Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 482 | 03.12.2019 | 1 |
983-2019 (10 03 01)
Itäisen Rantakadun pyöräily-yhteyden parantamisen periaateratkaisun valinta
Tiivistelmä:
Itäisen Rantakadun pyöräily-yhteyden periaateratkaisuksi esitetään kaksisuuntaisen pyörätien toteuttamista ajoradan eteläpuolelle. Esitys perustuu kolmen vaihtoehtoisen ratkaisun vertailuun, jossa esitetty ratkaisu todettiin liikkumisolosuhteiden ja kaupunkitilan kehittämisen suhteen parhaimmaksi.
Kylk § 482
Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Susan Nymander ja liikennesuunnittelupäällikkö Matti Salonen 27.11.2019:
Kaupungin investointisuunnitelman keskustan kehittämisen määrärahassa on varauduttu Itäisen Rantakadun pyörätieyhteyden parantamiseen. Kiireellisimmäksi on arvioitu tarve parantaa pyöräilyolosuhteita Hämeenkadun ja Rettiginrinteen risteyksen ja Itäisen Rantakadun ja Martinkadun risteyksen välisellä osuudella. Pidemmällä aikavälillä Itäisen Rantakadun pyöräily-yhteyden parantamista on tarve jatkaa Martinkadun risteyksestä Telakkarantaan saakka. Tämän vuoksi vaihtoehtoisia periaateratkaisuja on tutkittu Rettinginrinteen ja Hämeenkadun risteyksestä Itäisen Rantakadulla Purserinpuistoon saakka.
Itäiselle Rantakadulle on tutkittua kolmea erilaista pyöräily-yhteyden toteutusvaihtoehtoa:
1. Yksisuuntaiset pyörätiet ajoradan molemmin puolin (liite 1)
2. Kaksisuuntainen pyörätie ajoradan pohjoispuolella (liite 2)
3. Kaksisuuntainen pyörätie ajoradan eteläpuolella (liite 3)
Kaikissa vaihtoehdoissa uusi pyörätie on katutasossa. Vaihtoehtojen välillä ei ole merkittäviä kustannuseroja. Liitteen 4 suunnitelmaselostuksessa on esitetty hankkeen tausta ja tavoitteet sekä vertailtu tutkittuja vaihtoehtoja.
Hanke edesauttaa kaupungin asettamien ilmasto- ja kulkumuototavoitteiden saavuttamista. Esitetyt toimenpiteet kehittävät Itäisen Rantakadun kaupunkiympäristöä ja liikkumisolosuhteita Turun keskustavisio 2050:n ja Keskustan kehittämisen kärkihankkeen tavoitteiden suuntaisesti.
Hyväksyttäväksi esitetyn kadun eteläreunan pyörätien myötä syntyisi Aurajoen suuntainen, koko keskustan lävitse kulkeva yhtenäinen pyöräily-yhteys. Sijoittamalla pyörätie kadun eteläreunaan vältytään varmimmin jokirannan toimintojen ja sujuvan pyöräilyn välisiltä ristiriidoilta. Eteläreunassa pyörätien vaikutukset ajoneuvoliikenteen (ml. joukkoliikenne) sujuvuuden heikkenemiseen jäävät vähäisimmiksi.
Liite 1Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, yksisuuntaiset pyörätiet
Liite 2Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, kaksisuuntainen pyörätie ajoradan pohjoispuolella
Liite 3Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, kaksisuuntainen pyörätie ajoradan eteläpuolella
Liite 4Suunnitelmaselostus
Oheismateriaali 1Turun Kalamarkkinat ry:n kannanotto
Toimialajohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteen 3 mukaisen kaksisuuntaisen, kadun eteläreunaan sijoittuvan pyörätien Itäisen Rantakadun pyöräily-yhteyden periaateratkaisuksi. Kaksisuuntaisen pyörätien tavoitteelliseksi leveydeksi hyväksytään 3 metriä.
PäätösAsia pantiin pöydälle Ilvessalon Lähteenmäen kannattamana yksimielisesti.
Asian esitteli maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi.
Liitteet:
Kylk § 482
Liite 1:Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, yksisuuntaiset pyörätiet
Liite 2:Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, kaksisuuntainen pyörätie ajoradan pohjoispuolella
Liite 3:Pyöräilyvaihtoehdon yleissuunnitelma, kaksisuuntainen pyörätie ajoradan eteläpuolella
Liite 4:Suunnitelmaselostus