Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 76 | 17.03.2020 | 6 |
9859-2016 (641, 613, 627)
Asemakaavanmuutosluonnos; Parkinkenttä, VI kaupunginosa (os. Tuureporinkatu 2) (16/2018)
Tiivistelmä:
Kaavamuutoksella mahdollistetaan täydennysrakentamisen sijoittaminen Tuureporinkadun varteen ja Tuureporinkadun ja Arkistonpolun kulmaan sekä alueen liikuntapalveluiden säilyminen ja kehittäminen. Parkinkentän alue säilyy urheilu- ja virkistyspalveluiden alueena. Liikunnan tarvitsemat puku- ja huoltotilat sijoittuvat uudisrakennuksen alakertaan. Suunnittelualueen kokonaisrakennusoikeus on noin 19 800 k-m².
Kylk § 76
Kaupunkiympäristötoimiala, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Nella Karhulahti 3.3.2020:
Kaupunkiympäristötoimialan kaavoitusyksikkö on laatinut yhdessä Sitowise Oy:n kanssa 25.2.2020 päivätyn asemakaavanmuutosluonnoksen VI kaupunginosaan.
Kansallis-kehitys Oy on anonut kaupungilta suunnittelualueen asemakaavanmuutosta sekä suunnittelu-, yhteistyö- ja tonttivarausta. Kaupunki ja Kansallis-kehitys Oy ovat solmineet kumppanuussopimuksen alueen kehittämisestä ja kaavoittamisesta. Sopimus on hyväksytty kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaostossa 4.6.2018 § 59.
Nykytilanne
Asemakaavanmuutos laaditaan Parkinkentälle ja sitä ympäröiville katualueille. Suunnittelualueella on Parkinkentän monipuolinen ulkoliikuntapaikka, 1950-luvulla rakennettu kaksikerroksinen Turun Pyrkivän urheilutalo ja 1990-luvulla rakennettu osin kaksikerroksinen kentän huoltorakennus. Kenttää reunustaa kolmelta sivulta komeat katupuut.
Parkinkentällä on iso tekojäärata, jonka toisessa päädyssä on jääkiekkokaukalo. Kesäkaudella tekonurmikenttä ja kaukalo toimivat pallokenttänä. Reuna-alueet palvelevat kentän huoltoa. Kesällä lumenkaatoalueella on monitoimikenttä. Huoltorakennuksessa on asiakaspalvelun, huollon ja henkilöstön sosiaalitiloja sekä liikuntatiloja.
Kaupunki omistaa suunnittelualueen maa-alueen ja Parkinkentän huoltorakennuksen. Kansallis-kehitys Oy omistaa Pyrkivän urheilutalon.
Suunnittelualueen lähiympäristössä on useita kaupunkikuvassa merkittäviä rakennettuja ympäristöjä kuten Konserttitalon, Ammatti-instituutin ja Maakunta-arkiston muodostama kokonaisuus, Parkinmäen palvelutalojen kokonaisuus sekä Verkatehtaan rakennus. Alue sijaitsee linja-autoaseman ja Aninkaistenkadun vilkkaan joukkoliikenneväylän lähellä.
Suunnittelutilanne
Maakuntakaavassa alue kuuluu keskustatoimintojen alueeseen.
Turun Yleiskaava 2020:ssa suunnittelualue on pääkeskustasoisten keskustatoimintojen aluetta. Valmisteilla olevan Yleiskaava 2029 luonnoksessa alue on merkitty kentän osalta Urheilu- ja virkistyspalveluiden alueeksi liikuntakeskuksia varten (VU) ja Tuureporinkatuun rajautuvalta osalta keskustatoimintojen alueeksi (C). Yleiskaavaluonnos on hyväksytty kaupunkiympäristölautakunnassa 25.9.2018 ja kaupunginhallituksessa 5.11.2018.
Alueelle voimassa olevissa asemakaavoissa Tuureporinkadun varren tontti on osoitettu yleisten rakennusten alueeksi ja kentän alue urheilu- ja virkistyspalveluiden alueeksi, ympäröivät kadut katualueiksi.
Alue on osa kehittyvää Aninkaisten aluetta. Kaava-alueen lähelle, nykyisen linja-autoaseman tuntumaan on suunniteltu matkakeskusta, joka yhdistäisi kaukoliikenteen ja lähiliikenteen. Matkakeskus luo osaltaan mahdollisuuksia kokonaan uuden kaupunginosakonseptin syntymiselle Aninkaisten alueelle. Aninkaisten konserttitalon ja ammatti-instituutin uutta käyttötarkoitusta ja mahdollista täydennysrakentamista tutkiva asemakaavanmuutos on juuri käynnistynyt.
Suunnittelun vaiheet ja osallistuminen
Kansallis-kehitys Oy on anonut kaupungilta suunnittelualueen asemakaavanmuutosta sekä suunnittelu-, yhteistyö- ja tonttivarausta 8.9.2016. Asemakaavan laadinta perustuu kaupungin ja Kansallis-kehitys Oy:n 4.6.2018 solmimaan kumppanuussopimukseen.
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi asemakaavan tavoitteet ja merkitsi osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedoksi 27.11.2018 § 486. Kaava kuulutettiin vireille 8.12.2018.
Osallisilta pyydettiin alkuvaiheen mielipiteitä 11.1.2019 mennessä. Ennen tätä kaavan lähtökohtia esiteltiin yleisötilaisuudessa 17.12.2018.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelmavaiheessa saatiin yhteensä 126 mielipidettä ja Turku Energian kommentti. Mielipiteissä ilmaistiin huoli liikuntapaikkojen säilymisestä ja kenttäalueen pienenemisestä, asumisen ja liikunnan yhdistämisen haasteista, rakentamisen liian suuresta määrästä ja korkeudesta sekä lisääntyvästä liikenteestä.
Kaavahankkeeseen liittyen kaupungille on saapunut 19.11.2019 kuntalaisaloitteet ”Pelasta Parkin kenttä” ja ”Räddä Barkplanen”, joissa vaaditaan, että Parkinkentän asemakaavan muuttamisesta luovutaan ja että Parkinkenttä nykyisine ja monipuolisine liikuntamahdollisuuksineen säilytetään entisellään. Aloitteilla oli yhteensä 3581 allekirjoittajaa.
Alustava kaavaluonnos valmistui 4.12.2019 ja sitä esiteltiin yleisötilaisuudessa 4.12.2019. Alustavasta kaavaluonnoksesta ja valmisteluaineistosta pyydettiin mielipiteitä 4.12.2019 – 6.1.2020. Mielipiteitä saatiin 8 kappaletta. Asukkaiden huoli koski mm. liikunnan edellytysten säilymistä, uudisrakentamisen ja liikenteen vaikutuksia ja rakentamisen vaikutuksia ympäristön kulttuurihistoriallisiin ja kaupunkikuvallisiin arvoihin.
OAS vaiheen mielipiteet ja alustavasta luonnoksesta jätetyt mielipiteet vastineineen sekä muu osallistuminen on esitelty vuorovaikutusraportissa.
Asemakaavanmuutoksen tarkoitus
Kaavan tavoitteena on mahdollistaa Parkinkentän täydennysrakentaminen osana kehittyvää Aninkaisten aluetta siten, että alueen liikuntapalvelut paranevat. Nykyinen tekojäärata ja -kaukalo /pallokenttä uudistetaan vastaamaan nykystandardeja. Lisäksi alueelle tavoitellaan muita mahdollisia korkeatasoisia liikuntapalveluja osana alueen kokonaiskehittämistä.
Tavoitteena on muodostaa kaupunkikuvallisesti korkeatasoinen ja toiminnoiltaan monipuolinen kortteli, jossa yhdistyvät mm. liikunta, asuminen, toimisto- ja liikekäyttö. Asemakaavanmuutos tukee kaupungin väestötavoitetta ja on Keskustan kehittäminen -kärkihankkeen mukainen.
Tavoitteena on Tuomiokirkkonäkymän säilyminen erityisesti Aninkaistensillan suunnasta kaupunkiin saavuttaessa sekä alueen vehreän ja puistomaisen luonteen säilyminen.
Lähialueen toimijoiden, kuten Konserttitalon ja Maakunta-arkiston, mahdolliset tarpeet selvitetään ja huomioidaan.
Tavoitteena on parantaa alueen kävelyn ja pyöräilyn yhteyksiä. Liikenteen tarpeet huomioidaan mm. osoittamalla tarvittavat auto- ja pyöräpysäköintipaikat alueelle.
Asemakaavanmuutosluonnos
Asemakaavaluonnoksessa mahdollistetaan täydennysrakentaminen Tuureporinkadun varteen ja Tuureporinkadun ja Arkistonpolun kulmaan. Suunnitellut rakennukset ovat VIII-kerroksisia. Rakennusten väliin jää katuaukio, jonka kautta kentälle kuljetaan.
Kenttä osoitetaan urheilu- ja virkistyspalveluiden alueeksi. Liikunnan osalta asemakaava mahdollistaa nykystandardeja vastaavien tekojääradan ja -kaukalon/pallokentän sekä tarvittavien huolto- ja pukuhuonetilojen rakentamisen. Kenttä siirtyy aavistuksen verran kohti Ukkokodinpolkua, jolloin nykyistä maapengertä leikataan Arkistonpolun ja Ukkokodinpolun lähellä, jolloin kaukalolle ja kentälle saadaan lisää tilaa. Kentän pinnan taso on samassa tasossa kuin nykyisin.
Tuureporinkadun ja Arkistonpolun kulman AL-1 -korttelialueen rakennukseen sisältyvät liikuntapalveluiden käyttäjien asiakaspalvelutilat, kentän huoltotilat sekä muuntamo. Liikuntapalveluille, asumiselle tai liike-, toimisto- ja palvelutiloille on rakennusoikeutta yhteensä 6050 k-m2.
Tuureporinkadun varteen sijoittuvat AL-korttelialueen uudet asuin- ja liikerakennukset, joiden katutasoon tulee sijoittaa liike-, palvelu- ja -toimistotiloja. Rakennusoikeutta on asumiseen 13200 k-m2 ja 550 k-m2 liike-, toimisto- ja palvelutilaa varten.
Pysäköintipaikkoja on osoitettava yksi autopaikka 140 asuin-, liike- ja toimistorakennusten kerrosneliömetriä kohti, asumisessa kuitenkin vähintään yksi autopaikka kolmea asuntoa kohti. Vieraspaikkoja on rakennettava 1 ap/10 asuntoa. Liikuntapalveluita varten on osoitettava 30 autopaikkaa ja henkilökunnalle 10 autopaikkaa.
Kentän ja AL-korttelialueen alle saa rakentaa maanalaisen tilan, johon saa sijoittaa rakennusoikeus ylittäen kahteen kerrokseen autopaikkoja, kiinteistönhuoltotiloja, liikunta- ja liiketiloja, varastoja ja teknisiä tiloja. Kaavaluonnos mahdollistaa pysäköinnin laajemman rakentamisen kentän alle, jolloin pysäköintilaitos palvelisi myös alueen muita toimijoita. Uudisrakentamisen tarvitsemat pysäköintitilat voidaan kuitenkin tarvittaessa rakentaa pelkästään AL-korttelialueen alle kahteen tasoon.
Arkistonpolun katualuetta levennetään hieman, jolloin saadaan lisää tilaa kävelijöille, pyöräilijöille ja huoltoajolle. Ukkokodinpolun, Kutomonkadun ja Tuureporinkadun katuleveydet pysyvät ennallaan. Kaavan kanssa rinnan valmisteltavissa katusuunnitelmissa Kutomonkadun kentän puoleiseen laitaan suunnitellaan sieltä puuttuvaa jalkakäytävää. Tuureporinkadulla poikittaispysäköinti muutetaan suuntaisiksi saatto- ja asiointipaikoiksi ja vapautuvalla tilalla parannetaan jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita. Poistuvat pysäköintipaikat korvataan uusilla autopaikoilla pysäköintilaitoksessa.
Kutomonkadun katupuut säilyvät, mutta katupuut Arkistonpolun ja Ukkokodinpolun puolella joudutaan kaatamaan. Kaadettavien puiden tilalle on määrätty istutettavaksi korvaavat puut, lukuun ottamatta muutamaa puuta Ukkokodinpolun varrella, koska kentän kaukalo tulee tässä kohtaa lähelle Ukkokodinpolkua.
Kaavaluonnoksessa on rakennusoikeutta yhteensä 19 800 k-m2. Kaavamuutosalueelle on mahdollista sijoittua 250-350 uutta asukasta.
Luonnoksen pohjana on käytetty arkkitehtitoimiston K2S Oy:n luonnoksia, saatua yleisöpalautetta sekä kumppaneiden ja konsulttien kanssa pidettyjen suunnittelutapaamisten tuloksia.
Arvio kaavan vaikutuksista
Kaavan toteutuminen muuttaa alueen kaupunkikuvaa. Tuureporinkadusta muodostuu rakennettu osa kaupunkikeskustaa. Kaavamuutoksen myötä alueen yhdyskuntarakenne tehostuu ja käyttötarkoitukset monipuolistuvat. Kaava mahdollistaa alueelle kaupunkimaisen, sekoitetun rakenteen: asuminen, työpaikat, liikehuoneistot katutasossa sekä liikunta- ja harrastustilat.
Uudet rakennukset on sijoitettu siten, että Tuomiokirkkonäkymä Aninkaistensillalta säilyy.
Kaava mahdollistaa liikunnan toimijoille kentän päivityksen nykytekniikkaan sekä liikunnan tilojen rakentamisen myös uudisrakennukseen.
Parkinkenttä on ainoa ulkotekojääkenttä Turussa. Rakentamisen aikaista korvaava tekojääkenttää on suunniteltu Kupittaalle. Väliaikaisen kentän käyttö tulisi pidentämään keskustan ja läntisen Turun koululaisten matkaa luistelemaan rakennustyömaan keston ajan. Toisaalta Turun itäosan koululaisille Kupittaalla sijaitseva kenttä olisi lähempänä. Kesäaikana korvaavat kentät pystytään osoittamaan olevasta kenttäverkostosta.
Kutomonkadun katupuut säilyvät, mutta oleva puusto joudutaan kaatamaan Arkistonpolun ja Ukkokodinpolun puolelta. Lähes kaikki puut voidaan korvata uusilla puilla.
Kaavamääräys kahden maanalaisen pysäköintitason rakentamisesta mahdollistaa alueellisen pysäköintilaitoksen ja maanalaisten liikuntatilojen rakentamisen.
Kaavaluonnos parantaa alueen kävelyn ja pyöräilyn yhteyksiä Kutomonkadulla, Arkistonpolulla ja Tuureporinkadulla. Ajoneuvoliikenne lisääntyy jonkin verran uudisrakentamisen myötä. Nykytilanteessa Tuureporinkadun ajoneuvojen liikennemäärä on noin 3600 ajoneuvoa vuorokaudessa. Lisääntyminen on kuitenkin maltillista. Liikennetarpeen arviointi maankäytön suunnittelussa -ohjeen mukaan ajoneuvoliikenne lisääntyy noin 300 ajoneuvoa vuorokaudessa. Tämä tarkoittaa noin 30 ajoneuvoa tunnissa.
Kaavan toteuttamisen kustannukset
Kaava-alue on kaupungin omistuksessa, joten maankäyttösopimusta ei tule laadittavaksi. Asemakaavaehdotuksen hyväksymisen jälkeen kaupunki ja tontin 6-29-3 maanvuokramies Kansallis-kehitys Oy neuvottelevat kumppanuussopimuksen mukaisesti asemakaavanmuutosehdotuksessa osoitettujen rakennusoikeuksien luovuttamisesta. Mahdolliset kiinteistökaupat tehdään sen jälkeen, kun kaupunki on omalta osaltaan tehnyt ratkaisun sopimusalueen liikuntarakentamisen määrästä ja toteuttamismuodosta.
Katualueiden ja liikuntapaikkojen uudistamisesta sekä rakentamisen aikaisen korvaavan tekojään rakentamisesta syntyy kustannuksia. Tuloja saadaan tonttien myynnistä. Arvioidut myyntitulot ovat suuremmat kuin menot. Kustannuslaskenta tarkentuu kaava- ja suunnittelutyön edetessä.
Seuraavat vaiheet
Hyväksytyn kaavaluonnoksen pohjalta laaditaan kaavaehdotus, josta pyydetään lausunnot ja joka asetetaan julkisesti nähtäville arviolta alkusyksystä 2020. Tavoitteena on, että kaava etenee valtuuston päätettäväksi vuoden 2020 aikana. Ehdotusvaiheessa tehdään tarvittavia selvityksiä ja tarkennetaan kaavan määräyksiä mm. huleveteen, liikennemeluun, VAK-ratapihaan, mahdollisiin pilaantuneisiin maihin, julkisivuihin ja rakentamisen laatuun liittyen. Kaavan pysäköintimääräyksiä tarkennetaan, kun kaupungin pysäköintinormiselvitys etenee. Ehdotusvaiheessa tarkennetaan liikenteellisiä vaikutuksia vastaamaan tilannetta, jossa alueelle rakennetaan laajempi pysäköintilaitos.
Liite 1Luonnoskartta Parkinkenttä pvm 25.2.2020
Oheismateriaali 1OAS-vaiheen mielipiteet
Oheismateriaali 2Alustavan kaavaluonnoksen mielipiteet
Oheismateriaali 3Luonnosvaiheen kaavaselostus 25.2.2020
Oheismateriaali 4Vuorovaikutusraportti 25.2.2020
Oheismateriaali 5Parkinkentän yleisötilaisuuden esitys Jyrki Lappi 4.12.2019, Parkinkentän esitys ja alustava kaavaluonnos 4.12.2019
Oheismateriaali 6Selvitykset 1) Geotekninen rakennettavuusselvitys, alustava arvio 2) Geotekninen rakennettavuusselvitys, pohjavesiolosuhteet, alustava arvio 3) Kartta, yhteenveto pohjaolosuhteista 4) Meluselvitys kaavatyön lähtötiedoiksi, Parkinkentän toiminta
Toimialajohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä 25.2.2020 päivätyn luonnoksen laadittavan asemakaavanmuutosehdotuksen Parkinkenttä pohjaksi.
PäätösAsia pantiin pöydälle Ilvessalon van Ooikin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Liitteet:
Kylk § 76
Liite 1:Luonnoskartta Parkinkenttä pvm 25.2.2020