Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 78 | 17.03.2020 | 8 | |
Kaupunkiympäristölautakunta | 100 | 24.03.2020 | 9 |
2565-2020 (08 00 00)
Aikarajoitettujen ja rajoittamattomien pysäköintipaikkojen muuttaminen maksulliseksi
Tiivistelmä:
Kaupunginhallitus on 19.12.2019 § 507 hyväksynyt pysäköinnin linjaukset, jotka sisältävät periaatteet pysäköinnin hallinnasta Turussa. Osana linjauksia pysäköinnin maksullisuutta tullaan laajentamaan ja aikarajoitettuja paikkoja muuttamaan maksullisiksi. Laajentaminen on tarkoitus toteuttaa kahdessa vaiheessa muuttamalla kiekkopysäköintipaikkoja ja rajoittamatonta pysäköintiä maksulliseksi. Nämä toimenpiteet toteuttavat myös kaupunginvaltuuston 11.11.2019 § 161 hyväksymää sopeuttamisohjelmaa.
Kylk § 78
Kaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnitteluteknikko Kimmo Knaapi, valvontakoordinaattori Teemu Peltonen ja liikenneinsinööri Jaana Mäkinen 11.3.2020:
Periaatepäätöksen tausta ja sisältö
Kaupunginhallituksen hyväksymissä Pysäköinnin linjauksissa (kh 19.12.2019 § 507, linjaus 2) on linjattu, että pysäköinnin hallinnalla tavoitellaan paikkojen tehokasta käyttöä ja pysäköintiä hallitaan ensisijaisesti pysäköintimaksuilla sekä että pysäköinnin maksullisuutta laajennetaan tarpeen mukaan koko keskustaan. Kaupungin talousarvioehdotuksen yhteydessä hyväksytyssä sopeuttamisohjelmassa (kv 11.11.2019 § 161, toimenpide 59) puolestaan on mukana toimenpiteet ”kiekkopaikkojen muuttaminen maksulliseksi” ja ”maksullisuuden laajentaminen”. Pysäköinnin muutoksilla tavoitellaan 3,1 milj. euron vuotuista pysäköintitulojen lisäystä vuoteen 2024 mennessä.
Kaupunkiympäristötoimiala on em. päätösten toimeenpanemiseksi tutkinut keskustassa olevia aikarajoitettuja ja rajoittamattomia pysäköintipaikkoja ja niiden muuttamista maksullisiksi. Maksullisuusmuutosten ensimmäisessä vaiheessa maksullisiksi ehdotetaan muutettavaksi sellaiset pysäköintipaikat, joiden lähistöllä on jo nykyään pysäköintimaksuautomaatti. Toisessa vaiheessa maksullisiksi muutetaan sellaiset pysäköintipaikat, joita varten on asennettava uusi pysäköintimaksuautomaatti tai joissa on muutoin vähäisempi tarve siirtyä maksullisuuteen. Liitteen 1 kartassa on näytetty alueet, joilla em. pysäköintipaikat sijaitsevat. Vaiheessa 1 muutetaan maksulliseksi runsaat 220 paikkaa, joista noin 120 paikassa on sallittu asukaspysäköinti. Vaiheessa 2 muutetaan maksulliseksi vajaat 900 paikkaa, joista noin 200 paikassa on sallittu asukaspysäköinti. Uusien pysäköintimaksuautomaattien hankinta on parhaillaan käynnissä.
Maksullisuuden hyödyt
Maksullinen pysäköinti on hyvin tehokas tapa vahvistaa pysäköintipaikkojen kiertoa ja pysäköinnin saavutettavuutta, ja siksi se helpottaa ennen kaikkea asiointipysäköintiä. Pysäköinnin linjauksissa lyhytaikainen asiakaspysäköinti sekä asukaspysäköinti on asetettu etusijalle pitkäaikaisen pysäköinnin ja ajoneuvojen kadulla säilyttämisen sijaan. Nykyiset pysäköintijärjestelyt, joissa aivan ydinkeskustan sekä merkittävien yleisökohteiden lähellä on joko aikarajoitettua tai täysin rajoittamatonta pysäköintiä, ei vastaa pysäköinnin hallinnalle nykyään asetettuja tavoitteita.
Pysäköintiaikaa voidaan rajoittaa maksullisuuden lisäksi pysäköintikiekolla, mutta pysäköintikiekon väärinkäytösten suuri määrä sekä väärinkäytön valvonnan hankaluus tekevät siitä huonon vaihtoehdon ajoneuvojen vaihtuvuuden ja pysäköintipaikkojen saatavuuden takaamiseksi. Aikarajoittamattomat alueet toimivat usein joko pitkäaikaisessa ajoneuvojen säilytyksessä tai työmatkapysäköinnissä, jolloin haluttu paikkojen kierto ja palveluiden saavutettavuus kärsii. Hämeen ammattikorkeakoululle tehdyssä YAMK-lopputyössä tehtiin vuonna 2019 Turussa pysäköintikysely, johon vastanneista yli 20 % on joutunut etsimään keskusta-alueella pysäköintipaikkaa yli 10 minuuttia. Pysäköintipaikan etsimisestä johtuva ajoneuvoliikenne lisää huomattavasti autoilusta aiheutuvia päästöjä keskustan alueella, mikä on ristiriidassa kaupungin hiilineutraaliustavoitteiden kanssa.
Seuraava vaihe
Tämä päätös on periaatepäätös pysäköintipaikkojen maksullisuusmuutosten jatkovalmistelua varten. Päätökseksi tulevien toimenpiteiden toteuttaminen edellyttää muutoksia nykyisiin liikennesuunnitelmiin. Tarvittavista muutoksista tehdään erilliset päätökset hallintosäännön ja kaupunkiympäristötoimialan hallinnon järjestämispäätöksen mukaisesti.
Liite 1Kartta alueista, joilla lisätään kadunvarsipaikkojen maksullisuutta
Toimialajohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä jatkovalmistelun pohjaksi pysäköintipaikkojen muuttamisen maksullisiksi liitteen 1 mukaisesti.
PäätösAsia pantiin pöydälle Ilvessalon Anttilan kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Kylk § 100
Pöydältä 17.3.2020 § 78.
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä jatkovalmistelun pohjaksi pysäköintipaikkojen muuttamisen maksullisiksi liitteen 1 mukaisesti, kuitenkin siten, että muutokset toteutetaan aikaisintaan 1.9.2020 alkaen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Ennen päätöksentekoa äänestettiin asian käsittelyn jatkamisen ja Sandelinin Lähteenmäen kannattamana tekemän palautusehdotuksen välillä.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Hellsten, Lintunen, Mattila, Muurinen, Laukkanen, Ilmanen, Wirén, Euro, Kontu, Manni ja Ilvessalo.
Sandelinin palautuspanoehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä Lähteenmäki.
Sandelinin perustelut:
"Valmistelussa selvitetään paremmin muutosten kaikki vaikutukset mukaan lukien asukaspysäköinti."
Palautusehdotus hylättiin äänin 11-2.
Asian esitteli maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi.
Jakelu
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu
tiedKaupunkiympäristötoimiala, luvat ja valvonta
Liitteet:
Kylk § 78
Liite 1:Kartta alueista, joilla lisätään kadunvarsipaikkojen maksullisuutta
Kylk § 100
Liite 1:Kartta alueista, joilla lisätään kadunvarsipaikkojen maksullisuutta