Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 267 | 05.06.2018 | 12 |
9567-2017 (740)
Varikkokadun, Särvänkadun ja Kuormakadun katu- ja liikennesuunnitelmat (Oriketo)
Tiivistelmä:
Koroistenkaaren asemakaava-alueeseen sisältyvien Varikkokadun ja Särvänkadun sekä Kuormakadun jatkeen rakentamisella mahdollistetaan Varikkokadun ja Särvänkadun varren tonttien asemakaavan mukaisen maankäytön toteutuminen. Koroistenkaaren osalta asemakaavan mukainen katuverkko toteutetaan vasta Koroisten asemakaava-alueen toteuttamisen yhteydessä.
Kylk § 267
Kaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnitteluinsinööri Eero Paavola 25.5.2018:
Vuonna 2016 voimaan tullut Koroistenkaari-niminen asemakaava muodostaa jo rakennetun Koroistenkaaren osan ja Turun kehätien väliin uuden yritysalueen. Valtaosa kaava-alueen tonteista voidaan ottaa käyttöön rakentamalla nyt suunnitellut uudet kadut, Varikkokatu ja Särvänkatu, sekä jatkamalla Kuormakatua uudelle Särvänkadulle. Koroistenkaaren kaava-alueeseen sisältyvä Koroistenkaaren jatkaminen Turun kehätielle toteutetaan vasta myöhemmin kaavoitusvaiheessa olevan Koroisten kaava-alueen katuverkon toteuduttua. Näin vältetään Markulantien ja Turun kehätien välisen läpiajoliikenteen ohjautuminen Maunu Tavastintielle, joka on pientaloalueen kautta kulkeva katu, jota jo nykyisellään rasittaa Markulantien ja Halistentien välinen Turun ns. välikehän liikenne.
Särvänkatu johtaa nykyisen Kuormakadun päästä Kaarinan rajalle. Kaarinalla on suunnitteilla yritystoimintaa palvelevaa maankäyttöä Turun puolelle toteutuvan maankäytön jatkeeksi ja Särvänkatu tulee palvelemaan myös Kaarinan puolen maankäyttöä. Särvänkadulla pintavedet johdetaan painanteisiin, jolloin ajoradan reunoille ei rakenneta reunakiviä. Jalankulku ja pyöräily erotetaan autoliikenteestä omalle väylälleen. Katusuunnitelmassa jalankulku- ja pyöräilytie on linjattu tulevan Koroistenkaaren ja Särvänkadun kiertoliittymän edellyttämän linjauksen mukaisesti. Tulevassa yksityiskohtaisessa kadunrakennussuunnitelmassa ratkaisun tarkoituksenmukaisuus tarkistetaan.
Varikkokadun ajoradan leveys on 7 metriä. Pyöräily on ajoradalla ja jalankulkijoille toteutetaan erillinen jalkakäytävä. Pintavesien hallitsemiseksi kadulle toteutetaan reunakivet ja sadevesikaivoilla.
Kuormakatua jatketaan nykyisestä kehätielle johtavasta liittymästä tulevaan Koroistenkaaren liittymään. Nykyistä Kuormakadun osuutta saneerataan pohjoisen suuntaan Liekakadun liittymään asti, jolloin kadulle toteutetaan jalkakäytävä.
Särvänkadun, Kuormakadun, Varikkokadun ja Topinojalle johtavan katuosan katusuunnitelmat sekä niihin liittyvä liikennesuunnitelma ovat olleet nähtävillä 30.4.–14.5.2018 välisen ajan. Muistutuksia ei ole saapunut.
Liite 1Kuormakadun katusuunnitelma K 7801 013 pvm. 9.3.2018
Liite 2Särvänkadun katusuunnitelma K 9125 001 pvm. 9.3.2018
Liite 3Varikkokadun katusuunnitelma K 9126 001 pvm. 9.3.2018
Liite 4Katujen liikenteenohjaussuunnitelma L 7801 016 pvm. 9.3.2018
Toimialajohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Kuormakadun katusuunnitelman K 7801 013 pvm. 9.3.2018, Särvänkadun katusuunnitelman K 9125 001 pvm. 9.3.2018, Varikkokadun katusuunnitelman K 9126 001 pvm. 9.3.2018 sekä kyseisten katujen liikenteenohjaussuunnitelman L 7801 016 pvm. 9.3.2018.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 267
Liite 1:Kuormakadun katusuunnitelma K 7801 013 pvm. 9.3.2018
Liite 2:Särvänkadun katusuunnitelma K 9125 001 pvm. 9.3.2018
Liite 3:Varikkokadun katusuunnitelma K 9126 001 pvm. 9.3.2018
Liite 4:Katujen liikenteenohjaussuunnitelma L 7801 016 pvm. 9.3.2018