Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta29118.06.201913

4163-2019 (08 00 00)

Kärsämäentien väli Kaerlantie - Marttilantie sekä Kaerlantien nopeusrajoituksen alentaminen

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi suunnitelmat nopeusrajoituksen alentamisesta Kärsämäentiellä Kaerlantien ja Marttilantien välisellä osuudella sekä Kaerlantiellä.

Kylk § 291

Kaupunkiympäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri Eero Paavola 3.6.2019:

 

Kärsämäentie on Kaerlaa ja Kärsämäkeä halkova kokoojakatu. Se toimii Raunistulan puistotien jatkeena pohjoiseen Urusvuorelle ja Lentokentälle asti. Kaerlantien liittymästä keskustaan päin ja Marttilantiestä pohjoiseen Kärsämäentien katutila on avara ja liittymiä on harvassa. Näiden osuuksien välissä on liikenteellisesti ja ympäristöllisesti poikkeava katujakso, jossa Kärsämäentien välittömässä läheisyydessä on asutusta ja toimitiloja sekä ja paljon kadunylitystä. Tämän Kärsämäentien osuuden sekä myös asuntoalueen läpi johtavan Kaerlantien nopeusrajoitusta liikennesuunnittelu esittää alennettavaksi 50 km/h:sta 40 km/h:iin.

 

 

 

Kärsämäentiellä on välillä Kaerlantie - Marttilantie on kahdeksan liikennevalo-ohjaamatonta suojatietä. Niistä Kärsämäen alakoulun kohdalla olevalla suojatiellä on autoliikenteen hidasteet. Nopeusrajoituksen noudattamisen tehostamiseksi liikennesuunnittelu esittää uusia hidasteita Paltankadun liittymän suojatielle, koska tällä kohdalla kadun poikki kulkeminen tulee kasvamaan Kärsämäen kartanon ja Munttismäen alueiden asukasmäärän kasvaessa. Nopeusrajoituksen noudattamista tehostaa myös keskustaa kohti ajavalla liikenteellä ennen Kaerlantietä oleva poliisin kiinteä automaattinen nopeusvalvonta-asema. Nopeusrajoituksen, hidasteiden ja kameravalvonnan tavoitteena on parantaa kadunylitysten turvallisuutta ajonopeuksia hillitsemällä. Erityisesti tavoitteena on alakoululaisten kadunylitysten turvaaminen.

 

Kaerlantien varrella sijaitsee mm. päiväkoti ja Kärsämäen urheilupuisto. Niiden kohdalla on kaksi korotettua suojatietä.

 

Liikennemerkkiteknisesti Kärsämäentien nopeusrajoituksen laskeminen esitetään toteutettavaksi siten, että Kärsämäen asuinalueen nopeusrajoitus 40 km/h laajennetaan koskemaan Kärsämäentietä välillä Kaerlantie – Marttilantie sekä Kaerlantietä. Tämän seurauksena liikennemerkkimuutokset ulottuvat laajalle myös Kärsämäentien sivukaduille.

 

Liite 1                                  Kärsämäentien liikennesuunnitelma ote L 6015 066 pvm. 1.4.2019

Liite 2                                  Kärsämäentien liikennesuunnitelma ote L 6015 071 pvm. 1.4.2019

Liite 3                                  Kärsämäentien liikennesuunnitelma ote L 6015 068 pvm. 1.4.2019

Liite 4                                  Kaerlantien liikennesuunnitelma L 5935 029 pvm. 1.4.2019

Liite 5                                  Tengströminkadun liikennesuunnitelma ote L 7460 004 pvm. 1.4.2019

Liite 6                                  Ampumakentänkadun liikennesuunnitelma ote L 6171 013 pvm. 1.4.2019

Liite 7                                  Paltankadun liikennesuunnitelma ote L 4239 017/a pvm. 1.4.2019

Liite 8                                  Paltankadun liikennesuunnitelma ote L 4239 017/b pvm. 1.4.2019

Liite 9                                  Puustellinkadun liikennesuunnitelma ote 5335 009 pvm. 1.4.2019

Liite 10                                  Punomontien liikennesuunnitelma L 5285 024 pvm. 1.4.2019

Liite 11                                  Tuulismäentien liikennesuunnitelma L 5999 021 pvm 1.4.2019

Liite 12                                  Valkiasvuorentien ja -kadun liikennesuunnitelma L 6562 020 pvm. 1.4.2019

Liite 13                                  Pulmussuontien liikennesuunnitelma L 5191 044 pvm. 1.4.2019

Liite 14                                  Pulmussuonkadun liikennesuunnitelma ote 5191 043 pvm. 1.4.2019

Liite 15                                  Haasiantien liikennesuunnitelma ote 4211 022 pvm. 1.4.2019

 

Toimialajohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Kärsämäentien välillä Kaerlantie ja Marttilantie sekä Kaerlantien nopeusrajoituksen alentamisen 50 km/h:sta 40 km/h:iin ja päättää lisäksi hyväksyä liitteiden 1-15 mukaiset liikennesuunnitelmat.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 291
Liite 1:Kärsämäentien liikennesuunnitelma ote L 6015 066 pvm. 1.4.2019
Liite 2:Kärsämäentien liikennesuunnitelma ote L 6015 071 pvm. 1.4.2019
Liite 3:Kärsämäentien liikennesuunnitelma ote L 6015 068 pvm. 1.4.2019
Liite 4:Kaerlantien liikennesuunnitelma L 5935 029 pvm. 1.4.2019
Liite 5:Tengströminkadun liikennesuunnitelma ote L 7460 004 pvm. 1.4.2019
Liite 6:Ampumakentänkadun liikennesuunnitelma ote L 6171 013 pvm. 1.4.2019
Liite 7:Paltankadun liikennesuunnitelma ote L 4239 017/a pvm. 1.4.2019
Liite 8:Paltankadun liikennesuunnitelma ote L 4239 017/b pvm. 1.4.2019
Liite 9:Puustellinkadun liikennesuunnitelma ote 5335 009 pvm. 1.4.2019
Liite 10:Punomontien liikennesuunnitelma L 5285 024 pvm. 1.4.2019
Liite 11:Tuulismäentien liikennesuunnitelma L 5999 021 pvm 1.4.2019
Liite 12:Valkiasvuorentien ja -kadun liikennesuunnitelma L 6562 020 pvm. 1.4.2019
Liite 13:Pulmussuontien liikennesuunnitelma L 5191 044 pvm. 1.4.2019
Liite 14:Pulmussuonkadun liikennesuunnitelma ote 5191 043 pvm. 1.4.2019
Liite 15:Haasiantien liikennesuunnitelma ote 4211 022 pvm. 1.4.2019