Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 349 | 03.09.2019 | 1 |
6250-2019 (00 01 02, 07 02 01)
Selvitys Blue Industry Parkin tilanteesta
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunta päätti 27.8.2019 § 342, että lautakunnalle tuodaan tilannekatsaus Blue Industry Parkista.
Kylk § 349
Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi 30.8.2019:
Taustaa
STX:n konkurssin yhteydessä Suomen valtio osti STX:ltä Turun telakan valtion erityistehtäväyhtiön Governia Oy:n suoraan omistukseen perustetun Turun Telakkakiinteistöt Oy:n nimiin.
Turun Telakkakiinteistöt Oy myi telakan liiketoiminnan ja irtaimiston Meyerille ja jäi edelleen kiinteistön omistajaksi siten, että Meyerin kanssa laadittiin maanvuokrasopimus koko n. 178 ha:n telakkatontista. Governia Oy:n ilmoitti, että valtio ei halua jäädä pitkäaikaiseksi omistajaksi telakan alueelle vaan haluaa myydä kohteen. Tältä pohjalta syntyi ratkaisu, jossa Meyer osti suoraan omistukseensa tarpeelliseksi katsomansa telakka-alueen ja Turun kaupunki osti ne alueet, joita yhtiö ei tarvinnut.
Meyerin lopulliseksi tilatarpeeksi muodostui neuvottelujen myötä n. 123 ha eli n. 2/3 koko asemakaavan mukaisesta TTV-1 tontista, jonka käyttötarkoitukseksi kaavassa on määritetty ”Yhdistettyjen teollisuus- ja varastorakennusten korttelialue laivanrakennustoimintaa varten”. Kaupungin osuudeksi jäi n. 1/3 kokonaisuudesta jakautuen kolmeen palstaan, jotka ovat pinta-alaltaan n. 33 ha, n. 12,8 ha ja 7,2 ha. Lisäksi neuvottelujen aikana ilmeni tarve pikaisesti erottaa omaksi tontikseen pohjoisen portin vierestä n. 1,7 ha:n alue, jotta se saatiin mukaan asemakaavamuutokseen, jonka myötä valtio uusii telakan liittymäjärjestelyitä Naantalin tieltä.
Kaupat toteutettiin siten, että Turun kaupunki osti 4.5.2017 tehdyllä kaupalla Turun Teollisuuskiinteistöt Oy:ltä ne maa-alueet, joita Meyer ei tarvinnut ja Meyer osti tämän jälkeen Governia Oy.ltä Turun Telakkakiinteistöt Oy:n sillä olevine maineen. Saman tien käynnistettiin tonttijako, jotta kunkin osapuolen omistukset saatiin rekisteröityä omiksi tonteikseen.
Nykytila
Kaupungin omistukseen jääneellä alueella on voimassa oleva asemakaava ja kaupungin omistamilla tonteilla on käyttämätöntä rakennusoikeutta yhteensä 68.789 k-m2. Näiden kaavallinen käyttötarkoitus on ”Yhdistettyjen teollisuus- ja varastorakennusten korttelialue laivanrakennustoimintaa varten”, joka mahdollistaa laajasti erilaisten telakan toimintaa tukevien yritysten sijoittumisen alueelle tälläkin hetkellä. Mitään kaavallista tai muutakaan, esimerkiksi kiinteistönmuodostukseen liittyvää estettä rakentamiselle ja yritysten sijoittumiselle alueelle ei tällä hetkellä ole. Tästä syystä myöskään yhtään yritystä ei ole jäänyt alueelle tulematta. Alueen hyödyntämistä edesauttaa myös kaupungin maa-alueiden halki vuonna 2018 toteuttama tieyhteys, Merilinja. Tällä hetkellä alueella tehdään louhintatöitä. Tavoitteena on, että Gotlanninkatu on liikennöitävässä kunnossa Merilinjalle saakka ensi vuonna.
Voimassa olevan kaavan tehokkuusluku (e=0,13) on kuitenkin sen verran alhainen, että pääsääntöisesti rakennushanketta kohti tarvittaisiin nykykaavalla suhteettoman suuri tontti. Näin ollen olisi tarkoituksenmukaista laatia kaavamuutos. Lisäksi kaupungin omistukseen jääneet maa-alueet sijoittuvat siten, että tontit pääsääntöisesti edellyttävät esirakentamista joko louhinnan tai täyttöjen osalta.
Blue Industry Parkin kaavamuutos käynnistyy sen jälkeen, kun kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto on päättänyt alueen maankäytön tavoitteista. Esitys olisi tarkoitus tuoda jaostoon ennen lokakuun loppua. Sekä tälle alueelle, että viereiselle Yard Parkin alueelle on solmittu vuokrasopimuksia, jotka mahdollistavat jo tällä hetkellä alueen tarpeelliset louhinnat tulevaa rakentamista varten.
Toimialajohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää merkitä tiedoksi edellä olevan selvityksen Blue Industry Parkin tilanteesta.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.