Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 287 | 18.06.2019 | 9 |
11653-2016 (613, 627)
Asemakaava- ja asemakaavanmuutosluonnos; Skanssinmäki, Koivula ja Skanssi (os. Sorakatu, Skanssinkatu) (7/2018)
Tiivistelmä:
Kaavamuutoksella muutetaan osia pienteollisuusrakennusten korttelialueesta V - VIII -kerroksisten asuin-, liike- ja toimistorakennusten käyttöön, katualueeksi ja lähivirkistysalueeksi. Toimintaansa jatkavalta tehtaalta edellytetään ympäristöhäiriöitä tuottamatonta toimintaa. Suunnittelualueen pääkäyttötarkoituksien mukainen kokonaisrakennusoikeus on 60 150 k-m², josta uutta asuinrakentamista on 40650 k-m². Lisäksi osoitetaan rakennusoikeutta talousrakennuksille ja auton säilytyspaikoille noin 3000 k-m². Alueelle arvioidaan tulevan n. 810 asukasta.
Kylk § 287
Kaupunkiympäristötoimiala, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Taina Riekkinen 11.6.2019:
Kaupunkiympäristötoimialan kaavoitus on laatinut yhdessä Arkkitehtitoimisto Tarmo Mustonen Oy:n kanssa 11.6.2019 päivätyn asemakaavanmuutosluonnoksen Koivulan ja Skanssin kaupunginosiin.
Nykytilanne
Asemakaavanmuutos laaditaan Koivulan ja Skanssin kaupunginosiin, Uudenmaantien, Sorakadun ja Skanssinkadun rajaamalle alueelle. Suunnittelualueeseen kuuluu pääosa korttelista 22. Korttelissa sijaitsee teollisuusrakennus, jossa toimii Treston Oy:n pääkonttori, kokoonpano- ja varastotoimintoja sekä ympäristöhäiriöitä tuottamatonta osavalmistusta. Muilta osin suunnittelualue on rakentamatonta metsäpeitteistä soraharjua ja savipeltoa. Maaston korkeusasemien vaihteluväli on +20 - +42 metriä. Alue sijaitsee Skanssin aluekeskuksen ja sen palveluiden läheisyydessä. Alueen koko on n. 13,4 ha.
Pääosan korttelista 22 omistaa KOY Sorakatu 1. YH Länsi Oy ja Turun kaupunki omistavat korttelin Skanssinkatuun rajautuvan reuna-alueen. Muu osa kaavoitettavasta alueesta on Turun kaupungin omistuksessa.
Suunnittelutilanne
Turun kaupunkiseudun maakuntakaavassa (vahvistettu ympäristöministeriössä 23.8.2004) ja Varsinais-Suomen taajamien, maankäytön, palveluiden ja liikenteen vaihemaakuntakaavassa (hyväksytty maakuntavaltuustossa 11.6.2018, määrätty tulemaan voimaan 27.8.2018) kaavanmuutosalue on osoitettu pohjoisosastaan keskustatoimintojen alueena ja eteläosasta taajamatoimintojen alueena.
Suunnittelualueella on voimassa Skanssin ja Piispanristin osayleiskaava (hyväksytty 28.2.2005), jossa alue on osoitettu toimitilarakennusten ja asuinkerrostalojen alueena, julkisten lähipalvelurakennusten alueena sekä virkistysalueena.
Skanssin alue toteutetaan vetovoimaisena, ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävänä kaupunginosana, kaupungin johdon alaisena strategisena hankkeena. Kaupunginhallitus on hyväksynyt Skanssin teemat ja tavoitteet ohjeellisesti noudatettavaksi alueen suunnittelussa (Kh § 509, 5.11.2012).
Skanssin kaupunginosaan on Skanssin ja Piispanristin osayleiskaavan hyväksymisen jälkeen laadittu yleissuunnitelma. Skanssin strategisen hankkeen käynnistyttyä Skanssin ja Piispanristin osayleiskaava on todettu joukkoliikenteen järjestämisen kannalta tehokkuudeltaan riittämättömäksi. Rakennettavuusselvityksen valmistuttua osayleiskaava on todettu myös pohjaolosuhteiltaan vaikeaksi ja kalliiksi toteuttaa. Tämän vuoksi Skanssin yleissuunnitelma poikkeaa osayleiskaavasta tehokkuutensa, liikennejärjestelyjensä ja aluerajausten osalta.
Kaupunginhallitus hyväksyi yleissuunnitelman ohjeellisena yleiskaavoituksen ja asemakaavoituksen pohjaksi sekä tavoitetasoksi täsmennyksin 13.10.2014 (§ 392). Skanssin yleissuunnitelmassa alueelle on osoitettu teollisuuskiinteistön lisäksi kerrostalorakentamista ja reservialuetta. Alueen yleiskaava tarkistetaan koko kaupungin yleiskaavan tarkistamisen yhteydessä. Valmisteilla on Turun yleiskaava 2029, jonka luonnoksessa (hyv. Kh 5.11.2018) alueen länsiosa on virkistysaluetta (V) ja itäosa asuinaluetta (A).
Alueella on voimassa osia neljästä asemakaavasta. Alueen eteläosassa on kaavoittamatonta aluetta.
Korttelin osalta 22 on voimassa asemakaava 99/1964 (lainvoima 22.12.1965). Kortteli on osoitettu asemakaavassa pienteollisuusrakennusten korttelialueena. Alueen voimassa olevan kaavan mukainen rakennusoikeus on 56 097 k-m².
Osalla Sorakadun katualuetta on voimassa ”Skarppakullantien” asemakaava 41/1999 (lainvoima 9.2.2002). Osalla Sorakadun katualuetta sekä Skanssinmäen puistoalueella on voimassa asemakaava 14/1968 (lainvoima 5.7.1970). Sorakadun katualueella kiertoliittymän tuntumassa on voimassa ”Skanssin aluekeskuksen” asemakaava 45/2004 (lainvoima 14.10.2006).
Alue sijaitsee pohjavesialueella. Kaarningon pohjavesialue on ELY-keskuksen luokittelun mukaan yhdyskunnan vedenhankinnalle tärkeä pohjavesialue (1-luokka).
Alueelle tehdyt muut selvitykset ja suunnitelmat ovat:
Turku Kaarningon pohjavesiselvitys, Ramboll 4.9.2017: Alue on kokonaan pohjavesialueella ja koilliskulmaa lukuun ottamatta pohjavedenmuodostumisalueella.
Turun raitiotie, yleissuunnitelma: Turun raitiotien yleissuunnitelmassa, Ramboll WSP Finland Oy 1.12.2014 Sorakadun varteen on esitetty pikaraitiotietä.
Turun Skanssinmäen suunnittelualueen luontoarvojen perusselvitys 2018: Suomen Luontotieto Oy 10/2018: Alueella ei ole suojelukohteita.
Suunnittelun vaiheet ja osallistuminen
Aloitteen asemakaavan muuttamiseksi alueensa osalta on tehnyt KOY Sorakatu 1 3.11.2017. Aloitteessa esitetään tontin jakamista ympäristöhäiriötä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialueeksi ja kahdeksi asuinkerrostalojen korttelialueeksi. Aloitteen perusteluna on, että se noudattaa Skanssin yleissuunnitelman periaatteita, kun alueelle lisätään asuinrakentamista muuttamalla osa teollisuusalueesta asuinkäyttöön.
Muilta osin kaavaa valmistellaan Turun kaupungin aloitteesta.
Aloitteentekijä ja kaupunki ovat tehneet kaavanvalmistelutyöstä 1.2.2018 päivätyn, kaavoitustaksaan perustuvan sopimuksen, jossa on määritelty sopijaosapuolten tehtävä- ja kustannusjako kaavoituksen valmistelussa.
Kaava on tullut vireille kaavoituskatsauksessa 2018 nimellä Skanssinmäki.
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi kaavan tavoitteet ja merkitsi osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedoksi 6.3.2018 § 112.
Ilmoitus vireilletulosta sekä 8.3.2018 päivätty osallistumis- ja arviointisuunnitelma lähetettiin osallisille kirjeitse 12.3.2018.
Osallisilta pyydettiin alkuvaiheen mielipiteitä 30.4 2018 mennessä.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelmavaiheessa saatiin yhteensä yksi mielipide Turku Energialta. Mielipide koski tarvittavaa johtoaluetta. Johtoalue mahtuu kokonaisuudessaan levennetylle Sorakadun katualueelle.
Asemakaavanmuutoksen tarkoitus
Kaavatyön tarkoituksena on pienteollisuusrakennusten korttelialueen osien muuttaminen asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueeksi, alueella toimivan Treston Oy:n toimintaedellytykset ja mahdollinen toiminnan laajentaminen turvaten. Samalla päivitetään Skanssinmäki-nimisen puistoalueen asemakaava, tarkistetaan Sorakadun katualueen tilavaraus sekä muutetaan aluejakoa liittämällä alue osaksi Skanssin kaupunginosaa.
Asemakaavanmuutosluonnos
Asemakaavanmuutosluonnoksessa osoitetaan kaksi asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialuetta, yksi asuinkerrostalojen korttelialue sekä yksi teollisuusrakennusten korttelialue, jolla ympäristö asettaa toiminnan laadulle erityisiä vaatimuksia. Skanssinmäen puistoalue osoitetaan lähivirkistysalueeksi. Nykyistä Sorakadun katualuetta on laajennettu etelään siten, että pikaraitiotievaraukselle jää riittävä tila katualueelle.
Kaava-alueen keskelle jää tehtaan toiminnan ja laajentamisen mahdollistava teollisuusrakennusten korttelialue, jolle ympäristö asettaa toiminnan laadulle erityisiä vaatimuksia. Korttelialue ulottuu sekä Sorakadun että Skanssinkadun varrelle ajoyhteyksien järjestämiseksi. Tehtaalle on aikaisemmin rakennettu uusi lastauspiha tehtaan itäpuolelle ja sille ajoyhteys Skanssinkadulta. Kaavaluonnoksessa osoitetaan rakennusalat laajennusosille tehtaan länsi- ja itäpuolille, sekä autosuojarakennuksille lastauspihan yhteyteen. Nykyinen tehtaan pohjoisen siiven huonokuntoinen asfalttihalliosa puretaan ja se on rajattu kaavaluonnoksessa tehtaan rakennusalan ulkopuolelle.
Sorakadun ja Skanssinkadun varteen osoitetaan kaksi asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialuetta, joiden välissä sijaitsee ajoyhteyttä varten kaista teollisuusrakennusten korttelialuetta. Asuinrakentaminen sijoittuu kiinni katualueeseen. Kerrosluku nousee Uudenmaantietä lähimpänä olevan korttelialueen viidestä kerroksesta Skanssinkadun risteyksen kahdeksaan kerrokseen laskien jälleen Skanssinkadulla seitsemästä viiteen kerrokseen. Sorakadun varrella pysäköinti sijoitetaan pääasiassa rakenteellisen pihakannen alle joko yhdessä tai kahdessa kerroksessa. Läntisimmän korttelialueen toisissaan kiinni olevat kerrostalolamellit muodostavat meluesteen korttelipihalle, jotka sijaitsevat pääasiassa rakenteellisen pihakannen päällä. Skanssinkadun varrella pysäköinti ja korttelipihat järjestetään maanpinnan tasalle. Korttelialueen länsireunaan tulee rakentaa pihaa suojaava melu- ja näköeste tehtaan suuntaan.
Kaava-alueen eteläosaan, myöskin Skanssinkadun varrelle, osoitetaan korttelialue asuinkerrostaloille. Rakennukset sijoittuvat pistetaloina koko korttelin alueelle. Korttelin pysäköinti osoitetaan osittain rakenteellisena pihakannen alle, osittain maanpinnan tasalle. Korttelipihat osoitetaan osittain pihakannen päälle ja osittain maanpinnan tasalle.
Pääkäyttötarkoituksen mukaista rakentamista asuinkerrostalojen ja asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueilla on yhteensä 41 150 k-m², jakaantuen Sorakadun varren korttelialueille, yhteensä 13 600 k-m², Skanssinkadun varren korttelialueelle 9150 k-m² ja alueen eteläosan korttelialueelle 18 400 k-m². Teollisuusrakennusten korttelialueella on rakennusoikeutta 19 000 k-m². Talousrakennuksille ja auton säilytyspaikoille osoitetaan rakennusoikeutta yhteensä noin 3000 k-m². Rakentamistehokkuus on asuinkerrostalojen korttelialueella e = 1,2, asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueella e = 1,4, teollisuusrakennusten korttelialueella e = 0,9.
Alueelle tulee yhteensä arviolta 530 autopaikkaa. Suunnittelussa on huomioitu tarvittavat pelastustiet.
Kaavan vaikutukset
Kaavamuutoksella mahdollistetaan tehtaan nykyinen toiminta sekä toiminnan kehittäminen ja kasvattaminen. Kaavalla mahdollistetaan alueen työpaikkamäärän kasvu tehtaan mahdollisen laajennuksen sekä AL-korttelialueille mahdollisesti sijoittuvien liike- ja toimistorakentamisen myötä.
Asemakaavan toteutuminen tiivistää ja eheyttää kaupunkirakennetta sekä kasvattaa Skanssin kaupunginosan asukasmäärää. Pienteollisuusrakennusten korttelialueesta suurin osa muuttuu kaavan myötä Skanssiin alueen tavoitteisin paremmin vastaaviin käyttötarkoituksiin. Pienteollisuusrakennusten korttelialuetta muuttuu asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueeksi tai asuinkerrosten korttelialueeksi yhteensä 3,1 ha, katualueeksi yhteensä 0,47 ha ja lähivirkistysalueeksi 0,30 ha.
Alueen rakentaminen tukeutuu lähiympäristön olemassa oleviin tai sinne suunniteltuihin palveluihin ja tekniseen verkostoon.
Kaavamuutos mahdollistaa pikaraitiotielinjan sijoittumisen Sorakadulle.
Rakentaminen sijoittuu nykytilassa hyvin puustoisille alueille. Tältä osin soraharjulla kasvavia kookkaita mäntyjä poistuu, mikä vaikuttaa maisemaan ja kaupunkikuvaan. Toisaalta osia nykyisin teollisuuskäyttöön osoitetuista alueista muuttuu lähivirkistysalueeksi, mikä mahdollistaa puuston säilyttämisen näillä alueilla. Muutos mahdollistaa myös Skanssinmäen jalankulku- ja pyöräilyreitin luontevamman linjauksen. Puustoa säilytetään myös Skanssinkadun ja Sorakadun risteyksen tuntumassa. Kaavan mahdollistama rakentaminen on eri tyyppistä, kuin teollisuusrakentaminen, ja muuttaa myös siten alueen kaupunkikuvaa. Sorakadun varren näkymät muuttuvat uuden kerrostalorakentamisen myötä. Kaavan mahdollistaman rakentamisen myötä rakennetun Skanssin alueen reuna siirtyy Sorakadun varrella länteen päin. Skanssin alue tulee näkymään hieman Uudenmaantielle.
Osa maanpinnasta muuttuu kansirakenteisiksi pihoiksi, mikä vähentää sadevesien imeytymistä maaperään alueella. Tällä saattaa olla vaikutusta alueella muodostuvan pohjaveden määrään.
Rakentaminen lisää liikennettä alueella. Uusi rakentaminen tuo alueelle arviolta noin 810 asukasta.
Seuraavat vaiheet
Lautakunnan hyväksyttyä luonnoksen järjestetään yleisötilaisuus.
Lautakunnan päätöksen ja luonnoksesta saadun palautteen pohjalta valmistellaan kaavaehdotus. Ehdotusvaiheessa varmistetaan, että asemakaava toteuttaa Skanssin tavoitteita kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti.
Kaavaehdotuksesta laaditaan meluselvitys, jolla varmistetaan, ettei liikennemelusta aiheudu haittaa Sorakadun ja Skanssinkadun asumiselle ja oleskelulle.
Kaavaehdotuksesta pyydetään lausunnot ja se asetetaan julkisesti nähtäville.
Asemakaava- ja asemakaavanmuutoksen hyväksyminen edellyttää maankäyttösopimusta.
Kaava laaditaan vaikutuksiltaan merkittävänä ja sen hyväksyy kaupunginvaltuusto.
Liite 1Luonnoskartta Skanssinmäki pvm 11.6.2019
Oheismateriaali 1Viitesuunnitelmat
Oheismateriaali 2OAS-vaiheen mielipide
Laaditut selvitykset ja raportit, www.turku.fi/kaavahaku
Toimialajohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä 11.6.2019 päivätyn luonnoksen laadittavan asemakaavan ja asemakaavanmuutosehdotuksen Skanssinmäki pohjaksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Lappi ja Keskikastari ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.
Jakelu
tpvKaupunkiympäristötoimiala, kaavoitus
Liitteet:
Kylk § 287
Liite 1:Luonnoskartta Skanssinmäki pvm 11.6.2019