Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta9512.03.20199

9892-2017 (630)

Tammispaltantien katusuunnitelma

Tiivistelmä:

Tammispaltantien vesihuollon saneerauksen yhteydessä kadulle esitetään rakennettavaksi uusi jalankulku- ja pyörätie kadun eteläreunaan.

Kylk § 95

Kaupunkiympäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu Eero Paavola 20.2.2019:

Kaupunkiympäristötoimiala esittää Tammispaltantielle rakennettavaksi uuden jalankulku- ja pyörätien kadun lähestyvän saneerauksen yhteydessä. Kadun vesihuollon saneerauksen yhteydessä tulee uusittavaksi kadun päällimmäinen rakennekerros vaihtelevassa leveydessä. Kadun liikennejärjestyiden saattaminen tämän päivän tarpeisiin on samassa yhteydessä perusteltua. Jo ennen suunnittelun käynnistymistä ovat esiin nousseet niin kadun ajonopeudet kuin pyöräilyn erottelutarve autoliikenteestä. Mm. Raunistulan koulun vanhempainyhdistys on lokakuussa 2015 aloitteessaan esittänyt pyöräilyolosuhteiden parantamista Tammispaltantiellä. Tuolloin on ollut ajankohtaisena Tommilankadun väistötiloihin kulkeminen pitkin Tammispaltantietä. Tarve pyörätielle on yhä entisestään korostunut kun Rieskalähteen koulu on vuoden 2019 alusta alkaen siirtymässä vaiheittain lähialueensa kouluksi kehätien pohjoispuolella asuvien oppilaiden siirtyessä uuteen Ypsiloniin. Fölin koulukuljetukset Tammispaltatiellä on vuoden 2019 alusta lakkautettu. Kouluun kulkemisessa korostuu yhä enenevässä määrin koululaisen omaehtoinen kulkeminen jalkaisin tai pyöräille, mihin Tammispaltantien uusilla liikennejärjestelyillä kannustetaan.

Katusuunnitelman laadinnan käynnistymisestä ja suunnittelun tavoitteista on kirjallisesti tiedotettu kadun varren tontinomistajia ja -vuokralaisia sekä Rieskalähteen koulua syksyllä 2017. Kannanotoissa yhdytään pitkälti kaupungin esittämiin tavoitteisiin kadun turvallisuuden ja viihtyvyyden parantamiseksi. Useassa kannanotossa toivotaan nykyistä parempaa kunnossapitoa kadulla koskien ennen kaikkea lumen ja jään poistoa sekä kuivatusta.

Tammispaltantien katusuunnitelmassa kadun eteläreunaan esitetään rakennettavaksi kolmen metrin levyinen yhdistetty jalankulku- ja pyörätie. Ajorata kavennetaan nykyisestä yhdeksästä metristä 5,5 metriin. Ajoradan kaventaminen laskee autojen ajonopeuksia. Loppuosa eli 3,5 metriä katualueen leveydestä jaetaan lumenauraustilaksi ajoradan molemmin puolin sekä jalkakäytävän/pyörätien ja tontin rajan väliin. Pysäköinti on suunnitelmassa mahdollista vain ajoradan pohjoisreunalla, poikkeuksena aivan kadun itäpää, missä pysäköinti on merkitty sallituksia pyörätien puoleiselle ajoradan reunalle ulkokaarteeseen turvallisuussyistä. Uusi jalankulku- ja pyörätien liittyy Tammispaltantien itäpäässä olemassa olevaan verkostoon. Rieskalähteentien liittymän väistämisvelvollisuus poistetaan ja liittymä muutetaan väistämisvelvollisuuksiltaan tasa-arvoiseksi. Liittymässä kaikki kolme pyörätien ajoradan ylitystä varustetaan autoliikenteen hidasteilla. Pyöräilijä on kuitenkin pyörätien jatkeilla väistämisvelvollinen risteävän suunnan autoliikenteeseen nähden. Tammispaltantien länsipäässä jalankulku- ja pyöräilyväylä liitetään niin ikään Varkkavuorenkadun suunniteltuun vastaavaan verkostoon. Varkkavuorenkadun saneeraus on osa samaa hanketta. Suunnitelmassa kadun kuivatusta on parannettu lisäämällä kaivoja sekä suurentamalla pituuskaltevuuksia mahdollisuuksien mukaan.

Tammispaltantien katu- ja liikennesuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 15.–29.10.2018 välisenä aikana. Saapuneisiin muistutuksiin kaupunkiympäristötoimiala vastaa seuraavasti:

Ehdotus kiertoliittymästä Jöllinaukiolle. Kaupunkiympäristötoimiala toteaa, että kiertoliittymän rakentamista Jöllinaukion kohdalle ei ole missään vaiheessa tutkittu varteen otettavana liittymävaihtoehtona. Suunnittelun aikana ei ole tullut esiin sellaisia tarpeita, jotka olisivat erityisesti puoltaneet kiertoliittymäratkaisua.

Ehdotus pyörätien jatkeesta ja suojatiestä Jöllinaukion kohdalle Tammispaltantien poikki. Tammispaltantiellä kadun suuntaisen pyöräilyn laadukkuutta ja turvallisuutta korostetaan sivukatujen väistämisvelvollisuuksilla ja pyörätien korkeusaseman suhteessa ajorataan säilyttämistä myös sivukatujen liittymissä. Sivukadulta tulevan ja varsinkin sinne kääntyvän ajoneuvon väistämisvelvollisuus suhteessa pääsuunnan pyöräilijään on näin korostettu. Sivusuunnalta tuleva ajoneuvo, mukaan lukien polkupyöräilijä, on myös väistämisvelvollinen suhteessa pääsuunnan ajoneuvoliikenteeseen. Uudessa kesällä 2020 voimaanastuvassa Tieliikennelaissa säädetään, että pyörätien jatke merkitään vain silloin, kun väistämisvelvollisuus risteävään pyöräliikenteeseen nähden on merkillä (kolmio tai stop) osoitettu. Täten pyörätien jatkeen merkitseminen Tammispaltantien poikki ei tule kyseeseen, katu valmistunee uuden Tieliikennelain voimaantulon jälkeen. Kadun pohjoispuolisen jalkakäytävän poistamisesta seuraa väistämättä, että tonteilta kuljetaan jalkaisin ja pyöräillen ajoradan poikki monissa kohdin koko kadun matkalla. Tätä taustaa vasten on katsottu perustelluksi olla merkitsemättä katuliittymiin suojateitä, jotta varovaisuus kadunylittäjiä kohtaan toteutuisi koko kadun matkalla ilman tätä erikseen korostavissa paikoissa. Tätä suojatiettömyysmallia on noudatettu viime vuosina lukuisissa vastaavissa vähäliikenteisissä saneerauskohteissa.

Muistutus liikennemääristä ja ajonopeuksista. Suunnittelun tavoitteiden asettelussa keskiössä ovat olleet jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden parantaminen sekä kadun viihtyvyyden ja turvallisuuden parantaminen. Jalankululle ja pyöräilylle osoitettu tila on aikaansaatu kaventamalla autoliikenteelle varattua tilaa nykyisestä yhdeksästä metristä 5,5 metriin. Ajoradan näinkin huomattavalla kaventamisella on kiistatta alentava vaikutus ajonopeuksiin. Hidasteiden sijoittelu Tammispaltantielle ei tullut kyseeseen, koska savipohjalla riskit tärinästä olivat ilmeiset. Muistutuksessa mainittu sujuvuusongelman ratkaiseminen kadun pään liittymissä on suunnittelun tavoitteiden priorisoinnissa selvästi vähempiarvoisempi kuin turvallisuus- ja viihtyvyystavoitteet. Niinpä se on pitkälti sivuutettu suunnittelussa. Autoliikenteen liittymisvaikeudet kadun päissä pääkatuverkkoon ovat hyvin hetkellisiä aamulla ja iltapäivällä. Väite mahdollisesta saattoliikenteen lisääntymisestä Fölin koululaislinjojen lakkauttamisen myötä jää nähtäväksi, oleellisena suunnittelussa on nähty tarjota edellytykset omaehtoiseen koulumatkaan, mikä on tuotu esiin koulun taholta jo suunnittelun käynnistyessä. Joulukuussa tehdyn laskennan perusteella Tammispaltantien arkivuorokauden keskimääräinen liikennemäärä on noin 1500 ajoneuvoa.

Esitys tonttiliittymästä Tammispaltantie 18:n kohdalla on huomioitu suunnitelmaa muuttamalla nähtävilläolon jälkeen.

Esitys Tammispaltapolun väistämisvelvollisuusmerkistä on huomioitu suunnitelmaa muuttamalla nähtävilläolon jälkeen.

Muistutus jalkakäytävän poistamisen vaikutuksista. Suunnittelutyössä puntaroitiin perusteellisesti kaikkia tilatarpeita, joita kadulla on. Kadun eteläpuolisen uuden jalkakäytävän ja pyörätien etäisyys eteläpuolen tonteista haluttiin alusta asti reiluksi, jotta pyöräliikenteen ja tonttiliikenteen turvallisuusedellytykset täyttyisivät. Tämä tavoite määritteli pitkälti sen, ettei kadun vastakkaiselle puolelle enää jäänyt tilaa erilliselle jalkakäytävälle lumitiloineen. Päivittäisistä jalan kulkemisista esim. postinhakuun, kuten muistutuksessa mainitaan, seuraa joko kadun ylityksiä tai kulkemista lyhyitä matkoja ajoradalla. Tämä on katsottu yhä täysin turvalliseksi eikä se ole sinällään täysin poikkeuksellistakaan kun verrataan tilannetta muihin vastaaviin hiljattain saneerattuihin katuihin, esimerkkinä Pulmussuontie/-katu.

Muistutukset pysäköinnistä Tammispaltantie 60–64:n ja 73:n kohdalla on huomioitu suunnitelmaa muuttamalla nähtävilläolon jälkeen.

Liite 1Tammispaltantien katusuunnitelma K 6117 027 pvm. 14.12.2018 väli Varkkavuorenkatu-Jöllinaukio

Liite 2Tammispaltantien katusuunnitelma K 6117 028 pvm. 14.12.2018 väli Jöllinaukio-Rieskalähteentie

Liite 3Tammispaltantien liikennesuunnitelma L 6117 026 pvm. 9.1.2019

Oheismateriaali 1Kannanotto 1

Oheismateriaali 2Kannanotto 2

Oheismateriaali 3Kannanotto 3

Oheismateriaali 4Kannanotto 4

Oheismateriaali 5Kannanotto 5

Oheismateriaali 6Kannanotto 6

Oheismateriaali 7Kannanotto 7

Oheismateriaali 8Kannanotto 8

Oheismateriaali 9Kannanotto 9

Oheismateriaali 10Kannanotto 10

Oheismateriaali 11Kannanotto 11

Oheismateriaali 12Kannanotto 12

Oheismateriaali 13Kannanotto 13

Oheismateriaali 14Kannanotto 14

Oheismateriaali 15Kannanotto 15

Oheismateriaali 16Muistutus 1

Oheismateriaali 17Muistutus 2

Oheismateriaali 18Muistutus 3

Oheismateriaali 19Muistutus 4

Oheismateriaali 20Muistutus 5

Toimialajohtaja Christina Hovi

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättä hyväksyä liitteinä 1 ja 2 olevat Tammispaltantien katusuunnitelmat ja liitteenä 3 olevan Tammispaltantien liikennesuunnitelman.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoMuistutuksen tekijät
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 95
Liite 1:Tammispaltantien katusuunnitelma K 6117 027 pvm. 14.12.2108 väli Varkkavuorenkatu-Jöllinaukio
Liite 2:Tammispaltantien katusuunnitelma K 6117 028 pvm. 14.12.2018 väli Jöllinaukio-Rieskalähteentie
Liite 3:Tammispaltantien liikennesuunnitelma L 6117 026 pvm. 9.1.2019