Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 266 | 05.06.2018 | 11 |
4189-2015 (630)
Vallihaudankadun ja Satamakadun katu- ja liikennesuunnitelmat
Tiivistelmä:
Vallihaudankadulle esitetään lisättäväksi ajokaistoja sataman liikenteen sujuvuuden parantamiseksi ja varautuen mahdolliseen Linnankadun katkaisuun Turun Linnan kohdalla. Samalla tehtäisiin kadun varteen uusi leveämpi jalankulku- ja pyörätie sekä viher- ja kiveyskaista. Satamakatu esitetään muutettavaksi kapeammaksi asuntokaduksi, jolla on kadunsuuntaista pysäköintiä reunakiven takana.
Kylk § 266
Liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Laura Pirilä ja suunnitteluinsinööri Vesa Varjonen 21.5.2018:
Harppuunakorttelin rakentuminen edellyttää sitä reunustavien Vallihaudankadun ja Satamakadun saneerausta toteutuvaan uuteen asuin- ja liikekortteliin sopeutuviksi. Nykytilanteessa Vallihaudankadun ajorata on noin 12 metriä leveä. Laivojen saapumisaikoihin liikenne on vilkasta ja merkittävä osa liikenteestä on raskaita ajoneuvoyhdistelmiä. Liikenne ruuhkautuu Vallihaudankadun kolmella kaistalla, joista yksi on Linnankadun suuntaan ja kaksi Satamakadun suuntaan. Harppuunakorttelin kaavoituksen yhteydessä on Vallihaudankadun katutilaa levennetty, mikä mahdollistaa kadun liikennejärjestelyiden parantamisen. Eri yhteyksissä on ollut esillä, että Linnankatu tultaisiin mahdollisesti jossain vaiheessa katkaisemaan liikenteeltä Turun Linnan kohdalla. Tällöin joukko- ja henkilöliikenne keskustasta satamaterminaaleihin kulkisivat reittiä Linnankatu-Vallihaudankatu ja Satamakatu. Päätöstä tästä ei ole, mutta laaditussa suunnitelmassa on varauduttu tähän muutokseen. Vallihaudankadun nykyinen yhdistetty jalankulku- ja pyörätie on kolme metriä leveä, eikä vastaa alueen tulevia liikenteellisiä tarpeita.
Nykyisen Satamakadun ajorata vaihtelee leveydeltään 9-12 metrin välillä. Satamakadulla on aiemmin toiminut tullin toimipiste, jossa on asioinut pitkiä ajoneuvoyhdistelmiä. Ajorata on tästä syystä varsin väljä ja tiemäinen. Samasta syystä myös Satamakadun risteys on tehty varsin avaraksi. Satamakadulla on ollut kadun pohjoisreunalla laatoitettu jalkakäytävä kadun puoliväliin saakka. Satamakadun päässä alkaa Herttuankulman kaava-alue, johon tulee asuntokortteleita entisten teollisuuskortteleiden tilalle. Tullin toimipisteen muualle siirtymisen ja edellä mainittujen kaavamuutosten johdosta katu on mahdollista muuttaa normaaliksi päättyväksi asuntokaduksi.
Liikenne- ja katusuunnitelmissa esitetään Vallihaudankadulle kahta ajokaistaa sekä Linnankadun että Satamakadun suuntaan ja yhtä uutta vasemmalle kääntymiskaistaa Satamakadulle kääntymistä varten. Sataman puoleinen jalkakäytävä säilyy nykyisellään noin 2,5 metrin levyisenä. Keskustan puolelle katua esitetään uutta asfaltoitua pyörätietä (n.2,5m leveä) ja laatoitettua jalkakäytävää (n.2,25m leveä). Ajoradan ja pyörätien väliin esitetään noin 3,25 metriä leveää viher- ja kiveyskaistaa, johon istutetaan muutamia katupuita. Satamakadun risteykseen rakennettaisiin uusi keskisaareke, jotta pitkä suojatieylitys saadaan jalankulkijoille ja pyöräilijöille turvallisemmaksi. Linnankadun risteykseen esitetään myös uutta keskisaareketta.
Satamakadun ajorata esitetään kavennettavaksi 6,5 metriin ja kadun varteen sijoitettaisiin kadunvarsipysäköintiä reunakiven taakse. Pysäköinnin ja tontin välissä kulkisi kolme metriä leveä laatoitettu jalkakäytävä. Pyöräily Satamakadulla tapahtuisi ajoradalla, koska kyseessä on hiljainen päättyvä asuntokatu. Kadun päästä on mahdollisuus päästä myöhemmin Herttuankulman kaava-alueen puistoalueelle ja sillä kulkevalle jalankulku- ja pyöräväylälle. Kadun loppuosaan tulee muutamia katupuita.
Kummankaan kadun tasaus eli korkeusasema ei muutu oleellisesti nykyisestään. Katujen valaistus uusitaan ja pintakuivatusta parannetaan lisäämällä hulevesikaivoja. Kaduille tulee graniittiset reunatuet ja jalkakäytäväosuudet päällystetään betonilaatoilla.
Suunnitelmat ovat olleet nähtävillä 26.2. – 12.3.2018 eikä niistä ole tehty muistutuksia.
Liite 1Vallihaudankadun liikennesuunnitelma L 4283 012, 23.2.2018
Liite 2Vallihaudankadun katusuunnitelma K 4283 013, 5.2.2018
Liite 3Satamakatu liikennesuunnitelma väli Vallihaudankatu-Satama-7/36, L 6011 038, 23.2.2018
Liite 4Satamakadun katusuunnitelma väli Vallihaudankatu-Satama-7/29, K 6011 039, 5.2.2018
Toimialajohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä 23.2.2018 päivätyt Vallihaudankadun ja Satamakadun liikennesuunnitelmat sekä 5.2.2018 päivätyt Vallihaudankadun ja Satamakadun katusuunnitelmat.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 266
Liite 1:Vallihaudankadun liikennesuunnitelma L 4283 012, 23.2.2018
Liite 2:Vallihaudankadun katusuunnitelma K 4283 013, 5.2.2018
Liite 3:Satamakatu liikennesuunnitelma väli Vallihaudankatu-Satama-7/36, L 6011 038, 23.2.2018
Liite 4:Satamakadun katusuunnitelma väli Vallihaudankatu-Satama-7/29, K 6011 039, 5.2.2018