO  255/18) on myös todettu, että olennaisen liitteen puuttumista ei voida jälkikäteen täsmentää. Tämän on tulkittu tarkoittavan tarjouksen parantamista. Tarjoaja vastaa siitä, että tarjous on tarjouspyynnön mukainen.

Muut kolme tarjousta täyttivät tarjouspyynnössä edellytetyt valintakriteerit ja pääsivät mukaan hintavertailuun (hinnat alv 0 %):

Calto Oy, tarjoushinta 132.590,00 €

IV-asennus Pirhonen Oy, tarjoushinta 137.000,00 €

Airon Oy, tarjoushinta 121.540,00 €

Halvimman tarjouksen suuruudeltaan 121.540,00 € (alv 0 %) on antanut Airon Oy.

Saatu urakkatarjous Airon Oy 121.540,00 € (alv 0 %) on hyväksyttävissä ja budjetin mukainen työ on toteutettavissa. Hankkeesta on tehty hankekuvaus, joka on hyväksytty kaupunginhallituksen kokouksessa 3.2.2020 Kh §39. Hanke siirtyy investointilistalla pienet investoinnit -osiosta nimettyihin hankkeisiin OVK 1 (osavuosikatsaus) yhteydessä.

Mahdolliset tiedustelut päätöksen sisällöstä osoitetaan arkkitehti Mari Virtaselle, puh. 040 194 1774 tai mari.virtanen@turku.fi

Toimitilojen rakennuttamispäällikkö Anne Antola:

Päätös

Päätin, että Ilmatuote Oy:n tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena esittelytekstistä tarkemmin ilmenevin perustein ja että Kallelankadun päiväkodin perusparannus ja muutostyöt 2020 -hankkeen ilmanvaihtourakan hankitaan halvimman tarjouksen antaneelta Airon Oy:ltä kokonaishintaan 121.540,00 € (alv 0 %).

Sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävällä sopimuksella, joka voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun vireille saattamista koskevan vaatimuksen tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Anne Antola

toimitilojen rakennuttamispäällikkö

Oikaisuvaatimusohje liitteenä

Jakelu

aoAiron Oy
aoCalto Oy
aoIlmatuote Oy
aoiv-asennus Pirhonen Oy
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX