Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 327 | 14.08.2018 | 7 |
10866-2016 (630)
Itäisen Rantakadun ja Itälaiturin katu- ja liikennesuunnitelmat välillä Purserinpolku - vanha muuntamorakennus
Tiivistelmä:
Lautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi suunnitelmat, joilla Itäisen Rantakadun Telakkarannan puoleinen pää jäsennellään katutilana uudelleen, kadun laiturialuetta kehitetään vetovoimaiseksi kaupunkielämää palvelevaksi alueeksi ja asemakaavan mukaisen joukkoliikennekadun toteuttamiseksi läpiajokieltoa Unioninkadun suuntaa tehostetaan maasta nousevilla liikennepollareilla.
Kylk § 327
Kaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnitteluinsinööri Maija Norava ja liikennesuunnittelupäällikkö Matti Salonen 8.8.2018:
Itäisen Rantakadun ja Itälaiturin katutila on Purserinpuiston ja Unioninkadun välillä nykyisellään jäsentymätön, eikä sovellu ympäristöönsä. Hyväksyttäväksi ehdotettavissa suunnitelmissa katutila on jäsennelty uudelleen. Laiturialue kehitetään vetovoimaiseksi virkistyskäyttöä, oleskelua, viivähtämistä ja kaupunkielämää palvelevaksi alueeksi. Laiturialueelle sijoitetaan oleskelua ja viihtyisyyttä palvelevia katukalusteita ja se rajataan muusta katualueesta viherseinäkkeellä. Seinäke tuo vihreyttä entiseen teollisuusympäristöön. Laiturialue avautuu jokisuun näkymiin aurinkoiseen ilmansuuntaan ja sillä on hyvät edellytykset kehittyä monipuoliseksi kaupunkikeitaaksi. Laiturialue toteutetaan samaan tasoon ajoradan kanssa ja viherseinäke ja katukalusteet toteutetaan siirrettävinä. Näillä ratkaisuilla mahdollistetaan alueen käyttö joustavasti erikokoisten kaupunkitapahtumien näyttämönä.
Kadun eteläiseen, rakennusten puoleiseen reunaan toteutetaan yhtenäinen jalkakäytävä. Kadulle sijoitetaan kohtisuoraa pysäköintiä ajoradan kummallekin puolelle. Ajoradan asfalttipintaa elävöitetään luonnonkiviraidoilla, jotka jatkavat Valkoisen talon kulmauksen jo toteutettua kaariteemaa.
Asemakaavassa Itäinen Rantakatu on Unioninkadun risteyksen puoleisessa päässä merkitty joukkoliikennekaduksi. Nykyisellään tämä on toteutettu ainoastaan liikennemerkkijärjestelyillä, mikä ei ole osoittautunut käytännössä riittävän tehokkaaksi. Itäisen Rantakadun varren asukkaat antavat toistuvasti palautetta asemakaavan ja liikennemerkkien vastaisesta läpiajoliikenteestä Itäisellä Rantakadulla. Suunnitelmissa asemakaavan mukaista liikennejärjestelyä ehdotetaan tehostettavaksi maasta nousevilla liikennepollareilla, joita bussit pystyvät kauko-ohjatusti ohjaamaan.
Suunnitelmissa katuosuudelle ei esitetä toteutettavaksi erillistä pyörätietä. Pyöräilijöillä on mahdollisuus ajaa sekä vähäliikenteisellä ajoradalla että laiturialueella. Ratkaisun tavoitteena on, että nopeammat pyöräilijät käyttävät ajorataa, mutta hitaampien ja jokirannan maisemista nauttivien pyöräilijöiden on mahdollista ajaa myös laiturialueella.
Katuosuuden suunnitelmat olivat ensimmäisen kerran nähtävillä 28.11.2016 - 12.12.2016. Tuolloin suunnitelmista jätettiin neljä muistutusta (oheismateriaalit 1-4), joista kolmessa esitettiin, että suunnitelmat vähentävät liikaa pysäköintipaikkoja. Ensimmäisellä kerralla nähtävillä olleissa suunnitelmissa kohtisuoraa pysäköintiä oli vain yhdessä rivissä ajoradan eteläreunalla. Muistutusten johdosta suunnitelmia tarkistettiin siten, että pysäköintiä sijoitettiin kahteen riviin ajoradan molemmille reunoille. Ensin nähtävillä olleissa suunnitelmissa pysäköintipaikkoja oli 38 ja nyt hyväksyttäväksi esitettävissä suunnitelmissa 73. Valkoisen talon edustan paikat ovat arkisin työaikana maksullisia ja muilla pysäköintipaikoilla on arkisin työaikana neljän tunnin aikarajoitus. Suunnitelmiin ensimmäisen nähtävillä olon jälkeen tehtyjen oleellisten muutosten johdosta suunnitelmat asetettiin uudelle nähtäviksi 31.1.2017 – 13.2.2017. Uudelleen nähtävillä olleista suunnitelmista jätettiin kaksi muistutusta (oheismateriaalit 5-6).
Muistutus 1 (oheismateriaali 5):
Muistutus koskee suunnitelma-alueen pysäköintijärjestelyjä. Niiden osalta todetaan suunnitelmien kehittyneen hyvään suuntaan aiemmin nähtävillä olleista suunnitelmista. Liikennesuunnitelman mukaista arkisin klo 9-18 voimassaolevaa pysäköinnin neljän tunnin aikarajoitusta pidetään kuitenkin liian tiukkana ja esitetään aikarajoituksen pidentämistä vähintään 8 tuntiin tai mieluimmin 12 tuntiin, jolloin työpäivän kestävä pysäköinti mahdollistuisi kadulla.
Vastine muistutukseen 1:
Kadunvarren maksuttomien pysäköintipaikojen aikarajoituksella pyritään ensisijaisesti palvelemaan alueen asiointiliikennettä. Ilta- ja yöaikana sekä viikonloppuisin aikarajoitusta ei ole. Tällä turvataan arkisin päiväsaikaan asiointipysäköintipaikkojen saatavuus. Mikäli järjestelyn käyttöönoton jälkeen saadut kokemukset osoittavat, ettei alueella ole näin suurta lyhytaikaisen pysäköinnin tarvetta, voidaan osa aikarajoitetuista paikoista muuttaa pitkäaikaisemman pysäköinnin käyttöön. Ennen pysäköintitarpeesta saatuja käytännön kokemuksia aikarajoitusten lieventämistä ei ole tarkoituksenmukaista.
Muistutus 2 (oheismateriaali 6):
Muistutuksessa hämmästellään sitä, miksi eri suunnitelmapiirustusten rajaus poikkeaa toisistaan. Lisäksi muistutuksessa tuodaan esille vanhaan pumppaamorakennuksen tulevaisuuteen sekä vanhan telakkanosturin sijaintiin liittyviä kysymyksiä.
Vastine muistutukseen 2:
Liikennesuunnitelmassa esitetään kadun liikenteenohjaus ja liikennejärjestelyiden yksityiskohdat. Katusuunnitelmassa puolestaan esitetään mm. kadun korkeusasema, kuivatusratkaisut ja pintamateriaalit. Liikennesuunnitelman ja katusuunnitelman aluerajaukset poikkeavat hieman toisistaan, koska liikennemerkkijärjestelyjä hankkeessa tehdään hieman laajemmalla alueella kuin katusuunnitelmassa esitettäviä kadun rakenteellisia muutoksia.
Toimenpiteitä vanhan pumppaamorakennuksen osalta ja nosturin sijaintia ei ratkaista näillä suunnitelmilla. Liikennesuunnitelmassa on käytetty taustakarttana kaupungin pohjakarttaa ja niitä koskevat merkinnät ovat siten kaupungin pohjakartan mukaisia.
Liite 1Liikennesuunnitelma L 5601 111, 1.11.2017
Liite 2Katusuunnitelma K 5601 110, 31.10.2017
Oheismateriaali 1Muistutus 1 ensimmäisen nähtävilläolon jälkeen, 4.12.2016
Oheismateriaali 2Muistutus 2 ensimmäisen nähtävilläolon jälkeen, 9.12.2016
Oheismateriaali 3Muistutus 3 ensimmäisen nähtävilläolon jälkeen, 9.12.2016
Oheismateriaali 4Muistutus 4 ensimmäisen nähtävilläolon jälkeen, 12.12.2016
Oheismateriaali 5Muistutus 1 toisen nähtävilläolon jälkeen, 8.2.2017
Oheismateriaali 6Muistutus 2 toisen nähtävilläolon jälkeen, 13.2.2017
Oheismateriaali 7Ympäristösuunnitelma W 5601 116, 12.12.2017
Toimialajohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Itäisen Rantakadun katu- ja liikennesuunnitelmat piirustusten L 5601 111, 1.11.2017 ja K 5601 110, 31.10.2017 mukaisesti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aoAs Oy Turun Telakanportti
aoAsunto Oy Turun Loft-Tehdas I
aoAsunto Oy Turun Loft-Tehdas II
aoTurun Valkoinen Talo Oy
aoKokko Pekka
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 327
Liite 1:Liikennesuunnitelma L 5601 111, 1.11.2017
Liite 2:Katusuunnitelma K 5601 110, 31.10.2017