Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta36117.09.201911

7134-2019 (02 02 00)

Kaupunkiympäristötoimialan strateginen sopimus vuosille 2020-2023 ja kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus vuodelle 2020

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyy kaupunginhallituksen ja toimialan välisen kaupunkiympäristötoimialan strategisen sopimuksen 2020-2023 ja lautakunnan ja toimialan välisen kaupunkiympäristölautakunnan operatiivisen sopimuksen 2020. Strateginen sopimus hyväksytään vain kaupunkiympäristölautakuntaa koskevilta osilta.

Kylk § 361

Kaupunkiympäristötoimiala, toimialajohtaja Christina Hovi 12.9.2019:

Turussa kuntalain mukainen talousarvio ja -suunnitelma laaditaan toimialoilla ja konsernihallinnossa osana sopimusohjausprosessia. Sopimusohjaus tarkoittaa monipuolisten tavoitteiden asettamista kahdelle tasolle, kaupunginhallituksen ja toimialan välille (strateginen sopimus) sekä lautakunnan ja toimialan välille (operatiivinen sopimus). Strateginen sopimus sisältää toimialan merkittävät taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet. Operatiiviset sopimukset laaditaan lautakunnittain ja ne tarkentavat strategisen sopimuksen tavoitteet palvelualue- ja tulosyksikkötasolle.

Valmistelu käynnistyi siten, että kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi kaupunkiympäristötoimialan strategisen sopimuksen valmistelutilanteen 21.5.2019 § 218 ja toimintasuunnitelmaluonnos esiteltiin 3.9.2019 kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioseminaarissa.

Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto hyväksyi 6.5.2019 § 30 investointiohjelmien lähtökohdat ja kiinteän omaisuuden hankintatasot taloussuunnitelmakaudelle 2020 – 2023.

Kaupunginhallitus käsitteli strategiset sopimukset ja suunnitteluluvut 10.6.2019 § 271 ja kaupunginvaltuusto päätti lautakuntien suunnitteluluvuista 17.6.2019 § 108.

Lautakuntien tarkennetut esitykset strategisista ja operatiivisista sopimuksista tulee olla käsiteltynä 20.9.2019 mennessä. Kaupunginhallituksen on määrä käsitellä talousarviota ja sopimuksia lokakuussa. Kaupunginvaltuusto käsittelee niitä 12.11.2019.

Sopeuttamisohjelma

Investointikyvyn parantaminen ja velkaantumisen hidastaminen edellyttävät koko kaupungin toimintamenojen tason pudottamista n. 50 milj. eurolla tulevan taloussuunnitelmakauden aikana. Tavoite on n. 3,5 % kaupungin ulkoisista toimintamenoista.

Kaupunginvaltuuston 17.6.2019 hyväksymät toimielinkohtaiset suunnitteluluvut perustuvat kaupunkitason toimintakatteen kehitystrendiin (v. 2013-2018), johon on kohdistettu sopeutustavoite vuosille 2020-2023. Sopeuttavien toimenpiteiden valmistelu edellyttää aikaa, joten sopeutustavoite on tässä vaiheessa jaettu pääosin suunnitelmakauden keskimmäisille vuosille. Toimielinkohtainen jako perustuu toimielinten ulkoisten menojen suhteeseen.

Ensisijaisesti tulee tavoitella toimintaan vaikuttavia rakenteellisia muutoksia. Sopeutusprosessin tavoitteena on tunnistaa mahdolliset toimenpiteet laaja-alaisesti. Yhteisenä tavoitteena on varmistaa kaupungin kyky vastata kasvavaan palvelutarpeeseen sekä kaupungin kasvuun.

Käsitellessään kaupunginvaltuuston 17.6.2019 § 108 toimeenpanoa kaupunginhallitus päätti 20.6.2019 § 279, että kaupunginjohtaja käynnistää 50 miljoonan euron sopeutusta tavoittelevan sopeutusprosessin, jonka tuloksena määritetään talouden tasapainottamiseen tähtäävät ja valmisteltavaan taloussuunnitelmaan sisällytettävät toimenpiteet. Yhteenveto sopeutusprosessin tilanteesta ja tuloksista tulee esittää kaupunginjohtajan talousarvioesityksen yhteydessä 14.10.2019.

Kaupunkiympäristötoimialaan kohdistuvat toimenpiteet sisällytetään toimialan strategiseen ja lautakuntien operatiivisiin sopimuksiin valtuuston päätöksen mukaisesti ennen niiden tuomista toimielimiin toimeenpanoa varten joulukuussa 2019.

Kaupunkiympäristötoimialan strateginen sopimus

Vuoden 2020 strategisen sopimuksen sisältö on hieman muuttunut verrattuna toukokuiseen versioon. Sopimuksen strategisuutta on painotettu siirtämällä osioita lautakuntien operatiivisiin sopimuksiin. Yleiskaavoitusohjelma, asemakaavoitusohjelma ja infrastruktuurin kunnossapidon tavoitetasot on siirretty kaupunkiympäristölautakunnan operatiiviseen sopimukseen.

Lähtökohdat

Toiminnan kuvaus (osio 1.1) sisältää toimialan tehtävät, toimialan palvelualueet ja toimintaa ohjaavat lautakunnat.

Toimintaympäristössä (osio 1.2) voimakkaasti vaikuttavia ilmiöitä ovat ilmastonmuutos, kaupungistuminen, kaupungin kasvu (väestö, työpaikat), taloussuhdanne, kiinteistömarkkinat, digitalisaatio ja lainsäädäntöuudistukset.

Tarvetta kuvaavat tunnusluvut (osio 1.3) sisältävät tietoa asukasluvusta, työpaikoista, asunnoista ja henkilöautojen lukumäärästä.

Strategia-asiakirjoista on johdettu toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet (osio 1.5). Toimiala toteuttaa Turku 2029 kaupunkistrategiasta erityisesti kohtia: Turku kasvaa kestävästi ja Turku lisää kilpailukykyä. Strategisista ohjelmista kaupunkiympäristötoimiala toteuttaa erityisesti pääteemoja 3.3 Rakentuva Turku ja ympäristö sekä 3.2 Vaikuttava ja uudistuva Turku. Kaupunkiympäristötoimiala priorisoi toiminnassaan valtuuston hyväksymiä kärkihankkeita: keskustan kehittäminen (kaupunginvaltuusto 14.5.2018 § 92), Turun Tiedepuisto (kaupunginvaltuusto 14.5.2018 § 91) ja Smart and Wise Turku, SAWT (kaupunginvaltuusto 14.4.2018 § 90). Toimiala noudattaa kaupungin kehittämismallia (kaupunginhallitus 29.9.2014 § 368) kaikessa kehittämisessä. Toimiala toteuttaa innovatiivisia hankintoja.

Toiminnalliset tavoitteet

Toimintaa kuvaavissa tunnusluvuissa (osio 2.1) on mm. volyymitietoja asemakaavoituksesta, poikkeamispäätöksistä, tontinluovutuksista ja eri palvelualueiden seurattavista mittareista.

Kaupunginvaltuustoon nähden sitovia tavoitteita on kuusi (osio 2.2). Tavoitteista neljä liittyy kaupungin ilmastotavoitteen toteuttamiseen (kaupunginvaltuusto 11.6.2018 § 142). Kasvihuonekaasupäästöjen vähenemistä seurataan vuosittain. Kestävää yhdyskuntarakennetta tavoitellaan Yleiskaavalla 2029 ja asemakaavoittamalla asumista tiivistyvälle kaupunkirakenteen vyöhykkeelle. Vähähiilistä kestävää liikkumista tavoitellaan kasvattamalla kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta sekä edistämällä vähähiilistä käyttövoimaa liikkumisratkaisuissa. Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi vahvistetaan hiilinieluja. Alueellista eriarvoisuutta vähennetään sosiaalisesti kestävän kaupunkikehittämisen toimenpitein (28.1.2019 § 7). Liikenneturvallisuuden paranemista tavoitellaan kaikkia toimialoja koskevilla toimenpiteillä (kaupunginhallitus 6.3.2017 § 91).

Kaupunginhallitukseen nähden sitovia tavoitteita on 8 kpl (osio 2.3). Tavoitteista viisi liittyy kasvavan kaupungin toimintaedellytysten luomiseen. Monipuolisen ja riittävän tonttivarannon varmistamiseksi tavoitellaan toteuttamiskelpoisen tonttireservin kasvattamista 3 vuoden tarpeisiin. Monipuolisen ja riittävän tonttivarannon saavuttamiseksi on asetettu määrälliset tavoitteet asemakaavoitettavan kerrosalan lisäykselle (pientalot, kerrostalot, elinkeinotontit). Vähintään 20 % asuinkerrosalasta tulee sijoittua kaupungin maalle, jolla mahdollistetaan mm. riittävä kaupungin omakotitonttien ja valtion tukeman (ARA) kohtuuhintaisen asuntotuotanto kasvavan kaupungin tarpeisiin. Oikea-aikaisilla infrainvestoinneilla edistetään luovutuskelpoista tonttivarantoa ja kaupungin tontinluovutuksia. Konserniyhtiöiden asuntotuotantotavoitteiden toteutumiseksi kaupungin omille yhtiöille luovutetaan vuosittain tontteja, joiden yhteenlaskettu rakennusoikeus on vähintään 22.500 kerrosneliömetriä vuonna 2020. Infrahankkeiden tarveselvitys ja hankesuunnitteluohjeen käyttöönotolla tavoitellaan investointihankkeiden parempaa kustannustenhallintaa.

Kiinteistöomaisuuden kehittämistavoite (KH 3) on uusi. Kaupungin käytöstä poistuvia rakennuksia ja maa-alueita kehitetään erilaisilla kiinteistökehityshankkeilla kaupungin strategisten tavoitteiden mukaisesti. Tavoitteen alle on siirretty osa strategisten maankäytön hankkeista.

Hyvän kaupunkiympäristön tavoitteena on, että asukastyytyväisyys säilyy tai paranee vertailukuntien keskiarvoon. Kaupunkiympäristötoimiala koordinoi Turun ja Helsingin kaupunkien yhteisen Itämerihaasteen (kaupunginhallitus 22.10.2018 § 402) toteuttamista Itämeren suojelemiseksi. Materiaalikierrätyksen ja jätteiden hyötykäytöllä tavoitellaan jätehuollon päästöjen vähenemistä.

Strategiset maankäytön hankkeet -osio on poistettu. Kärkihankkeita toteuttavat toimenpiteet on siirretty kohtaan Strategiset hankkeet (kh) (osio 2.4) ja muut kaupungin kiinteän omaisuuden kehittämiseen tähtäävät hankkeet osioon Strategiset tavoitteet (kh) (osio 2.3). Samalla hankkeista on karsittu jo käytännössä valmiit hankkeet. Osiosta 2.4 käyvät ilmi myös muut kaupunkiympäristötoimialan kehittämishankkeet.

Taloudelliset tavoitteet

Kaupunginvaltuusto vahvisti 17.6.2019 § 108 taloussuunnitelmakauden 2020-2023 toimielinkohtaiset suunnitteluluvut erikseen käyttötalouden ja investointien osalta. Koko toimialan vuoden 2020 sitova toimintakate (netto) on 30,150 milj. euroa (käyttötalous) ja investointiosan (netto) 1,324 milj. euroa.

Vuoden 2020 toimintatulot ovat 79,1 milj. euroa ja toimintamenot 109,7 milj. euroa.

Kaupunkiympäristölautakunnan talousarvio vuodelle 2020 on noin 1,2 milj. euroa vahvistettua suunnittelulukua (TA2020 12,094 milj. euroa) parempi.

Merkittävimmät muutokset kevään 2019 valmisteluun verrattuna ovat:

- henkilöstökulut - 0,8 milj. euroa (toimiala, parantaa suunnittelulukua)

- kaupungin maanvuokra-alennusten poistaminen lisää maa- ja vesialueiden vuokratuottoja + 0,7 milj. euroa (kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus; parantaa suunnittelulukua).

Muutokset yhteensä + 1,5 milj. euroa (parantaa suunnittelulukua).

Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuuden palvelualue vastaa tällä hetkellä kehitettävien kiinteistöjen pima-kustannuksista osana käyttötaloutta. Toistaiseksi kustannukset ovat olleet vuositasolla kohtuullisia ja siten olleet huomioitavissa palvelualueen ja toimialan talousarviossa. Nämä kustannukset ovat kuitenkin tulevina vuosina kasvamassa voimakkaasti mm. Linnakaupungin sekä Itäharjun alueiden kehittämisen myötä ja vuosittainen vaihtelu tulee olemaan suurta. Tällöin nämä kustannuserät heikentävät kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuuden sekä koko toimialan talousarvion vuosittaista vertailtavuutta. Toisaalta pahimmillaan erät johtavat muiden kustannusten karsimiseen, koska kehittämisestä saatavat tulot eivät tuloudu toimialalle. Tästä syystä on jatkossa perusteltua siirtää nämä ennalta vaikeasti arvioitavat pima-maiden puhdistamiskustannukset osaksi kaupunginhallituksen maaomaisuuden määrärahoja, jonne myöskin näistä kohteista syntyvät maanmyyntitulot tuloutuvat. Kaupunginhallitukselle esitetään, että kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus -palvelualueen pilaantuneiden maiden puhdistukseen (ns. pima-kustannukset) varatut 1,6 milj. euroa siirretään kaupunginjohtajan toimialan yhteisiin toimintoihin tulosyksikölle 51000 KH/Maaomaisuus, jolle kirjautuvat mm. myyntituotot/-voitot ja maankäyttösopimuskorvaukset.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan 11.9.2019 talousarvioesitys on parantunut kevään esitykseen verrattuna 3,3 milj. euroa ja on nyt kaupunginvaltuuston vahvistaman suunnitteluluvun (TA2020 17,956 milj. euroa) mukainen. Suunnittelulukuun on päästy poistamalla esityksestä runkolinjastovaraus (yhteensä noin 1 milj. euroa), lisäämällä tuotto-odotusta työsuhdematkalippujen, EMV-maksamisen ja markkinoinnin kehittämisen ansiosta (yhteensä noin 1 milj. euroa) ja esittämällä joukkoliikenteen hintojen korotusta (yhteensä noin 1,3 milj. euroa).

Rakennus- ja lupalautakunnan sekä Lounais-Suomen jätelautakunnan talousarviota ovat ennallaan ja päätyvät kaupunginvaltuuston asettamiin suunnittelulukuihin.

Kaupunkiympäristötoimialan omat investoinnit vuonna 2020 ovat yhteensä 1,7 milj. euroa. Kaupunkiympäristölautakunnan investoinnit ovat 1,2 milj. euroa (kehittämishankkeet 0,6 milj. euroa, pysäköintimittarit 0,6 milj. euroa) ja ne ylittävät 0,2 milj. euroa kaupunginvaltuuston vahvistaman investointien suunnitteluluvun (TA2020 1,0 milj. euroa). Joukkoliikennelautakunnan investoinnit ovat suunnitteluluvun mukaisesti 0,5 milj. euroa.

Kaupunkiympäristötoimialan strategiseen sopimukseen on lisätty kaupunginhallituksen palvelutilaus toimialalle, mikä pitää sisällään talousarviomäärärahan kohdistamisen kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksiköltä (51000 KH/maaomaisuus, 51001 KH/infraomaisuus, 51002 KH/tilaomaisuus) kaupunkiympäristötoimialalle. Kaupunkiympäristötoimiala vastaa edellä mainttujen kaupunkirakentamisen kokonaisuuksien toteutuksesta ja raportoinnista.

Investointimäärärahat jakautuvat infrainvestointiohjelman, tilainvestointiohjelman sekä kiinteän omaisuuden hankintoihin yhteensä 76,4 milj. euroa ja ne alittavat noin 3,1 milj. euroa kaupunginvaltuuston vahvistaman investointiosan suunnitteluluvun vuodelle 2020.

Investointiosan myyntitulotavoite vuodelle 2020 on kaupunginvaltuuston vahvistaman suunnitteluluvun mukaisesti 23,7 milj.euroa, josta myyntivoittotavoite on 19,2 milj. euroa. Esitetty maankäyttösopimuskorvaustulojen talousarvioluku vuodelle 2020 on 5,0 milj. euroa ja on 2,5 milj. euroa vahvistettua suunnittelulukua parempi (osio 3.2)

Kiinteän omaisuuden hankintoihin (kh palvelutilaus) on varattu 3,5 milj. euroa vuonna 2020 (kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto 6.5.2019 § 30) (osio 3.3).

Kaupunkiympäristön infrainvestointeihin on osoitettu yhteensä n. 43,6 milj. euroa vuonna 2020. Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto hyväksyi 6.5.2019 § 30 investointien priorisoinnin: investoinneista n. 48 % on kohdistettu strategisiin maankäytön hankkeisiin, n. 30 % korjausvelkaa alentaviin ja loput 21 % tuloa tuottaviin, toimintoja tukeviin, liikenteen toimivuutta ja turvallisuutta parantaviin sekä asukasviihtyisyyttä parantaviin investointeihin.

Investointiohjelman (osio 3.4) sisäistä luokittelua on muutettu vastaamaan kaupunkiympäristötoimialan strategisen sopimuksen toiminnallisia tavoitteita yhteenlasketun investointimäärärahan säilyessä ennallaan. Määrärahoista n. 29 % kohdistuu strategisiin hankkeisiin (kärkihankkeet), n. 28 % kiinteistökehityshankkeisiin, n. 30 % korjausvelkaa alentaviin ja loput n. 12 % asukasviihtyvyyttä parantaviin, liikenteen toimivuutta ja turvallisuutta parantaviin sekä toimintoja tukeviin. Lisäksi investointiohjelma sisältää 0,5 milj. euron määrärahan suunnitteluun.

Toimitilainvestointeihin on vuonna 2020 osoitettu yhteensä 29,3 milj. euroa. Strategisen sopimuksen tilainvestointiohjelma (osio 3.5) on kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston 6.5.2019 § 30 hyväksymän priorisointilistan 3.9.2019 päivitetty versio. Päivityksessä tiettyjen tilainvestointinimikkeiden kustannusarvioita ja toteutustapoja on täsmennetty toukokuun jälkeen tulleiden päätösten mukaisesti. Lisäksi vuotuisia rahankäytön arvioita on täsmennetty tiedossa olevien aikataulujen mukaisesti. Seuraavissa nimikkeissä on tehty päivityksiä:

- Puolalan koulun peruskorjauksessa arvioidaan kertyvän vuonna 2020 budjetoitua vähemmän kustannuksia kokonaiskustannusarvion säilyessä ennallaan. Vuodella 2019 käyttöennustetta nostettiin 2 milj. eurolla, joka vähennettiin vastaavasti vuoden 2020 talousarviosta.

- Tommilankadun päiväkodin uudisrakentaminen viivästyy nykyisen rakennuksen ollessa väistötilakäytössä. Vuotuiset rahankäyttöarviot on päivitetty painottumaan vuosille 2020 ja 2021.

- Hannunniitun koulun teknisten ja toiminnallisten muutostöiden toteutus tulee painottumaan kesille 2020–2021 ja vuotuiset rahankäyttöarviot on päivitetty vastaamaan tätä.

- Sirkkalan koulun peruskorjaukselle ja osittaiselle uudisrakentamiselle kohdistettiin kaupunginvaltuuston 17.6.2019 § 108 päätöksellä suunnittelurahaa 200 000 euroa vuodelle 2019, joka vastaavasti vähennettiin vuoden 2020 suunnittelurahasta.

- Juhana Herttuan koulutalon peruskorjauksen tai Linnakaupungin monitoimitalon toteutuksen vuotuiset rahankäyttöarviot on päivitetty painottumaan vuosille 2021 ja 2022.

- Päihdehuollon tilaratkaisun hanke on siirtynyt omasta toteutuksesta vuokrahankkeeksi kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston 2.9.2019 § 58 päätöksen mukaisesti.

- Pääskyvuoren koulun peruskorjaukselle ja osittaiselle uudisrakentamiselle kohdistettiin kaupunginvaltuuston 17.6.2019 § 108 päätöksellä suunnittelurahaa 200 000 euroa vuodelle 2019, joka vastaavasti vähennettiin vuoden 2020 suunnittelurahasta.

- Skanssin monitoimitalon suunnittelun aikataulujen viivästymisen vuoksi vuodelle 2020 varattua suunnittelurahaa on pienennetty ja painotettu vuosille 2021–2023.

- Konserttitalon uudisrakentamisen kustannusarvio on täsmennetty vastaamaan kaupunginhallituksen 27.5.2019 § 228 päätöksen mukaista kustannusarviota.

Investointiohjelmassa on esitetty myös konserniyhtiöiden tai vuokrahankkeina toteutettavat kohteet.

Resurssien käyttö

Henkilötyövuosien määräksi (osio 4.1) on esitetty 325 htv:ta vuodelle 2020 ja 329 htv:ta vuosille 2021–2023. Esitys vuodelle 2020 tarkoittaa 2 htv:n vähennystä kaupunkiympäristötoimialan kuluvan vuoden htv-tavoitelukuun.

Kaupunkiympäristölautakunnan alaisuuteen sijoittuu pääosa toimialan henkilöstöstä (298 htv, 13,7 milj. euroa vuonna 2020).

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan alaisuuteen sijoittuu seudullisen joukkoliikenne -palvelualueen henkilökunta (23 htv, 1,0 milj. euroa vuonna 2020). Muut Fölikunnat maksavat 35 % henkilöstökustannuksista.

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan alaisuuteen sijoittuu seudullisen jätehuoltoviranomaisen henkilöresurssit (4,0 htv, 0,2 milj. euroa vuonna 2020). Lounais-Suomen Jätehuolto Oy vastaa 100 % kustannuksista.

Koko toimialan henkilökunnasta ulkoisella rahoituksella on yhteensä 19 htv:ta (0,8 milj. euroa) vuonna 2020.

Toimialalla on omassa käytössä 19.368 m2 tiloja (pl. joukkoliikennetoimisto) ja 13,1 ha alueita (osio 4.2).

Henkilöstön hyvinvointi ja työelämän laatu

Henkilöstön hyvinvointia kuvaavat tavoitteet perustuvat kaupungin Henkilöstö voimavarana -ohjelmaan (kaupunginvaltuusto 24.5.2018 § 89) ja ovat yhteiset kaikille toimialoille. Kaupunkiympäristötoimialan tavoitteet ja toimenpiteet tavoitteiden edistämiseksi on esitetty osiossa 5.1.

Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus vuodelle 2020

Operatiivinen sopimus on solmittu lautakunnan ja toimialan välillä. Strategisen sopimuksen tavoitteet on vastuutettu operatiivisessa sopimuksessa toimialan eri palvelualueille.

Taloudellisissa tavoitteissa on kaupunkiympäristölautakunnan määrärahat palvelualueittain sekä kaupunkiympäristön kohdekohtaiset investointiohjelmat. Tilainvestointiohjelmassa on esitetty 8,5 milj. eurolla vuonna 2020 toteutettavien pienten tilahankkeiden investointien luokitukset. Pienten, alle miljoonan euron tilainvestointien kohdekohtaisesta luettelosta päättää hallintosäännön 44a §:n mukaisesti tilapalvelujohtaja.

Resursseista käyvät ilmi kaupunkiympäristölautakunnan alaisen työvoiman käyttö palvelualueittain henkilötyövuosina määrärahoineen.

Toiminnallisissa tavoitteissa on esitetty strategiasta johdetut operatiiviset tavoitteet ja muut tavoitteet, joita toteuttavat toimenpiteet on vastuutettu palvelualueille. Toiminnalliset tavoitteet sisältävät myös yleis- ja asemakaavoitusohjelmat. Asemakaavoitusohjelma sisältää taloussuunnitelmakaudelle 2020–2023 hyväksymiskäsittelyyn ohjelmoidut 105 asemakaavaa. Niistä 26 kpl on ohjelmoitu valtuustossa hyväksyttäväksi vuonna 2020. Infran suunnitteluohjelmassa on esitetty investointiohjelman tavoitteellinen suunnitteluaikataulu.

Kaupunkiympäristön kunnossapidon tavoitetasoissa on esitetty kunnossapidon menot tuotekokonaisuuksittain (perustuotteet, erillistuotteet, erityistuotteet). Yleisten alueiden, katu- ja viheraleuiden ylläpitotyöt tilataan valtakunnallisten hoito- ja kunnossapitoluokitusten mukaisesti.

Toimintaa kuvaavat tunnuslukuosiota täydennetään operatiivisen sopimuksen toimeenpanovaiheessa ennen sopimuksen tuomista lautakuntaan joulukuussa 2019.

Liite 1Kaupunkiympäristötoimialan strateginen sopimus 2020-2023

Liite 2Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus 2020

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä 1 olevan kaupunkiympäristötoimialan strategisen sopimuksen 2020–2023 ja liitteenä 2 olevan kaupunkiympäristölautakunnan operatiivisen sopimuksen 2020 sekä päättää lähettää strategisen sopimuksen edelleen kaupunginhallitukselle. Liitteenä 1 olevan strategisen sopimuksen lautakunta hyväksyy vain omalta osaltaan.

Samalla lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että pilaantuneiden maiden puhdistukseen (ns. pima-kustannukset) varatut 1,6 milj. euroa siirretään kaupunginjohtajan toimialan yhteisiin toimintoihin tulosyksikölle 51000 KH/Maaomaisuus.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi.

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talous ja rahoitus


Liitteet:

Kylk § 361
Liite 1:Kaupunkiympäristötoimialan strateginen sopimus 2020-2023
Liite 2:Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus 2020