Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 125 | 26.03.2019 | 6 | |
Kaupunkiympäristölautakunta | 136 | 09.04.2019 | 5 |
8927-2014 (613, 627)
Asemakaavanmuutosluonnos; Puutarhakatu 55, (IX) 9. kaupunginosa (6/2016)
Tiivistelmä:
Asemakaavanmuutos on tontin käyttötarkoituksen muuttamiseksi ja rakennusoikeuden lisäämiseksi asuinkerrostalojen rakentamista varten. Lisäksi tutkitaan mahdollisuutta kävely- ja pyöräily-yhteyden luomiseksi Malminkadulta Linnakaupunkiin. Tavoitteena on kaupunkikeskustan laajentaminen ja merellisen kaupunkikeskustan kehittäminen. Suunnittelualueen kokonaisrakennusoikeus on vajaa 10000 k-m². Alueelle arvioidaan tulevan n. 150 asuntoa ja niihin n. 200 asukasta.
Kylk § 125
Kaupunkiympäristötoimiala, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Tero Lehtonen 19.3.2019:
Kaupunkiympäristötoimiala on laatinut yhdessä Arkkitehtitoimisto Haroma & Partners Oy:n kanssa 19.3.2019 päivätyn asemakaavanmuutosluonnoksen IX kaupunginosaan.
Nykytilanne
Asemakaavanmuutos laaditaan IX kaupunginosan korttelin 10 tontille 13 sekä viereiselle Malminkadun osalle. Suunnittelualueen pinta-ala on n. 0,58 ha ja sillä sijaitsee vajaakäytössä oleva, entinen Sampo-vakuutusyhtiölle rakennettu atk-keskus. Alue sijaitsee noin 2 km Kauppatorilta länteen, Puutarhakadun ja Malminkadun kulmauksessa, Satamaraiteeseen rajautuen.
Suunnittelualueen ympäristössä on käynnissä merkittäviä keskusta-alueen kehittämiseen ja laajentamiseen liittyviä hankkeita. Välittömästi alueen länsipuolella, Satamaraiteen takana, sijaitsee 7.7.2018 vahvistunut suuri Herttuankulman kaava-alue, jonka rakentuminen on käynnistynyt voimakkaasti ja jolle arvioidaan sijoittuvan 4400 uutta asukasta. Itäpuolella, Puutarhakadun takana, on puolestaan vireillä Merenkulkuoppilaitoksen alueen kaavamuutos. Lisäksi lähistöllä ovat rakentumassa mm. Kakolan, Linnanfältin ja Harppuunakorttelin alueet, joiden lisäksi vireillä ja suunnitteilla on useita muitakin hankkeita.
Suunnittelutilanne
Maakuntakaavassa alue kuuluu keskustatoimintojen alueeseen (C).
Turun Yleiskaava 2020:ssa suunnittelualue on osa työpaikkojen ja asumisen aluetta (PAK): Nykyinen teollisuusalue, jota osa-alueittain kehitetään tehokkaammiksi ja viihtyisämmiksi työpaikka- ja asuntoalueiksi palveluineen.
Alueella on voimassa 14.4.1966 voimaantullut asemakaava 4/1965, jossa suunnittelualue on osoitettu teollisuusrakennusten ja -laitosten korttelialueeksi (TT). Asemakaavan mukainen rakennusoikeus on 5930 k-m². Asemakaavassa on rajoitettu rakennettavan alan osuus tontista 50 prosentiksi sekä rakennuksen julkisivupinnan ja vesikaton leikkauskohdan enimmäiskorkeus 18 metriin.
Suunnittelualueen pohjoisreunalla on aiemmin ollut Turku Energian suurjännitejohto varoalueineen, mutta johto on siirretty kaapeliin eikä enää vaikuta alueen suunnitteluun.
Osana uutta satamaterminaalihanketta selvitetään korvaavaa yhteyttä Satamaraiteelle, mikä toteutuessaan vapauttaisi nykyisen raidealueen muuhun käyttöön.
Suunnittelun vaiheet ja osallistuminen
Asemakaavan laadinta perustuu yksityisen maanomistajan aloitteeseen.
Turun kaupungin ja yksityisen maanomistajan välinen kaavoitussopimus allekirjoitettiin 11.3.2016.
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta merkitsi osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedoksi 5.4.2016 § 92. Kaavan vireille tulosta on ilmoitettu vuoden 2016 kaavoituskatsauksessa.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelmavaiheessa saatiin yksi mielipide Turun nuorisovaltuustolta.
Asemakaavanmuutoksen tarkoitus
Tavoitteena on kaupunkikeskustan laajentaminen ja merellisen kaupunkikeskustan kehittäminen asuntorakentamista lisäämällä ja maankäyttöä tehostamalla. Lisäksi tavoitteena on kävely- ja pyöräily-yhteyksien parantaminen keskustan suunnasta uudelle Herttuankulman alueelle Linnakaupunkiin.
Asemakaavanmuutosluonnos
Luonnoksen pohjana on käytetty yksityisen maanomistajan palkkaaman arkkitehtitoimiston (Haroma & Partners) laatimia viitesuunnitelmia, joita on kehitetty yhdessä Turun kaupungin kaupunkisuunnittelun kanssa.
Uusi asuinrakentaminen sijoittuu kolmeen erilliseen pistetaloon, joita yhdistää alueen maastonmuotoihin sovitettu pihakansi. Autopaikat sijoittuvat kannen alle. Rakennusten kerroskorkeudet vaihtelevat välillä VII-IX siten, että korkein rakennus sijoittuu alueen pohjoisreunaan. Massoittelulla on pyritty muodostamaan yhtenäinen, suojaisa ja viihtyisä piha-alue ilta-auringon suuntaan sekä sopeuttamaan uusi rakentaminen ympäröivään Kakolanmäen siluettiin.
Rakennusoikeutta on kaikkiaan lähes 10000 k-m², josta varsinaista asuntokerrosalaa n. 9600 k-m². Autopaikkamitoituksena on käytetty 1 ap/120 k-m², mikä on linjassa viereisen Herttuankulman alueen kanssa. Alueelle arvioidaan tulevan n. 150 asuntoa ja niihin n. 200 asukasta. Luvut ovat alustavia ja täsmentyvät ehdotusvaiheessa.
Kaava-alueen eteläreunaan, Malminkadun katualueelle, on osoitettu varaus kävely- ja pyöräilysillan rakentamiselle Satamaraiteen yli Herttuankulmaan, jonka asemakaavassa on vastaava varaus yhteyden mahdollistamiseksi.
Kaavaluonnoksen ja siihen liittyvien viitesuunnitelmien valmistelussa on lähtökohtana ollut Satamaraiteen säilyminen nykyisellä paikallaan. Kuitenkin vireille tulleen ns. yhteisterminaalihankkeen (Ferry Terminal Turku) myötä on mahdollista, että nykyinen rata-alue vapautuu tulevaisuudessa muuhun käyttöön. Tämä avaisi lukuisia uusia mahdollisuuksia Puutarhakatu 55:n ja muiden lähialueiden suunnitteluun. Näitä mahdollisuuksia tutkitaan tarkemmin ehdotusvaiheessa.
Liite 1Luonnoskartta Puutarhakatu 55 pvm 19.3.2019
Oheismateriaali 1Havainnekuvat Puutarhakatu 55 pvm 11.1.2019 (Arkkitehtitoimisto Haroma & Partners)
Oheismateriaali 2Turun nuorisovaltuuston kannanotto 23.8.2016
Toimialajohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä 19.3.2019 päivätyn luonnoksen laadittavan asemakaavanmuutosehdotuksen Puutarhakatu 55 pohjaksi.
PäätösAsia pantiin pöydälle llvessalon Peltosen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Lisäksi lautakunta päätti järjestää katselmuksen kaava-alueelle ja sen ympäristöön maanantaina 8.4.2019 klo 10.15 alkaen.
Kylk § 136
Pöydältä 26.3.2019 § 125.
PäätösEhdotus hyväksyttiin seuraavalla lisäyksellä:
"Lisäksi lautakunta edellyttää, että selvitetään vaihtoehtoja, joissa alue nivelletään paremmin viereisiin 1-3-kerroksisiin rakennuksiin kerroslukua madaltamalla."
Ilvessalon Mannin kannattamana tekemä muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Ennen päätöksentekoa äänestettiin asian käsittelyn jatkamisen ja Sandelinin Lähteenmäen kannattamana tekemän seuraavansisältöisen palautusehdotuksen välillä:
"Asemakaavanmuutosluonnos; Puutarhakatu 55, (IX) 9. kaupunginosa (6/2016) palautetaan valmisteluun ja aluetta kehitetään ensisijaisesti työpaikka-alueena."
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä asian käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Peltonen, Lintunen, Anttila, Muurinen, Laukkanen, van Ooik, Lindell, Euro, Palmunen, Manni ja Ilvessalo.
Palautusehdotuksen puolesta äänesti Sandelinin lisäksi häntä kannattanut Lähteenmäki.
Asian käsittelyä jatkettiin äänin 11-2.
Sandelinin palautusehdotuksen perustelut:
"Kaava-alueen lähiympäristöä on kaavoitettu ja rakennettu voimakkaasti ja alueelle on rakentuu paljon uutta asuinrakentamista. Kestävän kaupunkirakenteen kannalta kaavoituksessa pitäisi huomioida myös työpaikkatontit. Rautatien vieressä oleva tontti soveltuu asumista paremmin työpaikkakohteeksi."
Jakelu
tpvKaupunkiympäristötoimiala, kaavoitus
Liitteet:
Kylk § 125
Liite 1:Luonnoskartta Puutarhakatu 55 pvm 19.3.2019