Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta48827.11.20185

13764-2018 (02 05 00)

Ympäristönsuojeluviranomaisen taksan tarkistaminen

Tiivistelmä:

Ympäristönsuojeluviranomaisen taksaan esitetään yhdistettäväksi maa-aineslain mukainen maa-ainestaksa. Ympäristönsuojeluviranomainen toimii kummankin taksan mukaisista lupa- ja valvonta-asioista vastaavana viranomaisena. Ympäristönsuojeluviranomaisen taksan mukaisia maksuja esitetään korotettavaksi noin 5 % tai lupa-asioiden käsittelyyn menevää aikaa vastaavaksi.

Kylk § 488

Kaupunkiympäristötoimiala, Ympäristönsuojelu, ympäristönsuojelusuunnittelija Tanja Ruusuvaara-Koskinen ja ympäristönsuojelupäällikkö Olli-Pekka Mäki 19.11.2018:

Tausta

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 205 §:n mukaan ympäristönsuojelulain mukaisen luvan, luvan muuttamisen, ilmoituksen tai muun asian käsittelystä voidaan periä maksu. Vastaava säännös on myös jätelain (646/2011) 144 §:ssä, vesilain (587/2011) 18 luvun 12 §:ssä ja merenkulun ympäristönsuojelulain (1672/2009) 13 luvun 1§:ssä. Kunnalle perittävän maksun suuruuden tulee vastata enintään suoritteen tuottamisesta aiheutuvia kokonaiskustannuksia.

Maa-aineslain (555/1981) 23 §:n mukaan lupahakemuksen ja ottamissuunnitelman tarkastamisesta sekä ottamistoiminnan valvonnasta aiheutuvien kustannusten perimisestä on soveltuvin osin voimassa, mitä maankäyttö- ja rakennuslain 145 §:ssä säädetään rakennustyön valvonnasta kunnalle suoritettavasta maksusta. MRL:n 145 §:n mukaan luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun, jonka perusteet määrätään kunnan hyväksymässä taksassa.

Ympäristönsuojeluviranomaisen taksan muutokset

Ympäristönsuojeluviranomaisen nykyinen voimassa oleva taksa on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 19.5.2015 ja se on tullut voimaan 1.7.2015. Voimassa oleva maa-ainestaksa on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 12.12.2005 ja se on tullut voimaan 1.2.2006.

Ympäristönsuojeluviranomaisen taksaa esitetään muutettavaksi siten, että maa-ainestaksa yhdistetään ympäristönsuojeluviranomaisen taksaan. Ympäristönsuojeluviranomaisen maksutaulukkoon on puolestaan lisätty maa-aineslain mukaisten asioiden käsittelyä kuvaavat maksut (kohta 23). Taksojen yhdistäminen perustuu siihen, että maa-aineslakiin v. 2015 tehdyn muutoksen perusteella maa-ainesten ottamista koskeva hakemus ja samaa hanketta koskeva ympäristönsuojelulain mukainen ympäristölupahakemus on käsiteltävä yhdessä ja ratkaistava samalla päätöksellä.

Maa-ainestaksaa esitetään muutettavaksi siten, että maa-aineslain mukaisen hakemuksen ja ottamissuunnitelman tarkastamista koskeva maksu koostuu omakustannusarvoon perustuvasta perusmaksusta sekä hakemuksessa otettavaksi esitetyn maa-ainesmäärän tilavuuden mukaisesta osasta maksutaulukkoliitteen mukaisesti. Tämä vastaa periaatteeltaan nykyisessä taksassa käytössä olevaa vähimmäismaksua. Myös maa-ainesten ottamista koskeva valvontamaksu koostuu asian omakustannusarvoon perustuvasta perusmaksusta ja tilavuuden mukaan määräytyvästä osasta.

Maa-ainestaksan mukaisia maksuja ei ole korotettu vuoden 2006 jälkeen. Maksuja on verrattu kuuden suurimman kaupungin sekä lähikuntien taksojen mukaisiin maksuihin ja maksuja on nostettu sillä perusteella samalle tasolle.

Ympäristönsuojeluviranomaisen taksan maksutaulukkoon on lisätty valvontamaksujen osalta pilaantuneita maita koskevat valvontatoimenpiteet ympäristönsuojelulain 136 §:n mukaisesti.

Maksutaulukon mukaisia maksuja on korotettu noin 5 %, mikä vastaa yleistä kustannustason nousua edellisestä taksan tarkistuksesta. Turun kaupungin maksuja on verrattu kuuden suurimman kaupungin sekä lähikuntien maksuihin. Osaa laitos- ja toimintakohtaisia maksuja esitetään nostettavaksi enemmän kuin 5 %, jos näiden lupa-asioiden käsittelyyn on mennyt aiempaa taksaa arvioitua enemmän työaikaa. Osa Turun kaupungin maksuista on joidenkin laitosten ja toimintojen osalta myös selkeästi kuutta suurinta kaupunkia tai Turun lähikuntia alhaisempia.

Ympäristönsuojeluviranomaisen taksan mukaisten maksujen korotuksen perusteella vuosittaiset tulot lisääntyvät arviolta noin 12.000-15.000 euroa.

Kuntalain mukaan valtuuston tehtävänä on päättää kunnan palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista. Hallintosäännön 37 §:n mukaan lautakunnan yleiseen toimivaltaan kuuluu päättää asiakasmaksujen, palveluiden ja tuotteiden hinnoittelusta valtuuston hyväksymien perusteiden mukaisesti. Koska muutoksella ei ole tarkoitus muuttaa maksujen perusteita, päätösvalta asiassa kuuluu hallintosäännön 37 §:n perusteella kaupunkiympäristölautakunnan toimivaltaan.

Liite 1Ehdotus ympäristönsuojeluviranomaisen taksaksi

Liite 2Ehdotus ympäristönsuojeluviranomaisen maksutaulukoksi 

Oheismateriaali 1Ympäristönsuojeluviranomaisen taksa muutokset esitettynä

Oheismateriaali 2Ympäristönsuojeluviranomaisen maksutaulukko muutokset esitettynä

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteen 1 mukaisen ympäristönsuojeluviranomaisen taksan ja liitteen 2 mukaisen ympäristönsuojeluviranomaisen maksutaulukon tarkistukset siten, että uutta taksaa sovelletaan hakemuksiin ja asioihin, jotka tulevat vireille 1.1.2019 jälkeen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKaupunkiympäristötoimiala, ympäristönsuojelu
tiedSuomela Sari


Liitteet:

Kylk § 488
Liite 1:Ehdotus ympäristönsuojeluviranomaisen taksaksi
Liite 2:Ehdotus ympäristönsuojeluviranomaisen maksutaulukoksi