Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 264 | 05.06.2018 | 9 |
12235-2017 (633)
Linnankadun katusuunnitelma välillä Veistämönkuja-Wechterinkuja
Tiivistelmä:
Linnankadun katusuunnitelmaa esitetään muutettavaksi siten, että Funikulaarin ala-aseman lähelle toteutetaan uusi esteetön pysäkkipari, josta sataman suunnan pysäkki sijaitsee tällä katuosuudella. Lisäksi suunnitelmaehdotuksessa esitetään levennettäväksi jalkakäytävää Kakolanmäen puoleisella reunalla ja toteutetaan eräitä pysäköintijärjestelyiden muutoksia.
Kylk § 264
Kaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnitteluinsinööri Laura Pirilä ja kadunsuunnittelupäällikkö Kari Linnakoski 15.5.2018:
Suunnittelualuetta koskevat liikennejärjestelyt on hyväksytty Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa 29.11.2017, § 538 (oheismateriaali 2). Uusi Funikulaari rakentuu Linnankadulta Kakolanmäelle Chiewitzin serpentiinin vierelle. Nykyiset linja-autopysäkit ovat melko kaukana Funikulaarin ala-asemasta. Vaihtomahdollisuuden parantamiseksi ala-aseman lähelle esitetään uutta linja-autopysäkkiä, joka tehtäisiin ajoratapysäkkinä. Linja-auto pysähtyisi ajoradalla ja uuden odotustilan reunakivi nostetaan koko matkaltaan 20 cm korkeaksi, mikä tekee siitä erikoistason esteettömän pysäkin. Joen puolelle tehdään uusi keskustan suunnan pysäkki Wechterinkujan risteyksen jälkeen. Tämän perustason esteettömän pysäkin reunakiven korkeudeksi tulee 12 cm. Seudullisen joukkoliikenteen kanssa on sovittu, että kun uusi Funikulaarin pysäkkipari on rakennettu, viereiset pysäkkiparit Linnankatu 53:n ja Linnankatu 59:n kohdalla poistuvat. Linnankadulla kulkee bussilinja 1, josta on tulossa runkolinja ja pysäkkien poistot parantavat runkolinjan toimivuutta. Poistuvat pysäkit esitetään liikennesuunnitelmassa.
Wechterinkujan risteyksessä suojateiden reunakivet tehdään valtakunnallisten esteettömyysohjeiden (SuRaKu) mukaisesti osittain madallettuna (reunakiven korkeus 4 cm) ja osittain luiskattuna. Reunakiven viereen laitetaan 60 cm:n syvyiset varoitusalueet esteettömyyden erikoistason mukaisesti. Linnankadun Kakolanmäen puoleinen jalkakäytävä levenee Veistämönkujan ja Wechterinkujan välillä kolmeen metriin. Joenpuoleinen jalkakäytävä säilyy nykyisellään. Ajoradan kaventaminen aiheuttaa hieman pysäköintimuutoksia. Linnankadun tasaus pysyy pääsääntöisesti nykyisenä. Hulevesiviemäröintiä parannetaan uusilla hulevesikaivoilla.
Suunnitelma on ollut nähtävillä 30.4. – 14.5.2018 ja siitä on tehty yksi muistutus. Muistutuksen tekijä mainitsee asemakaavassa olevan puurivistömerkinnän Linnankatu 50 – 52 kohdalla ja toivoo, että jonkin aikaa sitten kaadettujen puiden tilalle istutettaisiin uusia puita pehmentämään julkisivua noudattaen voimassaolevaa kaavaa.
Vastine muistutukseen
Linnankatu 50 – 52 edustalla on ollut aiemmin lehmusrivi. Se sijaitsi noin 2,5 metrin päässä rakennuksesta, kun yleinen suositus on minimissään 6 metriä. Puiden hoito oli ollut kallista ja viereinen kiinteistö oli valittanut puista. Kiinteistöliikelaitos haki näiden puiden kaatamiseksi maisematyöluvan rakennusvalvonnasta. Hakemuksen yhteydessä myös naapureille oli annettu mahdollisuus huomautuksen antamiseen, huomautuksia ei ollut jätetty. Rakennusvalvonta myönsi puiden kaatoon vuonna 2014 maisematyöluvan. Päätöksessä velvoitetaan säilyttämään rakennuksen seinustalla pensasryhmiä.
Linnankatu 48:n eteen on jätetty puita, koska siellä tilaa on enemmän. Kaupungin puuasiantuntijan mukaan Linnankatu 50 – 52 edessä oleva viheralue on liian kapea puille, joten niitä ei voida kyseiselle alueelle sijoittaa.
Liite 1Katusuunnitelma K 6077 171, 27.4.2018
Oheismateriaali 1Muistutus
Oheismateriaali 2Liikennesuunnitelma 6077 172, 9.11.2017
Toimialajohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä 27.4.2018 päivätyn Linnankadun katusuunnitelman K 6077 171, 27.4.2018, sekä muistutukseen annetun vastauksen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aoAs. Oy Minerva Bost. Ab
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 264
Liite 1:Katusuunnitelma K 6077 171, 27.4.2018