Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 441 | 30.10.2018 | 6 |
5769-2016 (011, 032, 021)
Hulevesilaskutuksessa noudatettavat periaatteet
Tiivistelmä:
Kaupunginhallitus hyväksyi hulevesimaksutaksan 2.10.2018 § 361. Lautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi periaatteet, joiden mukaisesti maksua peritään.
Kylk § 441
Konsernihallinto, johtava asiantuntija Satu Lehto 25.10.2018:
Kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessa 2.10.2018 § 361 hulevesimaksutaksan ja päätti että:
- hulevesimaksu koostuu 50 euron perusmaksusta sekä tontin käyttötarkoitukseen ja kokoon perustuvasta luokkakohtaisesta kertoimesta liitteen 1 mukaisesti
- kunnan hulevesijärjestelmä kattaa asemakaavoitetun alueen hulevesiviemärit ja ojat sekä ne asemakaavoittamattoman alueen ojat, jotka liittyvät kiinteästi asemakaavoitetun alueen järjestelmään. Liitteessä 2 on esitetty hulevesijärjestelmä siinä laajuudessa kuin se on 10.4.2018
- hulevesijärjestelmän vaikutusalueeksi määritellään asemakaavoitetut alueet lukuun ottamatta erillisiä asemakaava-alueita, joilla ei ole kaupungin ylläpitämää hulevesijärjestelmää. Liitteessä 2 on esitetty vaikutusalue siinä laajuudessa kuin se on 10.4.2018.
- maksu peritään vuosittain taholta, joka omistaa kiinteistön tai hallinnoi pitkäaikaisella vuokrasopimuksella eli kymmeneksi vuodeksi tai pidemmäksi ajaksi vuokrattua kaupungin tonttia hulevesijärjestelmän vaikutusalueella.
Kiinteistöjen omistajia ja käyttötarkoitusta koskevien tietojen ajantasaisuuden ja moniulotteisuuden vuoksi on tarpeen luoda yhtenäiset käytännöt sille, miten hulevesimaksuataulukkoa sovelletaan. Tulkintojen läpinäkyvyyden ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta on perusteltua tuoda periaatteet lautakunnan päätettäväksi.
Kiinteistöjen omistajatiedot saadaan suoraan lainhuuto- ja kiinnitysrekisteristä, jossa omistusosuuksien merkintä on moniulotteista; toisinaan esim. kiinteistön kahdella omistajalla on merkitty molemmilla omistusosuudeksi 1/1 ja toisinaan ½. Kiinteistön kokonaisomistus voi näin ollen yli 100 %, mikä aiheuttaa hankaluuksia laskujen luonnissa. Yhdellä omistajalla voi myös olla useampi lainhuuto samaan kiinteistöön, jolloin samalle henkilölle lähtisi kaksi laskua. Omistajia voi myös olla useita hyvinkin pienin omistusosuuksin. Tämän vuoksi on perustelua osoittaa lasku yhdelle omistajasta siten, että laskusta ovat vastuussa kaikki kiinteistön omistajat yhteisvastuullisesti.
Asemakaavassa osoitettuja kiinteistöjen käyttötarkoituksia on yli 350, sillä voimassa on asemakaavoja useilta eri vuosikymmeniltä ja käytännöt ovat aikojen kuluessa vaihdelleet. Näiden yksityiskohtainen luokittelu varsinaisessa taksassa ei ole tarkoituksenmukaista. Myös kiinteistön todellinen käyttötarkoitus voi poiketa asemakaavassa osoitetusta käyttötarkoituksesta, mikäli asemakaava on jäänyt toteutumatta.
Kiinteistönmuodostuksen keskeneräisyyden aiheuttamiin tulkintatilanteisiin on tarpeen luoda yhtenäiset käytännöt.
Hulevesilaskut lähetetään useammassa erässä 15.12.2018 mennessä. Laskutus perustuu pääasiassa toukokuun 2018 omistajatietoihin, joita on muiden korjausten yhteydessä myös päivitetty. Vuodesta 2019 alkaen laskut pyritään lähettämään aikaisemmin syksyllä. Tarkoituksenmukaista on myös määritellä selkeästi, minkä päivän omistajatilanteen mukaan laskut osoitetaan. Kun lähtökohtana käytetään 30.6. omistajatietoja, ehditään laskutusrekisteri päivittää alkusyksystä toteutettavaa laskutusta varten.
Liite 1Hulevesilaskutuksen periaatteet
Toimialajohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä olevat hulevesilaskutuksen periaatteet.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tpvKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön kunnossapito
tiedKaupunkiympäristötoimiala, paikkatieto ja kaupunkimittaus
tpvTarvonen Elsa
Liitteet:
Kylk § 441
Liite 1:Hulevesilaskutuksen periaatteet