Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta9812.03.201912

8894-2017 (661)

Paaskunnankadun ja Töykkälänkadun katu- ja liikennesuunnitelmat

Tiivistelmä:

Paaskunnankatu ja Töykkälänkatu esitetään saneerattavaksi vesihuollon peruskorjauksen yhteydessä siten, että molemmin puoliset kapeat jalkakäytävät korvataan yhdellä leveällä uudella jalkakäytävällä.

Kylk § 98

Kaupunkiympäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu Eero Paavola 20.2.2019:

Paaskunnankadun ja Töykkälänkadun katusuunnitelman laadinta on tullut vireille elokuussa 2017. Vireilletulosta ja suunnittelun tavoitteista on ilmoitettu kirjallisesti katujen tontinomistajille ja asukkaille. Tavoitteena suunnittelussa on ollut tarjota jalankululle nykyvaatimusten mukainen turvallinen tila autoliikenteestä eroteltuna nykyisten kapeiden jalkakäytävien sijasta.

Töykkälänkadun asukkaiden allekirjoittamassa kannanotossa asukkaat ovat esittäneet kadun saneeraamista pihakaduksi vedoten turvallisuus- ja viihtyvyysseikkoihin. Töykkälänkadun arkivuorokauden keskimääräinen liikennemäärä vajaa 300 ajoneuvoa. Liikenne on pääosin kadun varren asumisen synnyttämää. Jalankulkijoiden määrä tämän tyyppisellä tonttikadulla, joka ei ole osa keskeistä reittiä, on tunnetusti varsin vähäinen. Jalankulun erottelu autoliikenteestä pienestä määrästään huolimatta kuitenkin selkeyttää katutilan käyttöä ja sen koetaan parantavan myös turvallisuutta. Alakouluikäisten lasten jalankulun vinkkelistä jalkakäytävä tarjoaa parhaan kulkuturvan. Pihakaturatkaisu on toimivin tapauksessa, jossa kadulla jalankulkijoiden määrä ilmiselvästi määrittelee katutilan käytön. Pihakadulla jalankulkija saa kulkea kadun kaikilla osilla, jolloin jalankulkijamassojen ehdoilla ajaminen on autoilijalle luonnollista. Tämän kaltainen liikkumiskulttuuri ei kuitenkaan ole kaikkein tarkoituksen mukaisin kaduilla, joilla autoilijan ja jalankulkijan kohtaamiset ovat tuiki satunnaisia eivätkä pihakatusäännöt autoilijalle välttämättä tällöin avaudu. Vähäliikenteisellä pihakadulla yksittäisen auton enimmäisnopeus 20 km/h helposti ylittyy ilman järeitä rakenteellisia ratkaisuja.

Paaskunnankadun ja Töykkälänkadun katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 28.1.–11.2.2019, suunnitelmista ei ole tehty muistutuksia.

Liite 1Paaskunnankadun katusuunnitelma K 6597 010 pvm. 17.1.2019

Liite 2Töykkälänkadun katusuunnitelma K 5167 010 pvm. 17.1.2019

Liite 3Paaskunnankadun ja Töykkälänkadun liikennesuunnitelma L 5167 011 pvm. 31.12.2018

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättä hyväksyä liitteinä 1-3 olevat Paaskunnankadun ja Töykkälänkadun katu- ja liikennesuunnitelmat.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 98
Liite 1:Paaskunnankadun katusuunnitelma K 6597 010 pvm. 17.1.2019
Liite 2:Töykkälänkadun katusuunnitelma K 5167 010 pvm. 17.1.2019
Liite 3:Paaskunnankadun ja Töykkälänkadun liikennesuunnitelma L 5167 011 pvm. 31.12.2018