Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristötoimiala, toimitilojen rakennuttaminen | |||
Toimitilojen rakennuttamispäällikkö | 18 | 12.02.2020 |
152-2020 (02 08 02)
Pääskyvuoren koulun osittainen peruskorjaus ja laajennus -kosteudenhallintakoordinaattorin tehtävät, hankinnan keskeyttäminen
Rakennuttajainsinööri Iiro Tainio 11.2.2020:
Kaupunkiympäristötoimiala, Kaupunkirakentaminen, toimitilojen rakennuttaminen julkaisi 20.1.2020 julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa hankintailmoituksen koskien Pääskyvuoren koulun osittainen peruskorjaus ja laajennus -hankkeen kosteudenhallintakoordinaattorin hankintaa. Hankinnassa käytettiin avointa menettelyä ja valintaperusteena halvinta hintaa. Kohde on kaupungin toimitilojen rakennuttamisen investointiohjelmassa vuosina 2020-2023.
Päästäkseen mukaan vertailuun tarjoajan tuli täyttää tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset, luottokelpoisuusluokituksen tuli olla Rating Alfa-suosituksen mukaan vähintään A tai vastaava sekä vuosittaisen liikevaihdon kolmen viimeisen vuoden ajalta vähintään 2-kertainen toimeksiannon arvoon nähden. Lisäksi tarjoajan tuli esittää referenssinä viimeisen 3 vuoden ajalta vähintään 1 vaativuudeltaan vastaavaa uudisrakennuksen (toimitilarakennus) kosteudenhallintakoordinaattoritoimeksianto, laajuudeltaan vähintään 2000 m2.
Asiakirjat olivat vapaasti noudettavissa Haahtelan Pris -projektipankista.
Tarjousten jättämisen määräaika oli 31.1.2020 klo 12.00 mennessä.
Haahtela Oy:n teknisen tuen mukaan osallistujat eivät voineet kirjautua projektipankin etusivun kautta jättämään tarjousta 30.1.2020 klo 16.46 - 31.1.2020 klo 8.33 välisenä aikana järjestelmässä esiintyneen teknisen vian vuoksi.
Tarjousten jättö ei ollut tällä aikavälillä mahdollista ennen määräajan sulkeutumista.
Hankintayksikkö on saanut useita yhteydenottoja tarjoajilta ennen tarjousajan päättymistä, jossa on huomautettu siitä, että järjestelmässä on virhe, joka on estänyt tarjouksen jättämisen. Virhe on estänyt järjestelmään kirjautumisen kokonaisuudessaan siten, ettei järjestelmästä ole jälkikäteen edes nähtävissä ketkä ovat yrittäneet kirjautua järjestelmään. Järjestelmästä ei myöskään tule ilmoituksia siitä, milloin se on taas käytettävissä.
Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hyväksyttäväksi syyksi on oikeuskäytännössä katsottu esim. hankintailmoituksessa tapahtunut virhe esim. ilmoitusvirhe. Tarjoajien tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi hankinta esitetään keskeytettäväksi, jotta kaikki halukkaat tarjoajat voivat jättää tarjouksen.
Toimitilojen rakennuttamispäällikkö Anne Antola:
Päätös
Päätin, että Pääskyvuoren koulun osittainen peruskorjaus ja laajennus -hankkeen kosteudenhallintakoordinaattorin tehtävien hankinta keskeytetään esittelytekstissä ilmenevin perustein.
Asiasta tiedotetaan HILMAssa hankinnan keskeytysilmoituksena sekä projektipankissa lisäkirjeellä alkuperäisen tarjouspyynnön hakijoille. Hankinta käynnistetään uudelleen.
Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Anne Antola
toimitilojen rakennuttamispäällikkö
Oikaisuvaatimusohje liitteenä
Jakelu
aoAceplan Oy
aoA-Insinöörit Suunnittelu Oy
aoContro Oy
aoFCG Finnish Consulting Group Oy
aoGranlund Oy
aoMercell Suomi Oy
aoNL-Rakennuslaskenta Oy
aoProjektikuutio Oy
aoRaksystems Insinööritoimisto Oy
aoRamboll Finland Oy
aoRTC Vahanen Turku Oy
aoSweco Rakennetekniikka Oy
aoWSP Finland Oy
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedXXXXX
tpvXXXXX