Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta48203.12.20191
Kaupunkiympäristölautakunta48610.12.20193
Kaupunkiympäristölautakunta50217.12.20194

983-2019 (10 03 01)

Itäisen Rantakadun pyöräily-yhteyden parantamisen periaateratkaisun valinta

Tiivistelmä:

Itäisen Rantakadun pyöräily-yhteyden periaateratkaisuksi esitetään kaksisuuntaisen pyörätien toteuttamista ajoradan eteläpuolelle. Esitys perustuu kolmen vaihtoehtoisen ratkaisun vertailuun, jossa esitetty ratkaisu todettiin liikkumisolosuhteiden ja kaupunkitilan kehittämisen suhteen parhaimmaksi.

Kylk § 482

Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Susan Nymander ja liikennesuunnittelupäällikkö Matti Salonen 27.11.2019:

Kaupungin investointisuunnitelman keskustan kehittämisen määrärahassa on varauduttu Itäisen Rantakadun pyörätieyhteyden parantamiseen. Kiireellisimmäksi on arvioitu tarve parantaa pyöräilyolosuhteita Hämeenkadun ja Rettiginrinteen risteyksen ja Itäisen Rantakadun ja Martinkadun risteyksen välisellä osuudella. Pidemmällä aikavälillä Itäisen Rantakadun pyöräily-yhteyden parantamista on tarve jatkaa Martinkadun risteyksestä Telakkarantaan saakka. Tämän vuoksi vaihtoehtoisia periaateratkaisuja on tutkittu Rettinginrinteen ja Hämeenkadun risteyksestä Itäisen Rantakadulla Purserinpuistoon saakka.

Itäiselle Rantakadulle on tutkittua kolmea erilaista pyöräily-yhteyden toteutusvaihtoehtoa:

1. Yksisuuntaiset pyörätiet ajoradan molemmin puolin (liite 1)

2. Kaksisuuntainen pyörätie ajoradan pohjoispuolella (liite 2)

3. Kaksisuuntainen pyörätie ajoradan eteläpuolella (liite 3)

Kaikissa vaihtoehdoissa uusi pyörätie on katutasossa. Vaihtoehtojen välillä ei ole merkittäviä kustannuseroja. Liitteen 4 suunnitelmaselostuksessa on esitetty hankkeen tausta ja tavoitteet sekä vertailtu tutkittuja vaihtoehtoja.

Hanke edesauttaa kaupungin asettamien ilmasto- ja kulkumuototavoitteiden saavuttamista. Esitetyt toimenpiteet kehittävät Itäisen Rantakadun kaupunkiympäristöä ja liikkumisolosuhteita Turun keskustavisio 2050:n ja Keskustan kehittämisen kärkihankkeen tavoitteiden suuntaisesti.

Hyväksyttäväksi esitetyn kadun eteläreunan pyörätien myötä syntyisi Aurajoen suuntainen, koko keskustan lävitse kulkeva yhtenäinen pyöräily-yhteys. Sijoittamalla pyörätie kadun eteläreunaan vältytään varmimmin jokirannan toimintojen ja sujuvan pyöräilyn välisiltä ristiriidoilta. Eteläreunassa pyörätien vaikutukset ajoneuvoliikenteen (ml. joukkoliikenne) sujuvuuden heikkenemiseen jäävät vähäisimmiksi.  

Liite 1Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, yksisuuntaiset pyörätiet

Liite 2Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, kaksisuuntainen pyörätie ajoradan pohjoispuolella

Liite 3Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, kaksisuuntainen pyörätie ajoradan eteläpuolella

Liite 4Suunnitelmaselostus

Oheismateriaali 1Turun Kalamarkkinat ry:n kannanotto

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteen 3 mukaisen kaksisuuntaisen, kadun eteläreunaan sijoittuvan pyörätien Itäisen Rantakadun pyöräily-yhteyden periaateratkaisuksi. Kaksisuuntaisen pyörätien tavoitteelliseksi leveydeksi hyväksytään 3 metriä.

PäätösAsia pantiin pöydälle Ilvessalon Lähteenmäen kannattamana yksimielisesti.

Asian esitteli maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi.

Kylk § 486

Pöydältä 3.12.2019 § 482

Oheismateriaali 2Turun polkupyöräilijät ry:n kannanotto

PäätösAsia pantiin pöydälle Mannin Ilvessalon kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kylk § 502

Pöydältä 10.12.2019 § 486

PäätösKaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä liitteen 1 mukaiset yksisuuntaiset ajoradan molemmin puolin sijaitsevat pyörätiet Itäisen Rantakadun pyöräily-yhteyden periaateratkaisuksi siten muutettuna, että Myllyahteen risteyksessä pohjoisempi pyörätie ohjataan kulkemaan Myllysillan alitse.

Yksisuuntaisten pyöräteiden tavoitteelliseksi leveydeksi hyväksytään 2 metriä ajoradan molemmilla puolilla. Rannan yhdistetyn kävely- ja pyörätien osalta päätetään tavoitteeksi, että pyöräteiden valmistuttua rantaa rauhoitetaan kävelijöille ja ympäristöä kohennetaan kävelylle houkuttelevammaksi.”

Päätös asiassa tehtiin äänin 7-5, 1 tyhjä.

Ennen päätöksentekoa äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Ilvessalon Lintusen sittemmin päätökseksi tulleen muutosehdotuksen välillä.

Suoritetussa niemenhuutoäänestyksessä esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Anttila, Muurinen, Wirén, Kontu ja Manni.

Ilvessalon Lintusen kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänesti heidän lisäkseen Hellsten, Sandelin, Lähteenmäki, Laukkanen ja van Ooik.

Euro äänesti tyhjää.

Ilvessalon muutosehdotus tuli päätökseksi äänin 7-5, 1 tyhjä.

Päätökseksi tulleen Ilvessalon muutosehdotuksen perustelut:

”Yksisuuntaiset pyörätiet ovat pyöräilyn kannalta turvallisin ja sujuvin ratkaisu, joka on käytössä eurooppalaisissa pyöräilykaupungeissa sekä mm. Helsingissä. Rannan puoleisen pyörätien ohjaamisella Myllysillan alta vältetään Myllyahteen risteyksen välityskapasiteetin vähentyminen ja myös pyöräilijöiden valoissaseisonta-aika. Uusien pyöräteiden myötä itäinen ranta on syytä rauhoittaa kävelijöille ainakin aikoina, jolloin jokirannassa on eniten toimintoja sekä kävelyliikennettä. Käveltävän kaupunkiympäristön kehittäminen edellyttää myös rakenteellisia muutoksia.”

Jakelu

tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön kunnossapito
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 482
Liite 1:Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, yksisuuntaiset pyörätiet
Liite 2:Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, kaksisuuntainen pyörätie ajoradan pohjoispuolella
Liite 3:Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, kaksisuuntainen pyörätie ajoradan eteläpuolella
Liite 4:Suunnitelmaselostus

Kylk § 486
Liite 1:Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, yksisuuntaiset pyörätiet
Liite 2:Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, kaksisuuntainen pyörätie ajoradan pohjoispuolella
Liite 3:Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, kaksisuuntainen pyörätie ajoradan eteläpuolella
Liite 4:Suunnitelmaselostus

Kylk § 502
Liite 1:Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, yksisuuntaiset pyörätiet
Liite 2:Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, kaksisuuntainen pyörätie ajoradan pohjoispuolella
Liite 3:Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, kaksisuuntainen pyörätie ajoradan eteläpuolella
Liite 4:Suunnitelmaselostus