Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 352 | 17.09.2019 | 12 |
10706-2019 (14 03 02)
Turun kaupungin metsäsuunnitelma 2019-2029
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään Turun kaupungin metsäsuunnitelman 2019-2029 hyväksymistä.
Kylk § 352
Kaupunkirakentaminen, kaupunkiympäristön kunnossapito Juha Mäkitalo 6.9.2019:
Turun kaupungin viimeisin metsäsuunnitelma laadittiin vuosiksi 2001-2010. Tämän jälkeen asemakaavoitus ja rakentaminen ovat edenneet uusille metsäisille alueille. Metsäalueiden omistuksessa on tapahtunut muutoksia ja metsien rakenne on muuttunut hakkuutoiminnan, puuston kasvun ja kehityksen seurauksena.
Metsätietojen ajantasaisuuden ja metsien hoitoa- ja käyttöä koskevien linjausten tarkastamista varten Kiinteistöliikelaitos käynnisti vuonna 2017 toimenpiteet Turun kaupungin metsäsuunnitelman uudistamiseksi kaupunginhallituksen 5.6.2017 § 241 päätöksen mukaisesti; uudistamisessa käytetään pääsääntöisesti jatkuvan kasvatuksen mukaisia menetelmiä, ja että vuosittaiseksi hakkuusuunnitelmatavoitteeksi asetetaan 60 % vuotuisesta kasvusta.
Metsäsuunnitelmassa käsitellään laajasti ja perusteellisesti metsäkuviotietoja sekä esitellään eri tavoitteita kaupunkimetsien hoitoon ja käyttöön liittyen.
Metsäsuunnitelmassa käsitellään myös Turun kaupungin omistamien metsäalueiden merkitystä hiilinieluina. Hiilinielujen pinta-alan kasvattamista varten suunnitelmassa on kartoitettu metsitettäväksi soveltuvia alueita. Kaupunginvaltuusto on 16.4.2018 § 72 asettanut Turun tavoitteeksi hiilineutraaliuden vuonna 2029. Kaupunginvaltuuston 11.6.2018 § 142 hyväksymän ilmastosuunnitelman mukaisesti hiilinieluja on lisättävä hiilineutraaliuden saavuttamiseksi ja etenemiseksi ilmastopositiiviseksi alueeksi. Kaupungin metsäsuunnitelman päivityksessä tulee huomioida hiilinielujen säilyttäminen.
Kaupunginhallituksen vuonna 2017 tekemän päätöksen mukaisesti metsien uudistamiseen esitetään suunnitelmassa jatkuvan kasvatuksen mukaisia menetelmiä. Nämä menetelmät turvaavat metsien virkistyskäytön ja luonnon monimuotoisuuden paremmin kuin jaksollisen kasvatuksen päätehakkuut.
Metsäsuunnitelma sisältää kolme erilaista vaihtoehtoa kaupungin metsien käsittelylle. Kuten edellä todettiin, kaupunginhallitus asetti vuonna 2017 hakkuusuunnitelmatavoitteeksi 60 % puuston vuotuisesta kasvusta. Metsäsuunnitelman päivitystyön ohjausryhmä katsoi kuitenkin aiheelliseksi esittää vaihtoehtoja, joissa hakkuumäärä on pienempi ja hakkuukohteet sijoittuvat siten, että hakkuiden vaikutus asumisen lähiympäristöön, virkistyskäyttöön, monimuotoisuuteen ja kaupungin hyväksymiin ilmastotavoitteisiin tulisivat painokkaammin huomioiduiksi. Suunnitelmassa esitetään siten myös 50 ja 40 prosentin hakkuutavoitteet.
Eri hakkuutavoitevaihtojen välillä ohjausryhmä päätyi suosittamaan 50 %:n tavoitetasoa vuosille 2019-2029. 50 %:n taso ottaa huomioon metsien hoidolle asetetut eri tavoitteet riittävästi. Turun kaupungin metsien puuston ikäjakauma on painottunut varttuneisiin metsiin ja myös puuston uudistamiseen nähtiin tarvetta. Metsäsuunnitelman 50 %:n tavoitetaso edustaa maltillisempaa hakkuutavoitetta kuin vuosille 2001-2010 laaditussa suunnitelmassa.
Kuitenkin todettiin myös, että 40 %:n tavoitteellinen hakkuumäärä toteuttaa parhaiten virkistyskäytön ja hiilineutraaliuden tavoitteita, mutta antaa heikoimman taloudellisen tuoton metsätuloina.
Metsäsuunnitelmaluonnoksesta pyydettiin 3.5.2019 lausunnot metsäbiotalouden professori Jyrki Kankaalta ja metsänarvioimistieteen professori Matti Maltamolta, 17.5.2019 metsänhoitotieteen emeritus professori Erkki Lähteeltä ja 6.6.2019 Suomen luonnonsuojeluliiton Varsinais-Suomen piiriltä / Turun luonnonsuojeluyhdistykseltä. Lausunnot saatiin pyydetyiltä tahoilta.
Professoreiden Kangas ja Maltamo lausunnoissa on esitetty kritiikkiä siitä, että suunnitelmassa tukeudutaan ilman vaihtoehtoja jatkuvan kasvatuksen mukaisiin menetelmiin kaikissa olosuhteissa. Lausunnon kritiikkiä otettiin huomioon ja suunnitelmatekstiin lisättiin seuraava kohta.
Suunnitelmajaksolla tullaan metsien uudistumista seuraamaan. Ellei uudistuminen kohtuullisessa ajassa onnistu jatkuvan kasvatuksen menetelmillä voidaan harkita myös metsikön uudistamista istuttamalla. Samoin erilaisten poikkeusolosuhteiden takia esim. laajojen myrsky- tai hyönteistuhojen esiintyessä voidaan metsiköiden uudistamisessa käyttää istuttamista.
Luonnonsuojeluyhdistysten lausunnossa kiinnitetään yleisesti huomiota luonnon monimuotoisuuden ja hiilinielujen säilyttämisen tärkeyteen. Jatkuvan kasvatuksen menetelmän katsotaan tukevan näitä tavoitteita. Lausunnossa korostetaan metsien ja puiden merkitystä kaupunkilaisille.
Lausunnossa ehdotetaan yksiselitteisempää kirjausta siitä, miten kaupungin metsien kartoitetut METSOkohteet otetaan huomioon metsien käsittelyssä. METSOkohteiden käsittelyä koskeva kappale kirjoitettiin uudelleen seuraavaan muotoon.
Suunnitelmassa on myös otettu huomioon luonnon monimuotoisuuden avainbiotoopit ja niiden ominaispiirteet, metsä- ja luonnonsuojelulaki sekä METSO 1 luokan kohteet ja sertifikaattien mukaiset suojeltavat kohteet. Toimenpidekuviot, joissa esiintyy joitain edellä mainittuja, tullaan aina jättämään luonnontilaan. Tällaisiin suojeltaviin kohteisiin sekä vesistöjen reunamille jätetään aina runsas koskematon suojakaista, joka pysyy myös luonnontilaisena. Suunnitelmassa on otettu liito-orava esille ekologisten käytävien suunnittelussa, niin metsän sisällä, kuin metsäsaarekkeiden välisten yhteyksien luomisessa. Jos hakkuut kohdistuvat 2-3 luokan METSO kohteille, niissä toteutettavat toimenpiteet huomioivat kuvion erityispiirteet.
Luonnonsuojeluyhdistysten lausunnossa kiinnitettiin huomiota myös poimintahakkuutermin sisältöön ja käyttöön. Poimintahakkuumenetelmän toteuttamistapaa selostetaan tarkemmin (ks. oheismateriaali Lausunnot ja vastineet lausuntoihin s.12). Suunnitelman tekstiosuuteen ei kuitenkaan tehty muutoksia.
Luonnonsuojeluyhdistykset suosittavat lausunnossaan 40%:n tai sitä alempaa hakkuutavoitetasoa ja toivovat tulevansa kuulluiksi kohdekohtaisissa suunnitelmissa ja katselmuksissa.
Emeritusprofessori Lähde korostaa lausunnossaan metsien ja metsätalouden harjoittamisen monia erilaisia arvoja ja merkityksiä kaupunkilaisille ja katsoo Turun kaupungin jatkuvaan kasvatukseen perustuvan metsäsuunnitelman ottavan hyvin huomioon erilaiset näkökohdat.
Metsäsuunnitelma tulee muodostamaan rungon jatkossa suunniteltaville tarkemmille hakkuuohjelmille.
Hallintosäännön mukaisesti lautakunta päättää luonnon- ja ympäristönsuojeluun liittyvistä suunnitelmista ja tehtäväaluetta koskevista laajamerkityksellisistä asioista.
Liite 1 Turun kaupungin metsäsuunnitelma 2019-2029
Liite 2 Hakkuutavoitetaso 50% hakkuukartat
Oheismateriaali 1 Tiivistelmä Turun kaupungin metsäsuunnitelmasta 2019-2029
Oheismateriaali 2 Hakkuutavoitetaso 60% hakkuukartat
Oheismateriaali 3 Hakkuutavoitetaso 40% hakkuukartat
Oheismateriaali 4 Metsikkökuvioluettelo
Oheismateriaali 5 Turun kaupungin metsien hiilensidonta ja hiilivarastot sekä niiden kehitys (Luonnonvarakeskuksen raportti)
Oheismateriaali 6 Lausunnot ja vastineet lausuntoihin
Toimialajohtaja Christina Hovi:
Ehdotus Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Turun kaupungin metsäsuunnitelman vuosille 2019-2029 ja valitsee ehdotetuista metsien käsittelyvaihtoehdoista hakkuutavoitteen, joka vastaa 50 prosenttia puuston vuotuisesta kasvusta.
PäätösAsia pantiin pöydälle Hellstenin Mannin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Asian esitteli maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi.
Liitteet:
Kylk § 352
Liite 1:Turun kaupungin metsäsuunnitelma 2019-2029
Liite 2:Hakkuutavoitetaso 50% hakkuukartat