Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristötoimiala | |||
Toimialajohtaja/sarja 10 | 40 | 30.03.2020 |
2229-2020 (02 08 02)
Kallelankadun päiväkodin perusparannus ja muutostyöt 2020, rakennus- / pääurakan hankinta
Kaupunkirakentaminen, toimitilojen rakennuttaminen, arkkitehti Mari Virtanen 30.3.2020:
Turun Kaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen, toimitilojen rakennuttaminen julkaisi 20.2.2020 julkisten hankintojen ilmoituskanavassa Hilmassa hankintailmoituksen Kallelankadun päiväkodin perusparannus ja muutostyöt 2020 -hankkeen rakennus- / pääurakasta. Tarjouspyyntöasiakirjat olivat haettavissa Haahtela Pris-järjestelmän kautta 21.2.2020 alkaen. Kohde on kaupungin toimitilojen rakennuttamisen investointiohjelmassa vuodelle 2020.
Hankinnassa käytettiin avointa hankintamenettelyä ja valintaperusteena halvinta kokonaishintaa. Päästäkseen mukaan hintavertailuun tarjoajien tuli täyttää seuraavat minimivalintakriteerit:
1) Tarjoajan tulee toimittaa tarjouksen yhteydessä valaehtoinen vakuutus siitä, että tilaajavastuulain 1233/2006 mukaiset selvitykset ja velvoitteet ovat hoidettu. Valituksi tulevan yrityksen tulee toimittaa mainitut selvitykset tilaajalle ennen sopimuksen allekirjoittamista. Toimitettavat selvitykset eivät saa olla kolmea kuukautta vanhempia. Todistukset ja selvitykset on toimitettava suomenkielisinä.
2) Tarjoajien ja niiden taustakonsernien luottokelpoisuusluokituksen tulee olla Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa-suosituksen mukaan vähintään A tai vastaavan luottotietolaitoksen (ei pankin) lausunnon mukaan vähintään tätä vastaava.
3) Tarjoukseen on liitettävä Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa -yritysraportti tai muu luottotietolaitoksen (ei pankin) lausunto.
4) Pääurakoitsijan liikevaihdon kolmen viimeisen vuoden ajalta pitää olla keskimäärin 1,3 M€ /vuosi (alv 0 %).
5) Hankkeen kieli on suomi ja urakoitsijan tulee käyttää suomen kieltä rakennuttajan kanssa.
6) Valittavalla kokonaisurakoitsijalla tulee olla omaan henkilökuntaan kuuluva vastaava työnjohtaja hankkeessa. Vastaavalla työnjohtajalla tulee olla vähintään 5 vuoden työkokemus työnjohtotehtävistä.
7) Työnjohtajalla tulee olla sijainen loma-aikoina ja mahdollisen sairasloman aikana.
8) Tarjoukseen on liitettävä vastaavan työnjohtajan tiedot kriteerien osalta.
9) Urakoitsijalla tulee olla referenssinä rakennuksen tai rakennuksen osan peruskorjaustyö (rakennustekniset työt pääurakoitsijavelvoittein), jonka bruttoala on vähintään 500 m2. Referenssiksi ei kelpaa teollisuus-, varasto- tai asuinrakennus. Referenssi ei saa olla 5 vuotta vanhempi laskettuna rakennuksen valmistumisesta. Referenssistä tulee ilmoittaa hankkeen nimi, laajuus, rakennustyyppi, arvo, ajankohta ja tilaaja yhteystietoineen.
10) Tarjoajalla tulee olla dokumentoitu laadunvalvontajärjestelmä, joka tulee liittää tarjoukseen.
Hankkeesta julkaistiin lisäkirje nro 1 6.3.2020 Haahtela Pris -järjestelmän kautta.
Tarjouspyyntömateriaalin oli noutanut projektipankista 13 yritystä.
Määräaikaan 19.3.2020 klo 12.00 mennessä saimme seuraavat tarjoukset (hinnat alv 0 %):
Pöytyän Rakennus Oy, tarjoushinta 648.700,00 €
Varpe Oy, tarjoushinta 864.000,00 €
Rakennustoimisto Lainio & Laivoranta Oy, tarjoushinta 875.000,00 €
Rakennus-Salama Oy, tarjoushinta 792.740,00€
Rakennustoimisto Taitoneliö Oy, tarjoushinta 797.000,00 €
Rakennustyöt Ville Kauppi Oy, tarjoushinta 780.158,48 €
Metsämäen Rakennus Oy, tarjoushinta 930.000,00 €
Kaikki tarjouksen antaneet tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä edellytetyt valintakriteerit.
Halvimman tarjouksen suuruudeltaan 648.700,00 € (alv 0 %) on antanut Pöytyän Rakennus Oy.
Saatu urakkatarjous 648.700,00 € (alv 0 %) on hyväksyttävissä ja budjetin mukainen työ on toteutettavissa. Hankkeesta on tehty hankekuvaus, joka on hyväksytty kaupunginhallituksen kokouksessa 3.2.2020 Kh §39. Hanke siirtyy investointilistalla pienet investoinnit -osiosta nimettyihin hankkeisiin OVK 1 (osavuosikatsaus) yhteydessä.
Mahdolliset tiedustelut päätöksen sisällöstä osoitetaan arkkitehti Mari Virtaselle, puh. 040 194 1774 tai mari.virtanen@turku.fi
Toimialajohtaja Christina Hovi:
Päätös
Päätin, että Kallelankadun päiväkodin perusparannus ja muutostyöt 2020 -hankkeen rakennus- / pääurakka hankitaan halvimman tarjouksen antaneelta Pöytyän Rakennus Oy:ltä kokonaishintaan 648.700,00 € (alv 0 %).
Lisäksi päätin, että kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää valtuutetaan allekirjoittamaan hankintasopimus.
Sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävällä sopimuksella, joka voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun vireille saattamista koskevan vaatimuksen tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Christina Hovi
toimialajohtaja
Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä
Jakelu
aoMetsämäen Rakennus Oy
aoPöytyän Rakennus Oy
aoRakennus-Salama Oy
aoRakennustoimisto Lainio & Laivoranta Oy
aoRakennustoimisto Taitoneliö Oy
aoRakennustyöt Ville Kauppi Oy
aoVarpe Oy
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX