Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta22528.05.201915

1135-2018 (08 00 00)

Itäisen Pitkäkadun pyöräkaistat välillä Uudenmaankatu - Kaivokatu

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Itäisen Pitkäkadun liikennesuunnitelmamuutos välillä Uudenmaankatu - Kaivokatu. Suunnitelmassa ylileveitä autokaistoja on kavennettu ja pyöräliikenteen turvallisuutta parannettu uusilla pyöräkaistoilla. Suunnitellut pyöräkaistat ovat ensimmäinen vaihe koko Itäisen Pitkäkadun pyöräyhteyden parantamisessa.

Kylk § 225

Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri Laura Pirilä ja liikennesuunnitteluinsinööri Susan Nymander, 17.5.2019:

Itäinen Pitkäkatu on leveä kaupungin kehämäisen auto- ja pyöräliikenteen pääreitti. Ajokaistat ovat ylileveitä ja ne mahdollistavat paikoin kahden auton ajamisen rinnakkain. Nykyinen ”1,5-kaistaisuus” aiheuttaa liikenteelle epäselvyyttä ajolinjoista erityisesti ajotilan kavennusten kohdalla. Pyöräliikenteelle ei ole osoitettu omaa tilaa kadulla.

Yksisuuntaiset pyöräkaistat esitetään tehtäväksi Uudenmaankadun ja Lemminkäisenkadun välille kuitenkin siten, että Kaivokadun ja Lemminkäisenkadun välillä kadun itäiselle puolelle toteutetaan pyöräkaistan sijasta kaksisuuntainen jalankulku- ja pyörätie. Kaivokadun ja Lemminkäisenkadun välisen osuuden liikennesuunnitelma käsitellään omana asiakohtanaan ko. katuvälin katusuunnitelman yhteydessä.

Laaditussa liikennesuunnitelmassa Uudenmaankadun ja Kaivokadun välillä ajoneuvoliikenteen käytössä on selkeästi yksi kaista suuntaansa. Risteysalueilla on vasemmalle kääntyville varattu mahdollisuuksien mukaan joko oma lisäkaista tai odotustilaa risteykseen siten, että suoraan ajavat pystyvät ohittamaan risteykseen pysähtyneen, kääntyvän ajoneuvon. Pysäköintipaikat on sijoitettu pyöräkaistan ja jalkakäytävän väliin. Katuosalla nykyisin olevat vinopysäköintipaikat muutetaan kadun suuntaisiksi. Pysäköintipaikkojen kokonaismäärä vähenee Uudenmaankadun ja Kaivokadun välisellä katuosuudella noin 10 paikalla, mutta Kaivokadun ja Lemminkäisenkadun väliselle osuudelle tulee 7 uutta pysäköintipaikkaa.

Suunniteltujen pyöräkaistojen katuosuus tulee sisällyttämään vuoden 2020 päällystysohjelmaan. Pyöräkaistojen merkitsemisen on kustannussyistä tarkoituksenmukaista toteuttaa uudelleen päällystyksen yhteydessä. Tällöin punaiseksi värjätyn ja punertavasta kiviaineksesta tehdyn asfaltin käyttö pyöräkaistoilla lisää katuosuuden uudelleen päällystyksen kustannuksia noin 40.000 eurolla (alv 0 %).  Lisäksi suunnitelman toteuttaminen edellyttää Kaivokadun risteyksestä yhden saarekkeen ja sillä sijaitsevat liikennevalopylvään poistamista. Näiden töiden kustannusarvio on noin 5.000 euroa (alv 0 %).    

Nyt suunnitellut Itäisen Pitkäkadun pyöräkaistat ovat ensimmäinen vaihe Itäisen Pitkäkadun pyöräilyolosuhteiden parantamisessa. Itäisellä Pitkäkadulla olisi tarve kadun kokonaissaneeraukseen koko sen yli 2 kilometrin pituudella. Saneerauksessa kadun pyöräilyolosuhteiden lisäksi parannettaisiin katuympäristöä esimerkiksi puuistutuksilla. Laaja katusaneeraus tulisi aikataulullisesti yhteensovittaa kadun vesihuoltosaneerausten aikatauluihin. Toistaiseksi kadun laajempi saneeraus ei sisälly kaupungin investointisuunnitelmiin.   

Liite 1Liikennesuunnitelma L5790051, muutos 17.5.2019

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Itäisen Pitkäkadun liikennejärjestelyt välillä Uudenmaankatu-Kaivokatu liitteenä 1 olevan liikennesuunnitelman mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 225
Liite 1:Liikennesuunnitelma L5790051, muutos 17.5.2019