Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 369 | 18.09.2018 | 2 | |
Kaupunkiympäristölautakunta | 385 | 25.09.2018 | 5 |
5021-2017 (041, 011)
Kaupunkiympäristötoimialan strateginen sopimus vuosille 2019-2022 ja kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus vuodelle 2019
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyy kaupunginhallituksen ja toimialan välisen kaupunkiympäristötoimialan strategisen sopimuksen 2019-2022 ja lautakunnan ja toimialan välisen kaupunkiympäristölautakunnan operatiivisen sopimuksen 2019. Strateginen sopimus hyväksytään vain kaupunkiympäristölautakuntaa koskevilta osilta.
Kylk § 369
Kaupunkiympäristötoimiala, toimialajohtaja Christina Hovi 14.9.2018:
Turussa kuntalain mukainen talousarvio ja -suunnitelma laaditaan toimialoilla ja konsernihallinnossa osana sopimusohjausprosessia. Sopimusohjaus tarkoittaa monipuolisten tavoitteiden asettamista kahdelle tasolle, kaupunginhallituksen ja toimialan välille (strateginen sopimus) sekä lautakunnan ja toimialan välille (operatiivinen sopimus). Strateginen sopimus sisältää toimialan merkittävät taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet. Operatiiviset sopimukset laaditaan lautakunnittain ja ne tarkentavat strategisen sopimuksen tavoitteet palvelualue- ja tulosyksikkötasolle.
Valmistelu käynnistyi siten, että toimintasuunnitelmaluonnos esiteltiin 24.4.2018 kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioseminaarissa ja kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi kaupunkiympäristötoimialan strategisen sopimuksen 8.5.2018 § 213.
Kaupunginhallitus käsitteli strategiset sopimukset ja suunnitteluluvut 4.6.2018 § 215 ja kaupunginvaltuusto päätti lautakuntien suunnitteluluvuista 11.6.2018 § 138.
Lautakuntien tarkennetut esitykset strategisista ja operatiivisista sopimuksista tulee olla käsiteltynä 21.9.2018 mennessä. Kaupunginhallituksen on määrä käsitellä talousarviota ja sopimuksia lokakuussa. Kaupunginvaltuusto käsittelee niitä 13.11.2018.
Kaupunkiympäristötoimialan strateginen sopimus
Sopimuksen osiossa 1.1 on kuvattu kaupunkiympäristötoimialan toimintaympäristö (palvelualueet ja lautakunnat). Osiossa 1.2 on listattu toimintaympäristön muutostekijät ja osiossa 1.3 toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet, joihin on lisätty tiedot kaupungin kärkihankkeista.
Määrärahat ja investoinnit on esitetty osiossa 2.1. Toimialan yhteenlasketuksi sitovaksi toimintakatteeksi (netto) vuodelle 2019 annettiin -28,671 milj. euroa (kaupunkiympäristölautakunta -11,521 milj. euroa, Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta -17,050 milj. euroa, rakennus- ja lupalautakunta -0,1 milj. euroa, Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta 0 milj. euroa).
Toimialan vuoden 2019 toimintatulot ovat yhteensä 76,5 milj. euroa (TAM 2018 74,4 milj. euroa) ja toimintamenot 106,3 milj. euroa (TAM 2018 103,8 milj. euroa) sekä valmistus omaan käyttöön 1,1 milj. euroa (TAM 2018 1,6 milj. euroa). Toimialan esitys suunnitteluluvuksi on -28,758 milj. euroa eli erotukseksi muodostuu 0,1 milj. euroa suunnittelulukuun nähden.
Suunnitteluluvun saavuttamiseksi talousarvioesitys vuodelle 2019 sisältää vuosikatteen parantavia toimenpiteitä yhteensä noin 1,2 milj. euroa, jotka kohdistuvat kaupunkiympäristölautakunnan tuloihin ja menoihin (palveluiden ostot - 0,5 milj. euroa, viranomaistaksat + 0,17 milj. euroa, hulevesimaksutuotot + 0,5 milj. euroa).
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta tulee talousarvioesityksessään esittämään, että kaupunkiympäristölautakunnan alla olleet joukkoliikenteen henkilöstökustannukset (noin 1,3 milj. euroa) ja htv:t siirretään kaupunkiympäristölautakunnan alta joukkoliikennelautakunnan alle. Muutos ilmenee työvoiman käyttöä kuvaavasta osiosta 3.1.
Koko toimialan vuoden 2019 talousarvioesityksen toimintakatteeksi muodostuu -28,758 milj. euroa (kaupunkiympäristölautakunta -10,655 milj. euroa, Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta -18,003 milj. euroa, rakennus- ja lupalautakunta -0,1 milj. euroa, Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta 0 milj. euroa).
Investointiohjelmien lähtökohdat sekä kiinteän omaisuuden hankintatasot taloussuunnitelmakaudelle 2019–2022 on hyväksytty kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaostossa 14.5.2018 § 53. Infran ja toimitilojen investointimenot sekä rahoitusosuudet, luovutustuotot, myyntivoitot, maankäyttösopimuskorvaukset ja poistot on siirretty kaupunkiympäristötoimialalta konsernihallinnon yhteisiin vuoden 2018 ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä. Kaupunkiympäristötoimiala vastaa investointiohjelmien toteutuksesta ja raportoinnista.
Infrainvestointien (osio 2.4) määräksi on vuonna 2019 merkitty yhteensä 44,946 milj. euroa. Investoinneista n. 51 % on kohdistettu strategisiin maankäytön hankkeisiin, n. 29 % korjausvelkaa alentaviin ja loput 20 % tuloa tuottaviin, toimintoja tukeviin, liikenteen toimivuutta ja turvallisuutta parantaviin sekä asukasviihtyisyyttä parantaviin investointeihin. Sitovia ovat päätasojen (tuloa tuottavat, toimintoja tukevat, korjausvelkaa alentavat, liikenteen toimivuus ja turvallisuus sekä asukasviihtyvyyttä parantavat) määrärahat. Lisäksi sitovia ovat strategisten maankäytön hankkeiden alla olevien koontinimikkeiden ja yksittäisten nimikkeiden määrärahat.
Toimitilainvestointien (osio 2.5) määräksi on vuonna 2019 merkitty 32,086 milj. euroa. Investoinneista noin 56 % kohdistuu rakennusten korjauksiin. Investointiohjelmassa on esitetty myös konserniyhtiöiden toteuttamat taseen ulkopuoliset kohteet. Sitovia ovat nimetyt investointihankkeet (kustannusarvio > 1,0 milj. euroa) sekä koontinimike ”Pienet hankkeet”.
Muiden investointien (osio 2.6) määräksi on vuonna 2019 merkitty 1,5 milj. euroa. Näistä 0,5 milj. euroa kohdistuu mm. tietojärjestelmiin, 0,5 milj. euroa pysäköintitoimintaan ja 0,5 milj. euroa seudulliseen joukkoliikenteeseen. Nettoinvestointitaso vuonna 2019 on 1,324 milj. euroa. Investoinneista joukkoliikennelautakunnan nettoinvestoinnit ovat 0,324 milj. euroa.
Henkilötyövuosien määräksi (osio 3.1) on ehdotettu 331 htv:tta vuosille 2019–2022, mikä tarkoittaa 11 htv:n lisäystä kaupunkiympäristötoimialan kuluvan vuoden hyväksyttyyn htv-lukuun. Henkilöstökustannuksista katetaan ulkoisella rahoituksella yhteensä 15 htv:tta vuonna 2019.
Toimialan omassa käytössä on 20.408 m2 tiloja ja 13,1 ha alueita (osio 3.2).
Toimialan strategiset tavoitteet ja hankkeet (kv/kh) on lueteltu kohdissa 4.1, 4.2 ja 4.3. Kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistavoitteet on päivitetty Turun kaupungin ilmastosuunnitelman 2029 pohjalta. Kaupunkikeskustan elinvoimaisuus ja omaisuuden arvosta huolehtiminen on siirretty kaupunginjohtajan toimialan strategiseen sopimukseen. Kaupungin konserniyhtiöille (TVT, TYS, Vaso) vuosittain kaavoitettavaa asuinkerrosalatavoitetta on nostettu 20.000 kerrosalaneliömetriin, jolla mahdollistetaan kaupungin tuotantoyhtiöiden 300 asunnon asuntotuotantotavoitteen toteutuminen. Uutena tavoitteena on infrahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnittelun toimintamallin käyttöönotto. Digitaalisiin palveluihin on lisätty joukkoliikenteen lippujen EMV-maksaminen ja joukkoliikenteen lippujen nettilatausten määrä sekä korotettu sähköisten rakennuslupahakemusten tavoitetta. Strategisiin hankkeisiin on lisätty tiedot siitä miten toimiala toteuttaa kaupungin kärkihankkeita ja ilmastosuunnitelmaa.
Strategiset maankäytön hankkeet on esitetty osiossa 4.4. Taulukoissa esitetään Keskustan kehittämisen, Ratapihan, Turun Tiedepuisto -kärkihankkeen, Linnakaupungin, Skanssin, Logicityn, Blue Industry Parkin, Halistenväylän, Runkobussilinjaston, Topinpuiston, Lähiöuudistuksen ja Smart and Wise -kärkihankkeen kehittämistä toteuttavat projektit toimenpiteineen sekä tulo- ja menoarvioineen. Uusia projekteja ovat Turku Ferry Terminal, Kanavaniemi/ Linnan ympäristö ja Runosmäki.
Kaavoitusohjelmaa (osio 4.5) on päivitetty. Asemakaavoitusohjelma esitetään hyväksyttäväksi sitovana vuosille 2019–2020 ja ohjeellisena sen jälkeen. Talousarvio- ja taloussuunnitelmakaudella 2019–2022 hyväksyttäviä ja vireillä olevia valtuuston hyväksymiskäsittelyyn ohjelmoituja kaavoja on yhteensä 144 kpl. 39 % kohteista tukee keskustan kehittämistä. 29 asemakaavaa on esitetty hyväksyttäväksi vuonna 2019. Ensi vuonna esitetään käynnistettäväksi vuodelle 2021 hyväksymiskäsittelyyn ohjelmoituja asemakaavoja. Uusia kohteita on 19 kpl.
Infrastruktuurin kunnossapidon tavoitetasot on esitetty osiossa 4.6. Kunnossapitotöiden ta-summia on hieman muutettu. Aikaisemmin kohdassa esitettiin vain menot, nyt summa sisältää myös tulot ja henkilöstökustannukset. Töitä tilataan 20,8 miljoonan euron edestä vuonna 2019. Kunnossapitotyöt tilataan valtakunnallisten hoito- ja kunnossapitoluokituksen mukaisesti.
Henkilöstön hyvinvointia kuvaavat tavoitteet (osio 5.1) on strategisen HR:n valmistelemat ja yhteiset kaikille toimialoille. Toimialan tavoitteet ja toimenpiteet tavoitteiden edistämiseksi on lisätty omina sarakkeinaan.
Osiossa 6.1 esitetään tunnuslukuja, jotka kuvaavat toimialan toimintaa.
Osiossa 7.1 on lueteltu toimialan toimintaa ohjaavat asiakirjat. Luetteloon on lisätty kaupunkistrategia, kärkihankepäätökset, kehittämismalli ja ilmastosuunnitelma 2029.
Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus vuodelle 2019
Operatiivinen sopimus on solmittu lautakunnan ja toimialan välillä. Strategisen sopimuksen tavoitteet on vastuutettu operatiivisessa sopimuksessa toimialan eri palvelualueille.
Operatiivinen sopimus jakautuu seuraaviin osioihin:
Lautakunnan ja toimialan välisessä 1-vuotisessa operatiivisessa sopimuksessa on määritelty toiminnan lähtökohdat, toimintaympäristön muutostekijät ja toiminnan kehittämissuunnitelma sekä strategiset painopisteet.
Taloudellisissa tavoitteissa on kaupunkiympäristölautakunnan määrärahat sekä infran ja toimitilojen kohdekohtaiset investointiohjelmat.
Resursseista käyvät ilmi toimialan työvoiman käyttö palvelualueittain henkilötyövuosina sekä sijaistus ja sairaspoissaolot.
Operatiivisissa tavoitteissa on listattu strategiasta johdetut palvelualuekohtaiset tavoitteet.
Muita osioita ovat kehittämisprojektit toimenpiteineen sekä niiden toteuttamisaikataulut, kaavoitusohjelman toimenpiteet puolivuosittain, infran toteutussuunnitteluohjelma, infran kunnossapitomenot jaoteltuna tuotteittain, työhyvinvointitavoitteet ja tavoitteelliset tunnusluvut.
Liite 1Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus 2019
Oheismateriaali 1Kaupunkiympäristötoimialan strateginen sopimus 2019-2022
Toimialajohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä kaupunkiympäristötoimialan strategisen sopimuksen 2019–2022 ja kaupunkiympäristölautakunnan operatiivisen sopimuksen 2019 sekä päättää lähettää strategisen sopimuksen edelleen kaupunginhallitukselle. Oheismateriaalina 1 olevan strategisen sopimuksen lautakunta hyväksyy vain omalta osaltaan.
PäätösAsia pantiin pöydälle Ilvessalon Lintusen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Kylk § 385
Pöydältä 18.9.2018 § 369.
Liite 2Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus 2019, päivitetty 21.9.2018
Oheismateriaali 2Kaupunkiympäristötoimialan strateginen sopimus 2019-2022, päivitetty 21.9.2018
PäätösEhdotus hyväksyttiin yksimielisesti seuraavin muutoksin:
1) Lautakunta edellyttää strategisen sopimuksen kohdan 2.1 osalta, että mikäli kaupunginhallituksen jaosto ei toteuta toimialan esittämiä myyntejä, myös myyntitavoitetta olisi pienennettävä. Perustelut: Kun valta myynneistä on kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaostolla, ei vastuuta tulisi asettaa lautakunnalle. (Ilvessalo/Lintunen)
2) Lautakunta päättää, että kohdan 4.1 tavoitteen KV3 osalta lasketaan vuoden 2019 aikana, millaisia vuotuisia tavoitteita kunkin kulkumuodon osalta vaaditaan, jotta saavutetaan kaupunginvaltuuston asettama kestävien kulkumuotojen osuus yli 66 % vuoteen 2030 mennessä. Vuotuisia tavoitteita tarkistetaan selvityksen valossa tuleville vuosille. Lisäksi lautakunta päättää edellyttää kaupunkiympäristötoimialalta kokonaisuudessan vuotuista selontekoa siitä, miten strategian kulkumuoto-osuustavoitteita on edistetty. Lisäraha- ja investointitarpeet tavoitteen saavuttamiseksi tulee arvioida vuosittain talousarvion yhteydessä. Perustelut: Korotukset ovat tarpeen, jotta saavutetaan valtuuston asettama kestävien kulkumuotojen osuus yli 66 % vuoteen 2030 mennessä. (Ilvessalo/Lintunen)
3) Lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle kohdan 2.4 osalta, että Itäisen rantakadun investointi aikaistetaan vuosille 2019-2020 ja vastaavasti Aurajoen rantaväylän investointia myöhäistetään. Vastaavasti esitetään kaupunginhallitukselle, että strategisen sopimuksen kohdan 2.4 kh-sitovat luvut, jotka sisältävät em. hankkeet, muutetaan. Perustelu: Nykyinen tilanne, jossa jokilaivojen terassit sekä hidas jokirannan kävely ja toisaalta nopea pyöräily on yhdistetty yhdelle kapealle väylälle, on ongelmallinen ja kaipaa nopeaa muutosta. Agricolankadun ja Tehtaankadun välisen yhteyden suunnittelu on syytä aloittaa, mutta sen toteutus ei ole yhtä kiireinen. (Ilvessalo/Laukkanen)
4) Lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että Riitassuonaukion toteutus aikaistetaan vuosille 2020 ja 2021. (Lintunen/Manni)
Liite 3Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus 2019, päivitetty 27.9.2018 (Kylk 25.9.2018 § 385)
Oheismateriaali 3Kaupunkiympäristötoimialan strateginen sopimus 2019-2022, päivitetty 27.9.2018 (Kylk 25.9.2018 § 385)
Jakelu
esiKaupunginhallitus
Liitteet:
Kylk § 369
Liite 1:Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus 2019
Kylk § 385
Liite 1:Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus 2019
Liite 2:Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus 2019, päivitetty 21.9.2018
Liite 3:Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus 2019, päivitetty 27.9.2018 (Kylk 25.9.2018 § 385)