Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta26305.06.20188

11856-2017 (630)

Ensimmäisen linjan, Ensimmäisen poikkikadun, Toisen linjan ja Toisen poikkikadun katu- ja liikennesuunnitelmat

Tiivistelmä:

Viking Linen matkustajaterminaalin edustan liikennejärjestelyissä on liikenneturvallisuuden, selkeyden ja sujuvuuden kannalta puutteita. Perusongelmana on, että terminaalin pääsisäänkäynnin edustalle Ensimmäisen linjan ja Toisen poikkikadun risteykseen ohjautuu liian paljon liikennettä. Risteyksen kautta kulkee paikallis- ja tilausajolinja-autoja, saatto- ja noutoliikennettä, takseja ja pysäköintipaikoille ajoa sekä runsaasti jalankulkijoita. Tilannetta ehdotetaan parannettavaksi vähentämällä pitkäaikaispysäköinnin tilaa terminaalin välittömässä läheisyydessä, siirtämällä henkilöautojen saatto- ja noutoliikenne hieman etäämmälle terminaalin sisäänkäynnistä sekä rauhoittamalla terminaalin välitön edusta vain taksi ja linja-autoliikenteelle sekä jalankululle.

Kylk § 263

Kaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnitteluinsinööri Maija Norava, 20.5.2018:

Kaupunkiympäristötoimialalla on laadittu Viking Linen terminaalin lähiympäristöön Ensimmäisen linjan, Ensimmäisen poikkikadun, Toisen linjan ja Toisen poikkikadun katu- ja liikennesuunnitelmat. Toimivuuden ja turvallisuuden lähtökohdista on terminaalin ympäristöä jaoteltu nykyistä voimakkaammin eri liikenteellisille toiminnoille.

Tilausajot

Laivayhtiö pitää tärkeänä, että tilauslinja-autoilla on edelleen oma rauhallinen tilansa lastata ja purkaa terminaalien pääovien läheisyydessä. Suunnitelmaehdotuksessa tilauslinja-autojen alue laajenee hieman nykyisestään. Alueella sallitaan ainoastaan tilauslinja-autoliikenne eikä nykytilanteen läpiajomahdollisuutta pysäköintialueelle enää ole. Aluetta selkeytetään laiturirakentein, joissa matkustajien on turvallista odottaa. Laiturit numeroidaan ja jalankulkijat ohjataan terminaalin suuntaan suojateitä pitkin laitureiden päistä. Laitureita on yhteensä seitsemän. Kolmeen laituriin mahtuu kolme linja-autoa ja loppuihin kaksi. Tilauslinja-autojen ajosuunta tulee olemaan Toiselta linjalta kohti terminaalia, jatkaen Toiselle poikkikadulle ja edelleen Linnankadulle. Yksisuuntainen ratkaisu selkeyttää ja helpottaa tilauslinja-autoalueella liikkumista. (Om 1, liikkumisen yleiskartta)

Paikallisliikenne

Paikallislinja-autot kulkevat, kuten nykyisinkin, Toista poikkikatua ja kääntyvät terminaalin ja hotellin välistä Ensimmäiselle linjalle. Paikallislinja-autojen lähtiessä kohti keskustaa ovat ne etuajo-oikeutettuja muuhun liikenteeseen nähden. Järjestelyt parantavat paikallislinja-autojen liikenteen sujuvuutta.

Saatto- ja noutoliikenne sekä invaluvalla pysäköinti

Suunnitelmaehdotuksen mukaan saatto- ja noutoliikenne ohjataan Toiselta poikkikadulta ennen terminaalirakennusta Toiselle Linjalle. Saatto- ja noutoliikenne kulkee tällöin Toista linjaa pitkin tilauslinja-autoalueen viereiselle, keskustan puoleiselle alueelle. Samalla alueella on aiemmin ollut maksullista pysäköintiä. Saatettavat ja noudettavat pääsevät liikkumaan terminaalin ja saatto- ja noutoalueen välillä turvallisesti jalkakäytävällä. Saatto- ja noutoalueelle järjestetään myös neljä invaluvalla sallittua pysäköintipaikkaa. Yksityisautoilun ohjaamiseksi Toiselle linjalle käytetään visuaalisena ohjauskeinona Toisen poikkikadun kaventamista Toisen linjan risteyksen jälkeen ja kavennuksen kohdalla olevan suojatien toteuttamista muusta ajoradasta poikkeavilla materiaaleilla.

Pitkäaikainen pysäköinti

Pitkäaikainen pysäköinti järjestetään pääsääntöisesti muualla kuin aivan terminaalin läheisyydessä. Satamakadulla on maksullinen pysäköintialue, Toisella linjalla on pysäköintilaitos sekä -alue sekä lähietäisyydellä muutama muu maksullinen pysäköintialue. Mm. Satamakadun pysäköintialueella on lähes poikkeuksetta runsaasti pysäköintitilaa.

Vuokra-alueiden pysäköinti

Viking Linen ja Tallink Siljan terminaalien välissä, aidatuilla alueilla on yrityksille vuokrattuja pysäköintipaikkoja. Nykytilanteessa alueelle on ajettu joko Ensimmäistä linjaa tai Toista linjaa pitkin tai Linnankadun päästä. Suunnitelmaehdotuksen mukaan vuokrattujen pysäköintipaikkojen ajo tapahtuu hotellin edestä, Toisen poikkikadun kautta. Tämän järjestelyn myötä Ensimmäistä linjaa käyttävät ainoastaan linja-autot ja taksit.

Katutekniset ratkaisut

Katujen pinnan korkeudet ovat suunniteltu siten, että tulvatilanteessa pintavedet eivät kulkeudu kiinteistöille. Toisen linjan ja tilauslinja-autojen alueen korotusten ja olemassa olevien painumien vuoksi tilauslinja-autoalueelle on suunniteltu useita hulevesikaivoja. Toisen linjan jalkakäytävän erotuskaistaa on korotettu tulvatilanteisiin varautuen.

Kustannusarvio

Koko hankkeen kustannusarvio on 900 000 euroa. Hankkeeseen saadaan EU –tukea, koska sataman liikennejärjestelyt sisältyvät laadittuun tukisopimukseen (Connecting Europe Facility (CEF) –rahoitusohjelma, “NextGen Link – Upgrade of the maritime link with the port interconnection in the ScanMed Corridor” -hanke). EU –tuki on noin 30% hankkeen kokonaishinnasta. Hankkeen kustannusarvio ylittää tuesta huolimatta investointisuunnitelmassa hankkeelle varatun summan. Tämän vuoksi hanketta ei toteuteta ensi vaiheessa koko suunnitellussa laajuudessa.

Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan kokonaisuuden kannalta tärkeimmät osa-alueet. Turvallisuuden parantamiseksi ja moottoriajoneuvojen ohjaamiseksi suunnitelluille reiteille Toisen poikkikadun kavennus sekä tilauslinja-autojen ja saatto- ja noutoalueen välinen erotteleva jalankulkualue rakennetaan ensimmäisessä vaiheessa. Tilauslinja-autoalueen laiturit toteutetaan korokkeiden sijasta ensimmäisessä vaiheessa maalaamalla. Ensimmäisen vaiheen muutosten kustannusarvio on noin 300 000 euroa.

Muistutukset ja vastineet

Suunnitelmat ovat olleet nähtävillä 3.4. – 17.4.2018. Suunnitelmista jätettiin neljä muistutusta.

Ensimmäisessä muistutuksessa tuodaan esille, että hotellin edusta, Toinen linja ei ole ajokaista ja pyydetään ajokieltoja Toiselle linjalle hotellin molempiin päihin. Muistutuksessa viitataan myös sataman suunnittelutyöryhmään ja sen aiempiin suunnitelmiin taksipaikkojen siirtämisistä sekä todetaan, että pysäköintijärjestelyt ovat sekavat.

Vastine:

Toinen linja hotellin edustalla on asemakaavan mukaan sataman liikennealuetta. Suunnitelmaehdotuksessa halutaan terminaalin edusta rauhoittaa linja-autoliikenteen ja taksien liikenteelle ja ohjata terminaalien välissä olevien vuokra-alueiden liikenne Toiselle linjalle. Tämän työmatkapysäköinnin liikenne ajoittuu aamuun ja iltapäivään. Häiriö tästä liikenteestä hotellin toiminnalle on vähäinen.

Muistutuksessa viitattu sataman suunnitteluryhmä on sataman edustajan mukaan toiminut silloin, kun satama on hallinnoinut aluetta. Taksien siirroista on keskusteltu samanaikaisesti, kun viimeksi katuja korotettiin vuonna 2007. Nykytilanteessa ryhmä on enemmän markkinointiryhmä, joka esittää toiveita ja havaintoja alueesta. Ehdotetut taksipaikkojen siirrot koskivat Toisen linjan taksitolpalla olevia takseja ja ehdotuksen mukaan ne haluttaisiin siirtää samaan jonoon tilaustaksien kanssa Tallink Siljan tilauslinja-autojen läheisyyteen. Sataman selvitysten mukaan taksien siirtyessä tilaustaksien jonoon linja-autojen liikkuminen hankaloituisi merkittävästi. Tallink Silja on myös aiemmin vastustanut taksitolpan siirtoa edellä mainituista syistä.

Toisen linjan pysäköintipaikoista suurin osa on osoitettu hotellin käyttöön ja kymmenen paikkaa on osoitettu toiselle yritykselle. Maankäyttösopimuksen mukaan hotellille on osoitettava 30 paikkaa. Muutoksen yhteydessä hotellille osoitetaan 30 pysäköintipaikkaa ja loput asetetaan aikarajoitetuiksi, julkisiksi asiointipaikoiksi. Muille yrityksille pysäköintipaikkoja ei osoiteta.

Toisessa muistutuksessa todettiin, että muutostoimenpiteet vaativat suhteellisen isoja toimenpiteitä. Muistutuksessa esitettiin huoli liikenteen sujuvuudesta työmaan aikana.

Vastine:

Työmaanaikaiset liikennejärjestelyt on laadittava yhteistyössä laivayhtiöiden kanssa ja erityistä huomiota kiinnitetään laivojen maaliikenteen sujuvuuteen.

Kolmannessa muistutuksessa liikennesuunnitelman ratkaisuja pidetään hyvänä ratkaisuna, mutta katusuunnitelmaa varsin raskaana. Kannanotossa esitettiin huoli liikennejärjestelyistä työmaan aikana sekä vaiheistuksista, koska terminaali- ja laivaliikenne toimii koko ajan normaalisti. Kannanotossa mainitaan myös talvikunnossapidon haasteet tilauslinja-autoalueen odotuslaitureiden vuoksi.

Vastine:

Suunnitelmien taustalla oli huoli alueen liikenneturvallisuudesta ja liikenteen sujuvuudesta. Liikennejärjestelyt tarvitsevat tuekseen rakenteellisia ratkaisuja, jotta aluejaot ja liikkuminen selkeytyvät. Työmaanaikaiset liikennejärjestelyt sekä vaiheistus tulee suunnitella toimijoiden kanssa yhteistyössä, jotta ne olisivat mahdollisimman turvallisia ja toimivia. Kannanotossa mainitut talvikunnossapidon haasteet eivät poikkea normaalien linja-autoasemien tai muiden laiturialueiden kunnossapidosta.

Neljännessä muistutuksessa toivottiin Toisen linjan katupuun poistoa sekä tilauslinja-autoalueen ja saatto-ja noutoalueen välisen kiveyksen pienentämistä kääntymisen helpottamiseksi. Kannanotossa toivottiin myös kiveystä tontin keskustanpuoleiselle alueelle.

Vastine:

Toisella linjalla oleva puu on kiinteistön omalla alueellaan. Puun kunto on puuasiantuntijan mukaan huono. Puulle voi hakea puunkaatolupaa. Alue, jolle kiveystä toivottiin, ei ole suunnittelualueella, eikä asiaa käsitellä tässä yhteydessä.

Muistutusten johdosta suunnitelmiin ei tehty muutoksia. Sen sijaan ensimmäisen vaiheen toteutuksessa jätetään tilausajobussien kentältä korotussaarekkeet ja alueen uudelleen tasaaminen toteuttamatta, jolloin hankkeen laajuus ensimmäisessä vaiheessa pienenee ja rakentamisen aikaiset haitat pienenevät, eikä tilausajokentän talvikunnossapito vaikeudu nykyisestä. Nähtävillä olon jälkeen liikennesuunnitelmaan tehtiin eräitä liikennemerkkitarkistuksia liikenteenohjauksen periaatteiden selkeyttämiseksi. Muutokset eivät liittyneet kuitenkaan jätettyihin muistutuksiin.

Liite 1Katusuunnitelma K 6051 001, 27.3.2018

Liite 2Liikennesuunnitelma L 6051 002, 21.3.2018, muutettu 23.4.2018

Oheismateriaali 1Liikkumisen yleiskartta, 20.4.2018

Oheismateriaali 2Muistutus 1, 13.4.2018

Oheismateriaali 3Muistutus 2,15.4.2018

Oheismateriaali 4Muistutus 3, 16.4.2018

Oheismateriaali 5Muistutus 4, 16.4.2018

Oheismateriaali 6Muistutus 4, kartta, 16.4.2018

Oheismateriaali 7Kartta rakentamisen aluejaoista

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Ensimmäisen linjan, Ensimmäisen poikkikadun, Toisen linjan ja Toisen poikkikadun katusuunnitelmat piirustuksen K 6051 001, 27.3.2018 mukaisesti ja liikennejärjestelyt liikennesuunnitelman L 6051 002, 21.3.2018 ja suunnitelmaan 23.4.2018 tehtyjen muutosten mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoKine Oy
aoMaestro Ravintolat Oy
aoTurun Satama Oy
aoViking Line Abp
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 263
Liite 1:Katusuunnitelma K 6051 001, 27.3.2018
Liite 2:Liikennesuunnitelma L 6051 002, 23.4.2018, muutettu 23.4.2018